"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:q9jh305081krejrcp6t5r705h9f36ekcn1@4ax.com...
> On Sun, 22 Feb 2004 15:50:33 +0100, "Brian Sørup"
> <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:
>
> >Hvor finder jeg en pumpe med et manometer der er "fint" nok til at
> >bruge til Vifferen ?
>
> Spørgsmålet er om det i det hele taget er nødvendigt med en
> specialløsning,i forgaflen ville jeg droppe det og justere ind med
> enten et sæt nye progressive aftermarket fjedre (guldstandarden)
> og/eller f.eks justere olieniveuaet, (fattigmandsløsningen),start med
> at se om der i det hele taget er olie nok i forgaflen og mål fjedrene
> ud.Hvis du insisterer på at bruge air-pressure løsningen er det
> nøjagtigt nok at bruge et relativt billigt manometer kombineret med en
> cykelpumpe med ventil,man bestemmer så hvor meget tryk der tabes ved
> selve målingen og kompenserer for det.At indstille supernøjagtigt er
> tæt på meningsløst.Nogle bruger tankstationens til bagdæmperen og det
> _kan_ man da også (jeg brugte det),men det kræver en _høj_ grad af
> forsigtighed idet det er et meget lille volumen,så man risikerer at
> ødelægge dæmperen eller i værste fald at skidtet eksploderer i hovedet
> på en
>
> >Den må iflg. min Clymer manual have max. 4psi i forgaflen og max.
21psi
> >i bagdæmperen.
>
> Det er vist 0-6 psi i forgaflen og 7-21 psi i bagdæmperen
Du har ret...
>
> >Det ene gaffelben havde over 20 psi - det andet havde omkring 10psi -
> >jeg kunne se den faldt ned da jeg lukkede luften ud.
>
> Hvilket akkurat er problemet,det er ret vanskeligt for ikke at sige
> umuligt at bevare et ensartet og korrekt tryk i de 2 ben,teorien bag
> med en justerbar progressiv luftfjeder er da meget god men i praksis
> er det en crap-løsning.
>
> >Jeg har pt. ca. 13psi i bagdæmperen og 0psi i forgaflen.
> >Jeg har ikke kørt med det endnu, for den er eddermugme blød foran,
jeg
> >kan ikke se hvordan dæmpningen er stillet foran, men bagpå har jeg
sat
> >den ned til trin 2 - den stod på trin 4.
>
> Du kan ikke indstille dæmpningen foran (udover via olieviskositet) og
> det du indstiller på bagdæmperen er returdæmpning.Showa-bagdæmperen er
> iøvrigt ikke specielt god fra starten af,og "fader" ret hurtigt,over
> ca. 40 kkm afhængig af kørestil så er den nok død/døende...mærkes især
> når dæmperen er kørt varm og olien tynd.Lad være med at skifte til
> original når det sker med mindre du kan finde en næsten ny -
> billigt,hvilket ikke er nemt,aftermarket parts er næsten alle
> væsentlig bedre.
Der må jo ske en udvikling på 20 år
Jeg prøver at trille en tur og se hvordan det står til - så får den et
skud luft hvis den er for blød.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII
DMCN#733