/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Min "nye" og første cykel.
Fra : [8700] Brian Mark Ma~


Dato : 23-02-04 21:35

For et stykke tid siden spurgte jeg lidt til hvordan det var at få stumper
til en IFA RT125 (se http://tinyurl.com/357ve).
Historien bag cyklen er at min onkel i sine unge dage købte denne cykel - og
kørte en del på den. Derefter har han bare haft den stående (den har stået
stille i mange mange år). Jeg kan fra helt lille knægt huske hvordan den
stod bagerst inde i hans værksted - og siden da har jeg været lidt forelsket
i den. Han ville overdrage cyklen til mig den dag han mente jeg var klar til
at fuldføre et sådan projekt - og med den betingelse at den skulle
restureres orginal. Han fortalte mig en dag (da jeg var blevet 20) at nu
kunne jeg komme og hente den. Kort efter skete det sørgelige at min kære
onkel døde - alt for tidligt. Jeg har nu fået cyklen hjem (ad kringlede veje
fordi den var blevet solgt i mellemtiden (en anden og lang historie)).

Billeder af den kære gamle tøs er i news:dk.binaer.motor under overskriften
IFA RT125

Jeg har aldrig haft motorcykel - men er teknisk velforstået (biler har jeg
"styr" på). Jeg har dog een gang i mit liv været ude at køre på en
motorcykel (bag på) - en BSA B40 350ccm - en KÆMPE oplevelse - så det er
ikke sidste gang.

Mit spørgsmål lyder således:

- Hvordan griber man et såden projekt an, uden at drukne i det?
- Noget mekanisk jeg skal være varsom med?
- Kan jeg beholde den orginale reg. attest ved omregistrering?
- Kan jeg få sorte plader på? (den er svjh. fra 1951)

Mvh.
B. Madsen





 
 
Edvard Korsbæk (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 23-02-04 21:56

- Noget mekanisk jeg skal være varsom med?
[SNIP]
Motoren er i bund og grund uhyre simpel og nem at have med at gøre. Meld dig
ind i MZ klubben - IFA RT 125 er forgængeren for MZ ES 150, og masser af
dele er fælles.
Sørg for at strøm og ledninger virker. Dynamoen er ikke ret stor, og især
relæet er en upålidelig sag. Mange sætter et elektronisk relæ på i stedet -
Det kan bygges ind i den oprindelige kasse.

- Kan jeg beholde den orginale reg. attest ved omregistrering?
[Snip]
Det fik jeg med mib -63 MZ - Spørg pænt, så sætter de nogle stempler på der
gør den ugyldig, og du har det historiske papir.

- Kan jeg få sorte plader på? (den er svjh. fra 1951)
[Snip]
Den er rigeligt gammel nok. Du skal vide hvad den var registreret under
tidligere.

Men som før sagt - En RT 125 er noget af det nemmeste at gå igang med, og
på MZ's e-mail gruppe kan du få svar & dele til praktisk taget alt du kan
tænke på.

http://www.mzklub.dk/velkomme.htm

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998
"[8700] Brian Mark Madsen" <REMOVEbrianm@mobilixnet.dk> skrev i en
meddelelse news:403a6280$0$27376$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> For et stykke tid siden spurgte jeg lidt til hvordan det var at få stumper
> til en IFA RT125 (se http://tinyurl.com/357ve).
> Historien bag cyklen er at min onkel i sine unge dage købte denne cykel -
og
> kørte en del på den. Derefter har han bare haft den stående (den har stået
> stille i mange mange år). Jeg kan fra helt lille knægt huske hvordan den
> stod bagerst inde i hans værksted - og siden da har jeg været lidt
forelsket
> i den. Han ville overdrage cyklen til mig den dag han mente jeg var klar
til
> at fuldføre et sådan projekt - og med den betingelse at den skulle
> restureres orginal. Han fortalte mig en dag (da jeg var blevet 20) at nu
> kunne jeg komme og hente den. Kort efter skete det sørgelige at min kære
> onkel døde - alt for tidligt. Jeg har nu fået cyklen hjem (ad kringlede
veje
> fordi den var blevet solgt i mellemtiden (en anden og lang historie)).
>
> Billeder af den kære gamle tøs er i news:dk.binaer.motor under
overskriften
> IFA RT125
>
> Jeg har aldrig haft motorcykel - men er teknisk velforstået (biler har jeg
> "styr" på). Jeg har dog een gang i mit liv været ude at køre på en
> motorcykel (bag på) - en BSA B40 350ccm - en KÆMPE oplevelse - så det er
> ikke sidste gang.
>
> Mit spørgsmål lyder således:
>
> - Hvordan griber man et såden projekt an, uden at drukne i det?
> - Noget mekanisk jeg skal være varsom med?
> - Kan jeg beholde den orginale reg. attest ved omregistrering?
> - Kan jeg få sorte plader på? (den er svjh. fra 1951)
>
> Mvh.
> B. Madsen
>
>
>
>



[8700] Brian Mark Ma~ (24-02-2004)
Kommentar
Fra : [8700] Brian Mark Ma~


Dato : 24-02-04 15:46


[SNUP]
> Motoren er i bund og grund uhyre simpel og nem at have med at gøre. Meld
dig
> ind i MZ klubben - IFA RT 125 er forgængeren for MZ ES 150, og masser af
> dele er fælles.
[Snup]

Jeg har sendt indmeldingsblanket afsted - tak for hjælpen...

Mvh.
B. Madsen



Steen Gruby (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-02-04 22:48

On Mon, 23 Feb 2004 21:35:24 +0100, "[8700] Brian Mark Madsen"
<REMOVEbrianm@mobilixnet.dk> wrote:

Hej Brian.
>
>Billeder af den kære gamle tøs er i news:dk.binaer.motor under overskriften
>IFA RT125
>
Den er ikke køn, men den ser ud til at være komplet, og så er der jo
noget at bygge på.

>Jeg har aldrig haft motorcykel - men er teknisk velforstået (biler har jeg
>"styr" på). Jeg har dog een gang i mit liv været ude at køre på en
>motorcykel (bag på) - en BSA B40 350ccm - en KÆMPE oplevelse - så det er
>ikke sidste gang.
>
Er man først blevet bidt af MC er det en svær en at kurere

>Mit spørgsmål lyder således:
>
>- Hvordan griber man et såden projekt an, uden at drukne i det?

Nu er du i den heldige situation at cyklen er nogenlunde komplet og
står samlet, så manglerne er til at overse.
Undersøg standen af alle mekaniske dele og lav en liste over de dele
der kan genanvendes ud fra følgende kriterier:
1) Kan sandblæses, males og genanvendes uden videre.
2) Kan genanvendes efter pladearbejde og evt. opretning, sandblæsning
og maling.
3) Dele der ubetinget skal udskiftes.
4) Dele der skal forkromes/fornikles og som er i en rimelig stand.
5) Dele der mangler (Herunder emblemer og overføringsmærker).

Gå på jagt efter det der ubetinget skal skiftes og det der mangler.

Jeg kan umiddelbart se at dine fælge ser herrens ud.
Det er dyrt at få dem forkromet, og da nye fælge og eger er til at
skaffe vil jeg anbefale at du starter med det.
Så kan du få lavet bremser medens navene ligger løst.

Jeg kan ikke se lydpotten, men den er sikkert plumrådden.

Ham her: http://www.motorrad-stemler.de/ har stumper til den MEN han
er svinedyr.
De har forresten også en reservedelsliste/exploded wiev der kan
downloades fra nettet.

Skil ikke noget ad før du har samlet så meget at du kan færdiggøre
projektet uden at gå i stå pga. stumpemangel.

Dog med een undtagelse.
Motoren kan du tage med det samme, den er et godt projekt at starte
med.
Og du kan godt belave dig på at skille den helt ad - Samtlige
simmerringe (pakdåser) er garanteret hårde som glas og lige så tætte
som en si - Ingen lette løsninger der
Motoren er rigtigt nussearbejde, men når først den ligger færdig får
man kløe i fingrene for at blive færdig.

>- Noget mekanisk jeg skal være varsom med?

Skil ikke noget ad før du er klar - Så ender den blot som et af
utallige "papkasseprojekter".

>- Kan jeg beholde den orginale reg. attest ved omregistrering?

Jeg ved det faktisk ikke, men jeg vil tro det når der er tale om en
veteran.
Jeg fik lov til at beholde min originale Schweitziske attest på min
Paso, og de bliver normalt inddraget.
Spørg dem - evt inden du stiller til syn, så kan du i det mindste lave
en farvekopi inden den bliver inddraget

>- Kan jeg få sorte plader på? (den er svjh. fra 1951)
>
Ja, det kan du.
Du kan få en enkelt bogstavs sort plade.
Skæringsdatoen er 1/4 1958, og den er ældre end det, så ikke noget
problem.

Held og lykke med projektet.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

[8700] Brian Mark Ma~ (24-02-2004)
Kommentar
Fra : [8700] Brian Mark Ma~


Dato : 24-02-04 15:48

Mange tak for den konstruktive tilbagemelding. Jeg vil langsomt påbegynde
resturering (der vil selvfølgelig komme en hjemmeside med tiden - hvor
projektet kan følges).

Mvh.
B. Madsen

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:a7tk305dd3932mbamk2mbuqiuuq8bfk9fl@4ax.com...
> On Mon, 23 Feb 2004 21:35:24 +0100, "[8700] Brian Mark Madsen"
> <REMOVEbrianm@mobilixnet.dk> wrote:
>
> Hej Brian.
> >
> >Billeder af den kære gamle tøs er i news:dk.binaer.motor under
overskriften
> >IFA RT125
> >
> Den er ikke køn, men den ser ud til at være komplet, og så er der jo
> noget at bygge på.
>
> >Jeg har aldrig haft motorcykel - men er teknisk velforstået (biler har
jeg
> >"styr" på). Jeg har dog een gang i mit liv været ude at køre på en
> >motorcykel (bag på) - en BSA B40 350ccm - en KÆMPE oplevelse - så det er
> >ikke sidste gang.
> >
> Er man først blevet bidt af MC er det en svær en at kurere
>
> >Mit spørgsmål lyder således:
> >
> >- Hvordan griber man et såden projekt an, uden at drukne i det?
>
> Nu er du i den heldige situation at cyklen er nogenlunde komplet og
> står samlet, så manglerne er til at overse.
> Undersøg standen af alle mekaniske dele og lav en liste over de dele
> der kan genanvendes ud fra følgende kriterier:
> 1) Kan sandblæses, males og genanvendes uden videre.
> 2) Kan genanvendes efter pladearbejde og evt. opretning, sandblæsning
> og maling.
> 3) Dele der ubetinget skal udskiftes.
> 4) Dele der skal forkromes/fornikles og som er i en rimelig stand.
> 5) Dele der mangler (Herunder emblemer og overføringsmærker).
>
> Gå på jagt efter det der ubetinget skal skiftes og det der mangler.
>
> Jeg kan umiddelbart se at dine fælge ser herrens ud.
> Det er dyrt at få dem forkromet, og da nye fælge og eger er til at
> skaffe vil jeg anbefale at du starter med det.
> Så kan du få lavet bremser medens navene ligger løst.
>
> Jeg kan ikke se lydpotten, men den er sikkert plumrådden.
>
> Ham her: http://www.motorrad-stemler.de/ har stumper til den MEN han
> er svinedyr.
> De har forresten også en reservedelsliste/exploded wiev der kan
> downloades fra nettet.
>
> Skil ikke noget ad før du har samlet så meget at du kan færdiggøre
> projektet uden at gå i stå pga. stumpemangel.
>
> Dog med een undtagelse.
> Motoren kan du tage med det samme, den er et godt projekt at starte
> med.
> Og du kan godt belave dig på at skille den helt ad - Samtlige
> simmerringe (pakdåser) er garanteret hårde som glas og lige så tætte
> som en si - Ingen lette løsninger der
> Motoren er rigtigt nussearbejde, men når først den ligger færdig får
> man kløe i fingrene for at blive færdig.
>
> >- Noget mekanisk jeg skal være varsom med?
>
> Skil ikke noget ad før du er klar - Så ender den blot som et af
> utallige "papkasseprojekter".
>
> >- Kan jeg beholde den orginale reg. attest ved omregistrering?
>
> Jeg ved det faktisk ikke, men jeg vil tro det når der er tale om en
> veteran.
> Jeg fik lov til at beholde min originale Schweitziske attest på min
> Paso, og de bliver normalt inddraget.
> Spørg dem - evt inden du stiller til syn, så kan du i det mindste lave
> en farvekopi inden den bliver inddraget
>
> >- Kan jeg få sorte plader på? (den er svjh. fra 1951)
> >
> Ja, det kan du.
> Du kan få en enkelt bogstavs sort plade.
> Skæringsdatoen er 1/4 1958, og den er ældre end det, så ikke noget
> problem.
>
> Held og lykke med projektet.
>
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk



chr (24-02-2004)
Kommentar
Fra : chr


Dato : 24-02-04 23:47


"[8700] Brian Mark Madsen" <REMOVEbrianm@mobilixnet.dk> wrote in message
news:403a6280$0$27376$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> For et stykke tid siden spurgte jeg lidt til hvordan det var at få stumper
> til en IFA RT125 (se http://tinyurl.com/357ve).
> Historien bag cyklen er at min onkel i sine unge dage købte denne cykel -
og
> kørte en del på den. Derefter har han bare haft den stående (den har stået
> stille i mange mange år). Jeg kan fra helt lille knægt huske hvordan den
> stod bagerst inde i hans værksted - og siden da har jeg været lidt
forelsket
> i den. Han ville overdrage cyklen til mig den dag han mente jeg var klar
til
> at fuldføre et sådan projekt - og med den betingelse at den skulle
> restureres orginal. Han fortalte mig en dag (da jeg var blevet 20) at nu
> kunne jeg komme og hente den. Kort efter skete det sørgelige at min kære
> onkel døde - alt for tidligt. Jeg har nu fået cyklen hjem (ad kringlede
veje
> fordi den var blevet solgt i mellemtiden (en anden og lang historie)).
>
> Billeder af den kære gamle tøs er i news:dk.binaer.motor under
overskriften
> IFA RT125
>
>
Sådanne DKW rt125 har jeg haft...dybest set er det jo en dansk
konstruktion!..


IFA RT125 er de maskiner der kom ud af DKW's fabrikker i østtyskland, DKW
flyttede til ingolstadt hvor AUDI fabrikken ligger idag, og de første
kørettøjer der kom ud fra ingolstadt var DKW 125.


Rt125 er stamfader (og verdens mest kopieret MC) til en del andre
motorcykler:

Harley's Hummer
http://www.harleyhummerclub.org/

yamahas første MC
http://www.motosantigas.com.br/yamaha/YA1%201955.htm

Bantam's kopi
http://www.mathewscollection.com/Motorcycle_BSA_Bantam.htm


lidt info om Rt125, og bantam,og alle kopi'erne...
http://mysite.freeserve.com/kevins_pages/bantam_history.html

Chr.





jørgen Sørensen (25-02-2004)
Kommentar
Fra : jørgen Sørensen


Dato : 25-02-04 13:20

Hej jeg faldt lige over denne som du måske kunne bruge
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=11008819&ListingType=0&ListingSort=1
&PageNum=1&Catg=15629


--
Hilsen
Jørgen Sørensen

HYUNDAI 2 GOOD 4 YOU

Suzuki GT 500 1976 blue smoker

Suzuki GSX 400 1982

Dnepr K750

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=316

hjemmeside motorcykler : http://fam-drejer.dk/solnamc/index.htm

Russerside : http://fam-drejer.dk/ural/ural1.htm

Hjemmeside Drejer : http://www.fam-drejer.dk/


"[8700] Brian Mark Madsen" <REMOVEbrianm@mobilixnet.dk> skrev i en
meddelelse news:403a6280$0$27376$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> For et stykke tid siden spurgte jeg lidt til hvordan det var at få stumper
> til en IFA RT125 (se http://tinyurl.com/357ve).
> Historien bag cyklen er at min onkel i sine unge dage købte denne cykel -
og
> kørte en del på den. Derefter har han bare haft den stående (den har stået
> stille i mange mange år). Jeg kan fra helt lille knægt huske hvordan den
> stod bagerst inde i hans værksted - og siden da har jeg været lidt
forelsket
> i den. Han ville overdrage cyklen til mig den dag han mente jeg var klar
til
> at fuldføre et sådan projekt - og med den betingelse at den skulle
> restureres orginal. Han fortalte mig en dag (da jeg var blevet 20) at nu
> kunne jeg komme og hente den. Kort efter skete det sørgelige at min kære
> onkel døde - alt for tidligt. Jeg har nu fået cyklen hjem (ad kringlede
veje
> fordi den var blevet solgt i mellemtiden (en anden og lang historie)).
>
> Billeder af den kære gamle tøs er i news:dk.binaer.motor under
overskriften
> IFA RT125
>
> Jeg har aldrig haft motorcykel - men er teknisk velforstået (biler har jeg
> "styr" på). Jeg har dog een gang i mit liv været ude at køre på en
> motorcykel (bag på) - en BSA B40 350ccm - en KÆMPE oplevelse - så det er
> ikke sidste gang.
>
> Mit spørgsmål lyder således:
>
> - Hvordan griber man et såden projekt an, uden at drukne i det?
> - Noget mekanisk jeg skal være varsom med?
> - Kan jeg beholde den orginale reg. attest ved omregistrering?
> - Kan jeg få sorte plader på? (den er svjh. fra 1951)
>
> Mvh.
> B. Madsen
>
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste