Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskel på TTL og Auto
Fra : Allan E

Dato : 05-03-04 13:31

Hej

Er der nogen der kan give en dybere forklaring på forskellen på at en
flash bruger TTL eller Auto?

Mvh Allan E

Fra : Thomas Corell

Dato : 05-03-04 13:37

Allan E wrote:
> Hej
>
> Er der nogen der kan give en dybere forklaring på forskellen på at en
> flash bruger TTL eller Auto?

TTL (gennem linsen) bruges kameraets lysmåler.

Auto bruger flash'en sin egen lysmåler.

--
Don't waste space

Fra : Allan E

Dato : 05-03-04 13:43

On Fri, 5 Mar 2004 12:36:59 +0000 (UTC), Thomas Corell
<nospamplease@corell.dk> wrote:

>TTL (gennem linsen) bruges kameraets lysmåler.
>
>Auto bruger flash'en sin egen lysmåler.

Jep, det er jeg med på.
Men når jeg siger en dybere forklaring mener jeg bl.a, hvilken effekt
det har det på billedet.

Fra : Thomas Corell

Dato : 05-03-04 14:18

Allan E wrote:

> Jep, det er jeg med på.
> Men når jeg siger en dybere forklaring mener jeg bl.a, hvilken effekt
> det har det på billedet.

Ved korrekt indstillet flash, ingen forskel.

--
Don't waste space

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-03-04 16:06

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote in message

> Ved korrekt indstillet flash, ingen forskel.

Ved makrofotografering er det en kæmpefordel, da det, billedfeltet omfatter,
kan være en meget lille del af det blitz-sensoren 'ser'.

vh
Jan

Fra : max

Dato : 05-03-04 13:41

"Allan E"
> Hej
>
> Er der nogen der kan give en dybere forklaring på forskellen på at en
> flash bruger TTL eller Auto?
>
> Mvh Allan E

Den overfladiske forklaring er at auto så måler en sensor på
flashen hvor meget lys der skal sendes, ved ttl er det en sensor
i kameraet der måler og beregner i forhold til det forhåndværende
lys og evt. balancerer i forhold til hvor langt motibvet er væk etc.
Ttl tager seføli også højde for om du har filter på objektivet
eller mellemringe på kameraet. Auto fungerer fint for det meste,
men du skal måske sætte dig lidt mere ind i det, med ttl kan du
have hovedet under armen og alligevel få perfekt exponering..
Hmm. -max-

Fra : Allan E

Dato : 05-03-04 13:46

On Fri, 5 Mar 2004 13:41:24 +0100, "max" <ma22x@hotmail.com> wrote:

> [...]
>men du skal måske sætte dig lidt mere ind i det, med ttl kan du
>have hovedet under armen og alligevel få perfekt exponering..

Tak