Er mc-hjul standard?
Fra : OleJ

Dato : 22-02-04 12:36

Tænker på mc'er fra 80'erne. Kan man som hovedregel bruge hjul fra andre
mærker og/eller modeller? Vi ser bort fra dem som har kæden på den anden
side, antal bremser og skiver/tromler.

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-02-04 13:19

"OleJ" <ole_jepsen@yahoo.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Tænker på mc'er fra 80'erne. Kan man som hovedregel bruge hjul fra andre
> mærker og/eller modeller? Vi ser bort fra dem som har kæden på den anden
> side, antal bremser og skiver/tromler.

Nej.
Der er desværre intet standard over motorcykel hjul. Enkelte modeller passer
hjul med hinanden, men det er ikke noget du skal forlade dig på.

Rittig

Fra : N/A

Dato : 22-02-04 19:51

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-02-04 19:51

> [...]
> hørende bremsecalibere, som ikke vil matche den originale montering :-/
>
> I alle disse tre tilfælde fordres et mellemstykke/adapter imellem den
> originale caliber-montering og caliberen, og dét vil være noget mere
> besværligt at fremstille end føromtalte bøsninger og lejemontering :-|
>
> Endelig vil man omkring bagfælgen stå med samme problem omkring
tandhjulets
> afstand i forhold til midten af fælgen hhv. til bagvingeren, som skal være
> den samme eftersom at forreste og bageste tandhjul skal(!)flugte med

Og da kædehjul og bremsedele skal kunne holde til en ret hård belastning
mange, mange gange, er det en rigtig god ide at være meget påpasselig med at
lave bøsninger og afstandsstykker til det.

Rittig

Fra : OleJ

Dato : 22-02-04 19:44

Ok. Havde tænkt på 17" fælge til min XT550 (motard projekt) Har i nogen ide
om hvordan det løses. Skal have fat i en gaffel med skive, evt en
cross-gaffel (up-side-down).

//OleJ