/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
jet-kit / powercommander?
Fra : Bo-gsxR


Dato : 23-02-04 18:04

er de noget værd? hvis man kun kigger på max effekten ( ved alle rpm )!
jeg fandt lige nogle eksempler her
http://www.mcspecialisten.dk/dot-e.asp?id=graf=gsf1200
http://www.mcspecialisten.dk/dot-e.asp?id=graf=honda900

det kan selvfølgelig både være personen som dyser dem, og
lige præcis disse 2 mc'er som ikk reagerer på ændringerne ud over potten.
og jeg har mistanke om at kurven kun ændre sig, fra "kun potter" til "potter + kit/pc"
pga. af kn luftfilteret!

hvad siger i andre? og har i dyno'er til at vise det.

bo-gsxR



 
 
Bjørn S (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 23-02-04 19:32


"Bo-gsxR" <slettes.gsx-r750@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:c1dc2n$9g8$1@sunsite.dk...
> er de noget værd? hvis man kun kigger på max effekten ( ved alle rpm )!
> jeg fandt lige nogle eksempler her
> http://www.mcspecialisten.dk/dot-e.asp?id=graf=gsf1200
> http://www.mcspecialisten.dk/dot-e.asp?id=graf=honda900

Nu spørger du om hele fire forskellige ting på en gang, og det går ikke
Om Jet-kit duer, ved jeg ikke. Generelt har jeg ikke troen på et færdig kit
som vil passe alle modeller, selv om det skulle være ens motor i.

Kn-filter og mere åbne potter gør, hvis cykelen bliver korrekt dysset til
det, og dysene tilpasset i benk.
(Ok, nu har vi da også læst om nogle rigtige jyder her i gruppen som har
brugt tændrørstesten..... den er nu sikkert også god nok hvis man har masser
af tålmodighed : )

Power-commander bruger man på indsprøjtningsmodeller, fidusen her er at man
bypasser den orginale indsprøjtningsboks, og kan gå ind og ændre på
benzinmengden ved forskellig gasgivning, samt på de nyeste også
tændingspunktet, igen, det er også et spørgsmål om manden som justerer.
Er cykelen så ny at den har lambda-sonde, korrigerer den i en viss grad selv
for ændringer i luftfilter og udstødning (for nylig diskutert her på
gruppen), men husk at fabrikkens standard ikke altid er den optimale, den er
sat for at overholde støj og emmisionskrav for øje.

Jeg var til et foredrag med manden bag www.mc-hospitalet.dk for et par uger
siden, han lød yderst kompetent.
Endel af hans målinger kan du finde her, i et program som skal installeres
http://www.mc-hospitalet.dk/DynoFront/DynoFront11.zip , men kig lige lidt på
hans hjemmeside først for en forklaring. Det lille jeg selv har kigget på
det viser mest efter-målinger.
Han brugte en speciel bænk hvor han kunne bremse, og belaste motoren ved
forskællige omdrejninger og gasgivning, og brugte en 4-gas test som
referance gennem hele forløbet, og en kombination af optimal forbrænding og
ydelse som målet for misjonen.Det er meget religion om emnet, og jeg fik det
indtryk af at han forsøgte at få en harmonisk maskine gennem hele kurven,
man kan jo også få den til at toppe ved bestemte omdrejninger, og give den
kurver som er hot for nogen, not for andre. Sidst men ikke mindst tror jeg
der er meget videnskab i at gøre det rigtig, tilpasset den enkelte bane hvis
man f.eks kører RR på højt plan, eller dyrker lyskryds-race, hvis man er til
det.
Nu var hans foredrag specielt rettet mod Ducati, og snakken gik mest på
indsprøjtning, og kunne han komme til det, var han mest for selv at lave en
ny chip, men nogle modeller med sprøjt kan kun modificeres med
Power-commander.

Et par guldkorn fik vi med, igen, måske mest for Duc ;
Ved en dyssning eller chiptuning : still med en nyserviceret maskine,
ventilåbninger og korrekt justerte tandræmme har stor indflydelse på
resultatet.
Undgå at skifte forrøret til et større, det giver kun ringere bundtræk

--
/Bjørn



Bo-gsxR (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 23-02-04 23:53

> Nu spørger du om hele fire forskellige ting på en gang, og det går ikke
det jeg mener er: hvis du kigger på de links der var med, så viser det minimal
forskel mellem med og uden kit/powercommander. efter nye potter er monteret.
der er stor forskel på std. potter til eftermonterede potter, men næsten ingen forskel
når der så bagefter også kommer jetkit eller powercommander på.
derfor spørger jeg om motoren hvirkelig får så meget mere luft pga.
de eftermonterede potter, at den vil få flere hk'er med jetkit eller powercommander! ??
det viser disse eksempler nemlig at det ikke er tilfældet.

> Jeg var til et foredrag med manden bag www.mc-hospitalet.dk for et par uger
> siden, han lød yderst kompetent.
det ved jeg sørme også, da jeg også var der jeg sad i forreste sofa, og har
lyst "afro" hår.
du har helt ret, det var et godt og berigende foredrag.
Speciel var sammenligningen mellem f4 full term. og f4 - slip-on!

bo-gsxr750 '99 efi



Leonard (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 24-02-04 00:22

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> wrote:

>(Ok, nu har vi da også læst om nogle rigtige jyder her i gruppen som har
>brugt tændrørstesten..... den er nu sikkert også god nok hvis man har masser
>af tålmodighed : )

Det er da det eneste der duer til den sidste fine justering, for den
viser hvad der sker i den virkelige verden. Rullefeltet kan ikke
simulere 7km flad landevej.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Bo-gsxR (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 24-02-04 00:30

> Det er da det eneste der duer til den sidste fine justering, for den
> viser hvad der sker i den virkelige verden.
nu skrev jeg også i den opr. post at jeg kun mente ved fuld gas
som er det et alm. dyno-felt kan vise noget om.

> Rullefeltet kan ikke
> simulere 7km flad landevej.
jo, hvis det er 7km flad landevej - med fuld gas...



bo-gsxR



Leonard (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 24-02-04 00:46

"Bo-gsxR" <slettes.gsx-r750@ishoejby.dk> wrote:

>> Rullefeltet kan ikke
>> simulere 7km flad landevej.
>jo, hvis det er 7km flad landevej - med fuld gas...

Nej, rullefeltet kan ikke give den samme modstand som vindmodstand,
rullemodstand osv. og vindstrømmen omkring motor, i indsugning osv vil
heller ikke kunne genskabes af blæseren på rullefeltet.
Men det er tæt på, så det er kun den allersidste fine justering der
vil kunne vise en forskel.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Bo-gsxR (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 24-02-04 01:18

> Nej, rullefeltet kan ikke give den samme modstand som vindmodstand,
> rullemodstand osv. og vindstrømmen omkring motor, i indsugning osv vil
> heller ikke kunne genskabes af blæseren på rullefeltet.
> Men det er tæt på, så det er kun den allersidste fine justering der
> vil kunne vise en forskel.

det eneste sted man kan måle objektivt er på rullefeltet, så hvor meget
mere tryk der er på motoren kan man jo ikk få bekræftiget alligevel.
så vi må nøjes med rullefeltet. men det har ikk meget med mit opr. ? at
gøre.
som er at kan en powercommander / jetkit ikk gi mere en 1-2 hk. uanset omdr.
for så synes jeg det er spild, med mindre motoren går for fed eller mager og man
synes det er et problem.

bo-gsxR



Leonard (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 24-02-04 01:25

"Bo-gsxR" <slettes.gsx-r750@ishoejby.dk> wrote:

>som er at kan en powercommander / jetkit ikk gi mere en 1-2 hk. uanset omdr.
>for så synes jeg det er spild, med mindre motoren går for fed eller mager og man
>synes det er et problem.

Hvis maskinen allerede er dyset og justeret ind, så vil et jetkit ikke
gøre megen forskel.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste