hvad er det typiske område cW værdien er f~
Fra : Moller

Dato : 27-02-04 12:09

Hejsa,

Sider og leger med noget udregning af ca. hvor mange heste der kræves
for at holde ens køretøj ved en bestemt hastighed osv... og deri skal man jo
ha luftmodstanden regnet med. (Der antages at der køres lige ud, og at der
er vindstille osv..)

som jeg har fået det oplyst er det Fluft = 0,5 * cW * Afront *
1,2(luftdensitet mener jeg det er) * v^2

cW værdien ved jeg er ca. 0,36-0,5 for biler... men hvad med MC'er er
det typisk samme område ?

Som det er nu, så bruger jeg 0,5 da begge mine slæder er uden kåbe mere
eller mindre.

Og nej dette er ikke for at påstå at ens maskine har så og så meget
fordi man kan køre med en give hastighed, men mere for at få indtryk af hvor
meget indflydelse det har at man taber lidt vægt vs. forbedre
strømliningerne på maskinen... samt hvad der ca. kræves når folk mumler om
af deres 30 knallert kan køre 120km/t ... :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Brian Laursen

Dato : 27-02-04 12:36

Moller wrote:
> [...]
> forbedre strømliningerne på maskinen... samt hvad der ca. kræves når
> folk mumler om af deres 30 knallert kan køre 120km/t ... :)

Jeg synes at have hørt at cw værdien er lavere ved biler end ved mc???

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
http://dfmc.dk/155

Hjulløs
http://www.Galtenmc.dk
http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : NielSV650

Dato : 27-02-04 12:49

"Brian Laursen" <REMOVEBrian.W@stofanet.dk> wrote in message
> Jeg synes at have hørt at cw værdien er lavere ved biler end ved mc???

Det er den også. Dog er frontarealet betydeligt mindre og når man
multiplicerer de to, får man som regel en lavere total.

Moller, kig på Aprilias hjemmeside - der står noget med cW på de forskellige
modeller

Niels
S FAU himmeblau
www.dfmc.dk/?id=158

Fra : Bjarke Styr Rasmusse~

Dato : 27-02-04 13:35

> Moller, kig på Aprilias hjemmeside - der står noget med cW på de forskellige
> modeller

Hvor ? Jeg kan ikke finde noget konkret på siden.

M.v.h. Bjarke

Fra : NielSV650

Dato : 27-02-04 13:52

"Bjarke Styr Rasmussen" <bjarke@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> Hvor ? Jeg kan ikke finde noget konkret på siden.

Det står lidt hist og her og ikke for alle cykler.

Her er f.eks. en:
http://www.aprilia.dk/shop/detail1.asp?nr=635

Nummer 7 fra bunden...

Niels

Fra : MKS - 74

Dato : 27-02-04 13:52

On Fri, 27 Feb 2004 13:52:19 +0100, "NielSV650"
<s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote:

>Her er f.eks. en:
>http://www.aprilia.dk/shop/detail1.asp?nr=635
>
>Nummer 7 fra bunden...

Det er ikke Cw, men Cw * A...

--
-Michael
Div. billige Aprilia RS250-dele + enkelte andre dele til salg på:

Fra : NielSV650

Dato : 27-02-04 14:04

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> wrote in message
> Det er ikke Cw, men Cw * A...

Nå ja... Cxs... der står der jo også.
Mere foruroligende er det dog at data er de samme for RSV Mille og
Tuono'en....? Jeg kan ikke tro at Tuono'ens frontareal er så meget mindre
end Millens at det skulle rette op på den ringere cw.

Niels
S FAU himmelblau *immer aerodynamischen mit Ducati verkleidung*

Fra : Moller

Dato : 27-02-04 14:08

"NielSV650" <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tuono'en....? Jeg kan ikke tro at Tuono'ens frontareal er så meget mindre
> end Millens at det skulle rette op på den ringere cw.

Tjaaa... og så skal man lige ha førens areal med sig, da han jo stikker
en del mere over kåben på Tuono'en ? eller hva...

hmmmm, så kan man jo regne baglæns... gad vide hva ca. front arealet for
Millen er... men tror i ikke at 0,5 som Cw er okay overshoot ? for en alm.
slæde eller skal man højere op... ?

