/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kabler og vinterkørsel
Fra : anders majland


Dato : 23-02-04 16:39

Som fortalt før her i gruppen har jeg ødelagt både et speedo og et
omdrejningstællerkabel her i vinter.

Speedo-kablet troede jeg var dødt af der måske var kommet lidt vand i
det da kappen var tyndslidt og havde et lille hul (var fra 1996)
Omdrejningstællerkablet var der ikke synlige tegn på defekt af og det
var nyt fra august 2003.

Begge kabler havde stadig masser af den originale yamaha fedt.

Min konklusion er at denne fedt er for stiv i kulden og kabler og drev
derfor rykkes i stykker. Jeg smører derfor istedet kablerne med en tynd
syrefri olie og har også overvejet om ikke en teflonspray og en
"kabelsmører" vil være sagen....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid





 
 
Magne Vingsand (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 23-02-04 17:13

anders majland wrote:
> Som fortalt før her i gruppen har jeg ødelagt både et speedo og et
> omdrejningstællerkabel her i vinter.
> Min konklusion er at denne fedt er for stiv i kulden og kabler og drev
> derfor rykkes i stykker. Jeg smører derfor istedet kablerne med en
> tynd syrefri olie og har også overvejet om ikke en teflonspray og en
> "kabelsmører" vil være sagen....

Ja, kjører hele vinteren i Norge. Brukte kabelsmører og Silkolene olje
beregnet for kabler på mine offroadere. Fungerer utmerket, og er også
vanndrivende. Sprut inn fra toppen til det spruter ut ved enden av kabelen.
På den jeg kjører akkurat nå (GasGas), er både brems og klutsj hydraulisk
slik at problemet ikke eksisterer.

--
Magne Ténéré/Endupamp



anders majland (23-02-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 23-02-04 17:23

> På den jeg kjører akkurat nå (GasGas), er både brems og
> klutsj hydraulisk slik at problemet ikke eksisterer.

Så er det bare gaskablet ... På min lille aprilia har jeg prøvet at
komme til et byskilt, slippe gassen og opdage at det var frosset fast på
helt åben...


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Bo-gsxR (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 23-02-04 18:44

> På min lille aprilia har jeg prøvet at
> komme til et byskilt, slippe gassen og opdage at det var frosset fast på
> helt åben...

hmm Det er jeg også tit ude for, også når jeg gir gas ned af tilkørselsrampen
på motorvejen, så sætter det sig også fast og der går gerne 2-3 minutter før
det er løst igen

bo-gsxR



Ukendt (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-02-04 20:23


"Bo-gsxR" <slettes.gsx-r750@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:c1de11$sdt$1@sunsite.dk...
> > På min lille aprilia har jeg prøvet at
> > komme til et byskilt, slippe gassen og opdage at det var frosset fast på
> > helt åben...
>
> hmm Det er jeg også tit ude for, også når jeg gir gas ned af
tilkørselsrampen
> på motorvejen, så sætter det sig også fast og der går gerne 2-3 minutter
før
> det er løst igen





Magne Vingsand (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 23-02-04 23:30

anders majland wrote:
>> På den jeg kjører akkurat nå (GasGas), er både brems og
>> klutsj hydraulisk slik at problemet ikke eksisterer.
> Så er det bare gaskablet ... På min lille aprilia har jeg prøvet at
> komme til et byskilt, slippe gassen og opdage at det var frosset fast
> på helt åben...

Oops - den glemte jeg. Og ja, har opplevd gassheng ute i skogen med
GasGas'en - like før en bratt bergskrent. Ble heftig! Men nå er den
oljet..gassrullen. Må huske å sjekke den på nytt før neste helgs enduroløp i
Sverige.

--
Magne Ténéré/Endupamp



Steen Gruby (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-02-04 23:50

On Mon, 23 Feb 2004 16:38:50 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

Hej Anders.

>Min konklusion er at denne fedt er for stiv i kulden og kabler og drev
>derfor rykkes i stykker. Jeg smører derfor istedet kablerne med en tynd
>syrefri olie og har også overvejet om ikke en teflonspray og en
>"kabelsmører" vil være sagen....

Det med at olien bliver stiv i kulden er helt normalt, men det gør det
ikke bedre at olien er blandet op med fint metalpulver der stammer fra
slid imellem yderkappen og "sjælen".
I virkeligheden er det bedste man kan gøre nok at tørlægge kablet
fuldstændigt og så fylde fint grafitpulver i det.
Grafit smører fantastisk når der er tale om langsomme bevægelser.
Jeg smører aldrig mine kabler med olie.
Jeg har prøvet at redde et koblingskabel på nabo's gamle CBX.
Det var næsten ikke til at bevæge pga. den klistrede masse der havde
opbygget sig inde i kablet.
Et par dage i dieselolie, et par uger til tørre, så grafit og det var
så godt som nyt.
Jeg har i mange år anvendt grafit i billåse - ingen fedt der.
Resultatet er, at jeg aldrig har en frosset lås.
Jeg har set de små flasker med låseolie man kan få på
"servicestationerne" - brug det aldrig!


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Christer Waleryd (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 24-02-04 07:32

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> writes:

> On Mon, 23 Feb 2004 16:38:50 +0100, "anders majland"
> <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:
>
> Hej Anders.
>
> >Min konklusion er at denne fedt er for stiv i kulden og kabler og drev
> >derfor rykkes i stykker. Jeg smører derfor istedet kablerne med en tynd
> >syrefri olie og har også overvejet om ikke en teflonspray og en
> >"kabelsmører" vil være sagen....
>
> Det med at olien bliver stiv i kulden er helt normalt, men det gør det
> ikke bedre at olien er blandet op med fint metalpulver der stammer fra
> slid imellem yderkappen og "sjælen".
> I virkeligheden er det bedste man kan gøre nok at tørlægge kablet
> fuldstændigt og så fylde fint grafitpulver i det.
> Grafit smører fantastisk når der er tale om langsomme bevægelser.
> Jeg smører aldrig mine kabler med olie.

Hvordan får du fylt opp kabelen med pulveret? Bare å helle på?
(Har flere kg grafittpulver, så jeg har sagtens litt å prøve med

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600
http://lcw.at.dod.no OTC#440

Steen Gruby (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 24-02-04 17:18

On Tue, 24 Feb 2004 06:31:38 GMT, Christer Waleryd <lcw@dod.no> wrote:

Hej Christer.
>
>Hvordan får du fylt opp kabelen med pulveret? Bare å helle på?
>(Har flere kg grafittpulver, så jeg har sagtens litt å prøve med
>
Jeg laver en lille tragt af papir der er viklet omkring kablets ene
ende og tapet til kablet.
Så sætter jeg kablet i skruestikken unden at trykke så hårdt at jeg
deformerer det og fylder lidt grafitpulver i "tragten".
Så er det bare at bevæge inderkablet (sjælen) op og ned, og på den
måde arbejde grafitpulver ned i kablet.
Husk : Det skal være helt tørt inden du begynder, ellers klumper det
til, og det gør ondt værre.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

anders majland (24-02-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 24-02-04 17:46

> Så sætter jeg kablet i skruestikken unden at trykke så hårdt at jeg
> deformerer det og fylder lidt grafitpulver i "tragten".

Hvor køber man grafitpulver ?


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Christer Waleryd (25-02-2004)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 25-02-04 08:07

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> writes:

> On Tue, 24 Feb 2004 06:31:38 GMT, Christer Waleryd <lcw@dod.no> wrote:
>
> Hej Christer.
> >
> >Hvordan får du fylt opp kabelen med pulveret? Bare å helle på?
> >(Har flere kg grafittpulver, så jeg har sagtens litt å prøve med
> >
> Jeg laver en lille tragt af papir der er viklet omkring kablets ene
> ende og tapet til kablet.
> Så sætter jeg kablet i skruestikken unden at trykke så hårdt at jeg
> deformerer det og fylder lidt grafitpulver i "tragten".
> Så er det bare at bevæge inderkablet (sjælen) op og ned, og på den
> måde arbejde grafitpulver ned i kablet.
> Husk : Det skal være helt tørt inden du begynder, ellers klumper det
> til, og det gør ondt værre.

Takk for tips.
Dette skal testes.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '74 CB500 '88 XT600
http://lcw.at.dod.no OTC#440

Jes Vestervang (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-02-04 21:26

AT wrote:

> I virkeligheden er det bedste man kan gøre nok at tørlægge kablet
> fuldstændigt og så fylde fint grafitpulver i det.

Bliver der ikke problemer med manglende rustbeskyttelse?
--
mvh Jes Vestervang

Soren Lindholt (25-02-2004)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 25-02-04 09:20


Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> wrote in article
<kkosg1-292.ln1@svedig-gnu.fake>...
> AT wrote:
>
> > I virkeligheden er det bedste man kan gøre nok at tørlægge kablet
> > fuldstændigt og så fylde fint grafitpulver i det.
>
> Bliver der ikke problemer med manglende rustbeskyttelse?
> --

Har du nogensinde set en rusten blyant??
Søren

Jes Vestervang (25-02-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-02-04 10:01

Soren Lindholt wrote:
> Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> wrote:
>> AT wrote:
>>
>> > I virkeligheden er det bedste man kan gøre nok at tørlægge kablet
>> > fuldstændigt og så fylde fint grafitpulver i det.
>>
>> Bliver der ikke problemer med manglende rustbeskyttelse?
>
> Har du nogensinde set en rusten blyant??

Argumenterer du for at bowden-kabler er lavet af træ og grafit?
--
mvh Jes Vestervang

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408606
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste