/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Speedfighter 2 LC olieforbrug - temperatur~
Fra : Henrik Bach Gravesen


Dato : 13-03-04 14:49


Hej NG

Jeg har just erhvervet mig en Peugeot Speedfight 2 LXP-LC - i
torsdags. Det har affødt et par enkelte spørgsmål.

1. Hvor ofte fylder I olie på - eller rettere hvor langt går sådan en
fætter på en liter olie?

2. Hvilken olie skal jeg købe til den - jeg har selv kig på Shells
Scooter Plus olie til ca. 100,- pr. liter. Den er fuldsyntetisk.

3. Når olie-lampen lyser, er det så alvorligt ment, at man skal stoppe
øjeblikkelig, eller kan man godt køre et par kilometer? Jeg kan også
spørge på en anden måde - er olietanken HELT tom når først olielampen
lyser?

4. Da jeg kørte hjem på den i torsdag flyttede temperatur måleren sig
stort set ikke - jeg kunne ikke se den havde flyttet sig. Så derfor
kontaktede jeg forhandleren i går fredag - han påstod at det er fordi
det er så koldt, at motoren faktisk ikke bliver ordentlig varm. Har
han ret i det? - og skal man evt. gøre noget ved det, f.eks. ved at
afdække noget af køleren?

5. Da jeg købte ny bil var der en tilkørselsperiode i hvilken man
helst ikke skulle udfolde motoren helt. Jeg har kigget i manualen til
scooteren, men har ikke kunnet finde noget om det. Hvor meget skal man
gøre ud af det - f.eks. køre stille og roligt uden fuld gas de første
500km.

Mvh.
Henrik Bach Gravesen
Grauballe v/Silkeborg

 
 
Calle. (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 13-03-04 15:20

Henrik Bach Gravesen wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har just erhvervet mig en Peugeot Speedfight 2 LXP-LC - i
> torsdags. Det har affødt et par enkelte spørgsmål.
>
> 1. Hvor ofte fylder I olie på - eller rettere hvor langt går sådan en
> fætter på en liter olie?
>
Tjek hvergang du tanker så kan du se om du skal hælde på når du kommer hjem
til dunken.

> 2. Hvilken olie skal jeg købe til den - jeg har selv kig på Shells
> Scooter Plus olie til ca. 100,- pr. liter. Den er fuldsyntetisk.
op til ens egen smag

>
> 3. Når olie-lampen lyser, er det så alvorligt ment, at man skal stoppe
> øjeblikkelig, eller kan man godt køre et par kilometer? Jeg kan også
> spørge på en anden måde - er olietanken HELT tom når først olielampen
> lyser?
Nej, det er en forvarsen, men du skal kun køre til nærmeste sted med olie
> 4. Da jeg kørte hjem på den i torsdag flyttede temperatur måleren sig
> stort set ikke - jeg kunne ikke se den havde flyttet sig. Så derfor
> kontaktede jeg forhandleren i går fredag - han påstod at det er fordi
> det er så koldt, at motoren faktisk ikke bliver ordentlig varm. Har
> han ret i det? - og skal man evt. gøre noget ved det, f.eks. ved at
> afdække noget af køleren?
Min flytter sig heller ikke meget når der er koldt, så forhandleren er
rigtigt nok efter det.

> 5. Da jeg købte ny bil var der en tilkørselsperiode i hvilken man
> helst ikke skulle udfolde motoren helt. Jeg har kigget i manualen til
> scooteren, men har ikke kunnet finde noget om det. Hvor meget skal man
> gøre ud af det - f.eks. køre stille og roligt uden fuld gas de første
> 500km.
>
Ved jeg ikke, da min lige var tilkørt da jeg købte den brugt

--
Calle.



Babba-Papa (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Babba-Papa


Dato : 13-03-04 15:44

Der var engang en bruger ved navn Henrik Bach Gravesen
<ingen-adresse@ingenting.ingensteder> der skrev:

>1. Hvor ofte fylder I olie på - eller rettere hvor langt går sådan en
>fætter på en liter olie?
>
For hver 40-50 l benzin (2-2,5 % olieblanding)

>2. Hvilken olie skal jeg købe til den - jeg har selv kig på Shells
>Scooter Plus olie til ca. 100,- pr. liter. Den er fuldsyntetisk.
>
Jeg bruger "Statoil 2 T-Way Low Smoke", da Peugeot anbefaler
Esso/Statoil (og den koster 64 kr/l)

>3. Når olie-lampen lyser, er det så alvorligt ment, at man skal stoppe
>øjeblikkelig, eller kan man godt køre et par kilometer? Jeg kan også
>spørge på en anden måde - er olietanken HELT tom når først olielampen
>lyser?
>
Den begynder typisk at blinke ved hårde opbremsninger, og det
skyldes at flyderen i olietanken aktiverer advarselslampen.
På min Speedfight 2 LCE er der ca. 200 ml olie tilbage når den
beynder at blinke.

>4. Da jeg kørte hjem på den i torsdag flyttede temperatur måleren sig
>stort set ikke - jeg kunne ikke se den havde flyttet sig. Så derfor
>kontaktede jeg forhandleren i går fredag - han påstod at det er fordi
>det er så koldt, at motoren faktisk ikke bliver ordentlig varm. Har
>han ret i det? - og skal man evt. gøre noget ved det, f.eks. ved at
>afdække noget af køleren?
>
Ja, det passer meget godt. Og nej, jeg tror ikke at det har den
store betydning. Ellers så prøv med at stykke pap foran halvdelen
af køleren. Bliver den for varm, så brug et mindre stykke pap....

>5. Da jeg købte ny bil var der en tilkørselsperiode i hvilken man
>helst ikke skulle udfolde motoren helt. Jeg har kigget i manualen til
>scooteren, men har ikke kunnet finde noget om det. Hvor meget skal man
>gøre ud af det - f.eks. køre stille og roligt uden fuld gas de første
>500km.
>
Som tommelfingerregel, kan du bare fyre den af med det samme, men
undlad at fjerne begrænsningerne, før den er tilkørt (min. 500
km)
Nå ja, med begrænsningerne intakt, får du intet ud af at køre med
fuld rulle, når først tophastigheden er nået. Slæk gashåndtaget
så meget at den ikke taber fart. Det sparer også lidt benzin (og
olie).

- -
Babba-Papa

Ja til "sjove" børn - Ja til Atomkraft !
Døden væk fra vejene ? - Kør på fortorvet !

Henrik Bach Gravesen (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bach Gravesen


Dato : 13-03-04 16:34

On Sat, 13 Mar 2004 15:43:40 +0100, Babba-Papa
<superpicadillysovseboevsFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>>1. Hvor ofte fylder I olie på
>>
>For hver 40-50 l benzin (2-2,5 % olieblanding)

Okay... det bliver så i omegnen af en 1000 km. Fint nok!

>Jeg bruger "Statoil 2 T-Way Low Smoke", da Peugeot anbefaler
>Esso/Statoil (og den koster 64 kr/l)

Fint - har lige tjekket Statoils hjemmeside, hvor de skriver at
Peugeot ikke anbefaler helsyntetisk olie. Har andre hørt/set lignende
andre steder - altså at Peugeot ikke anbefaler helsyntetisk olie?

>>3. Når olie-lampen lyser,
>>
>Den begynder typisk at blinke ved hårde opbremsninger, og det
>skyldes at flyderen i olietanken aktiverer advarselslampen.
>På min Speedfight 2 LCE er der ca. 200 ml olie tilbage når den
>beynder at blinke.

Tak, det beroliger mig lidt. Jeg var bange for at den var helt tom.

>>4. Da jeg kørte hjem på den i torsdag flyttede temperatur måleren sig
>>stort set ikke...
>>
>Ja, det passer meget godt. Og nej, jeg tror ikke at det har den
>store betydning. Ellers så prøv med at stykke pap foran halvdelen
>af køleren. Bliver den for varm, så brug et mindre stykke pap....

Min teori gik på at motoren ikke var ordentlig driftwarm og derfor
heller ikke kørte optimalt. Hvis motoren forbliver for kold, slider
det jo mere på den.

>>5. Tilkørselsperiode
>
>Som tommelfingerregel, kan du bare fyre den af med det samme, men
>undlad at fjerne begrænsningerne, før den er tilkørt (min. 500
>km)
>Nå ja, med begrænsningerne intakt, får du intet ud af at køre med
>fuld rulle, når først tophastigheden er nået. Slæk gashåndtaget
>så meget at den ikke taber fart. Det sparer også lidt benzin (og
>olie).

Nå, ups - jeg har allerede fjernet begrænsningerne - variatoren og
blindtarmen. Skidt, jeg tager den lidt med ro i starten. Om jeg kommer
de 2 minutter senere på arbejde kan være lige meget. Jeg har kun 10km
på arbejde.

Henrik

Johnny (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Johnny


Dato : 13-03-04 19:51

"Henrik Bach Gravesen" <ingen-adresse@ingenting.ingensteder> skrev i en
meddelelse news:e996505n4um25nu3fmlq7bg4644dp56kv3@4ax.com...
> >>1. Hvor ofte fylder I olie på
> >>
> >For hver 40-50 l benzin (2-2,5 % olieblanding)
>
> Okay... det bliver så i omegnen af en 1000 km. Fint nok!

Den skulle da gerne køre længere end 20-25km/l helt standard... det gjorde
min suzuki ap50 da... efter tuning kan jeg holde den på knap 20km/l


Hekto (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-03-04 22:11

In article <4053581f$0$5974$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
TheTulip@stofanet.dk says...
>
> Den skulle da gerne køre længere end 20-25km/l helt standard... det gjorde
> min suzuki ap50 da... efter tuning kan jeg holde den på knap 20km/l
>
Med begrænsninger ca. 20-22 km/l og uden ca. 30 km/l
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Hekto (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-03-04 16:30

In article <h32650tlmrrcirpattvc2tla16j60i1jkl@4ax.com>, ingen-
adresse@ingenting.ingensteder says...
> 1. Hvor ofte fylder I olie på - eller rettere hvor langt går sådan en
> fætter på en liter olie?
>

800-1000Km/l. Man kan spare en del olie på en SF1 ved at gasse lidt ned,
når topfart er nået. Hastigheden falder ikke; men den får lidt mindre
olie.
SF2 styres kun af omdrejningerne, der kan det være ligemeget.

> 2. Hvilken olie skal jeg købe til den - jeg har selv kig på Shells
> Scooter Plus olie til ca. 100,- pr. liter. Den er fuldsyntetisk.
>
Halvsyntetisk er glimrende, og billigere.
Alle olier på markedet overholder de ktrav fabrikken stiller. Når der
ikke er tale race, skal man bare finde den der forbrænder uden at
afsætte koks.

> 3. Når olie-lampen lyser, er det så alvorligt ment, at man skal stoppe
> øjeblikkelig, eller kan man godt køre et par kilometer? Jeg kan også
> spørge på en anden måde - er olietanken HELT tom når først olielampen
> lyser?
>
Der skulle være ca. 0.3L olie tilbage når lampen tænder.

> 4. Da jeg kørte hjem på den i torsdag flyttede temperatur måleren sig
> stort set ikke - jeg kunne ikke se den havde flyttet sig. Så derfor
> kontaktede jeg forhandleren i går fredag - han påstod at det er fordi
> det er så koldt, at motoren faktisk ikke bliver ordentlig varm. Har
> han ret i det? - og skal man evt. gøre noget ved det, f.eks. ved at
> afdække noget af køleren?

Han har ret. Du kan afdække hele køleren med fx pap, og så lave et hul
på 5x5cm som luften kan komme igennem.
>
> 5. Da jeg købte ny bil var der en tilkørselsperiode i hvilken man
> helst ikke skulle udfolde motoren helt. Jeg har kigget i manualen til
> scooteren, men har ikke kunnet finde noget om det. Hvor meget skal man
> gøre ud af det - f.eks. køre stille og roligt uden fuld gas de første
> 500km.
>
Bare kør! Giv den evt. en lille sjat olie i benzinen, så den får godt
med smørelser en tankfuld eller to.


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Henrik Bach Gravesen (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bach Gravesen


Dato : 13-03-04 16:45

On Sat, 13 Mar 2004 16:29:42 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>> 1. Hvor ofte fylder I olie på
>800-1000Km/l. Man kan spare en del olie på en SF1 ved at gasse lidt ned,
>når topfart er nået. Hastigheden falder ikke; men den får lidt mindre
>olie.
>SF2 styres kun af omdrejningerne, der kan det være ligemeget.

Okay, det vil for mit vedkommende blive 2-3 gange om året, da jeg
regner med at komme til at køre ca. 2500 om året.

>> 2. Hvilken olie skal jeg købe til den
>Halvsyntetisk er glimrende, og billigere.
>Alle olier på markedet overholder de ktrav fabrikken stiller. Når der
>ikke er tale race, skal man bare finde den der forbrænder uden at
>afsætte koks.

Perfekt, så kan jeg bare købe den lokale henne hos Shell. Eller...
Statoils 2-TWay Low Smoke har faktisk bedre specs. Tror jeg vil gå
efter den, da den vist koster det samme som Shells (ca. 65,-).

>> 3. Når olie-lampen
>Der skulle være ca. 0.3L olie tilbage når lampen tænder.

Godt, jeg frygtede tanken var tom...

>> 4. Da jeg kørte hjem på den i torsdag flyttede temperatur måleren sig
>> stort set ikke.
>Han har ret. Du kan afdække hele køleren med fx pap, og så lave et hul
>på 5x5cm som luften kan komme igennem.

Tror jeg vil bruge noget andet end pap - det bliver så underligt
snasket, når det bliver vådt...

>> 5. Tilkørselsperiode
>Bare kør! Giv den evt. en lille sjat olie i benzinen, så den får godt
>med smørelser en tankfuld eller to.

Glemte at nævne, at blindtarmen på udstødning er lukket (og variatoren
er "justeret"), gør det nogen forskel? Jeg havde selv regnet med at
tage den lidt med ro og køre varieret de første 500km.

/Henrik


Hekto (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-03-04 18:48

In article <oha6509dm4f2402leldgkqd4dd68nji4r7@4ax.com>, ingen-
adresse@ingenting.ingensteder says...
> Perfekt, så kan jeg bare købe den lokale henne hos Shell. Eller...
> Statoils 2-TWay Low Smoke har faktisk bedre specs. Tror jeg vil gå
> efter den, da den vist koster det samme som Shells (ca. 65,-).
>
Næ, næ! Ikke noget 'low smoke'!!!
Olien er gjort røgsvag med polybutene, og det begrænser smøreevnen.
Find een der ryger rigtig godt!

Om motoren går 6.000 eller 7.000 omdr. er ligemeget m.h.t. at køre den
til. Den må ikke sejtrække; men med elestiktræk er det svært at geare
ned!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Henrik Bach Gravesen (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bach Gravesen


Dato : 13-03-04 21:11

On Sat, 13 Mar 2004 18:48:00 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>> Perfekt, så kan jeg bare købe den lokale henne hos Shell. Eller...
>> Statoils 2-TWay Low Smoke har faktisk bedre specs. Tror jeg vil gå
>> efter den, da den vist koster det samme som Shells (ca. 65,-).
>>
>Næ, næ! Ikke noget 'low smoke'!!!
>Olien er gjort røgsvag med polybutene, og det begrænser smøreevnen.
>Find een der ryger rigtig godt!

Jeg kan godt se hvor du vil hen, men de (Statoil) skriver jo netop at
denne olie er anbefalet til hårdt belastede 2-taktsmotorer -
motorcykler, knallerter og snescootere - luft- som vand-kølede. Den
har gode slidbegrænsende egenskaber og virker også fornuftigt ved lave
temperaturer (frysepunkt -45).
At den har lav røgudvikling må da også betyde at det giver mindre
aflejringer i forbrændingskammeret og udstødningssystemet.

Jeg har kun disse oplysninger fra Statoils egen hjemmeside - de bygger
så absolut ikke på egne erfaringer. Det er netop erfaringerne jeg
forsøger at blive klogere på ved disse spørgsmål.