VH
Lars Molnit

Fra : MKS - 74

Dato : 27-02-04 14:21

On Fri, 27 Feb 2004 14:08:06 +0100, "Moller" <news@molnit.com> wrote:

> hmmmm, så kan man jo regne baglæns... gad vide hva ca. front arealet for
>Millen er... men tror i ikke at 0,5 som Cw er okay overshoot ?

Nej det er som sagt for lidt.

> for en alm.
>slæde eller skal man højere op... ?

Du skal højere op nok nærmere 0.7-0.9, og hvordan har du lige tænkt
dig at lave et estimat for frontarealet ?!?

Men prøv f.eks :

http://www.bgsoflex.com/airdragchart.html

Fra : Moller

Dato : 27-02-04 14:34

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det er som sagt for lidt.

Yeps, så dit andet indlæg lige efter :)

> Du skal højere op nok nærmere 0.7-0.9, og hvordan har du lige tænkt
> dig at lave et estimat for frontarealet ?!?

Højde op til hjelm top * bredeste punkt... og så lidt fra :) lige som
beskrevet i dit link.... da det ikke er raketvidenskab med høj præcision jeg
søger er disse tal jo okay fine til retningslinier :)

> Men prøv f.eks :
>
> http://www.bgsoflex.com/airdragchart.html

Bingo :) der var en go side om emnet... så kan jeg komme videre med at
lege med det :)

Takker for linket, og hjælpen :)

VH
Lars Molnit

Fra : MKS - 74

Dato : 27-02-04 14:44

On Fri, 27 Feb 2004 14:34:09 +0100, "Moller" <news@molnit.com> wrote:

> Højde op til hjelm top * bredeste punkt... og så lidt fra :) lige som
>beskrevet i dit link....

Ægte videnskab...

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-02-04 15:00

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message

> [...]
jeg
> søger er disse tal jo okay fine til retningslinier :)

Ellers er en god metode at tage et billede forfra ved siden af et metermål
og så lege lidt med photoshop el. lign.

vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 27-02-04 15:37

In article <403f40be$0$89805$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, news@molnit.com
says...
> [...]
> Millen er... men tror i ikke at 0,5 som Cw er okay overshoot ? for en alm.

Igen snyder det forestilling om at det er frontarealet.

Du kan roligt regne baglæns, og du kan også antage at en anden
MC/knallert vil have en tilsvarende værdi med kåbe på.
En scooter har selvfølgelig frontarealet; men det at man kun har næsen
på kåben=frontskjoldet, ødelægger jo det hele, og fremtvinger afløsning
allerede ved et punkt svarende til forakslen, istedet for ca. ved
bagakslen!!!!! Skal man køre stærkt på scooter, bør man faktisk sætte
noget beklædning på siderne, og sætte benene ned i den derved opståede
'brønd'.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : MKS - 74

Dato : 27-02-04 14:07

On Fri, 27 Feb 2004 14:04:10 +0100, "NielSV650"
> [...]

>Tuono'en....? Jeg kan ikke tro at Tuono'ens frontareal er så meget mindre
>end Millens at det skulle rette op på den ringere cw.

Jeg er også lidt skeptisk,jeg ved at de har haft Millen i
vindtunnel,men tvivler lidt m.h.t. til Tuono'en, en kåbe fylder dog
lidt i landskapet så måske....det er heller ikke angivet om det er med
eller uden fører (= dværg ),hvilket jo gør en hel del forskel...

Alt i alt nok næppe noget man skal tillægge den store værdi isoleret
set.

Fra : Bjarke Styr Rasmusse~

Dato : 27-02-04 14:30

> Det står lidt hist og her og ikke for alle cykler.
>
> Her er f.eks. en:
> http://www.aprilia.dk/shop/detail1.asp?nr=635
>
> Nummer 7 fra bunden...

Ja, hum bum. Nu forsøgte jeg mig med Aprilia's internationale side, og
opgav hurtigt den danske side, da min browser og asp vist er pænt meget
uvenner - og jeg holder med min browser. Mon man kan lokke behjælpelige
folk til at kaste aerodynamiske data et tilgængeligt sted hen ?

M.v.h. Bjarke

Fra : Armand

Dato : 27-02-04 16:36

> "Brian Laursen" <REMOVEBrian.W@stofanet.dk> wrote in message
>
> Det er den også. Dog er frontarealet betydeligt mindre og når man
> multiplicerer de to, får man som regel en lavere total.

Og ikke alene arealet og modstandskoefficienten, som man tænker den den
benyttet på biler, rækker i en given beregning: Som allerede nævnt vil
kåbe/nøgen give meget forskel på koefficienten, men at motorcyklen er så
kort som tilfældet er, vil også trække ekstra fra i retning af større
vindmodstand!

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-02-04 18:43

Bjarke Styr Rasmussen <bjarke@kampsax.dtu.dk> writes:

> Ja, hum bum. Nu forsøgte jeg mig med Aprilia's internationale side, og
> opgav hurtigt den danske side, da min browser og asp vist er pænt meget
> uvenner - og jeg holder med min browser.

ASP fortolkes serverside, og har ikke noget med din browser at gøre,
men du har ret i at serveren spytter noget temmelig defekt hjemmeside
ud. Det virkede heller ikke i min Browser (Mozilla Firebird 0.7 under
Linux).

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : NielSV650

Dato : 28-02-04 15:05

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
> [...]
> men du har ret i at serveren spytter noget temmelig defekt hjemmeside
> ud. Det virkede heller ikke i min Browser (Mozilla Firebird 0.7 under

Fagidiot

/Nælz
S FAU himmelblau

Fra : MKS - 74

Dato : 27-02-04 13:43

On Fri, 27 Feb 2004 12:09:29 +0100, "Moller" <news@molnit.com> wrote:

> Som det er nu, så bruger jeg 0,5 da begge mine slæder er uden kåbe mere
>eller mindre.

Det er alt for lidt,det afhænger naturligvis også (i modsætning til en
bil) af hvordan føreren er krøllet sammen,en GP250 racer har omkring
0.58, de 2 ret vindglatte gadecykler Hayabusa/ZX12-R omkring 0.57
(Cw*A = 0.313 m²) og 0.6 (Cw*A = 0.341 m²) henholdsvis - Naked
bikes en hel del mere.I alm kan man ca. regne med at en gadecykel (med
kåbe) med "god" aerodynamik bruger omkring 50 hk på at nå 200 km/t og
så bruge det forsimplede udtryk for at estimere hvor meget effekt der
skal bruges til at holde en given hastighed...det holder som regel
ganske godt. (man ser så bort fra gearingsproblematik,rullemodstand
osv.)

Fra : Moller

Dato : 27-02-04 14:22

> Det er alt for lidt,det afhænger naturligvis også (i modsætning til en

oki...

> [...]
> skal bruges til at holde en given hastighed...det holder som regel
> ganske godt. (man ser så bort fra gearingsproblematik,rullemodstand

hmmm... hvad ville så være et fornuftigt bud ? som et forsimplede udtryk
??

VH
Lars Molnit

Fra : MKS - 74

Dato : 27-02-04 14:36

On Fri, 27 Feb 2004 14:22:27 +0100, "Moller" <news@molnit.com> wrote:

> hmmm... hvad ville så være et fornuftigt bud ? som et forsimplede udtryk
>??

Tjah kig på dit eget udtryk ik' hvis vi antager at luftmodstanden er
ligefrem prop. med hastighed i 2. vil den krævede effekt være prop.
med hastigheden i 3.,altså

W = K * V³

og du har V=200 km/t giver W=50 hk fås K= 1/160.000 (enheder undladt)

Og altså

W= (V³/160.000) hk

Det er som sagt et ganske løst estimat hvor man ser bort fra en række
ting,men holder ganske godt for en række cykler og et relativt bredt
hastighedsområde... en mere præcis ting kræver en nøjere analyse.

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-02-04 14:48

> [...]
> det typisk samme område ?
>
> Som det er nu, så bruger jeg 0,5 da begge mine slæder er uden kåbe

Her er en artikel om at måle luftmodstanden - der er en del kloge ord.

http://www.hpv-klub.dk/artikler/coastdowntest/default.asp

vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 27-02-04 15:33

In article <403f24f0$0$89812$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, news@molnit.com
says...
> [...]
> strømliningerne på maskinen... samt hvad der ca. kræves når folk mumler om
> af deres 30 knallert kan køre 120km/t ... :)

Hva' så Moller???? Hva' har du gang i???
Skal du teoretisk eftervise at en knallert ikke kan køre 120 km/t???
;0)

Havde du nu taget dig sammen og købt en Ducati, havde der jo straks
været hjælp at hente! I januar havde vi nemlig een af landets fremmeste
eksperter udi fluidmekanik, til at holde foredrag om den slags.
Hans hand-out fra foredraget kan hentes her:
hekto.dk/ducati/fluidmekanik.pdf

At foretage beregningerne alene på 'det omskrevne' frontareal, er en
tilsnigelse. Som det fremgår af ovenstående skrift, er der dels
turbulens; men også 'aløsning' at tage højde for.

Turbulensen er ikke så slem, da det 'bare' er noget man bruger energi
på at fremkalde, ligesom strømvirvler. Afløsning er det der optræder
når luftstrømmen ikke længere kan 'flyde' rundt om emnet der bevæger
sig igennem luftmassen. Jo tidligere denne afløsning opstå, på luftens
tur rundt om /hen over emnet, jo værre.
En kåbe gør jo ikke frontarealet mindre, i nævneværdig grad. Den dækker
af for nogle strukturer der dels skaber turbulens; men også afløsning.
Ved at iklæde MC'en kåben, flytter man det punkt hvor afløsningen
begynder, bagud. Det samme ses på moderne biler med hatchback. De er
aerodynamisk udformede, indtil vi når om bagpå, så skærer man dem lige
af. Dette gøres i erkendelse af, at man ikke kan opnå en 100% ideal
udformning, så deres form vil give afløsning omkring det punkt hvor man
skærer dem af. At fortsætte med en aerodynamisk udformning vil dels
give en meget lang bil; men også være helt uden resultat, da den vil
være virkningsløs fra det punkt hvor afløsningen indtræder.
Kåben omslutter den forreste del af MC'en, og flytter dermed
afløsningspunktet bagud.

Luftens 'viskositet' har også indflydelse, og det er sikkert konstanten
på 1,2 i formlen. Lufttryk, temperator og fugtighed har indflydelse på
den værdi.

Fra : MKS - 74

Dato : 27-02-04 15:39

On Fri, 27 Feb 2004 15:33:09 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Havde du nu taget dig sammen og købt en Ducati, havde der jo straks
>været hjælp at hente!

Ja for har man købt en Ducati så har man jo også mere behov for hjælp
.

--
-Michael

Fra : Hekto

Dato : 27-02-04 16:32

In article <rglu305e3mk42hlu4dbk72mvnk2uk4uk7l@4ax.com>,
priller@tiscali.dk says...
> Ja for har man købt en Ducati så har man jo også mere behov for hjælp
> .

.... ja, så har man jo overstået de endeløse diskutioner om antal
cylindere og HK.
Så er der andre ting at tage fat på. Foredraget var affødt af den
endeløse diskution om det kan betale sig at polére indsugningen, eller
ikke!

Det fik vi skam svaret på!

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 27-02-04 16:54

> Så er der andre ting at tage fat på. Foredraget var affødt af den
> endeløse diskution om det kan betale sig at polére indsugningen, eller
> ikke!
>
> Det fik vi skam svaret på!

Og hvorledes lød det svar?

Fra : Moller

Dato : 27-02-04 17:02

"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvorledes lød det svar?

2 taktere skal poleres, 4 taktere skal være en lille smule groft da det
medvirker til at benzinen blir blandet finere i luften og derved bedre
forbrænding, da de ikke for virvlet benzin og luft sammen inde i
krumtaphuset som ved 2 takterne.

VH
Lars Molnit

Fra : Bjarke Styr Rasmusse~

Dato : 27-02-04 17:02

> [...]
> medvirker til at benzinen blir blandet finere i luften og derved bedre
> forbrænding, da de ikke for virvlet benzin og luft sammen inde i

Altså, totaktere skal poleres både ind- og ud-, mens firetaktere skal
poleres ud- ?

M.v.h. Bjarke

Fra : Moller

Dato : 27-02-04 17:12

"Bjarke Styr Rasmussen" <bjarke@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Altså, totaktere skal poleres både ind- og ud-, mens firetaktere skal
> poleres ud- ?

Yepsen :) og en 2 takters skyllekanaler skal også lige poleres nu man er
i gang.

VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 27-02-04 17:21

In article <403f6bf4$0$89805$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, news@molnit.com
says...
> Yepsen :) og en 2 takters skyllekanaler skal også lige poleres nu man er
> i gang.

Faktisk er det heller ikke besværet værd, dér!
Der skal selvfølgelig være glatte overgange, og selve udmundingen af
porten skal være fri for forstyrrende grater og støberester.

Fra : Hekto

Dato : 27-02-04 17:19

In article <m3hdxco6ij.fsf@quisling.kampsax.dtu.dk>,
bjarke@kampsax.dtu.dk says...
> 2 taktere skal poleres, 4 taktere skal være en lille smule groft da det
>
> Altså, totaktere skal poleres både ind- og ud-, mens firetaktere skal
> poleres ud- ?

He .. he! ... det er sådan noget kun Duc'-ejere nu ved! ;0)
Ingen af jer har ret! Og ... nej, det er heller ikke det omvendte!

Den kløgtige læser af det tidligere omtalte hand-out kan måske regne
den ud!

Fra : MKS - 74

Dato : 27-02-04 17:07

On Fri, 27 Feb 2004 16:32:11 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>... ja, så har man jo overstået de endeløse diskutioner om antal
>cylindere og HK.

Jeps - Altid godt med nogle logebrødre,når resten af verden er så ond

--
-Michael

Fra : Hekto

Dato : 27-02-04 17:24

In article <sgqu3018gbaet9m66pb5n517tnpues6hmt@4ax.com>,
priller@tiscali.dk says...
> Jeps - Altid godt med nogle logebrødre,når resten af verden er så ond

Ond? ... nej, det er nærmere ligesom at være optaget i en relligiøs
bevægelse! Den eneste sande tro, du ved! fred i sindet, og en behagelig
tilfredshed med at der stadig findes nogen der er vantro!

Fra : MKS - 74

Dato : 27-02-04 17:27

On Fri, 27 Feb 2004 17:23:40 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Ond? ... nej, det er nærmere ligesom at være optaget i en relligiøs
>bevægelse!

Det ved du sikkert bedre end jeg...

>Den eneste sande tro, du ved! fred i sindet,

Lidt ligesom Moonies ik' ?

> og en behagelig
>tilfredshed med at der stadig findes nogen der er vantro!

Så er det da fjollet at prøve at omvende dem...

--
-Michael

Fra : Hekto

Dato : 27-02-04 17:44

In article <sqru30la2fajmfgiuheb27hffl939in2fs@4ax.com>,
priller@tiscali.dk says...

> Så er det da fjollet at prøve at omvende dem...

Prøv at sige det til en muslim! ;0)

Fra : MKS - 74

Dato : 27-02-04 17:47

On Fri, 27 Feb 2004 17:43:46 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Prøv at sige det til en muslim! ;0)

Æbler og pærer....

--
-Michael

Fra : Moller

Dato : 27-02-04 16:01

> Hva' så Moller???? Hva' har du gang i???
> Skal du teoretisk eftervise at en knallert ikke kan køre 120 km/t???
> ;0)

Ja, og nej... det var nu mere en lille sjov gevinst ved siden af :) ...
men mere pga. jeg lurede på om det med at tabe sig for at få ens MC til at
køre hurtigere virkelig var det værd, og det må jeg straks sige at det er
det ikke :) lige meget hvor unøjagtig det er pga. flere parametre er
smågætten. og afhængige af ting osv... som ikke er med.

Det næse er så hvor meget betyder ens vægt ved acc. da dette jo er noget
helt andet. og så lige den ting omkring hvad er mest fornuftigt på MZ'en af
arbejdsområde, når målet med den er at ende på omkring 145-150km/t... og der
tænker jeg på om jeg vil ha bedst af at finde flere heste i den, eller tænke
i kåbe placering på den.

Men jeg er nu godt klar over at de fleste ting her med sund logik ikke
behøves at blive beregnet for at kunne svares på, men da jeg allgevel faldt
i staver over min ene physik bog, som havde vist eksempler på beregning af
en amerikaner slæde, så ku jeg ikke lade være :)

> Hans hand-out fra foredraget kan hentes her:
> hekto.dk/ducati/fluidmekanik.pdf

:) cool endnu mere nat læsning :)

> Luftens 'viskositet' har også indflydelse, og det er sikkert konstanten
> på 1,2 i formlen. Lufttryk, temperator og fugtighed har indflydelse på
> den værdi.

Yepsen, det var den :) ku ikke huske navnet da jeg skrev indlægget.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ... hmmm, 300cc stemplet kan være der... hmmm...
470Kr.... hmmm... hva koster det at bore den op.
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Hekto

Dato : 27-02-04 16:39

In article <403f5b34$0$89807$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, news@molnit.com
says...

> [...]
> det ikke :) lige meget hvor unøjagtig det er pga. flere parametre er
> smågætten. og afhængige af ting osv... som ikke er med.

Nej, det ændrer vist meget lidt på rullemodstanden, mens inertien er en
ganske anden ting!

> [...]
> tænker jeg på om jeg vil ha bedst af at finde flere heste i den, eller tænke

Der er mange muligheder! Teoretisk set kan en korrekt afsluttet bagende
give mere end en styrkåbe f.eks.

> Yepsen, det var den :) ku ikke huske navnet da jeg skrev indlægget.

.... og iøvrigt udtrykt ved luftens Reynoldstal.

Men det er rigtigt at det er meget sjovt at regne på hvad det egentlig
kan betale sig at optimere på.
Af samme grund er det jeg påstår at det nææææsten er umuligt at få en
50cc scooter op på 120Km/t. Alt hvad man propper i den af HK, går
næsten til grunde i Afløsning!

Fra : anders majland

Dato : 27-02-04 21:33

> Af samme grund er det jeg påstår at det nææææsten er umuligt at få en
> 50cc scooter op på 120Km/t. Alt hvad man propper i den af HK, går
> næsten til grunde i Afløsning!

Hvis du istedet for 50ccm siger 70ccm så er den vist ved at være tæt på.
Hvad løber de "fabrikstunede" (læs malossi, polini mf) der køres ræs på
syd for grænsen ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Hekto

Dato : 28-02-04 01:03

In article <c1oacp$6um$1@sunsite.dk>, anders.majland-
see.signature@address.invalid says...
> Hvis du istedet for 50ccm siger 70ccm så er den vist ved at være tæt på.
> Hvad løber de "fabrikstunede" (læs malossi, polini mf) der køres ræs på
> syd for grænsen ?

Jeg ved ikke hvad de løber på toppen.
For at køre 120Km/t skal vi nærme os 20+HK. Aleneelastiktrækket tager
20-25% af det der leveres på krumtappen.
50cc er valgt fordi der er tale om den knallert alle kender een der
har, nemlig den der løber mindst 120!

Transmissionstab og elendig aerodynamik gør at det er svært for en
scooter(50cc) at komme der op.

Fra : anders majland

Dato : 01-03-04 11:20

> For at køre 120Km/t skal vi nærme os 20+HK.

Enig - det var omtrent effekten på standard 250ccm 4takts scootere der
løber lige deromkring. De er dog væsenligt tungere og også fysisk noget
større (vindmodstand)

> 50cc er valgt fordi der er tale om den knallert alle kender een der
> har, nemlig den der løber mindst 120!

Er der ikke med 70ccm kit at de postulerer de hastighder ?
I scooterracing er der vist en standard klasse for maks 70ccm og i uk
leverer de over 20hk på hjulet på en dyno Men der er ikke naboens knægts
hjemmetuning ....

Fra : Moller

Dato : 01-03-04 11:59

meddelelse news:c1v4g7$pid$3@sunsite.dk...

> Enig - det var omtrent effekten på standard 250ccm 4takts scootere der
> løber lige deromkring. De er dog væsenligt tungere og også fysisk noget
> større (vindmodstand)

At de er væsentligt tungere har nærmets intet at sige ved den hastighed
uden vi snakker om +100Kg men så er det jo kun en hest eller to mere der
skal bruges.

Så er det mere frontarialet osv... der gør forskellen.

en anden ting ?? er det ik baghjuls heste der snakkes om, når man går
efter den slags...

> [...]
> I scooterracing er der vist en standard klasse for maks 70ccm og i uk
> leverer de over 20hk på hjulet på en dyno Men der er ikke naboens knægts

Fruens RS50'er med 80cc tun blev målt til ca. 120km/t da vi havde min
B12, og Mini Armands vfr for og bagved den.... men den har også en go kåbe,
og vejer ik så meget osv...

VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 01-03-04 18:14

In article <404316f4$0$89809$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, news@molnit.com
says...
> en anden ting ?? er det ik baghjuls heste der snakkes om, når man går
> efter den slags...

Om det er 50cc eller 70cc gør nok ikke den store forskel, når vi taler
en scooter. Min 100cc Peugeot gik 85 med 9,5 HK, og ikke en klejne
mere.

Der er to ting der gør scootere umulige. Skjoldet, der ligner starten
på en kåbe; men slutter alt for tideligt, giver en umulig Ærødynamik.

Det næste er eleastiktrækket, hvor den trapetzformede kilerem giver et
gevaldigt tab, sammen med sekundærtransmissionen.
Når transmissionen står i stillingen 'højt gear', er remmen længst ude
på varioen der sidder direkte på krumtappen. Bagest er remmen længst
inde. Tabet nærmer sig 25%. Gearkasseolien bagest, bliver pisket så
grundigt igennem, at den bliver temmelig varm! Koblingen bagest,
roterer med minimum det dobbelte antal omdrejninger af hvad motoren
gør, i denne stilling.
Så 20HK ved ca. 15.000 omdr. giver små 30.000 omdr. på koblingen, der
overfører dette til baghjulet via en enkel nedgearing.

Det går noget anderledes til med en konventionel gearkasse.
Alligevel fortæller Mollers lille historie noget om, at der skal en del
til at nå 120Km/t, især på en scooter.

Fra : anders majland

Dato : 01-03-04 22:01

> Om det er 50cc eller 70cc gør nok ikke den store forskel, når vi taler
> en scooter. Min 100cc Peugeot gik 85 med 9,5 HK, og ikke en klejne
> mere.

Den store forskel er nok fra standard-produktions motorere til
højtydende special kits med kort holdbarhed. Dem der køre 70ccm dragrace
får nok ikke mange km ud af en motor - men hastighedsrekorden for de små
motorer er nu stadig imponerende.

Den 50ccm peugeot jeg havde aner jeg reelt ikke hvor hurtig kunne køre
med begrænsninger fjernet. Efter speedometeret var den jo "hurtig" men
reelt kørte den vel en omkring 65-70 da jeg kunne følge med trafikken på
veje med 60km/t hastighedsbegrænsning.

Min 150ccm leonardo (der er 4taks og derfor ikke særlig sammenlignelig)
har vist omkring 14,5hk på krumtappen. Den er (var) god for 105-110km/t.
Den tilsvarende 250ccm leverer ca 20hk på krumtappen og kan lige klare
de 120km/h. (alle hastigheder har intet at gøre med visningen på
speedometeret - De viser op til 20% for meget på aprilia scootere.

Men mhs til vindmodstand så kan lidt slipstreaming hjælpe noget. På
motorringvejen omkring københavn har jeg været oppe over 120 (efter
GPS) og generelt går den bedst med god rykvind - men det kan jo også
siges om tenere'en

Fra : Moller

Dato : 02-03-04 09:26

meddelelse news:c214kg$f6a$2@sunsite.dk...

> [...]
> højtydende special kits med kort holdbarhed. Dem der køre 70ccm dragrace
> får nok ikke mange km ud af en motor - men hastighedsrekorden for de små

De bruger så også traditionel gearkasse vel :) da det er der vi har det
største problem.

> [...]
> de 120km/h. (alle hastigheder har intet at gøre med visningen på
> speedometeret - De viser op til 20% for meget på aprilia scootere.

hmmm, det lyder nogenlunde fair... altså 120km/t i medvind, og ned af
bakke :) en MZ har 21 heste på krummen som standard(opgivet) og efter
sigende er en nyrenoveret velpasset MZ god for 23-24 heste på krummen da
østtyskerne modsat japanere osv... er pesimistiske om ydelsen, og derved
opgiver lidt for lavt. og der har jeg lykkedes mig at ligge på tanken, og
få den præsset op på ca. 135km/t ved aflæsning af en BC800 cykel computer.

> [...]
> motorringvejen omkring københavn har jeg været oppe over 120 (efter
> GPS) og generelt går den bedst med god rykvind - men det kan jo også

Altid noget man skal huske i den størelse... man kan slipstreame og tro
man har kraftoverskud til en overhaling, men uden at ha det så snart man er
ude af slipstreamen... :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi .. stadig målet at få den op på 145-150km/t ... modet er
ikke tabt.
Suzuki GSF 1200 S

Fra : anders majland

Dato : 02-03-04 13:26

> De bruger så også traditionel gearkasse vel :) da det er der vi
> har det største problem.

Nej - 70ccm er en kilremsklasse. De traditionelle scootere med gear
kører vist i en 200ccm eller 220ccm

> Altid noget man skal huske i den størelse... man kan slipstreame
> og tro man har kraftoverskud til en overhaling, men uden at ha det så
> snart man er ude af slipstreamen... :)

Yep - med en halv pelikan i modvind kunne man ligeså godt blive liggende
i læ bag en lastbil, men der er også noget medvind på siden af en
lastbil, så overhalinger af dem var faktisk ikke det store problem. Det
krævede bare at man havde sikret sig at der ikke kom en med 200+ bagfra

Tenere'en har jeg ikke testet topfart på (endnu), men med sidetasker og
topboks går den ubesværet de 130km/t i 5. gear efter at jeg har fået en
lavere gearing på og det finder jeg vigtigere end topfart.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-02-04 10:09

Jeg sidder lige og læser hvad BB'en har.

Citat:
"Luftmodstandstallet (frontareal gange Cw-værdi) hedder 0,00155"

Jeg ved desværre ikke hvad frontarealet er på min BB, men det lyder da som
om at Cw-værdien er ultra lav....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Bjarke Styr Rasmusse~

Dato : 28-02-04 13:05

> [...]
> "Luftmodstandstallet (frontareal gange Cw-værdi) hedder 0,00155"
>
> Jeg ved desværre ikke hvad frontarealet er på min BB, men det lyder da som

Nu kan man jo få alle data til at antage en talstørrelse, man ønsker,
ved at vælge en til formålet egnet enhed - her mangler vi f.eks klart at
finde ud af, hvilken enhed frontarealet regnes i. cW-tallet er en
enhedsløs størrelse. Konklusionen er, at så længe der ikke er sat en
enhed på fronarealet, og dermed produktet af frontareal og cW-værdi, så
kan dataopgivelsen ikke bruges til noget. Endelig skal du nok ikke regne
med, at din cykel er helt fantastisk m.h.t. aerodynamik.

M.v.h. Bjarke

Fra : Hekto

Dato : 28-02-04 13:29

> [...]
> så kan dataopgivelsen ikke bruges til noget. Endelig skal du nok ikke
> regne med, at din cykel er helt fantastisk m.h.t. aerodynamik.

Umiddelbart vil tallene fra Aprilia'en nok ikke give en fejl større end
5-10%, og det burde være rigeligt til at der kan laves lidt
lommevidenskab på det.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 28-02-04 13:29

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> "Luftmodstandstallet (frontareal gange Cw-værdi) hedder 0,00155"
>
> Jeg ved desværre ikke hvad frontarealet er på min BB, men det lyder da som

Man kan nærmest ikke få Cw værdien under 0,04 da dette er Cw værdien for den
næsten dråbeformede figur. Den dråbeformede figur kan vi jo ikke bruge til
biler eller motorcykler, men derimod teoretisk halve dråbeformede figur ved
at skære dråben igen i to ens dele og lægge dem på deres skæreflader på
vejbanen. Denne figur har Cw værdien 0,09. Hvis man kommer til værdier en
anelse under de nævnte 0,04 så svarer det til at man begynder at opgive
resultater i f.eks. pund istedet for kg uden at oplyse hvilke
mål/værdier/benævnelse man har brugt under udregningen

Dette og mere til vises i f.eks. den 440 sider tykke bog af Wolf-Heinrich
Hucho:"Aerodynamik des Automobils" som jeg bl.a. brugte da jeg i 1984, som
modul under ingeniørstudiet, skrev om stømlineformning af biler oh
motorcykler.

Da jeg 9 år før lavede en optimal kåbe til min BMW R69S brugte jeg
inspiration fra MV Austas racere som var de bedste/foregangsmænd.

Da der også er friktion på overfladerne, som jo spiller ind på modstanden
prøvede Suzuki jo der for 30 år siden bl.a. voks på kåbeoverfladen, men der
var for mange fluer og støv som så hang fast og øgede modstanden.

Friktion som den der jo snakkes om vedr. indsugningskanalerne, og hvor man
jo har fundet at ruhed 80 er bedst; men ventilerne naturligvis skal vi
superpolerede.

Mvh. Gert Thorgersen