|
| årets første tur...AKA: Bremser, hvad for~ Fra : Thomas |
Dato : 02-03-04 09:29 |
|
Hej NG
Så kom Yamahaen lige ud og trille en lille tur i går, men det er dog
stadigvæk lidt for koldt i comwboybukser. Da jeg havde været igennem det
sædvanlige ritual at den bare ikke vil starte 1. marts!! rense tændrør,
batteribackup fra bilen og en masse bandeord (selvom den har kunne starte et
par gange i vinterens løb i frostvejr og på eget batteri ) trillede jeg ud.
Men forbremsen var der ikke meget liv i. Den virkede upåklageligt da den
blev sat i hi, men nu var den bare svampet, og med meget minimalt grip.
Nogen der har en ide om hvad der er sket? Er det bremsevæsken der har
optaget vand, klodserne der af en eller anden grund har mistet lysten, eller
andet? Nogen der har nogle forslag? (Jeg har ikke sprøjtet WD40 på
skiven, hvis nogen skulle komme på den ide
Mvh
Thomas
Yamaha XS 400 Seca
| |
Per (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 02-03-04 10:00 |
|
"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:gBX0c.102720$jf4.6183287@news000.worldonline.dk...
> Hej NG
>
> Så kom Yamahaen lige ud og trille en lille tur i går, men det er dog
> stadigvæk lidt for koldt i comwboybukser. Da jeg havde været igennem det
> sædvanlige ritual at den bare ikke vil starte 1. marts!! rense tændrør,
> batteribackup fra bilen og en masse bandeord (selvom den har kunne starte
et
> par gange i vinterens løb i frostvejr og på eget batteri ) trillede jeg
ud.
> Men forbremsen var der ikke meget liv i. Den virkede upåklageligt da den
> blev sat i hi, men nu var den bare svampet, og med meget minimalt grip.
> Nogen der har en ide om hvad der er sket? Er det bremsevæsken der har
> optaget vand, klodserne der af en eller anden grund har mistet lysten,
eller
> andet? Nogen der har nogle forslag? (Jeg har ikke sprøjtet WD40 på
> skiven, hvis nogen skulle komme på den ide
>
>
> Mvh
>
> Thomas
>
> Yamaha XS 400 Seca
---
Hej Thomas!
Det er rigtig rigtig dumt at starte maskinen et par gange i løbet af
vinteren - det gør ikke andet godt end at slide på maskinen.
Du får unødvendige koldstarter hvis du efterfølgende ikke varmer mortoren
helt op = at køre en tur på minimum 15 km. Hvis dette ikke gøres bliver
olien ikke varm nok og der kan efterfølgende blive dannet syre i den.
Dette kan nedbryde din motor indefra ligesom der kan dannes kondensvand i
olien. Alt dette giver unødvendigt slid.
Så mit råd til dig - start kun motoren, når du skal ud og køre en længere
tur - specielt når det er koldt.
Når du stater maskinen første gange efter vintermånenderne så hæld et par
teskefulde olie i cylindrene inden du starter den og VIGTIGT; tørn motoren
et par gange uden isatte tændrør så du ikke får et for stort olietryk, når
du starter mc´en op, og derved hvis uheldet er ude - ødelægger din motor.
Mvh. Per!
---
Denne mail er certificeret virusfri
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.605 / Virus Database: 385 - Release Date: 01-03-2004
| |
Lange (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Lange |
Dato : 02-03-04 13:31 |
|
> Det er rigtig rigtig dumt at starte maskinen et par gange i løbet af
> vinteren - det gør ikke andet godt end at slide på maskinen.
snip
> Når du stater maskinen første gange efter vintermånenderne så hæld et par
> teskefulde olie i cylindrene inden du starter den og VIGTIGT; tørn motoren
> et par gange uden isatte tændrør så du ikke får et for stort olietryk, når
> du starter mc´en op, og derved hvis uheldet er ude - ødelægger din motor.
Jeg er enig i dig mht at starte motoren flere gange i løbet af vinteren,
men hvad er det med at du får for stort olietryk hvis du ikke hælder olie
i cylinderne og tørner motoren? Du må meget undskylde, men det lyder som
en and i mine ører.
Olie trykket er kun bestemt af 2 ting (når du ser bort fra slidet i
motoren): Oliens viskositet og motorens (og hermed oliepumpens)
omdrejningshastighed.
Hvis det er fordi du vil smøre cylindervæggene inden du starter, kan det
gøres ved blot at bruge selvstarteren et par gange af 10 sekunders
varighed med dødmandsknappen og benzin haven i OFF. Så er cylindervæggene
smurt.
Lange
| |
Martin Sørensen (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 02-03-04 17:11 |
|
>> Når du stater maskinen første gange efter vintermånenderne så hæld
>> et par teskefulde olie i cylindrene inden du starter den og VIGTIGT;
>> tørn motoren et par gange uden isatte tændrør så du ikke får et for
>> stort olietryk, når du starter mc´en op, og derved hvis uheldet er
>> ude - ødelægger din motor.
> Jeg er enig i dig mht at starte motoren flere gange i løbet af
> vinteren, men hvad er det med at du får for stort olietryk hvis du
> ikke hælder olie
> i cylinderne og tørner motoren? Du må meget undskylde, men det lyder
> som en and i mine ører.
RAAP
Jeg tror han mener at man ikke skal hælde olie i cylinderen, sætte tændrør i
og tørne motoren bagefter. Man skal tørne motoren inden tændrørene sættes i
for at fjerne hovedelen af det overskydende olie, da man ellers risikerer at
trykket i forbrændingskammeret bliver alt for stort -> flækket topstykke.
> Olie trykket er kun bestemt af 2 ting (når du ser bort fra slidet i
> motoren): Oliens viskositet og motorens (og hermed oliepumpens)
> omdrejningshastighed.
Ja, og evt. oliefiltrets modstand.
> Hvis det er fordi du vil smøre cylindervæggene inden du starter, kan
> det gøres ved blot at bruge selvstarteren et par gange af 10 sekunders
> varighed med dødmandsknappen og benzin haven i OFF. Så er
> cylindervæggene smurt.
Ikke på en XS400 Seca. Der kan starteren ikke køre rundt, hvis der slukkes
på dødemandsknappen.
Metoden må nok være at hælde lidt olie i begge huller, og trække mc'en nogle
meter i 1. gear uden tændrør. Så kan man skrue dem i og forsøge at starte
den.
Jeg har dog aldrig smurt mine cylindre på den måde på min Seca. Den ene
tør/koldstart om året skal den såmænd nok holde til. Når den starter med det
samme er det også kun i meget kort tid at smøringen er dårlig. Den startede
med det samme efter 2 måneders vinterhi, men det er sikkert fordi jeg gennem
årene har opbygget en vis følelse med hvad der skal til for at den starter
med det samme. En tilfældig anden person kunne sikkert ikke starte den så
hurtigt som jeg kunne. Det kræver følelse og indlevelse.
Hvis den ikke er korrekt karbureret, kan det dog være svært.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
NielSV650 (02-03-2004)
| Kommentar Fra : NielSV650 |
Dato : 02-03-04 20:15 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:c22bmb$1l24$1@news.cybercity.dk...
> Ikke på en XS400 Seca. Der kan starteren ikke køre rundt, hvis der slukkes
> på dødemandsknappen.
> Metoden må nok være at hælde lidt olie i begge huller, og trække mc'en
nogle
> meter i 1. gear uden tændrør. Så kan man skrue dem i og forsøge at starte
> den.
Ja, eller lægge tændrørene på topstykket og trykke på startknappen. Det
virkede glimrende på både min ældgamle Puch og også på min XS400 Seca.
Niels
S FAU himmelblau
www.dfmc.dk/?id=158
| |
Martin Sørensen (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 02-03-04 20:36 |
|
>> Metoden må nok være at hælde lidt olie i begge huller, og trække
>> mc'en nogle meter i 1. gear uden tændrør. Så kan man skrue dem i og
>> forsøge at starte den.
> Ja, eller lægge tændrørene på topstykket og trykke på startknappen.
Jeg kunne umiddelbart forestille mig at det kunne være svært at sørge for at
begge tændrør bliver liggende og ikke falder ned fra topstykket, mens
starteren kører. Det er ikke så heldigt hvis afstanden bliver for lang til
topstykket, og gnisten ikke kan sprænge.
Hvis jeg fik brug for det, ville jeg nok bare trække den nogle meter. Det er
ret ligetil.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
NielSV650 (03-03-2004)
| Kommentar Fra : NielSV650 |
Dato : 03-03-04 00:03 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
news:c22nmm$23sa$1@news.cybercity.dk...
> Jeg kunne umiddelbart forestille mig at det kunne være svært at sørge for
at
> begge tændrør bliver liggende og ikke falder ned fra topstykket, mens
> starteren kører. Det er ikke så heldigt hvis afstanden bliver for lang til
> topstykket, og gnisten ikke kan sprænge.
Hvori ligger det svære? Hvis alt er helt galt, kan man da lige stikke den en
stribe malertape rundt om tændkablet og ind til topdækslet.... big deal??
Det er jo ikke sådan at hele cyklen hopper og danser når man trykker på
starteren.
> Hvis jeg fik brug for det, ville jeg nok bare trække den nogle meter. Det
er
> ret ligetil.
Ja, eller smide den på centralstøtten og hive i bagdækket. Jeg tror faktisk
at jeg startede min på den måde i tidenes morgen...
Niels
S FAU himmelblau
ex. Madam Blå mk. I
www.dfmc.dk/?id=158
> --
> signing off.. Martin Sørensen
>
>
| |
Wheeler (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Wheeler |
Dato : 03-03-04 00:31 |
|
"NielSV650" <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote in message
> Ja, eller lægge tændrørene på topstykket og trykke på startknappen. Det
> virkede glimrende på både min ældgamle Puch og også på min XS400 Seca.
>
Puch med ****selvstarter***?
--
Wheeler
http://link.dfmc.dk/26
VFR 750 F
TDR 125 R - til salg 13/15K u./m. syn
| |
NielSV650 (03-03-2004)
| Kommentar Fra : NielSV650 |
Dato : 03-03-04 01:00 |
|
"Wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
news:LO81c.7518$Is3.739@news.get2net.dk...
> Puch med ****selvstarter***?
Hmmm...... ok - nu du siger det... jeg fik rent fakte en del blå mærker på
skinnebenet på kickstarterens konto.... :-/
Ok, men jeg fandt i hvert fald ud af, at det var "besværet" værd at få det
skide tændrør til at blive liggende på topstykker/cylinderen frem for at
holde det i hånden.... =
Nøælz
SKÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!
| |
Georg Lorentzen (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Georg Lorentzen |
Dato : 03-03-04 08:47 |
|
Hej Thomas!
Svampet (blød) forbremse skyldes enten luft i systemet eller buler på dine
bremseslanger. Hvis ikke bremsen bliver hård, efter at du har pumpet et par
gange med håndtaget, må du undersøge for luft eller buler/bløde punkter på
bremseslangerne.
--
Georg
"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> wrote in message
news:gBX0c.102720$jf4.6183287@news000.worldonline.dk...
> Hej NG
......
> blev sat i hi, men nu var den bare svampet, og med meget minimalt grip.
> Nogen der har en ide om hvad der er sket? Er det bremsevæsken der har
> optaget vand, klodserne der af en eller anden grund har mistet lysten,
eller
> andet? Nogen der har nogle forslag? (Jeg har ikke sprøjtet WD40 på
> skiven, hvis nogen skulle komme på den ide
>
>
> Mvh
>
> Thomas
>
> Yamaha XS 400 Seca
>
>
| |
Thomas (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 03-03-04 10:02 |
|
"Georg Lorentzen" <spam@lorentzen.dk> wrote in message
news:40458d6c$0$1567$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Thomas!
> Svampet (blød) forbremse skyldes enten luft i systemet eller buler på dine
> bremseslanger. Hvis ikke bremsen bliver hård, efter at du har pumpet et
par
> gange med håndtaget, må du undersøge for luft eller buler/bløde punkter på
> bremseslangerne.
> --
> Georg
>
Hej Georg
Tusind tak. Efter 20 indlæg omhandlende placering af tændrør oven på
topstykket og gamle PUCH'er, var det rart at få et på mine bremser
Ku være man skulle skifte slangen og smide nyt bremsevæske på? Udluftning
af sådanne en fætter? Lige ud af landevejen eller....?
Mvh
Thomas
Yamaha XS 400 Seca
| |
Georg Lorentzen (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Georg Lorentzen |
Dato : 03-03-04 16:36 |
|
"> Tusind tak. Efter 20 indlæg omhandlende placering af tændrør oven på
> topstykket og gamle PUCH'er, var det rart at få et på mine bremser
>
> Ku være man skulle skifte slangen og smide nyt bremsevæske på?
Udluftning
> af sådanne en fætter? Lige ud af landevejen eller....?
>
> Mvh
>
> Thomas
> Yamaha XS 400 Seca
>
>
Hej Thomas!
Jeg blev også lidt træt af at følge med .
Ja udluftning er lige ud ad landevejen. En slange på udluftningsskruen ned i
en lille flaske med bremsevædske (så du ikke kommer til at suge luft ind ved
et uheld). Pumpe tryk på systemet og hold bremsen inde - luk op for
udluftningen mens du lader bremsegrebet gå i bund, og holder det dér indtil
du har lukket for udluftningen igen. Så pumpe igen osv. osv... Når der ikke
kommer flere bobler i flasken, skulle bremsen være hård uden den "svampede"
fornemmelse.
--
Georg
Yamaha XS 400 Seca
| |
Kenn H. Jensen (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Kenn H. Jensen |
Dato : 03-03-04 16:53 |
|
"Georg Lorentzen" skrev i meddelelsen
news:4045fb6b$0$1630$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Ja udluftning er lige ud ad landevejen. En slange på udluftningsskruen ned
i
> en lille flaske med bremsevædske (så du ikke kommer til at suge luft ind
ved
> et uheld). Pumpe tryk på systemet og hold bremsen inde - luk op for
> udluftningen mens du lader bremsegrebet gå i bund, og holder det dér
indtil
> du har lukket for udluftningen igen. Så pumpe igen osv. osv... Når der
ikke
> kommer flere bobler i flasken, skulle bremsen være hård uden den
"svampede"
> fornemmelse.
Én lille tilføjelse til Georgs rigtig gode indlæg. Husk hele tiden at have
et øje på b.v. beholderen, så du ikke kommer under niveau på noget
tidspunkt.
--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271
| |
TH (03-03-2004)
| Kommentar Fra : TH |
Dato : 03-03-04 20:38 |
|
"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> wrote in message
news:gBX0c.102720$jf4.6183287@news000.worldonline.dk...
> Hej NG
>
> Så kom Yamahaen lige ud og trille en lille tur i går, men det er dog
> stadigvæk lidt for koldt i comwboybukser. Da jeg havde været igennem det
> sædvanlige ritual at den bare ikke vil starte 1. marts!! rense tændrør,
> batteribackup fra bilen og en masse bandeord (selvom den har kunne starte
et
> par gange i vinterens løb i frostvejr og på eget batteri ) trillede jeg
ud.
> Men forbremsen var der ikke meget liv i. Den virkede upåklageligt da den
> blev sat i hi, men nu var den bare svampet, og med meget minimalt grip.
> Nogen der har en ide om hvad der er sket? Er det bremsevæsken der har
> optaget vand, klodserne der af en eller anden grund har mistet lysten,
eller
> andet? Nogen der har nogle forslag? (Jeg har ikke sprøjtet WD40 på
> skiven, hvis nogen skulle komme på den ide
>
>
> Mvh
>
> Thomas
>
> Yamaha XS 400 Seca
>
>
Hej Thomas.