Så din kommentar ovenfor gør det ikke nemmere for mig at træffe valget
- desværre.

Mvh.
Henrik

Hekto (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-03-04 22:15

In article <p6q650lvhfeks3v1i7gl60h4a5jp6ahkeu@4ax.com>, ingen-
adresse@ingenting.ingensteder says...
> Jeg kan godt se hvor du vil hen, men de (Statoil) skriver jo netop at
> denne olie er anbefalet til hårdt belastede 2-taktsmotorer -
> motorcykler, knallerter og snescootere - luft- som vand-kølede. Den
> har gode slidbegrænsende egenskaber og virker også fornuftigt ved lave
> temperaturer (frysepunkt -45).
> At den har lav røgudvikling må da også betyde at det giver mindre
> aflejringer i forbrændingskammeret og udstødningssystemet.
>
Hvad ville du skrive, hvis du var Statoil!

Jeg brugte selv Racingway, og OK's halvsyntetiske.
Castrol TTS og Motul forbrænder ikke helt.

Min tidliger Yamaha RD 350 havde hele livet kørt på Castrol TT, den
almindelige usyntetiske, røde rygende 2T-olie, og den har i dag gået
over 60.000 km.


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Henrik Bach Gravesen (14-03-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bach Gravesen


Dato : 14-03-04 11:32

On Sat, 13 Mar 2004 22:15:00 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Hvad ville du skrive, hvis du var Statoil!

Jeg ville da skrive det samme!! Ellers var det da dårlig marketing.
Men som alm. dum forbruger er man jo mere eller mindre nødt til at tro
lidt på dem.

>Jeg brugte selv Racingway, og OK's halvsyntetiske.

Racingway - er den ikke helsyntetisk (hvis det er den fra Statoil)?
Ja, undskyld men er det ikke lidt imod dine egne principper?

Jeg kigger lidt på viskositets tallene for olierne. Så vidt jeg kan
læse ud af tallene, så er Statoils "tyndere" ved samme temperatur end
Shells. Det læser jeg som lidt bedre smøring ved lave temperaturer,
hvilket vel ikke er nogen ulempe.

En alm. billig olie har noget dårligere tal, hvilket i min terminologi
betyder dårligere smøring ved lave temperaturer.

Ja, jeg ved godt at jeg sikkert ikke kommer til at køre på den i 10
graders frost eller derunder, men derfor kan man jo godt køre på de
gode olier, når det nu alligevel er så sjældent man fylder på. Det er
i hvert fald ikke prisen, der er afgørende for mig.

Mvh.
Henrik

Hekto (14-03-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-03-04 12:52

In article <5cc850lpf7v0dfnsp70fuovf19f5j8i951@4ax.com>, ingen-
adresse@ingenting.ingensteder says...
>
> Racingway - er den ikke helsyntetisk (hvis det er den fra Statoil)?
> Ja, undskyld men er det ikke lidt imod dine egne principper?
>

Jo! ;0) Det forbrænder glimrende i en Peugeot! Den blev bare for dyr!
Iøvrigt var det også inden Yamaha's undersøgelse der viste at
polybutene ikke var af det gode!

> Jeg kigger lidt på viskositets tallene for olierne. Så vidt jeg kan
> læse ud af tallene, så er Statoils "tyndere" ved samme temperatur end
> Shells. Det læser jeg som lidt bedre smøring ved lave temperaturer,
> hvilket vel ikke er nogen ulempe.

Viskociteten har ikke noget med evne at gøre, kun 'flydeevne'.
I virkeligheden vil en tyk olie bære bedre. Smøreevnen er et udtryk for
hvor stort et tryk oliefilmen kan holde til.
I moderne olie, der er tynd af hensyn til temperatur, bezinforbrug
o.s.v. er der tilsat addoitiver der binder molekylerne bedre sammen.
Syntetisk olie er ikke spor syntetisk, den er bare 'sorteret' så der er
ens molekyler. Det giver en stærkere oliefilm.

Så længe 2T-olien selv kan løbe ned til pumpen er det OK. Straks
derefter bliver den jo sprøjtet ind i en varm motor.


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk

Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste