"Bo-gsxR" <slettes.gsx-r750@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:c1dc2n$9g8$1@sunsite.dk...
> er de noget værd? hvis man kun kigger på max effekten ( ved alle rpm )!
> jeg fandt lige nogle eksempler her
>
http://www.mcspecialisten.dk/dot-e.asp?id=graf=gsf1200
>
http://www.mcspecialisten.dk/dot-e.asp?id=graf=honda900
Nu spørger du om hele fire forskellige ting på en gang, og det går ikke
Om Jet-kit duer, ved jeg ikke. Generelt har jeg ikke troen på et færdig kit
som vil passe alle modeller, selv om det skulle være ens motor i.
Kn-filter og mere åbne potter gør, hvis cykelen bliver korrekt dysset til
det, og dysene tilpasset i benk.
(Ok, nu har vi da også læst om nogle rigtige jyder her i gruppen som har
brugt tændrørstesten..... den er nu sikkert også god nok hvis man har masser
af tålmodighed : )
Power-commander bruger man på indsprøjtningsmodeller, fidusen her er at man
bypasser den orginale indsprøjtningsboks, og kan gå ind og ændre på
benzinmengden ved forskellig gasgivning, samt på de nyeste også
tændingspunktet, igen, det er også et spørgsmål om manden som justerer.
Er cykelen så ny at den har lambda-sonde, korrigerer den i en viss grad selv
for ændringer i luftfilter og udstødning (for nylig diskutert her på
gruppen), men husk at fabrikkens standard ikke altid er den optimale, den er
sat for at overholde støj og emmisionskrav for øje.
Jeg var til et foredrag med manden bag
www.mc-hospitalet.dk for et par uger
siden, han lød yderst kompetent.
Endel af hans målinger kan du finde her, i et program som skal installeres
http://www.mc-hospitalet.dk/DynoFront/DynoFront11.zip , men kig lige lidt på
hans hjemmeside først for en forklaring. Det lille jeg selv har kigget på
det viser mest efter-målinger.
Han brugte en speciel bænk hvor han kunne bremse, og belaste motoren ved
forskællige omdrejninger og gasgivning, og brugte en 4-gas test som
referance gennem hele forløbet, og en kombination af optimal forbrænding og
ydelse som målet for misjonen.Det er meget religion om emnet, og jeg fik det
indtryk af at han forsøgte at få en harmonisk maskine gennem hele kurven,
man kan jo også få den til at toppe ved bestemte omdrejninger, og give den
kurver som er hot for nogen, not for andre. Sidst men ikke mindst tror jeg
der er meget videnskab i at gøre det rigtig, tilpasset den enkelte bane hvis
man f.eks kører RR på højt plan, eller dyrker lyskryds-race, hvis man er til
det.
Nu var hans foredrag specielt rettet mod Ducati, og snakken gik mest på
indsprøjtning, og kunne han komme til det, var han mest for selv at lave en
ny chip, men nogle modeller med sprøjt kan kun modificeres med
Power-commander.
Et par guldkorn fik vi med, igen, måske mest for Duc ;
Ved en dyssning eller chiptuning : still med en nyserviceret maskine,
ventilåbninger og korrekt justerte tandræmme har stor indflydelse på
resultatet.
Undgå at skifte forrøret til et større, det giver kun ringere bundtræk
--
/Bjørn