Håndpumpe med manometertil affjedring
Fra : Brian Sørup

Dato : 22-02-04 15:51

Hejzy

Hvor finder jeg en pumpe med et manometer der er "fint" nok til at
bruge til Vifferen ?

Den må iflg. min Clymer manual have max. 4psi i forgaflen og max. 21psi
i bagdæmperen.

Efter jeg har taget luften ud af forgaflen kan jeg pludselig nå jorden
med flad fod i begge sider samtidigt.
Det ene gaffelben havde over 20 psi - det andet havde omkring 10psi -
jeg kunne se den faldt ned da jeg lukkede luften ud.

Jeg har pt. ca. 13psi i bagdæmperen og 0psi i forgaflen.
Jeg har ikke kørt med det endnu, for den er eddermugme blød foran, jeg
kan ikke se hvordan dæmpningen er stillet foran, men bagpå har jeg sat
den ned til trin 2 - den stod på trin 4.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII

Fra : MKS - 74

Dato : 22-02-04 16:41

On Sun, 22 Feb 2004 15:50:33 +0100, "Brian Sørup"
<brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:

>Hvor finder jeg en pumpe med et manometer der er "fint" nok til at
>bruge til Vifferen ?

Spørgsmålet er om det i det hele taget er nødvendigt med en
specialløsning,i forgaflen ville jeg droppe det og justere ind med
enten et sæt nye progressive aftermarket fjedre (guldstandarden)
og/eller f.eks justere olieniveuaet, (fattigmandsløsningen),start med
at se om der i det hele taget er olie nok i forgaflen og mål fjedrene
ud.Hvis du insisterer på at bruge air-pressure løsningen er det
nøjagtigt nok at bruge et relativt billigt manometer kombineret med en
cykelpumpe med ventil,man bestemmer så hvor meget tryk der tabes ved
selve målingen og kompenserer for det.At indstille supernøjagtigt er
tæt på meningsløst.Nogle bruger tankstationens til bagdæmperen og det
_kan_ man da også (jeg brugte det),men det kræver en _høj_ grad af
forsigtighed idet det er et meget lille volumen,så man risikerer at
ødelægge dæmperen eller i værste fald at skidtet eksploderer i hovedet
på en

>Den må iflg. min Clymer manual have max. 4psi i forgaflen og max. 21psi
>i bagdæmperen.

Det er vist 0-6 psi i forgaflen og 7-21 psi i bagdæmperen

>Det ene gaffelben havde over 20 psi - det andet havde omkring 10psi -
>jeg kunne se den faldt ned da jeg lukkede luften ud.

Hvilket akkurat er problemet,det er ret vanskeligt for ikke at sige
umuligt at bevare et ensartet og korrekt tryk i de 2 ben,teorien bag
med en justerbar progressiv luftfjeder er da meget god men i praksis
er det en crap-løsning.

> [...]
>kan ikke se hvordan dæmpningen er stillet foran, men bagpå har jeg sat
>den ned til trin 2 - den stod på trin 4.

Du kan ikke indstille dæmpningen foran (udover via olieviskositet) og
det du indstiller på bagdæmperen er returdæmpning.Showa-bagdæmperen er
iøvrigt ikke specielt god fra starten af,og "fader" ret hurtigt,over
ca. 40 kkm afhængig af kørestil så er den nok død/døende...mærkes især
når dæmperen er kørt varm og olien tynd.Lad være med at skifte til
original når det sker med mindre du kan finde en næsten ny -
billigt,hvilket ikke er nemt,aftermarket parts er næsten alle
væsentlig bedre.

--
-Michael

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-02-04 17:06

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på en

21psi

> Det er vist 0-6 psi i forgaflen og 7-21 psi i bagdæmperen

Du har ret...

> [...]
> original når det sker med mindre du kan finde en næsten ny -
> billigt,hvilket ikke er nemt,aftermarket parts er næsten alle

Der må jo ske en udvikling på 20 år

Jeg prøver at trille en tur og se hvordan det står til - så får den et
skud luft hvis den er for blød.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII