Hej
Jeg sidder her og læser folks problemer med at starte deres motorcykler
efter vinteren. Jeg tænkte jeg lige ville lave en guide.
Først skal man lave sit forarbejde.
Batteriet skal være fuldt opladt, og man skal have ladt på det et par gange
igennem vinteren, så det ikke er blevet slået helt ihjel p.g.a. stilstand.
Batterier aflader sig selv langsom hvis de ikke bliver brugt, og de går i
stykker hvis de står og er flade i længre tid.
Derefter skal svømmehusene tømmes. Den nemmeste måde er at stoppe for
benzinen før opbevaringen, og lade motorcyklen selv køre dem tomme. Det er
dog kun måde for de dovne, da der ofte er vand og skidt i svømmehusene som
ikke er smarte at få ind i motoren.
Svømmehusene tømmes vad at løsne en lille unbracho eller en stjerneskrueder
sidder i bunden af karburatoren. Løsen den, så benzinen løber ud. Hold en
frysepose under. Sådan en kan holde benz ca. 15 minutter. Så kan du se om
der er skidt, vand, eller gammel benzin. Vand ligner kugler i en lavelampe
og lægger sig i bunden af posen. Frisk benzin er næsten farveløst, og lugter
meget stærkt. Gammel benz er mere orange i det og kun svagt lugtende. De
mest flygtige og lettest antændelige dele af benzinen damper af i løbet af
vinteren ud gennem luftfilteret og luftfilterkassen. Det der er tilbage er
svært antændeligt, og ikke sagen at prøve at starte en MC efter måneders
stilstand på.
Hvis din benzintank er næsten tom, så er det være smart at fylde frisk
benzin i, men hvis tanken er fuld, som den skal være ved en
vinteropbevaring, så er benzinen her stadig god nok.
Når du har tømt svømmehusene og ladt batteriet op er du klar til at starte
dyret. Hvis din tankhane har en PRI indstilling, så drej den over på pri i
20 sek for at fylde karburatorene, hvis ikke sætter du den bare over på ON
Med hensyn til gashåndtaget, så hedder regelen: Fuld choker ingen gas, eller
ingen choker max halv gas. Giver du gas når der er choker på, så er der
meget gode chancer for at drukne maskinen. Det samme er der hvis du giver
fuld hane. Starter knappen holdes inde 10 sek efterfulgt at 10 sek pause.
Hvis batteriet er godt, benzinen frisk og drukning undgås, så starter den
meget hurtigt med denne behandling. Når man så har fået startet dyret, så
kører man lige ned på tanken og checker dæktrykket og oliestanden.
--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39