/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Alder på dæk og kædekit ..
Fra : anders majland


Dato : 23-02-04 14:46

Som en udløber af tåden "Billige merzeler dæk" var jeg lige ud og kigge
på de dæk jeg lige har kasseret.

Pirelli MT60 fra 456
Dunlop Trial fra 187

Fordækket er monteret i maj 97 og har kørt ca. 15000km og viste klare
tegn på "dryrot" - bagdækket var bare slidt ned og jeg ved ikke hvor
længe det har siddet der da den jeg ikke har kopi af regningen.

Der er blevet skiftet kædekit på den i 1996 til en Regina 1350RS og det
er sikkert den jeg lige har udskiftet efter 22000km - men så var den
også helt færdig.

Det er faktisk rart at få kopi af værkstedsregninger med ved køb af
brugt mc. F.eks kan jeg også se at der er skiftet bremsevæske i 1999
(eller ihverfald betalt for det

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



 
 
Henrik Steen Larsen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 23-02-04 15:33

> Fordækket er monteret i maj 97 og har kørt ca. 15000km og viste klare
> tegn på "dryrot" - bagdækket var bare slidt ned og jeg ved ikke hvor
> længe det har siddet der da den jeg ikke har kopi af regningen.
>
> Der er blevet skiftet kædekit på den i 1996 til en Regina 1350RS og det
> er sikkert den jeg lige har udskiftet efter 22000km - men så var den
> også helt færdig.
>
> Det er faktisk rart at få kopi af værkstedsregninger med ved køb af
> brugt mc. F.eks kan jeg også se at der er skiftet bremsevæske i 1999
> (eller ihverfald betalt for det

Alternativt til alder, kan du jo presse en negl lidt ned i gummiet, og
derfra vurdere lidt på, om det giver efter eller er stenhårdt.

Alder på kædekit er irrelevant - km. i øvrigt også. Det som er relevant er,
om kæden har strukket sig, om der er kommet stive led eller om tænderne er
blevet for spidse.

Jeg har i øvrigt også gemt alle værkstedsregninger - og har i øvrigt lavet
mit eget lille "servicedokument" hvor jeg har nedfældet alle de ting, som
jeg har foretaget på min cykel: skift af sliddelel, synkronisering etc. Det
er naturligvis ikke lige så godt som en bog fuld af officielle stempler, men
i mangel af bedre... Og så giver det jo også et bedre overblik over cyklens
Totaløkonomi.



anders majland (23-02-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 23-02-04 16:39

>Alternativt til alder, kan du jo presse en negl lidt ned i gummiet, og
>derfra vurdere lidt på, om det giver efter eller er stenhårdt.

Det er svært hvis man ikke kender dækket og derfor ikke ved hvor
eftergivende det bør være.

> Alder på kædekit er irrelevant - km. i øvrigt også

Jeg mener ikke det er irrelvant. Det giver da en ide om hvad man kan
forvente af det næste kædekit på samme maskine (ved samme type kørsel).
Et dæk kan vurderes lidt på det restende slidmønster men der er noget
sværere at bestemme hvor meget der er tilbage i et kædekit. Moderne
kæder giver sig stort set ikke noget før de er færdige. Og jeg var godt
klar over at både dæk og kædekit var tæt på færdige da jeg købte
cyklen - Noget man bør have med i forhandlingerer om prisen (Prisen for
kædekit og dæk monteret hos en autoriseret er ikke bare småpenge). At
udstødningen så også røg allerede efter et par måneder er kun ris til
egen røv - jeg burde have set den grundigere efter (og presset prisen
noget mere)

> Jeg har i øvrigt også gemt alle værkstedsregninger - og har i øvrigt
> lavet mit eget lille "servicedokument" hvor jeg har nedfældet alle de
> ting, som jeg har foretaget på min cykel: skift af sliddelel,
> synkronisering etc. Det er naturligvis ikke lige så godt som en bog
> fuld af officielle stempler, men i mangel af bedre... Og så giver det
> jo også et bedre overblik over cyklens Totaløkonomi.

Det er da meget bedre end et stempel der bare viser at den har været
omkring en forhandler på et bestemt tidspunkt uden i øvrigt at angive
hvad der er lavet ...


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid




Henrik Steen Larsen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 23-02-04 16:57

> Jeg mener ikke det er irrelvant. Det giver da en ide om hvad man kan
> forvente af det næste kædekit på samme maskine (ved samme type kørsel).
> Et dæk kan vurderes lidt på det restende slidmønster men der er noget
> sværere at bestemme hvor meget der er tilbage i et kædekit. Moderne
> kæder giver sig stort set ikke noget før de er færdige. Og jeg var godt
> klar over at både dæk og kædekit var tæt på færdige da jeg købte
> cyklen - Noget man bør have med i forhandlingerer om prisen (Prisen for
> kædekit og dæk monteret hos en autoriseret er ikke bare småpenge). At
> udstødningen så også røg allerede efter et par måneder er kun ris til
> egen røv - jeg burde have set den grundigere efter (og presset prisen
> noget mere)

Hvis du bor i Københavnsområdet, så holder Kantana MC værkstedsaftener for
ikke-medlemmer, når vi har fået vores egne cykler klar - dvs. engang omkring
maj formentlig. Her skal du dog selv lave tingene, men vores værksted er ret
godt udstyret, og der vil typisk være rigeligt med gode råd og anvisninger
til, hvad man skal gøre.

Hvis man så handler gennem www.louis.de og www.reifenversand.com eller
lignende steder, så kan dækskift, skift af kædekit og lignende klares for en
noget mere overkommelig pris.

mvh
hsl
www.kantanamc.dk
(åbent hus 1. maj i øvrigt - kom forbi og få en kigger, en bid mad etc.)



anders majland (23-02-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 23-02-04 17:16

>> (Prisen for kædekit og dæk monteret hos en
>> autoriseret er ikke bare småpenge). At udstødningen så også røg
>> allerede efter et par måneder er kun ris til egen røv - jeg burde
>> have set den grundigere efter (og presset prisen noget mere)

> Hvis du bor i Københavnsområdet, så holder Kantana MC
> værkstedsaftener for ikke-medlemmer, når vi har fået vores egne
> cykler klar - dvs. engang omkring maj formentlig.

Det var mhs til at presse prisen Jeg har fortalt 2 episoder af
gør-det-selv her fornyligt - og blevet snot forkølet af at rodde på et
koldt værkstedsgulv ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Christian Knudsen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 23-02-04 20:32


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev :
> Det er faktisk rart at få kopi af værkstedsregninger med ved køb af
> brugt mc. F.eks kan jeg også se at der er skiftet bremsevæske i 1999
> (eller ihverfald betalt for det
>

Hmmm - hvis du ikke har skiftet siden, vil jeg råde dig til at gøre det nu.
Normalt siger man 20.000 km eller 2 år mellem skiftene.

mvmch
christian



anders majland (23-02-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 23-02-04 21:40

> Hmmm - hvis du ikke har skiftet siden, vil jeg råde dig til at gøre
> det nu. Normalt siger man 20.000 km eller 2 år mellem skiftene.

Yep det står på listen (der er temmelig lang - men ting tager tid og
jeg tager det lidt ad gangen da jeg ikke har tid til at lade den stå
stille til alt er gået igennem.


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Jacob Bunk Nielsen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 23-02-04 21:19

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Pirelli MT60 fra 456

Så er det fra uge 45 i 1996 - så er det nærmest klart at du kan se det
viser tegn på dryrot. Når silikonekappen fra fabrikken er slidt af
holder de ikke mere end et par år.

> Dunlop Trial fra 187

Fra uge 17 i 1997, altså næsten lige så gammelt.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

anders majland (23-02-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 23-02-04 21:43

>> Dunlop Trial fra 187
> Fra uge 17 i 1997, altså næsten lige så gammelt.

>> Pirelli MT60 fra 456
> Så er det fra uge 45 i 1996 - så er det nærmest klart at du kan se det
> viser tegn på dryrot. Når silikonekappen fra fabrikken er slidt af
> holder de ikke mere end et par år.

Bagdækket viste ikke nogen grimme tegn - udover manglende slidbane

Jeg havde faktisk fordækket mistænkt for at være fra 1987 og dermed det
originalt monteret på grund af dets ringe tilstand men helt så galt var
det ikke .... Jeg fandt kviteringen på at det var blevet skiftet blandt
de andre fra forrige (og eneste foruden mig) ejer.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste