Hvilken MC skal jeg vælge som nybegynder
Fra : Broker

Dato : 28-02-04 01:21

Sidste sommer tog jeg kørekort til MC, og jeg skal nu ud og anskaffe mig min
første MC.

Jeg skal primært bruge den til fritid, men regner også med at bruge den til
arbejde (2x70 km dagligt). Jeg er ikke interesseret i de høje hastigheder.
Jeg har (endnu) ikke så meget forstand på teknikken, og jeg vil højst bruge
tid på at skifte olie og hælde brændstof på... Prismæssigt regner jeg med at
bruge omkring 70.000 kroner og MC'en må gerne være brugt.

Af en og anden grund sværger jeg mest til Yamaha, og har selv XJ600S og
FZS600 i kiggerten.

Er der nogle af jer lidt mere erfarne MC'ere der kan komme med nogle
anbefalinger - og evt. links til nogle sider, hvor man kan læse nogle
uvildige MC anmeldelser?

Mvh Lars Thomsen

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 28-02-04 01:59

"Broker" skrev i meddelelsen

> [...]
at
> bruge omkring 70.000 kroner og MC'en må gerne være brugt.

Begge de modeller du selv nævner herunder kan sagtens leve op til disse
krav. Jeg går ud fra at det er det store MC kort du har !

Jeg har selv haft fornøjelsen af at være den lykkelige ejer af en XJ600S,
kig evt. på www.diversion.dk . Jeg købte den brugt, og kørte selv på den i
to år, og der er kun lavet alm. service og skiftet sliddele på den.
Teknikken i den er meget simpel, og man kan udføre de fleste service selv.
(Her er Haynes en god hjælp).
Grunden til at jeg skiftede var at jeg savnede lidt mere træk til
overhalingssituationerne, og så har jeg været skudt i SVeren siden den kom
frem

> Af en og anden grund sværger jeg mest til Yamaha, og har selv XJ600S og
> FZS600 i kiggerten.

Begge cykler er ganske fornuftige valg. Eneste minus er traktorgearkasserne
som Yamaha bruger, men man lærer hurtigt at skifte gear lydløst. Nårhh ja,
så er der lidt ventiltikken på XJeren.

Hvis du økonomisk kan magte at købe Fazeren fra start, og forsikringen af
den er til at have med at gøre, så er det den du skal gå efter. Så går der
noget længere tid før du savner kræfter

> Er der nogle af jer lidt mere erfarne MC'ere der kan komme med nogle
> anbefalinger - og evt. links til nogle sider, hvor man kan læse nogle
> uvildige MC anmeldelser?

Der er en anmeldelse på http://www.dmcn.dk af XJeren.

Tony Lorentzen havde fornøjelsen af at prøvekøre en FZS600 sidste sommer.
Der ligger en del billeder med kommentarer her
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=163. Prøv evt. at søge i gamle indlæg
vha. google.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-02-04 10:01

Enig. Jeg ville også vælge Fazeren. Den er vandkølet og det skulle også give
bedre holdbarhed.... Men så er der lige forsikringen.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Peter Graff

Dato : 28-02-04 14:09

Du skal selvfølgelig have en SV 650 S

Fra : NielSV650

Dato : 28-02-04 15:20

"Peter Graff" <peter.graff@fjernoncable.dk> wrote in message
> Du skal selvfølgelig have en SV 650 S

Ja, det vil jeg jo også mene med min farvede holdning, men hvis han nu bare
_vil_ ha traktorgearkasser, så lad da manden.

Faktisk vil jeg også mene at en R4 er bedre for begyndere end V2.
Hvorfor? Jo, fordi den leverer kræfterne blødere, og hvis man misser et
gearskift ned i et sving, rusker og hopper den ikke som en gal - den er bare
død i optrækket.

De to Yamaha'er har også en betydeligt mere begynder-venlig siddestilling
end en SV650s
Alternativt kunne det blive den nøgne model med en Givi vindskærm på for
læ'ens skyld.

Jeg har ikke prøvet en XJ600, men min far har en Fazer, og den kører ganske
fint. Kåben giver dog en del larm i hovedet :-/

Niels
S FAU himmelblau
www.dfmc.dk/?id=158

Fra : Birger Poulsen

Dato : 29-02-04 09:30

"NielSV650" <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote in message
> [...]
> Hvorfor? Jo, fordi den leverer kræfterne blødere, og hvis man misser et
> gearskift ned i et sving, rusker og hopper den ikke som en gal - den er
Hvad er nu det for noget sludder
Dette lærer man på de første 15 min i bytrafik.
En V2 er ikke mere død i optrækket end en R4, men mangler måske lidt på
toppen.
Til gengæld synes jeg at V2 er meget sjovere.
--
Hilsen
Birger

Fra : Ole Baun

Dato : 28-02-04 17:18

"Broker" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogle af jer lidt mere erfarne MC'ere der kan komme med nogle
> anbefalinger - og evt. links til nogle sider, hvor man kan læse nogle

Hej Lars

Jeg prøvede lige at gå ind på Google.
Skrev "groups Google".
Det øverste link bragte mig til http://groups.google.dk/
Her skrev jeg "dk.fritid.motorcykel".
På næste side skrev jeg "hvilken MC".
Det gav mig 5090 meddelelser at vælge imellem.
Prøv det

Men ellers vil jeg da foreslå:
- at du bruger 5.000 - 10.000 kr. på godt, (varmt og vandtæt) tøj, støvler,
handsker, hjelm og rygbeskytter.
- at du vælger en mc med kåbe, (eller får en sat på den du køber, det giver
efter min mening en mere behagelig kørsel såvel ved motorvejshastighed, som
i regn og modvind).
- at du sætter en Scottolier på, (automatisk kædesmøring, der hurtigt vil
tjene sig ind i form af længere levetid på kædekit).
- at du køber så ny en mc som du har råd til, (du vil gerne have at den vil
køre hver dag).
- at du også kigger på mc´er på mindre end 600 ccm. (Fx. Suzuki GS500E,
Honda CB500 eller Kawasaki ER-5).

Ole Baun
CB500, ´96, 124 kkm

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-02-04 00:02

Broker wrote:

> Sidste sommer tog jeg kørekort til MC, og jeg skal nu ud og anskaffe mig
> min første MC.

På tide

> [...]
> vil højst bruge tid på at skifte olie og hælde brændstof på... Prismæssigt
> regner jeg med at bruge omkring 70.000 kroner og MC'en må gerne være

Det passer jo perfekt til en Fazer

> Af en og anden grund sværger jeg mest til Yamaha, og har selv XJ600S og
> FZS600 i kiggerten.

En Fazer bliver du helt sikkert glad for! Nu har jeg kørt 32k km på min helt
uden problemer
Jeg har tidligere skrevet lidt om den her:
<http://groups.google.com/groups?selm=4llld1-m01.ln1%40svedig-gnu.fake>
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 29-02-04 11:33

Broker wrote:
> [...]
>
> Er der nogle af jer lidt mere erfarne MC'ere der kan komme med nogle
> anbefalinger - og evt. links til nogle sider, hvor man kan læse nogle

Hej Lars.

Der er ingen andre der har foreslået den, så vil jeg da "våve" pelsen

Du kan "få" en ny 650ccm cykel for ca. 75K
Den minder meget om Suzuki SV650N, men er fra Korea den hedder Hyosung Comet
650
Jeg kikkede på den i Øskne hallen, og den så faktisk helt tilforladelig ud
Lidt data

647cc V2
79hk/68nm
tør vægt 180kg
6 gear
tankkapacitet 17 liter

www.hyosungmotors.co.kr
www.uniparts.dk

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 29-02-04 14:02

www.unicparts.dk skulle det have været

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 29-02-04 14:29

"Dennis Hellan Pedersen" skrev i meddelelsen

> Du kan "få" en ny 650ccm cykel for ca. 75K
> Den minder meget om Suzuki SV650N, men er fra Korea den hedder Hyosung
Comet
> 650

Gad vide om det er værd at spare de 12.000,- ift. SV650 uden kåbe. Jeg
tænker især på:

Kan reservedele skaffes til den om 10 år ?
Hvor lang tid tager det af få reservedele frem ?
Reservedelspriser
Blir alt det sjove lavet til den (udst. mm.) ?
Design ift. SV. (smagssag) !
Indsprøjtning på SVeren, har Hyosung det ?
Gensalgsværdi
Gensalgsværdi
Gensalgsværdi

En masse spørgsmål.. Jeg ville køre på det sikre, og købe SVeren i det
tilfælde.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 29-02-04 14:39

> [...]
> Hyosung Comet 650
> Jeg kikkede på den i Øskne hallen, og den så faktisk helt

Er der nogen der ved om der findes nogle tests (helst online) af denne
maskine? Evt. hvor den bliver sammenlignet med Suzukien? Det synes jeg
egentligt kunne være ret interessant...

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Broker

Dato : 01-03-04 21:01

Tak for hjælpen

Jeg er tæt på at slå kløerne i en FZS600 fra 2000. Kender I et sted på
nettet, hvor man kan se et billede og en kort beskrivelse af forskellige
modeller og årgange? Yamaha's egen hjemmeside er i det hele taget hjælpeløs,
og en gang makværk...

Det jeg er på jagt efter er, at se hvilke forbedringer/ændringer der er sket
i forhold til en årgang 2001, 2002, 2003 og 2004.

Mvh

Lars Thomsen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-03-04 21:29

<http://www.motorcyclenews.com/bikes/search?sectionID=0&navID=15>

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85