Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
MTF-graf over flere blændeåbninger
Fra : KNL DtP

Dato : 27-02-04 00:32

Hej!

Jeg er på udkig efter en graf, som viser hvor skarpt et objektiv tegner ved
forskellige blændeåbninger.

http://www.photodo.com/nav/prodindex.html har de en laaaang række
objektiver, men de måles kun fra største åbning til f/8 - og jeg kunne godt
tænke mig at se, hvad der skete efter f/8 og opad.

Et objektiv som Canon EF 50 mm f/1,8 II har følgende data:
f/1,8 = 0,67 f/2,8 = 0,77 f/4,0 = 0,81 f/8,0 = 0,85

Ud fra disse data stiger MTF'en i takt med at blændeåbning bliver mindre, men
kurven må vel vende på et tidspunkt? Derfor synes jeg det kunne være spændende
at se hvordan et sådan objektiv tegner ved f.eks. f/22.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-02-04 00:56

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
spændende
> at se hvordan et sådan objektiv tegner ved f.eks. f/22.

Det må den jo nok. Det er almindeligt kent at en meget lille blændåbning
giver en stor dybdeskarphed, men mange ved IKKE at en lille åbning giver
mindre skarpe billeder, på grund af lysets afbøjning lans kanten at blænden.
Efter sigende skulle en blænde med mange lameller give færre problemer end
en med meget få, da hullet bliver bedre cirkelformet med færre kanter.

MTF alene siger ikke noget endeligt om et objektiv er "godt" eller "skidt",
læs evt:
http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html

Bo //

Fra : KNL DtP

Dato : 27-02-04 13:59

"Bo Bjerre" <post@sideBORTKASTbanen.dk> skrev i en meddelelse

> Efter sigende skulle en blænde med mange lameller give færre problemer end
> en med meget få, da hullet bliver bedre cirkelformet med færre kanter.

Okay.

> MTF alene siger ikke noget endeligt om et objektiv er "godt" eller "skidt",
> læs evt:
> http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html

God side - tak for linket!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Waal

Dato : 27-02-04 09:41

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
spændende
> at se hvordan et sådan objektiv tegner ved f.eks. f/22.

Alle objektiver bliver dårligere ved små blændeåbninger forårsaget af netop
den lille blændeåbning, ikke af optiske "dårligdomme"

MTF målinger har været anvendt side 50'erne og er uden påvirkning af kamera,
film m.v.
Det er simpelthen objektivets overføringsfunktion der måles.

De komplette kurver er langt mere oplysende end vægtede tal i et skema

Michael

Fra : KNL DtP

Dato : 27-02-04 13:57

"Waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Alle objektiver bliver dårligere ved små blændeåbninger forårsaget af netop
> den lille blændeåbning, ikke af optiske "dårligdomme"

Ved du hvornår kurven vender? Det er vel forskellige fra objektiv fra
ojektive, ikke?

> De komplette kurver er langt mere oplysende end vægtede tal i et skema

http://www.usa.canon.com/eflenses/images/lenses/ef_50_18/ef_50_18mtf.gif

Viser denne MTF-kurve ikke bare, at skarpheden aftager mod hjørnerne?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Waal

Dato : 27-02-04 14:23

> "Waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ved du hvornår kurven vender? Det er vel forskellige fra objektiv fra
> ojektive, ikke?

Det har jeg aldrig set målinger på

> http://www.usa.canon.com/eflenses/images/lenses/ef_50_18/ef_50_18mtf.gif
>
> Viser denne MTF-kurve ikke bare, at skarpheden aftager mod hjørnerne?

Har du ikke et link til kurver med oplysende tekst ? men jeg går ud fra at
de viste kurvepar er on/off dvs. midt/kant
Målingen viser kun til 20lin/mm, de svenske målinger fra 70'erne gik op til
50lin/mm

Michael