Kan ikke starte
Fra : Gert Schlæger

Dato : 01-03-04 11:55

For første gang siden min XJ600 blev sat på stald i november, forsøgte jeg
i går at starte den.

Det var den temmelig upåvirket af. Der gik ikke ret længe, før der ikke
var tilstrækkelig strøm til at trække starteren rundt. Så blev laderen sat
på (en rigtig MC-lader).

I mellemtiden er jeg kommet til at tænke lidt over, hvad der ellers kan
give startproblemer. Hvor lang tid skal benzinhanen stå i "pri" for at der
er løbet benzin nok frem til at starte på ?

Og ja ja - jeg ER opmærksom på dødemandsknappen

Andre gode råd inden jeg tager ud og forsøger igen i eftermiddag ?

Inden opstaldningen fyldte jeg tanken helt op, og den sidste måned kørte
jeg med sprit tilsat benzinen - den sidste tankfuld fik et ekstra "skvæt".

Mvh Schlæger

Fra : Jens Arnfast

Dato : 01-03-04 12:12

Gert Schlæger wrote:
> [...]
> give startproblemer. Hvor lang tid skal benzinhanen stå i "pri" for at
> der er løbet benzin nok frem til at starte på ?

Uhm.. nu har du sikkert druknet tændrør, så hiv dem ud og rens dem (ie.
et par timer i cellulosefortynder eller en glasblæsning).

Ellers, sæt den på pri, fuld choker og evt et pust dieselstart i
indsugningen - hvis det ikke lykkedes må du nok løbe en tur med den

--
-jens
Tidligere XJ600 som var en k*lling at starte efter en vinter

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-03-04 16:31

"hvis det ikke lykkedes må du nok løbe en tur med den"

Det er faktisk en god løsning, men hård. Jeg løb ofte en tur med min XJ'er
når den havde stået stille meget længe...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Moller

Dato : 01-03-04 16:36

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "hvis det ikke lykkedes må du nok løbe en tur med den"
>
> Det er faktisk en god løsning, men hård. Jeg løb ofte en tur med min XJ'er
> når den havde stået stille meget længe...

Hmmm, nu blir man jo lidt i tvivl :) men hvis jeg har misforstået det
korekt så FUT:dk.fritid.hundeluftning

Men jo, hvis man er for doven til at tømme svømmerhusene, og ikke har et
helt friskt batteri... så må der motion til :)

VH
Lars Molnit

Fra : Jens Arnfast

Dato : 01-03-04 18:43

Moller wrote:
> [...]
>
>Men jo, hvis man er for doven til at tømme svømmerhusene, og ikke har et
> helt friskt batteri... så må der motion til :)

... og det har vi jo allesammen godt af!

Jeg har heldigvis en lille slidske ned til garagen - det gør det nemmere
at "løbe" en ged igang - så var der bare sliddet med at få den op af
bakken

Derudover var batteriet _helt_ frisk og alligevel skulle der en 4-5 ture
ned af bakken før den kom rigtigt igang

I år måtte jeg nøjes med at stoppe tændrør i cellulosefortynder og lade
lidt på batteriet for at få liv i dyret (RSV'en ;)) - men så sprang den
også igang

--
-jens
RSV1000

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-03-04 23:57

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> "hvis det ikke lykkedes må du nok løbe en tur med den"
>
> Det er faktisk en god løsning, men hård. Jeg løb ofte en tur med min XJ'er
> når den havde stået stille meget længe...

....og den løsning skal nok lige følges med en advarsel om ikke at give fuld
gas, for så ryger man nok ad h... til

Fuld gas plejer nu også at være en sikker måde _ikke_ at få startet sin mc.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-03-04 13:12

> For første gang siden min XJ600 blev sat på stald i november,
> forsøgte jeg i går at starte den.

Hej Gert

Lad batteriet helt op. Tøm svømmehusene og start glad.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 01-03-04 13:26

I forlængelse af subj:

Er der nogen der kan svare på hvorfor min CB500 insisterer på at spule
store mængder benzin ud af overløbet (ellerhvaddetnuhedder??) fra
karburatorerne i stedet for at starte ordentligt? Har checket
tændrørerene, har tømt svømmerhusene, har skilt store dele ad - alt
sammen uden held

Mvh Anders

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-03-04 13:49

> [...]
> karburatorerne i stedet for at starte ordentligt? Har checket
> tændrørerene, har tømt svømmerhusene, har skilt store dele ad - alt

Hej Anders

Det er svømmehusventilerne der hænger. Tap let på siden af karburatorerne.
Det burde ryste dem på plads.

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 01-03-04 14:34

Hej JJ,

>Det er svømmehusventilerne der hænger. Tap let på siden af karburatorerne.

Tak for forklaringen og rådet - jeg _har_ faktisk også prøvet at daske
lidt, men altså uden held. Jeg tror jeg prøvet at daske igen - måske
lidt hårdere denne gang...

Mvh Anders

Fra : Moller

Dato : 01-03-04 14:58

"Anders Rostgaard Bystrup" <anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:6se640lirti4iv3924c0rvum3s8182vssq@4ax.com...
> Hej JJ,

> Tak for forklaringen og rådet - jeg _har_ faktisk også prøvet at daske
> lidt, men altså uden held. Jeg tror jeg prøvet at daske igen - måske
> lidt hårdere denne gang...

Ellers luk for hanen (hvis du kan)... og prøv at starte... så tømmes
svømmerhuset... derefter tap let på kaburatorene og se om de falder fri...
hvis du er heldig og det er skidt så vil det blive skyldet ud når du har
tømt kaburatorene og åbner for benzinen igen...

VH
Lars Molnit
P.S. Kaburatore skal behandles som var det konen... blidt og
forsigtigt... så intet vold der.

Fra : Msp

Dato : 02-03-04 02:01

> Tak for forklaringen og rådet - jeg _har_ faktisk også prøvet at daske
> lidt, men altså uden held. Jeg tror jeg prøvet at daske igen - måske
> lidt hårdere denne gang...

Nu ingen vold, tag en stor hammer med det samme )

Mogens

Fra : Carsten

Dato : 01-03-04 13:30

Hej du

Jeg havde samme problem med min XJ600 sidste år, det er simpelthen
karburatoren der mangler "væske", tag tændrørene ud, hæld en squise (5 -
10ml) benzin i hvert "hul" sæt tændrørene i igen og start satanen,

håber det vil hjælpe dig

MVH Carsten Berg
Haderslev
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=303

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-03-04 15:25

> [...]
> for at der er løbet benzin nok frem til at starte på ?
> Andre gode råd inden jeg tager ud og forsøger igen i eftermiddag ?

Har du haft tømt karburatorerne inden opstartsforsøget? 3 md. gammel benzin
der har fået lov til at dampe af, er ikke godt at starte en kold motor på.

Tøm dem vha. bundskruen, og luk skruen igen. Sæt benzinhanen på Pri, vent et
halvt minut, så karburatorerne kan blive fyldt op igen. Fuld choker, ingen
gas, tryk på 'start'. Så burde den give lyd fra sig efter få sekunder. Hvis
den begynder at tænde uden dog egentligt at starte, så kan der evt. gives
lidt gas (kun lidt) for at give den det sidste skub, så den kommer igang.

Man kan også supplere med lidt dieselstart i indsugningen lige inden man
trykker start. Det kan lette starten en smule.

Da jeg skulle starte min egen for et par uger siden, tømte jeg
karburatorerne, fyldte dem vha. 'pri', gav fuld choker, et sprøjt startgas i
indsugningen, og trykkede på start. Under et sekund efter startede den, så
det gik rimeligt smertefrit denne gang.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Mikker

Dato : 02-03-04 09:59

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message news:<c1vh43$f2j$1@news.cybercity.dk>...
SNIP
>" Tøm dem vha. bundskruen, og luk skruen igen. "

Er denne skrue til at komme til uden at skille noget ad? Jeg går ud
fra der er 1 skrue/karb. Er der kærv eller kan man løsne med fingrene?

Michael XJ600

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-03-04 10:31

> Er denne skrue til at komme til uden at skille noget ad? Jeg går ud
> fra der er 1 skrue/karb. Er der kærv eller kan man løsne med fingrene?

Hej Michael

Den sidder i bunden af karburatoren. Det er ikke en fingerskrue, men oftest
en lille 4mm unbracho eller er stjerneskrue.
Løsen den, så benzinen løber ud. Hold en frysepose under. Sådan en kan holde
benz ca. 15 minutter. Så kan du se om der er skidt, vand, orange benz som er
gammelt og kun svagt lugtende. Vand ligner kugler i en lavelampe og lægger
sig i bunden af posen.

Fra : Mikker

Dato : 03-03-04 16:17

Tak for tippet! Det skal prøves, det med posen. Så kan man jo se om
der er grund til at bekymre sig eller om benz. ser normal ud med den
behandling man har givet maskinen før opstaldning.
mvh
Michael

Fra : Lasse Christensen

Dato : 04-03-04 19:05

Gert Schlæger wrote:
> [...]
> jeg med sprit tilsat benzinen - den sidste tankfuld fik et ekstra "skvæt".

Nu har jeg aldrig ejet en mc, men måske kunne det være dine simmerringe
der er døde, efter opstaldning.

Ellers er der de normale ting man gennemgår:
Kompression
Gnist
Benzin tilførsel

Hvis disse faktorer er til stede, så starter den.