bremseudluftning
Fra : Niels

Dato : 29-02-04 08:30

Hej ng
jeg har et gammelt velkendt problem, jeg kan blive ved med at pumpe min
forbremse ( 2 kalibre med 4 stempler i hver)jeg har luftet ud og ud, men
lige meget hjælper det, nogen råd, eller andet der evt. kan være galt ?
Niels

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 29-02-04 08:38

Niels wrote:
> [...]
> min forbremse ( 2 kalibre med 4 stempler i hver)jeg har luftet ud og
> ud, men lige meget hjælper det, nogen råd, eller andet der evt. kan

Står cyklen sådan at der ikke er "døde" punkter i systemet?
På GSXR 250 er der kritiske steder bla. hvor de to slanget fra hver sin
caliber samles, samt oppe ved styret, ved væskebeholderen.
Jeg var nødt til at sætte nogle klodser under sidestøttefoden og få en til
at holde cyklen til siden så forhjulet lættede. Det gav en mere direkte
passsage for bremsevæsken.

Ellers er der den med at skyde bremsevæsken ind gennem udluftningsskruerne
via en sprøjte.

Thomas

Fra : AW på TRX

Dato : 29-02-04 10:19

> Ellers er der den med at skyde bremsevæsken ind gennem udluftningsskruerne
> via en sprøjte.

Jeps...
Jeg har lige lavet bremser på både min (TRX850) og konecyklen (SZR660).
Begge har same problem med at man kan pumpe og pumpe uden at der rigtig sker
noget.

Proceduren er som følger:
Væske i beholderen. Tryk grebet ind, løsen luftskruen, stram luftskruen,
slip grebet (som sædvanligt). På luftskruen har du på forhånd monteret en
klar plastslange, som du har sat fast med et spændebånd. Når du har pumpet
nok gange kommer der væske op i slangen. Dette burde man kunne selv om der
luft i systemet. Når så man har 10 - 15 cm væske, så på med en 100ml sprøjte
og pres væsken baglæns i systemet. Der skal som regel presse hårdt (derfor
spændebåndet på plastslangen). Oppe i beholderen vil du nu kunne se små
luftbobler komme op.

Dette gentager du så indtil der ikke kommer luftbobler når du presser
baglæns, og ingen luftbobler op i slangen når du presser forlæns.

Husk, når du har væske i plastslangen - hvis der kommer luftbobler i slangen
så vent med at presse baglæns til de er boblet op.

Husk, kom en ordentlig gang køkkenrulle omkring luftskruen, væsken kan godt
pible lidt ud når der presses baglæns.

Metoden kan varieres med at suge med sprøjten, eller at hælde væske i
sprøjten og så skyde det meste ind nedefra.
Det er der vigtigt er, at du på intet tidspunkt kommer ny luft i systemet.

Tjaaa, det er sådan jeg plejer at gøre. Håber det hjælper.

Allan
TRX850 - nu med R1 bremser (...de kommer fra en thunderace, med det lyder
bedre med R1...)

PS. Tak for hjælpen Niels

Fra : Finn Andersen

Dato : 29-02-04 15:06

"Niels" <xxxpetersson@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbremse ( 2 kalibre med 4 stempler i hver)jeg har luftet ud og ud, men
> lige meget hjælper det, nogen råd, eller andet der evt. kan være galt ?

Jeg pustede bremsevædske retur i systemet det hjalp.

Jeg købte ca. 1 meter sprinkler ædske slange (klar) satte den på
udluftningsskruen, fyldte den ca. halvt med bremsevædske (til dette brugte
jeg en sprøjte, som jeg købte på apoteket), løsnede udluftningsskrugen og
pustede stille og roligt i slangen, dette gjorde jeg på begge kalibre, efter
ca. 10 minutter var systemet fyldt, også lavede jeg den normal udluftning af
systemet, det virkede.

Mvh

Finn XV750 (som konen overtage, efter total renovering)

Vi ses lige pludseligt. Be carefull out there.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=276