Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Resultat med 500W arbejdslamper i stedet f~
Fra : Jeff

Dato : 01-03-04 23:50

Hej alle

For nogen tid siden var der et svarindlæg, hvori besvareren anbefalede
brugen af et par 500 W arbejdslamper fra et byggemarked som erstatning for
fotolamper.

Er der nogen, der har erfaring med denne metode? Giver sådanne arbejdslamper
ikke et gult/gulligt lys? Er det i så fald muligt at få en halogenpære, der
lyser "rigtigt" hvidt?

Er der desuden nogen, der har billeder liggende, hvor man kan se resultatet
af brug af arbejdslamper?

Er der andre forholdsregler, man bør være opmærksom på (f.eks. at indstille
hvidbalancen manuelt?)

Hilsen Jeff
(der gerne vil lege lidt med lys uden at skulle investere en bondegård - i
første omgang!)

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 02-03-04 04:55
Fra : Peter Holm

Dato : 02-03-04 10:08

> Er der desuden nogen, der har billeder liggende, hvor man kan se
> resultatet af brug af arbejdslamper?

Jeg har lagt 3stk i binaer.dk
Der er brugt 1stk. 500W med et stykke bagepapir foran, og 1 stk. 150W som
side/top-belysning.
Netop disse fotos er taget med et Canon300D, men jeg fået tilsvarende gode
fotos med opstilling og mit Ixus400.

> Er der andre forholdsregler, man bør være opmærksom på (f.eks. at
> indstille hvidbalancen manuelt?)

Hvis du har mulighed for det, så er det jo oplagt.

Mvh
Peter

Fra : Lehd

Dato : 02-03-04 10:30

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
som
> side/top-belysning.
> Netop disse fotos er taget med et Canon300D, men jeg fået tilsvarende

Hej Peter
Jeg faldt helt i staver over dine pragtfulde billeder, og det giver mig
mod på at købe sådan et par arbejdslamper.
mvh Kirsten

Fra : Peter Holm

Dato : 02-03-04 10:37

> Hej Peter
> Jeg faldt helt i staver over dine pragtfulde billeder, og det giver
> mig mod på at købe sådan et par arbejdslamper.
> mvh Kirsten

husk, at du skal ha' lavet ungen også :)

Mvh
Peter

Fra : Lehd

Dato : 02-03-04 13:05

> husk, at du skal ha' lavet ungen også :)
>
> Mvh
> Peter

Det må vist være børnebørn jeg skal have flere af så
mvh Kirsten

Fra : Peter Holm

Dato : 02-03-04 13:16

Lehd wrote:
> "Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> giver > > mig mod på at købe sådan et par arbejdslamper.

> Det må vist være børnebørn jeg skal have flere af så
> mvh Kirsten

de skulle også være meget nemmere *s*

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 02-03-04 12:40

On Tue, 2 Mar 2004 10:07:49 +0100, "Peter Holm"
<phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

> [...]
>side/top-belysning.
>Netop disse fotos er taget med et Canon300D, men jeg fået tilsvarende gode

Bagepapir ja men et par meter af glasfibervæv fra farvehandleren
er fint og 100% ubrænbart en rulle ca 52 cm bred varer mange år

Med venlig hilsen
Lars (København nord) complexFJERNES@pc.dk>>

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 02-03-04 20:26

complexFJERNES@pc.dk wrote:

>Bagepapir ja men et par meter af glasfibervæv fra farvehandleren
>er fint og 100% ubrænbart en rulle ca 52 cm bred varer mange år

Glasfiber er nu ikke det mest behagelige materiale at arbejde med, så
jeg vil anbefale noget 'rigtigt' diffusionsmateriale.

Det kan være 'frost' - svarer lidt til bagepapir - eller 'spun' som er
noget ikke-vævet kunststoftekstil, der stadig bevarer noget af lysets
retning.
Se mere på
http://www.rosco-ca.com/products/video/index.cfm?fuseaction=CinegelDiffuse
eller søg hos andre producenter som fx. Lee Filters.

Jeg vil tro, at den lokale fotohandler kan skaffe sådan nogen filtre.
Ellers skal man have fat i nogen firmaer, der handler med video-lys.

Ellers vil jeg lige anbefale flamingoplader! De fås i 60x120x2 cm hos
de fleste byggemarkeder til 30-40 kroner, og kan både bruges som
'flag' til at skygge med, og som reflektor til at give blødt lys.
Samtidig er de lette, og kan ret nemt deles eller skæres til med en
stanley-kniv.
Skal det være mere avanceret, så kan man tape noget sølv- eller
guldfolie på en plade.

--
mvh. Kåre - tv-fotograf.

Fra : Madsen

Dato : 03-03-04 10:41

> [...]
> stanley-kniv.
> Skal det være mere avanceret, så kan man tape noget sølv- eller

Man skal dog passe på med flamingoplader og 500W lamper, da flamingo smelter
og brænder godt(udvikler en giftig røg under forbrænding).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 03-03-04 18:27

"Madsen" <madsen58@hotmail.com> wrote:

>Man skal dog passe på med flamingoplader og 500W lamper, da flamingo smelter
>og brænder godt(udvikler en giftig røg under forbrænding).

Ja, man skal ikke montere flamingoplader for tæt på lamper, men
effekten som blød 'lyskilde' er som regel også bedst, hvis der er
noget afstand mellem plade og lampe.
Så bliver et større område af pladen nemlig lyst op, det giver så en
større 'lysende' flade, og dermed blødere skygger.

De fleste (kraftige) arbejdslamper har forresten en angivelse af, hvor
tæt de må være på brandbare materialer, og det er nok ganske
fornuftigt at rette sig efter.

--
Kåre

Fra : Jeff

Dato : 05-03-04 01:41

Hej alle

Mange tak for hjælpen, billedeksemplerne og alle de gode råd med
arbejdslamperne. Jeg tror godt, jeg ved, hvad jeg skal lave i weekenden!
)

Hilsen Jeff