Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flydende optik til mobilkameraer
Fra : Jens B

Dato : 05-03-04 12:18

Hej

Faldt over denne artikkel, som jeg synes det lød interessant :
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4963

Ja ja, mobiltelefoner kan selvfølgelig stadig på ingen måde konkurrere med
et rigtigt kamera, men jeg synes nu alligevel at det lød ganske spændende.
"Prototypen er ifølge Philips i stand til at ændre fokus fra så tæt en
afstand som 5 centimeter og ud til uendeligt fokus på mindre end 10
millisekunder."
Det lyder da også temmelig hurtigt.

Jens

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 05-03-04 12:52

"Jens B" <no-more@spam-for-me.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Prototypen er ifølge Philips i stand til at ændre fokus fra så tæt en
> afstand som 5 centimeter og ud til uendeligt fokus på mindre end 10

Der er vel også tale om et fixfokus objektiv med meget få og meget små
linser, disse kan jo flyttes hurtigere end en eller flere grupper af en helt
anden størrelse og vægt, som nok også skal justeres i forhold til hinanden.

Så din undren undre mig

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Waal

Dato : 05-03-04 13:23

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:c29pgk$1nbt$1@news.dansketelecom.com...

> [...]
helt
> anden størrelse og vægt, som nok også skal justeres i forhold til

Fixfocus objektiver flytter sig slet ikke, deraf betegnelsen. De forlader
sig alene på skarpheddybden

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 05-03-04 13:44

"Waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Fixfocus objektiver flytter sig slet ikke, deraf betegnelsen. De forlader
> sig alene på skarpheddybden

Hej

Men i dette tilfælde brugte jeg udtrykket fixfokus, som vel også dækker over
en optik med fast fokus/brændevidde, men du har ret, det var nok en fejl.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Asle Bjerva

Dato : 05-03-04 14:19

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i melding
> [...]
over
> en optik med fast fokus/brændevidde, men du har ret, det var nok en fejl.

Nå er det to metoder for fokusering, flytte objektivets elementer for derves
å endre brytningen og fokus, eller flytte bildebrikken (eller filmen for
analog foto). Hvis det er bildebrikken som skal flyttes er bevegelsen der
på brøkdeler av mm.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Jens B

Dato : 05-03-04 13:51

> [...]
helt
> anden størrelse og vægt, som nok også skal justeres i forhold til

Jeg synes ikke at jeg har nævnt noget om at jeg undrer mig?

Jens

Fra : Henning

Dato : 05-03-04 17:02

> [...]
helt
> anden størrelse og vægt, som nok også skal justeres i forhold til

Du har ikke læst artiklen eller.....

mvh Henning

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 05-03-04 18:51

"Henning" <Joh@nsen.dk> skrev i en meddelelse

> Du har ikke læst artiklen eller....

Kodak kom i 1963 med Instamatic kameraet, i 1973 instamatic110 kameraet, og
i 1996 APS systemet, og det er alt sammen skrottet. Kodak har flere gange
f.eks i Køln vist "prototyper" på fantastiske ting, som så aldrig er slået
igennem eller kommet på gaden.. For nuværende har Kodak nok brug for
nytænkning da det analoge marked er stærkt reduceret.
Men ideen med de to væsker er da god, så nu kan Zeiss og Leica godt lukke
optikbiksen
Jeg tror bare ikke det har en fremtid, måske i mobiltelefoner til simpel
registrering, men ikke til seriøst brug.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-03-04 20:19

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev
:

>Kodak kom i 1963 med Instamatic kameraet, i 1973 instamatic110 kameraet, og
>i 1996 APS systemet, og det er alt sammen skrottet.

Tjah, både 126 og 110 filmformatet må da siges, at slog igennem.

Der er blevet solgt i utal af kameraer til disse film og var en
succes, men tiden er løbet fra dem.

Kodak opfandt også rullefilm og det var da også altoverskyggende
i mange år og er da stadig et brugt filmformat, omend stort set
kun hos professionelle i dag.

Men der har været et par decideret flops hos Kodak,
discfilmsytemet og de lavede også deres egne »Polaroid«-film og
kameraer (det var ikke kompatibelt med Polatoid og måtte trækkes
tilbage p.gr.a. patentrettigheder).

Men uden nytænkning så vil man jo aldrig nå videre.
--
Knud

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 05-03-04 20:41

> [...]
> tilbage p.gr.a. patentrettigheder).
>
> Men uden nytænkning så vil man jo aldrig nå videre.

Ganske rigtigt, Men de har nok verdens rekorden i antal flop, men de havde
jo også pengene til at forsøge noget nyt og revolutionerende !

Og så god Weekend !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-03-04 20:57

> [...]

>Ganske rigtigt, Men de har nok verdens rekorden i antal flop, men de havde
>jo også pengene til at forsøge noget nyt og revolutionerende !

Nej, det har Sony, men så er det jo ikke foto.
--
Knud

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-03-04 18:57

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" wrote:

> Så din undren undre mig

Tja hvis du havde fulgt Jens's link, og læst artiklen, så
ville du ha' opdaget, at der er tale om et objektiv, med en
flydende linse, der ved påvirkning af elektrisk spænding
ændre facom, det er næsten li'som linsen i dit øje...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen