Hvad er det for noget det med Virtual-CD -~
Fra : Tommy Hansen

Dato : 26-04-01 13:09

Og hvad nyt er der så i det ?
Det er gjort før. Prince har gjort det. Der er masser af musik på Mp3. Det
er bare en reklamestunt. Der findes masser af så'n noget på nettet i
forvejen.
Indvendingerne er mange, men de bunder alle i manglende forståelse.
Virtual-CD er vores alle sammens medium. Det er det, som binder alle vore
NUVÆRENDE anstrengelser sammen i et globalt opslagsværk.
Ved at linke på de globale domæner - andetsteds beskrevet - får PUBLIKUM
mulighed for 1 central "indgang" - portal, hedder det vist i IT-sprog, hvis
de vil finde rundt i den urskov af kunst, der i forvejen findes på nettet.
Hele den store herlighed findes der mig bekendt ikke noget udtryk for, og
mig bekendt er der ingen der systematisk har tænkt i at indbygge sit
web-visitkort i sine udgivelser. Det er dét koncept, jeg kalder Virtual-CD.
Mens verden skiftevis ryster på hovedet, griner eller slår op i Janteloven,
er det i det mindste MIG, hvis "kunst" nu svæver verden rundt med en
indbygget direkte kontaktmulighed. Det har givet mig præcis, hvad JEG som
kunstner enormt gerne vil have: En direkte dialog med mit publikum. Og når
de globale sites åbner får jeg verden som publikum - alene på grund af
medieomtalen.
Det vil være lidt tosset, hvis jeg skulle være den eneste, der får et så
stort publikum, og derfor har jeg reserveret domæner med navne, der kan
forstås og udtales over hele verden. Som sagt til hudløshed bliver det
gratis at linke på domænerne, der får en brugerflade og enkel
tilmeldingsform præcis som f.eks. Yahoo. Der kan linkes til alle former for
kunst på enhver hjemmeside, hvorfra kunstneren så selv fører dialogen
videre.
Hvis nogen i verden skulle have gjort det samme, hører jeg gerne fra dem. I
så fald sku' vi måske slå kræfterne sammen. Indtil da vil jeg bibeholde min
nuværende fornemmelse af, at jeg har gjort noget nyt.

--
de bedste hilsener
Tommy Hansen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-04-01 14:53

On Thu, 26 Apr 2001 14:09:11 +0200, Tommy Hansen wrote:

> [...]
> mulighed for 1 central "indgang" - portal, hedder det vist i
> IT-sprog, hvis de vil finde rundt i den urskov af kunst, der i

Du er nogle postgange for sent ude med at lave en portal. Det begreb
er så gammelt at det slet ikke er på mode mere...

Der findes mange andre af den slags kataloger/indgange på nettet - du
nævner selv den største, Yahoo, længere nede. Hvorved adskiller dit
projekt sig fra kataloger som Yahoo og Jubii (på anden måde end at du
begrænser dit projekt til en delmængde, kunst, af nettet)?

> [...]
> for, og mig bekendt er der ingen der systematisk har tænkt i at
> indbygge sit web-visitkort i sine udgivelser. Det er dét koncept,

Fint nok. Det er bare hverken nyt eller revolutionerende at skrive sin
webadresse alle de steder man kan komme til det. Masser af firmaer,
orkestre og kunstnere gør det og har gjort det i årevis.

> [...]
> hjemmeside, hvorfra kunstneren så selv fører dialogen videre. Hvis
> nogen i verden skulle have gjort det samme, hører jeg gerne fra

Problemet er at hver gang du beskriver hvad du har opfundet beskriver
du hvad alle andre gør og/eller allerede har gjort...

Eller også er dine forklaringer for vage - det du skriver hér lyder
som om du har opfundet et website der har links til kunstneres
websites. Det lyder som noget man har set før.

> I så fald sku' vi måske slå kræfterne sammen. Indtil da vil jeg
> bibeholde min nuværende fornemmelse af, at jeg har gjort noget nyt.

Det er helt fint, men du må finde dig i at alle ikke deler den
fornemmelse - ihvertfald ikke før du får forklaret os klart hvorved
din idé adskiller sig fra masser af eksisterende idéer...

Mvh.

--
"Jusqu'ici, tout va bien. Adam Sjøgren
Jusqu'ici, tout va bien." asjo@koldfront.dk

Fra : Troels

Dato : 26-04-01 15:23

"Tommy Hansen" <mail@tommyhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Og hvad nyt er der så i det ?
> Det er gjort før

Jeg spøger sikkert ligeså dumt som alle andre der har spurgt til VIR-CD
åbenbart har, men er der ikke lidt www.mp3.com over det?

/Troels

Fra : Niles

Dato : 26-04-01 16:52

"Troels" <tllund@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Tommy Hansen" <mail@tommyhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg spøger sikkert ligeså dumt som alle andre der har spurgt til VIR-CD
> åbenbart har, men er der ikke lidt www.mp3.com over det?

Det slog mig også - i en forvirrende indpakning

mvh Niles

Fra : Tommy Hansen

Dato : 26-04-01 17:25

Tja, vi kan da godt fortsætte. Så vidt jeg ved, kan jeg ikke på MP3com finde
link til f.eks. en japansk vidokunstner, en nordjyde, der skriver digte, en
franskmand, der spiller 1500-tals lut o.s.v. Og så vidt jeg ved, er der ikke
lagt op til DIREKTE dialog mellem kunstnere og brugere på MP3com.

Men kan det egentlig ikke være lige meget - hvis det her nu virker ?

<9c9g6b$4ou$1@sunsite.dk>...

Fra : Erik Graversen

Dato : 26-04-01 19:24

"Tommy Hansen" <mail@tommyhansen.dk> skrev i en meddelelse news:sZXF6.239$0z2.15436@news.get2net.dk...

> Men kan det egentlig ikke være lige meget - hvis det her nu virker ?

Jo gu' ka' det så!

Hey! Gi' nu Tommy en chance!

Alle mere eller mindre professionelle/amatør musikere der har tænkt sig
på et tidspunkt at promote deres musik på nettet, kan da kun være Interes- seret
i så mange muligheder som mulig. Og jo mere omtale jo bedre. Her har
Tommy jo været en god ambassadør. Selv mp3.com har hvis ikke haft så meget omtale i danske medier som Tommy har (bortset fra nogle
retssager
om ulovlige downloads).
Omtalen vil jo i sidste ende rette folks opmærksomhed i retning af de
alternative muligheder der findes og således også komme de andre
(tidligere omtalte i denne debat) sites til gode.

Cheers!

--
Erik Graversen.

e-mail: erikgr@mail1.stofanet.dk

Pitstop VG-8: http://www.vg-8.subnet.dk

Fra : Arvid Gregersen

Dato : 26-04-01 22:26

Jeg må nok sige at jeg grinede lidt da jeg læste de spydige bemærkninger der
faldt i forb. med Tommys første introduktion, for der prøvede han at
overbevise folk om at han var den første, og det er han ikke, men der er
ikke nogle der kan tage fra manden at han har haft over 1000 besøgende på et
par dage -hell vores pladeselskab ville gå langt for at få den slags omtale
tommys side har fået, så jeg vil gerne sige at din evne til at skaffe pr har
været eksemplarisk. Tillykke med det. Det handler om at blive set, ellers
når man ingen steder. Så ikke mere snak om hvorvidt Tommy var først -lad os
istedet snakke om hvordan han kom i fjernsynet, hvordan solgte du dem ideen?

Arvid

--
www.playrec.dk -for all kinds of good music

Erik Graversen <erikgr@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:HHZF6.1328$Vk.127949@news101.telia.com...

Fra : Tommy Hansen

Dato : 27-04-01 04:29

Jeg er helt enig, arvid, og tak for støtten - og det drejer sig ikke om mig.
Jeg tror stadig, jeg er den første, om lancerer et BEGREB, et koncept om du
vil, der KAN skabe en kontakt mellem kunstnere, ikke bare musik, men også
billedkunst, lyrik og hvad ved jeg.
Men er jeg ikke den første, så undskyld - og lad os så udnytte den fokus,
der lige nu er på det. Jeg er freelance journalist gennem 22 år og jeg
betragter lanceringen af mit initiativ som mit "svendestykke". Jeg har
markedsført så meget andet lort gennem tiderne, men denne gang er det noget
jeg virkelig tror på og brænder for.
Og hvordan ? Som en anden terrier har jeg sendt mail på mail på mail, først
ind ad "hoveddøren", så til tilfældige journalister. Jeg har ringet, jeg har
skrevet, det eneste jeg endnu ikke har gjort, er at stå med en megafon og
råbe.
Og så hjælper det nok, at pressen - når endelig de kigger ind på min site -
finder nogle rimeligt grydeklare artikler og udtalelser, de kan koge suppen
på. Medierne er i dag en industri, der producerer nyheder, og det gælder om
at tilbyde dem den bedste - og lettest tilgængelige - råvare.
Til gengæld er det noget jeg ved noget om, og jeg gør det på rygmarven. Så
læg lige konkurrencen og Janteloven til side og gå med mig. I har jo intet
at miste - med mindre I allerede HAR verden som publikum i dag.
Det her KAN komme til at ændre verden ... om ikke andet, så bare lidt. Og
husk så lige, at det indtil videre kun er MINE mp3'ere, der viser
www.tommyhansen.dk i displayet, når de afspilles overalt på kloden.

Tænk lige over det - også i sammenhæng med, at senest B&O har brugt
millioner på at udvikle et husalter med indbygget mp3-afspiller ... tror I
ikke storindustrien er i fuld gang at forberede distribution OG betaling af
"Virtuelle udgivelser" ? Så lad da folket komme først !

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 27-04-01 07:13

Hej Tommy

Det jeg gerne vil vide er, hvordan det fungerer.
Et eksempel:
Jeg lægger mit link på et af de globale sites. Der bliver jeg så fundet af
en eller anden tilfældig lytter, som klikker på linket.

Bliver lytteren så ført hen til mit private site?
I så fald, så kan lytteren hente mit musik fra min side.

Men er min musik så mærket på en helt bestemt måde, som ikke findes i den
måde man lave "tags" på i dag? Det er det jeg ikke helt har forstået ved
VIR-CD. Er det den tekniske mærkning af filen, eller det gratis link til ens
musike der er det unikke? Eller er det begge dele?

Håber meget på at få begrebet skåret ud i pap, så jeg ved hvad det er det
hele handler om.

Hilsen Morten

http://www.mortenbock.dk

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 27-04-01 07:24

Lige én ting til.

Jeg har downloadet et par af dine numre, men kan ikke få min mp3 afspiller
til at spille dem...

Skal man have en bestemt VIR-CD afspiller? Eller kan man hente et codec som
man kan bruge?

Mvh. Morten Bock Sørensen

http://mortenbock.dk

Fra : Tommy Hansen

Dato : 27-04-01 07:25

Hej Morten.

Det skulle du meget gerne kunne. RealPlayer, Windows MediaPlayer - jeg har
ikke hørt fra nogen, der har haft problemer før nu, og der er da smuttet en
6-800 numre ud. Jeg har ingen teknisk indsigt, så jeg kan nok ikke hjælpe
dig ret meget lige nu.

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 27-04-01 07:42

> Hej Morten.
>
> Det skulle du meget gerne kunne. RealPlayer, Windows MediaPlayer - jeg har
> ikke hørt fra nogen, der har haft problemer før nu

Jeg har nu prøvet med Media Player, og der virker den fint. Men mit Creative
Playcenter kunne ikke afspille den. Måske er det bare den måde du koder dine
filer på?

, og der er da smuttet en
> 6-800 numre ud. Jeg har ingen teknisk indsigt, så jeg kan nok ikke hjælpe
> dig ret meget lige nu.

Helt ok. Nu har jeg også fået på det rene, at der ikke er tale om et nyt
"teknisk" vidunder, men "bare" en måde at distribuere sin musik gennem
nettet.

Dog kan jeg godt frygte lidt for hvor let det egentlig er at få hugget sin
musik på denne måde. Det er jo ikke noget problem at mærke en mp3 fil om,
således at der kommer en helt anden web-adresse i feltet, og dermed ryger
respons + evt. penge den forkerte vej. Jeg vil i hvert fald foreslå at alle
tager KODA på deres numre, før de lægger dem ud som VIR-CD.

Morten

Fra : Tommy Hansen

Dato : 27-04-01 08:05

Hej igen Morten.

KODA er en helt grundlæggende forudsætning for alting, og jeg får selvsagt
honorar hver gang min musik spilles offentligt, som alle andre komponister.
Min pointe er bare, at det I DAG ER LIGE SÅ LET AT FÅ HUGGET SIN MUSIK, og
det sker hvert eneste sekund. Med mit "koncept" bliver den givetvis også
hugget - men der er en MULIGHED for dialog, som ikke findes i dag.

Hvis du i dag udgiver en CD, går der en time, så ligger den som ulovlige
Mp3ere, især hvis det er god musik. Jeg siger så: gør det selv,identificer
dine filer og læg et link på det globale opslagsværk for alverdens
kunstnere. Så har du et ansigt udadtil, du ikke har i dag.

Og frem for alt er dette vindue til verden ikke kontrolleret af
underholdnings- og medieindustrien. Det er en DIREKTE dialog mellem kunstner
og kunstbrugere.

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 27-04-01 08:13

Det jeg mener er ikke at den bliver distribueret ulovligt. Det er jeg ikke
bange for, da det jo blot giver større omtale. Det jeg er bange for ér, at
en forsmået personage let kan omdøbe musikken til at være sin egen. Dermed
går dialogen hurtigt af sporet, og ryger over til en anden person.

Jeg ved godt at det måske er at male fanden på væggen, men det gælder bare
om, at have dokumentationen for sin musik i orden, FØR man lægger den ud til
hele verden.

Morten Bock Sørensen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 27-04-01 09:00

Helt enig. Men hvad er det nu lige, der forhindrer omtalte umoralske person
i at gøre det i dag ? Intet, vel ?
Det du kan være HELT sikker på, er at din musik flyver rundt UDEN dit
"visitkort", hvis du "bare" smider det på nettet. Og reglerne om KODA og NCB
gælder jo uanset - om det er en den ene eller anden slags kunstværk, man
kopierer og gør til sit eget.

Jeg siger bare, at hermed har man en MULIGHED for dialog, som ikke findes i
dag. Og grunden til, at den ikke findes, er at hvis den blev succes, ville
den underminere underholdningsindustriens KONTROL med dialogen.

Vi udgiver alle sammen virtuelt, hver eneste gang vi lægger noget på nettet.
Hvis vi nu lige lagde et link ud til verden, når vi gjorde det, ville vi få
et større publikum.

Og stadig - mens verden griner osv har jeg indtil nu fået et halvt hundrede
mails fra folk, der har hørt min musik. Jeg kan se på trafikken, at der det
seneste døgn har været 87 unikke besøg fra USA - så tro mig, kære venner,
det her BLIVER stort, og lige i øjeblikket lurepasser industrien og prøver
at tie det ihjel.

Jeg har i de seneste døgn bearbejdet Washington Post, New York Herald
Tribune og en håndfuld andre medier - og det kommer til at virke, præcis som
i Danmark.

Gør jer klar !

Fra : Kristian Thomsen

Dato : 27-04-01 14:40

> [...]
NCB
> gælder jo uanset - om det er en den ene eller anden slags kunstværk, man

- Altså er det kunstneren i den "anden ende" af vir-cd der skal sørge for at
opgive til KODA hvor mange gange hans .MP3-filer er blevet downloadet?
Med dit nuværende "set-up", får du vel ingen penge fra KODA, med mindre du
giver dem redigerede udskrifter af din webservers logfiler..?

Mvh

Kristian Thomsen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 27-04-01 17:35

Nej nej - det her ændrer ikke en dyt på koda- eller copyrightregler. Det
giver bare en MULIGHED for at overholde copyrighten, som vi kke har i dag.
Hvis du er angst for at folk skal misbruge dine Mp3'ere, kan du jo bare lade
være med at sende dem ud (og lade de andre lave de ulovlige mp3'ere, som
under alle omstændigeder kommer ud i æteren.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 27-04-01 07:23

Det hele er enkelt. JA, de globale sites er link-sites (ikke deeplinks), og
JA, lytteren kan så hente musik, billeder, tekst eller hvad du ellers ønsker
at udtrykke. Og hvis ellers dit pengeinstitut har det fornødne setup (alt
kan købes for penge), kan du ligefrem have en Internetbutik i "din" ende.
Men det bestemmer du jo selv, du kan også gøre som jeg og lave betaling
frivillg, eller du kan nøjes med at eksponere demoudgaver af din kunst. DU
BESTEMMER, det er dialogmuligheden der er nøgleordet.

Hvis du kigger på mit site er der en rimelig enkel forklaring på, hvordan
man laver "eksisterende" materiale om til "VIR" - men det er ikke nogen
videnskab. Linket på vir-cd.com fortæller verden, at du vil i dialog - og
DERMED ER DU UDGIVER AF EN VIRTUEL CD. Hvad der så findes på "din" CD,
bestemmer du, men det hele handler om dialog - altså at du identificerer dit
materiale, så lytteren, læseren eller beskueren kan finde tilbage til dig.

Jeg skriver min webadresse ind i feltet "author", når jeg laver mp3'erne.
Samtidig vil du se, at mine MP3'ere indeholder ordet VIR et eller andet sted
i filnavnet. Dermed ved lytteren, at denne fil kan "spores" tilbage til
ophavsretshaveren via vir-cd-com, og her bliver der som nævnt præcis samme
søge- og registreringsmuligheder som f.eks. Yahoo.

Det ER altså for mig at se et Colombusæg for kunsten.

Fra : Karsten Strandgaard ~

Dato : 27-04-01 09:29

Tommy Hansen wrote:

> [...]
> frivillg, eller du kan nøjes med at eksponere demoudgaver af din kunst. DU
> BESTEMMER, det er dialogmuligheden der er nøgleordet.

Vil du kræve en eller anden form for ensartethed på de sider du linker til?
Hvis ikke, så er det vel bare en 'Yahoo! for digital kunst'-portal - er det
rigtigt forstået?

- Karsten

Fra : Tommy Hansen

Dato : 27-04-01 09:54

Hej Karsten - undskyld, dit indlæg var smuttet for mig.

Principielt har du ret, at det "bare" er en "yahoo-model". Den dybe
tallerken ER opfundet, og hele setuppet kan kopieres fra et af de globale
søgedomæner. Hele essensen er, at der IKKE på nogen måde skal være "nogen",
der bestemmer hvad verden skal se. Alle, der mener at have noget at sige til
verden, kan lægge et link ind. Alle link behandles og præsenteres ensartet
og med søgemuligheder på kategorier, lande, navne og hvad ved jeg.

Så nej, jeg vil på ingen måde kræve nogen ensartethed. Jeg anklager medie-
og underholdningsindustrien for at udøve cencur og kun filtrere en brøkdel
af den producerede kunst ud til verden - så vil jeg ikke lægge ud med at
sige, at alle hjemmesider under "mit" domæne skal være mørkeblå, f.eks.
Vir-cd.com er alene et linksite - det er dig, jer, verden, der bestemmer,
hvor linkene fører hen. Det afhænger af, hvilke budskaber I vil have ud.

Publikum får dermed en fælles indgang, hvor de kan søge f.eks. rockmusik (og
digte, noveller, billleder, video og al anden form for kunst). Ved at følge
linkene kan de så høre .eks. et udbud af musik, de ellers aldrig fik tilgang
til - eller som hidtil kun er distribueret på undergroundbasis, i
interessesammenhænge o.s.v.

Det udvalg af musik, vi i dag får lejlighed til at vurdere, ER jo filtreret
gennem pladeselskaberne først. Alle afslagene hører vi intet om. Jeg vil -
som formentlig alle andre kunstnere - have et budskab ud (tror jeg nok...
, og det kunne jeg så ikke få med en FYSISK udgivelse. Godt, så laver
jeg en VIRTUEL - og jeg siger så til alverdens kunstnere:

Gak ud og gør ligeså !