On Mon, 23 Feb 2004 16:38:50 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:
Hej Anders.
>Min konklusion er at denne fedt er for stiv i kulden og kabler og drev
>derfor rykkes i stykker. Jeg smører derfor istedet kablerne med en tynd
>syrefri olie og har også overvejet om ikke en teflonspray og en
>"kabelsmører" vil være sagen....
Det med at olien bliver stiv i kulden er helt normalt, men det gør det
ikke bedre at olien er blandet op med fint metalpulver der stammer fra
slid imellem yderkappen og "sjælen".
I virkeligheden er det bedste man kan gøre nok at tørlægge kablet
fuldstændigt og så fylde fint grafitpulver i det.
Grafit smører fantastisk når der er tale om langsomme bevægelser.
Jeg smører aldrig mine kabler med olie.
Jeg har prøvet at redde et koblingskabel på nabo's gamle CBX.
Det var næsten ikke til at bevæge pga. den klistrede masse der havde
opbygget sig inde i kablet.
Et par dage i dieselolie, et par uger til tørre, så grafit og det var
så godt som nyt.
Jeg har i mange år anvendt grafit i billåse - ingen fedt der.
Resultatet er, at jeg aldrig har en frosset lås.
Jeg har set de små flasker med låseolie man kan få på
"servicestationerne" - brug det aldrig!
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk