>> Ok men hvilken bredde? Kanterne ser noget skrå ud. Har de sat et
>> 180/55 på? Så er de da nogle klaphatte.
> Da jeg købte den var der 180/55 på og så bestilte jeg samme
> størrelse.
Hej Jørgen
Hvis dækket passe i bredden med fælgen, så er dækkanten let stå, og
trædenfladen laver en pæn bue fra kant til kant. Sætter man et for smalt dæk
på fælgen bliver dækkanten lodret, og trædenfladen laver stadig en bue fra
kant til kant, men buen bliver ikke så "høj", og det er let at køre sit dæk
ud overkanten ved hård svngkørsel.
Sætter man et for bredt dæk på fælgen bliver dækkanten meget skrå.
Trædenfladen mister bue effekten og bliver mere firkanetet. Siderne tæt på
dækkanten bliver meget lodrette, og derfor er de helt umulige at køre til
kanten mere. Dækket bliver ikke bredere, mere deformt, da det jo skal
klemmes ind på den for smalle fælg. Den mere firkantede form ødelægger
svingengenskaberne den ville have haft med et perfekt tilpasset dæk.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor brede fælge en CBR 100 SC24 har. Jeg
har fundt alt muligt mellem 4,5" og 5,5". Jeg tror dog ikke at fælgen er
5,5" bred, når man ser hvordan et 180/55 dæk sidder på den. Honda opgiver
den skal køre med 170/60dæk. Det er ikke ret meget mindre end et 180/55 dæk,
og jeg overdrev nok da jeg kaldte dem der har monteret dækket for klaphatte,
men det er bare så almindeligt at sige, at man kan da i hverfald sætte 10mm
bredere dæk på. Det kan man bare ikke altid. Nogen gange har fabrikanten,
sikkert via deres marketingsafdeling, allerede presset citronen, og sat det
bredest mulige bagdæk på og derfor holder det ikke altid.
Det er almindelig høflighed her i gruppen at svare under det man citerer og
skære så meget som mulig væk af det oprindelige indlæg, uden at meningen
forsvinder. Grunden til dette er at man ikke behøver at læse hele strengen
for at kunne følge med i en tråd, men at man via et enkelt indlæg kan få en
forståelse for hvad det handler om. Der er mange der stadig har modems, og
derfor er det er fordel at "spare" på pladsen ved at skære unødig tekst væk.
--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39