Oliegriseri fra kæden!
Fra : Erik

Dato : 02-03-04 10:59

Hej!
Jeg er rimelig flittig til at smøre min kæde. Desværre så fedter det meget
af på fælgen og div. steder. Hvad for et mærke kædeolie skal man bruge så
man så vidt muligt undgår det problem? Jeg har set noget som ligesom
efterlader en grålig hinde på kæden, hvad er det og er det godt og ???

Mvh.
Erik

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-03-04 12:31

"Erik" <loonieREMOVE@surfmail.dk> writes:

> [...]
> man bruge så man så vidt muligt undgår det problem? Jeg har set noget
> som ligesom efterlader en grålig hinde på kæden, hvad er det og er det

Tjah, jeg er meget glad for noget "Profi Dry Lube" fra www.goetz-motorsport.de
Det sviner stort set ikke.

Noget tilsvarende kan sikkert købes herhjemme.

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Flemming Disc

Dato : 02-03-04 14:05

"Erik" <loonieREMOVE@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man så vidt muligt undgår det problem? Jeg har set noget som ligesom
> efterlader en grålig hinde på kæden, hvad er det og er det godt og ???

Det bedste jeg nogen siden har brugt er Castrols Chain Wax. Det er en
slags voks, lidt hvid, holder godt og er til at rense af fælget igen. Den
fås i 400 ml og en "tur" model med 100 ml.
Prøv det, jeg endnu ikke hørt nogen kritik fra dem jeg har fået lokket til
at prøve den.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc. www.discteknik.dk

Fra : Hans B

Dato : 02-03-04 16:06

Scot-oiler!!!!

mvh

Hans

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 02-03-04 16:20

> [...]
> man så vidt muligt undgår det problem? Jeg har set noget som ligesom
> efterlader en grålig hinde på kæden, hvad er det og er det godt og ???

xxxxxxxxxxxxxxx

Det er sandsyligvis en "dry lube"- agtig smørrelse med teflon i.. det skulle
efter sigende være ret godt.. min bror bruge/brugte det på sin TZR og er
vist godt tilfreds, men han har også sorte fælge så det ses ikke så tydeligt
,-)

--
MVH
Procesteknolog/ Proces-engineer

Fra : Flemming Disc

Dato : 02-03-04 17:03

">
> [...]
> efter sigende være ret godt.. min bror bruge/brugte det på sin TZR og er
> vist godt tilfreds, men han har også sorte fælge så det ses ikke så
Castrols Chain Wax kan faktisk ikke ses på gule fælge!!!

Fra : Robert A. Hansen

Dato : 02-03-04 18:55

Hejsa,

jeg købte Castrol Chain Spray O-R med teflon til min XT 350, første gang!
Jeg har vel brugt halvdelen og er godt træt af den klistrede hinde, som
teflonen åbenbart laver. Olien/teflonen efterlader en hvid hinde, som ellers
er meget pæn... man skal bare ikke røre
Den klistrer frygteligt på alt hvad den kommer i nærheden af, men er let at
rense af fælgene igen med WD40.
Jeg har ikke tænkt mig at bruge den mere, men vil kigge efter noget andet
kædespray.

Robert A. Hansen
Yamaha XT 350
http://dfmc.dk/480

Fjern REMOVE i mail-adressen ved direkte svar!

Fra : Flemming Disc

Dato : 02-03-04 20:09

">
> [...]
> rense af fælgene igen med WD40.
> Jeg har ikke tænkt mig at bruge den mere, men vil kigge efter noget andet

Jeg kan kun igen sige, prøv Castrol Chain Wax, den er ikke "lang
klisteret", nærmest som det hvide der er på en ny kæde.

Fra : Robert A. Hansen

Dato : 02-03-04 23:04

Jeg vil kigge efter den næste gang... tip til hvor jeg skal kigge?

Fra : Flemming Disc

Dato : 02-03-04 23:27

"Robert A. Hansen" <REMOVEnospam@netbruger.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil kigge efter den næste gang... tip til hvor jeg skal kigge?
>
> --

De værksteder der har Castrol (dumt svar men!!!)

Brdr. Stevns Hårlev har helt sikkert, dem der gør i Engelske maskiner plejer
at have Castrol.

Ja, og så har jeg det selv, ikke bare til eget brug, men også til at sælge
af.

Fra : Armand

Dato : 03-03-04 01:17

> [...]
> man så vidt muligt undgår det problem? Jeg har set noget som ligesom
> efterlader en grålig hinde på kæden, hvad er det og er det godt og ???

Ud over de ganske kvalificerede svar på selve spørgsmålet, så vil jeg lige
pointere at svineriet på fælgen oftest forårsages af en overmængde af
smøremiddel på kæden - Derfor: Smør hellere mindre, men oftere!
Du vil med tiden hurtigt kunne danne dig et indtryk af hvornår kæden
trænger - Det vil f.eks. typisk koste mere kædefedt at køre i regn hhv. på
regnvåd
vejbane, ligesom at fart = flere hjulomdrejninger => stor afslyngning!

Smøremidlet tager dels noget tid for at trænge ind i kædens led, og dels
tager det tid førend at det opløsningsmiddel, som fedtet er opløst i, er
fordampet. Derfor er det forkert at smøre kæden lige inden man skal afsted -
Når man kommer hjem om aftenen er faktisk det aller bedste tidspunkt, hvis
man vil undgå at sagerne slynges af inden det når at bide sig rigtigt fast!

--
Armand.

Fra : Ronni S?rensen

Dato : 03-03-04 02:22

"Erik" <loonieREMOVE@surfmail.dk> wrote in message news:<tVY0c.1625$D55.956@news.get2net.dk>...
> [...]
> man så vidt muligt undgår det problem? Jeg har set noget som ligesom
> efterlader en grålig hinde på kæden, hvad er det og er det godt og ???

Jeg siger det samme som Flemming.. Castrol Chain Wax.. det er et
kanont middel.. slut med "gris" på bagfælgen

Ronni