Jeg har for nogen år siden oplevede et lignende (skræk)scenarium med
forbremsen på min Yamaha XJ 900 S, efter at motorcyklen havde været behørigt
opstaldet i et opvarmet hus i 4 måneder.
Jeg fik repareret bremsefejlen hos Masi i Holbæk, hvor mekanikeren
efterfølgende forklarede at det var stemplet i bremsecylinderen, der var
rustet fast og dermed forårsagede bremsesvigtet (jeg er ikke mekaniker, så
bær over med mig, hvis nærstående resume lyder som volapyk).
Fejlen opstod, da motorcyklen var 4 år gammel og det var i øvrigt det eneste
driftsproblem jeg har haft med Yamahaen før jeg solgte den efter 5 år og
76.000 kørte km.
Venlig hilsen
Tim.
| |
Hans Paulin (04-03-2004)
| Kommentar Fra : Hans Paulin |
Dato : 04-03-04 09:00 |
|
TH skrev:
> Jeg fik repareret bremsefejlen hos Masi i Holbæk, hvor mekanikeren
> efterfølgende forklarede at det var stemplet i bremsecylinderen, der
> var rustet fast og dermed forårsagede bremsesvigtet (jeg er ikke
> mekaniker, så bær over med mig, hvis nærstående resume lyder som
> volapyk).
....dét lyder meget fornuftigt - en sådan fejl vil kunne opstå, hvis man
ikke skifter bremsevædsken senest hver 2. år...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286
| |
Thomas (05-03-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 05-03-04 10:36 |
|
"Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message
news:c26nn4$ml1$1@news.cybercity.dk...
> TH skrev:
>
>
> ...dét lyder meget fornuftigt - en sådan fejl vil kunne opstå, hvis man
> ikke skifter bremsevædsken senest hver 2. år...
> --
Det er sgu ærgeligt hvis det er det. Indrømmet jeg har ikke skiftet
bremsevæske i de 5 år jeg har haft cyklen. Anede intet om det. Så jeg må
nok igang med en større omgang!!!! Det er ikke ærgeligt fordi jeg ikke kan
køre på den, men fordi den skulle sælges. Men begge muligheder er vist lige
udskudt foreløbigt
Mvh
Thomas
| |
Bjørn S (05-03-2004)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 05-03-04 11:19 |
|
Thomas wrote:
> Det er sgu ærgeligt hvis det er det. Indrømmet jeg har ikke skiftet
> bremsevæske i de 5 år jeg har haft cyklen. Anede intet om det. Så jeg må
> nok igang med en større omgang!!!!
Start med at skifte vædsken, det tager dig højst 30 minutter incl.
kaffepause for for og baghjul.
Bliv ikke overrasket over at det vil gøre en stooor forskel
--
/Bjørn
| |
Hans Paulin (08-03-2004)
| Kommentar Fra : Hans Paulin |
Dato : 08-03-04 06:45 |
|
Thomas skrev:
> "Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in message
> news:c26nn4$ml1$1@news.cybercity.dk...
>> ...dét lyder meget fornuftigt - en sådan fejl vil kunne opstå, hvis
>> man ikke skifter bremsevædsken senest hver 2. år...
> Det er sgu ærgeligt hvis det er det. Indrømmet jeg har ikke skiftet
> bremsevæske i de 5 år jeg har haft cyklen.
....ups!
> Anede intet om det. Så
> jeg må nok igang med en større omgang!!!!
....jeg ville skille samtlige calibre ad: hovedbremsecylinderne = dén på
styret og ved højre fod samt slave-cylindrene = dem ved hjulene og kigge
efter korrosion...
....har du ikke prøvet før, så få en sagkyndig til at hjælpe dig...
> Det er ikke ærgeligt fordi
> jeg ikke kan køre på den, men fordi den skulle sælges. Men begge
> muligheder er vist lige udskudt foreløbigt
....man må indrette sig efter forholdene...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286
| |
|
|