Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ledtal mv. på Osram S18 Flash?
Fra : Henning Jensen

Dato : 04-03-04 21:07

Hej

Jeg har fået fat i en gl. Osram S 18 Servo flash, med indbygget
sensor.

Så vit jeg har kunne prøve mig frem er ledetalet 24 - 30 ved ISO 100.
Kan det passe? Jeg havde troet det var 18 udfra navnet?

Ellers nogen som har en manual hertil eller oplysninger herom?

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: henj@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Børge Larsen

Dato : 04-03-04 22:00

I følge brugsanvisningen har den ledetal 18 v. 100 ASA

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-03-04 05:27

On Thu, 4 Mar 2004 21:59:30 +0100, "Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk>
wrote:

>I følge brugsanvisningen har den ledetal 18 v. 100 ASA

Okay - tak herfor.

Det lyder til du har adgang til brugsanvisningen, hvis du har mulighed
for at sende mig et par af siderne om dataerne, må du gerne pr. email.

Er der i manualen angivet noget om blitzfølgetiden, blitzs
spredevinkel og sensorens retning og i øvrigt anbefalet brug?

Sensoren sidder vel lige over blitzrøret, men den fanger fint anden
flash, uden direkte synslinie, dvs. blot svagt indirekte lys.

Og et dumt spørgsmål, men det røde felt foran - det er vel kun til
pynt, ingen fysisk funktion?

Fra : BSJ

Dato : 05-03-04 16:30

> Og et dumt spørgsmål, men det røde felt foran - det er vel kun til
> pynt, ingen fysisk funktion?

På en Osram S18 har feltet ingen funktion.
På en SC18 kan det orange/røde felt skydes til side, bagved er der en sensor til "computer flash"
Jeg scanner lige brugsanvisningen til en SC18 i løbet af idag (hvis det altså stadig har din interesse)

mvh
Bjarne

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-03-04 20:25

On Fri, 5 Mar 2004 16:30:03 +0100, "BSJ"
<bjarne.sigDETTESKALFJERNES@get2net.dk> wrote:

>På en Osram S18 har feltet ingen funktion.
>På en SC18 kan det orange/røde felt skydes til side, bagved er der en sensor til "computer flash"

Tak.

>Jeg scanner lige brugsanvisningen til en SC18 i løbet af idag (hvis det altså stadig har din interesse)

Jo TAK, det må du gerne - altid godt med info. Jeg fik et par sider
fra Børge også.

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 05-03-04 00:00

> [...]
>
> Så vit jeg har kunne prøve mig frem er ledetalet 24 - 30 ved ISO 100.
> Kan det passe? Jeg havde troet det var 18 udfra navnet?

Den er fra 1984, kostede 215,- og har ledetal 18 ved 100 asa.

Det vil sige:

Ledetallet divideret med afstanden (fra blits til motiv) giver
arbejdsblænden !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-03-04 05:28

On Thu, 4 Mar 2004 23:59:38 +0100, "www.analogfoto.dk / L Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>Den er fra 1984, kostede 215,- og har ledetal 18 ved 100 asa.

Jeg tænkte nok den var gamle. Men den ser ud til stadigt at virke fint
))