Hosten og hakken ved lav strøm på batterie~
Fra : Henning Lund

Dato : 11-03-04 18:11

Min søn har en Streetmatic, den har fået den skøre ide at den hoster og
hakker når batteriet er næsten fladt, lader vi det op så kører den fint
igen. Er det mig som er helt gal på den, burde den ikke kunne køre uden
batteri, jeg vil da mene at det er 2 forskellige uafhængig af hinanden
kredsløb der er tale om, eller ?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : Johnny

Dato : 11-03-04 19:07

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen. Er det mig som er helt gal på den, burde den ikke kunne køre uden
> batteri, jeg vil da mene at det er 2 forskellige uafhængig af hinanden

Jeg ved ikke om det er et problem på alle scootere, men jeg har lidt af det
samme problem, heldigvis ikke så udtalt som du beskriver det. Jeg tror
grunden er at CDI/tændspole er lidt for følsom overfor for lav spænding.
Batteriet trænger nok til en udskiftning, eller så er der noget galt med
laderen/laderelæet...

Fra : Henning Lund

Dato : 11-03-04 20:04

Johnny skrev:

> [...]
> Jeg tror grunden er at CDI/tændspole er lidt for følsom overfor for
> lav spænding. Batteriet trænger nok til en udskiftning,

Hmm jeg kan bare ikke fatte at den ikke kan køre uden batteri, det kan
mange andre da selv om batteriet er klappet sammen.

>eller så er
> der noget galt med laderen/laderelæet...

Den fejler ikke noget, og jeg har prøvet et anden relæ for en sikkerheds
skyld. Laderen kan jeg ikke tjekke da jeg ikke aner hvilken farvekode
den kører på nede ved svinghjulet.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 11-03-04 22:50

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in message
> Johnny skrev:
>

> Den fejler ikke noget, og jeg har prøvet et anden relæ for en sikkerheds
> skyld. Laderen kan jeg ikke tjekke da jeg ikke aner hvilken farvekode
> den kører på nede ved svinghjulet.

Det er nok fordi at den har elektronisk tænding. Prøv at få fat i et
ledningsdiagram, så vil det nok vise sig at ikke trækker strøm direkte fra
batteriet. Men fra batteriet via en hovedsikring og videre gennem en
styringsboks...

Thore

Fra : Calle.

Dato : 11-03-04 23:26

Henning Lund wrote:
> [...]
> køre uden batteri, jeg vil da mene at det er 2 forskellige uafhængig
> af hinanden kredsløb der er tale om, eller ?

Jeg vil tro, at det er den elektroniske tænding der kræver spænding for at
fungere.

--
Calle.

Fra : Rasmus

Dato : 12-03-04 13:31

> [...]
> igen. Er det mig som er helt gal på den, burde den ikke kunne køre uden
> batteri, jeg vil da mene at det er 2 forskellige uafhængig af hinanden

Hvis den køre fint med et nyopladet batteri, men ikke når det mister
strømen, så lader den ikke rigtigt !
Havde samme problem, blot i en gammel bil, men principet er jo det samme.
Lader den ikke, bruger den bare strømmen batteriet, til at lave gnist med.
Og når der ikke er mere strøm, kan den ikke lave ordenlig gnist !!!

Fra : Henning Lund

Dato : 12-03-04 17:08

Rasmus skrev:

> [...]
> samme. Lader den ikke, bruger den bare strømmen batteriet, til at
> lave gnist med. Og når der ikke er mere strøm, kan den ikke lave

Og nu har jeg så fundet fejlen, efter en snak med en fra C reinhard fik
jeg oplyst at der var en misser i ledningsnettet på en SM, en af
ledningerne fra statoren var lavet for kort fra fabrikkens side, så den
knækker med tiden, man kan ikke se det uden at hive i ledningen, selve
tråden indeni ledningen knækker men ikke isoleringen, så nu kan den
starte uden batteri. weekenden er reddet.