/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Sådan starter du din MC efter vinteren
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 02-03-04 10:57

Hej

Jeg sidder her og læser folks problemer med at starte deres motorcykler
efter vinteren. Jeg tænkte jeg lige ville lave en guide.

Først skal man lave sit forarbejde.
Batteriet skal være fuldt opladt, og man skal have ladt på det et par gange
igennem vinteren, så det ikke er blevet slået helt ihjel p.g.a. stilstand.
Batterier aflader sig selv langsom hvis de ikke bliver brugt, og de går i
stykker hvis de står og er flade i længre tid.

Derefter skal svømmehusene tømmes. Den nemmeste måde er at stoppe for
benzinen før opbevaringen, og lade motorcyklen selv køre dem tomme. Det er
dog kun måde for de dovne, da der ofte er vand og skidt i svømmehusene som
ikke er smarte at få ind i motoren.
Svømmehusene tømmes vad at løsne en lille unbracho eller en stjerneskrueder
sidder i bunden af karburatoren. Løsen den, så benzinen løber ud. Hold en
frysepose under. Sådan en kan holde benz ca. 15 minutter. Så kan du se om
der er skidt, vand, eller gammel benzin. Vand ligner kugler i en lavelampe
og lægger sig i bunden af posen. Frisk benzin er næsten farveløst, og lugter
meget stærkt. Gammel benz er mere orange i det og kun svagt lugtende. De
mest flygtige og lettest antændelige dele af benzinen damper af i løbet af
vinteren ud gennem luftfilteret og luftfilterkassen. Det der er tilbage er
svært antændeligt, og ikke sagen at prøve at starte en MC efter måneders
stilstand på.

Hvis din benzintank er næsten tom, så er det være smart at fylde frisk
benzin i, men hvis tanken er fuld, som den skal være ved en
vinteropbevaring, så er benzinen her stadig god nok.

Når du har tømt svømmehusene og ladt batteriet op er du klar til at starte
dyret. Hvis din tankhane har en PRI indstilling, så drej den over på pri i
20 sek for at fylde karburatorene, hvis ikke sætter du den bare over på ON

Med hensyn til gashåndtaget, så hedder regelen: Fuld choker ingen gas, eller
ingen choker max halv gas. Giver du gas når der er choker på, så er der
meget gode chancer for at drukne maskinen. Det samme er der hvis du giver
fuld hane. Starter knappen holdes inde 10 sek efterfulgt at 10 sek pause.

Hvis batteriet er godt, benzinen frisk og drukning undgås, så starter den
meget hurtigt med denne behandling. Når man så har fået startet dyret, så
kører man lige ned på tanken og checker dæktrykket og oliestanden.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



 
 
Gert Schlæger (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Gert Schlæger


Dato : 02-03-04 11:08

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hej

> Jeg sidder her og læser folks problemer med at starte deres motorcykler
> efter vinteren. Jeg tænkte jeg lige ville lave en guide.

Tak til alle for jeres reaktioner og gode råd.

Bager - du må da efterhånden samle dine forårstips i en lille bog "kapitel
1" - "kapitel 2" o.s.v. Dejligt at nogen vil bruge energi på at hjælpe
andre - det er jo med til at skabe og vedligeholde den unikke stemning her
i NG'en.

Solen skinner derude, så jeg tror snart at jeg flex'er ud og tager ud til
vinterhi'et og sparker til "lille Rødhætte" endnu en gang - denne gang med
mange gode råd i bagagen. Hvis alt andet svigter, får hun lige et 10 A
boost af min autolader

Vi ses "derude" når vejret bliver til det.

Mvh Schlæger


Torben Scheel (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 02-03-04 12:26

"Gert Schlæger" <gertschlager.fjerndette@hotmail.com> wrote in message
news:c21me6$tje$1@abbeden.bunk.cc...

> Solen skinner derude, så jeg tror snart at jeg flex'er ud og tager ud til
> vinterhi'et og sparker til "lille Rødhætte" endnu en gang - denne gang med
> mange gode råd i bagagen. Hvis alt andet svigter, får hun lige et 10 A
> boost af min autolader

Husk den syrefaste beskyttelsesdragt (til når batteriet eksploderer)

vh
--
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425



Jon & Ann-Rikka (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Jon & Ann-Rikka


Dato : 02-03-04 16:27


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:fTY0c.1616$gZ4.882@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Jeg sidder her og læser folks problemer med at starte deres motorcykler
> efter vinteren. Jeg tænkte jeg lige ville lave en guide.
xxxxxxxxxxxxxxxxx

Og for første gang i år havde jeg INGEN problemer med at starte den lille
sorte..

Jeg puttede olie i cylindrene før opstaldning.. tørnmede et par gange og
satte gamle rør i..

Ved opstart, pillede jeg de gamle røær ud tørnede et par omgange for at
skyde evt. resterende olie ud.
Satte et andet sæt rør i , primede, imens jeg riggede et bilbatteri til og
fandt start kabler, og gav den et lille pust startgas, og vupti så sprang
den igang med det samme.. tror det var godt med renoveret topstykke, og en
ikke defekt tændspole, som jeg tror er den der har plaget mig gennem sidste
sæson..


--
MVH
Procesteknolog/ Proces-engineer
Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250





Finn Andersen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Finn Andersen


Dato : 02-03-04 21:09


"Jon & Ann-Rikka" <Fælles@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4044a7ce$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
> message news:fTY0c.1616$gZ4.882@news.get2net.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg sidder her og læser folks problemer med at starte deres
motorcykler
> > efter vinteren. Jeg tænkte jeg lige ville lave en guide.
> xxxxxxxxxxxxxxxxx
>
> Og for første gang i år havde jeg INGEN problemer med at starte den
lille
> sorte..
>
> Jeg puttede olie i cylindrene før opstaldning.. tørnmede et par gange og
> satte gamle rør i..
>
> Ved opstart, pillede jeg de gamle røær ud tørnede et par omgange for at
> skyde evt. resterende olie ud.
> Satte et andet sæt rør i , primede, imens jeg riggede et bilbatteri til
og
> fandt start kabler, og gav den et lille pust startgas, og vupti så
sprang
> den igang med det samme.. tror det var godt med renoveret topstykke, og
en
> ikke defekt tændspole, som jeg tror er den der har plaget mig gennem
sidste
> sæson..
>

Ved opstart tager jeg gerne min XVér ind i varmen, evt en opvarmet garage
eller lignende, der lader jeg den gerne stå natten over, så alt fugt ol. er
væk fra den, og sætter et fuldt opladet batteri på, og tømmer karburatorerne
for gammel benzin, den starter derefter som om det var en varm sommerdag.

Mvh

Finn (snart HONDA VFR) men lige nu XV750 som konen overtager.
(som iøvrigt lige er blevet totalt renoveret i vinter, til "en af" DK´s
flotteste XV750).

Vi ses lige pludseligt. Be carefull out there.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=276





Martin Sørensen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 02-03-04 17:19

> Derefter skal svømmehusene tømmes. Den nemmeste måde er at stoppe for
> benzinen før opbevaringen, og lade motorcyklen selv køre dem tomme.
> Det er dog kun måde for de dovne, da der ofte er vand og skidt i
> svømmehusene som ikke er smarte at få ind i motoren.

Jeg vil så lige kommentere at det vist ikke er så fornuftigt at lade
karburatoren være tømt gennem flere måneder. Pakningerne/o-ringene kan tørre
ud, så benzinen fosser ud over det hele når man åbner for benzinen til
foråret.

Jeg har haft monteret sådan en indtørret karburator på min cykel, og der
fossede benzinen ud af den forbindelse der er mellem de to karburatorer,
altså den kanal der transporterer benzinen til den anden karburator. Det er
blot et rør med en gummiring i hver ende, der sørger for at den slutter tæt
til hver karburator.

Der gik dog kun ca. et kvarters tid, før pakningerne igen havde udvidet sig
tilstrækkeligt, så den kunne slutte tæt, men det giver da lidt svineri og
sikkert også en overraskelse hvis man ikke er forberedt på det.

--
signing off.. Martin Sørensen



Ninja Rider (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 02-03-04 19:44

Hejsa

> Derefter skal svømmehusene tømmes. Den nemmeste måde er at stoppe for

Hura for indsprøjtnings systemer!
Tryk på start og Wroom!

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......
You'll never escape it alive anyway!
   http://dfmc.dk/?id=26


Casper Jensen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Casper Jensen


Dato : 02-03-04 20:51


"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> skrev i en meddelelse
news:c22kgc$6hm$1@sunsite.dk...
> Hejsa
>
> > Derefter skal svømmehusene tømmes. Den nemmeste måde er at stoppe for
>
> Hura for indsprøjtnings systemer!
> Tryk på start og Wroom!

Det behøver man ikke have indsprøjtning for !!
Blot kværnen er af det rigtige fabrikat.

På med chokeren og så igang ikke noget pjat med tømning af benzin og ladning
af batteri.
Startede som om den havde kørt igår og ikke stået i 3 måneder.

Casper
Kowabonga Gpz500s







Brian Sørup (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 02-03-04 22:35


"Casper Jensen" <casperjensen(FJERN)@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4044e5c3$0$22807$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> > Hura for indsprøjtnings systemer!
> > Tryk på start og Wroom!
>
> Det behøver man ikke have indsprøjtning for !!
> Blot kværnen er af det rigtige fabrikat.
>
> På med chokeren og så igang ikke noget pjat med tømning af benzin og
ladning
> af batteri.
> Startede som om den havde kørt igår og ikke stået i 3 måneder.

Nemlig - sådan skal det gøres, og jeg har ovenikøbet en cykel af det
rigtige fabrikat
)
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII
DMCN#733




Lasse Lundberg (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Lasse Lundberg


Dato : 03-03-04 10:42


"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in message
news:c22umg$1n860i$1@ID-149180.news.uni-berlin.de...
>
> Nemlig - sådan skal det gøres, og jeg har ovenikøbet en cykel af det
> rigtige fabrikat
> )

behøver den ikke at være.....millen ned fra stativerne for og bag triller
den ud i indkørsel 1/3 del choker og et kort tryk på starteren, og maskinen
starter som sædvanlig.....10 sek efter er der olie i maskinen igen og lyden
dæmper sig lidt, og den står og summer som den plejer.....5 minutter
opvarmning i indkørslen og 30 minutters køretur, hjem og hælde ny frisk olie
på ...så er jeg klar til denne sæson.....ahh ok det er ikke en honda så
noget skal der jo være galt.....langtlys kontakten har sat sig fast.....men
bilisterne bemærkede mig da

og Naaaaaj hvor var det dejligt at mærke milles blide vibrationer, og hendes
dejlige brøl når spjældene åbnes op...*gys* det var bare så godt....kors
hvor kan man mærke man er rusten.....pas på derude....vejene er stadig
spejlglatte i skyggen, og billisterne fatter ikke hvorfor den knallert45
kommer drønene med ahemm 80

Lasse
Mille & Karin & Neelix & SV650S (som karin bare går og venter på at kunne
køre hjem fra opstaldning)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste