Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon D30
Fra : Henrik

Dato : 24-02-04 17:21

Goddag til gruppen.
Et spørgsmål ang d30.Hvad må jeg gi for et sådan godt brugt.
Hvilke minusser er der ved det.Eller skal jeg spare lidt længere tid
og se efter EOS300 ell D60
Håber en af jer kan hjælpe.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 24-02-04 17:55

> Et spørgsmål ang d30.Hvad må jeg gi for et sådan godt brugt.
> Hvilke minusser er der ved det.Eller skal jeg spare lidt længere tid
> og se efter EOS300 ell D60

Jeg købte et omkring jul, og gav 5.500 for kamera + alt originalt tilbehør,
128MB Sandick CF, 28mm f/2.8 Canon EF objektiv.

Kameraet havde meget lidt slidtage, og var købt omkring Jan 2001 så vidt jeg
husker (nypris 24.999 for huset alene).

Eneste negative der er at sige om kameraet er, at det ikke fokuserer særlig
godt i dårlig belysning, samt at lange eksponeringer ikke bliver særlig
gode, men det er generelt for digitalkameraer.

Jeg kan ikke lave mere end 3 min. eksponeringer med mit, uden de drukner i
støj.

Alt i alt er det et ganske udemærket kamera til pengene, og det har
efterhånden et par år på bagen, så brugtpriserne falder ikke så meget mere,
i modsætning til et nyt digitalkamera.

Så, hvis du skal have et DSLR, og det skal være billigt er et D30 det bedste
du kan få...

--
Martin Kaltoft

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 24-02-04 18:20

Hej

Jeg har lige selv købt et Kodak DCS-520 som bruger Canon objektiver, det er
kun 2 mio pixels, men hvis man kan klare sig med det, er det også et godt
køb. Jeg gav 2600 kr for et med meget lidt slitage.

Du kan se mere om det her:
http://www.dpreview.com/reviews/kodakdcs520/

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 24-02-04 19:00

> [...]
> er kun 2 mio pixels, men hvis man kan klare sig med det, er det også et
> godt køb. Jeg gav 2600 kr for et med meget lidt slitage.

Wow, det var da en utrolig pris for et sådant kamera, havde jeg haft valget
mellem D30 til ~5000 og D2000 til 2600, ville jeg sgu nok have valgt som
dig...

Hvis man skal købe nyt for 2600 får man jo kun et kedeligt point-and-shoot,
hvor dit er et full-feature digitalt SLR, med de muligheder der nu følger
med, dog en noget lavere opløsning, men 2mpix. skulle da kunne lave
acceptable A4.

Jeg har fået lavet en OK A3 med mit...

--
Martin Kaltoft

Fra : NIL

Dato : 24-02-04 20:15

> [...]
> hvor dit er et full-feature digitalt SLR, med de muligheder der nu følger
> med, dog en noget lavere opløsning, men 2mpix. skulle da kunne lave

Hej...

Jeg har sandsynligvis mulighed for at købe et Canon D30 (kun hus) til 2.500.
Er det et godt køb, eller er det efterhånden for gammelt?

Og hvad med antallet af pixels (vistnok 3,2MP)? Skal jeg lade mig skæmme af
det?

Med venlig hilsen
NIL

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 24-02-04 20:40

> [...]
> 2.500. Er det et godt køb, eller er det efterhånden for gammelt?
>
> Og hvad med antallet af pixels (vistnok 3,2MP)? Skal jeg lade mig skæmme

Hvis kameraet ellers fungerer som det skal er det et fremragende køb.
Kameraet er bygget ekstremt solidt ift. andre digicams, så det kan holde
til lidt af hvert, og du vil kunne bruge det i mange år fremefter.

Det er korrekt at kameraet 'kun' har ca. 3 mpix. men hva så?
Det eneste det gør er at du ikke kan beskære så meget på dine billeder, men
sender du et 3mpix. billede til fremkaldelse kan du sagtens få nogle
udmærkede A3 forstørrelser, og det burde være nok til de fleste.

2500 er meget billigt for sådan et kamera, også sammenlignet med andres
brugtpriser, der, ihvertfald indtil for nyligt, ligger på ca. 4000 - 4500.

Husk dog på at du også skal bruge penge på hukommelse og objektiver.

Derudover har du jo ogs den 'sikkerhed' ved at vælge DSLR, at bliver du
utilfreds med huset, kan du altid sælge det, og købe et nyt, og bruge dine
gamle objektiver på dette...

--
Martin Kaltoft

Fra : Deaster

Dato : 24-02-04 20:50

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hej...
>
> Jeg har sandsynligvis mulighed for at købe et Canon D30 (kun hus) til
2.500.
> Er det et godt køb, eller er det efterhånden for gammelt?

Det er fandeme billigt, hvor gammelt er det, stamd og hvor mange billeder
har det taget ?

> Og hvad med antallet af pixels (vistnok 3,2MP)? Skal jeg lade mig skæmme
af
> det?

Det er alt rigeligt op til ihvertfald A4 størrelse.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : NIL

Dato : 25-02-04 02:02

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> "NIL" <nilau4@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> 2.500.
> >

> Det er fandeme billigt, hvor gammelt er det, stamd og hvor mange billeder
> har det taget ?

Hej...

Jeg vil tro, at det er ca. 2½ år gammelt, men har ingen anelse om hvor mange
billeder det har taget.
Standen kan egentlig heller ikke svare på - jeg ser først kameraet om nogle
dage...inden evt. køb.

Måske kan jeg få et objektiv eller to med ved samme lejlighed. Kan I
anbefale to objektiver fra Canon,
som kan bruges til "det hele"?

Hilsen
NIL

Fra : Deaster

Dato : 25-02-04 10:17

NIL wrote:

> [...]
> hvor mange billeder det har taget.
> Standen kan egentlig heller ikke svare på - jeg ser først kameraet om

Hvis sælger ikke har nulstillet tælleren kan man nemt det i kameraet.

> Måske kan jeg få et objektiv eller to med ved samme lejlighed. Kan I
> anbefale to objektiver fra Canon,
> som kan bruges til "det hele"?

Kommer an på prisklassen, en god "klassiker" er deres 28-135 IS.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 25-02-04 14:14

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> wrote in

> Jeg vil tro, at det er ca. 2½ år gammelt, men har ingen anelse om hvor
> mange billeder det har taget.
> Standen kan egentlig heller ikke svare på - jeg ser først kameraet om
> nogle dage...inden evt. køb.

Slitagen på et D30/D60/10D/300D ligger i lukkeren, da der tages mange flere
billeder på et digital end et analogt spejlrefleks. Det er typisk svært at
vide hvor mange billeder kameraet har taget, da tælleren kan nulstilles i
menuen. Symptomerne på en lukker der skal skiftes er at flash-synkroniseringen
fejler, således flashbilleder bliver "mærkelige" (mørke/lyse striber på
billedet). Der vil typisk også komme fejlkoder i displayet når man tager
flashbilleder, jeg mener det er fejlkode 80
(http://www.outbackphoto.com/reviews/equipment/Canon_D30
_Review/errorcodes.html)

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : NIL

Dato : 25-02-04 20:02

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> [...]
> billedet). Der vil typisk også komme fejlkoder i displayet når man tager
> flashbilleder, jeg mener det er fejlkode 80

Hej...

Jeg vil naturligvis afprøve apparatet grundigt inden køb...
Som jeg læser (mellem linierne) er det ikke h e l t 'out' at købe et D30
på trods af den
hurtige udvikling inden for digitalkameraer (?)

Som det nævnes i foregående post - får man jo ellers ikke meget kamera for
2500 kroner...

Hilsen
NIL

Fra : Deaster

Dato : 25-02-04 20:26

> Jeg vil naturligvis afprøve apparatet grundigt inden køb...
> Som jeg læser (mellem linierne) er det ikke h e l t 'out' at købe et D30
> på trods af den
> hurtige udvikling inden for digitalkameraer (?)

Slet ikke, den vigtigste grund til at jeg skiftede mit D30 ud med et 10D var
ikke pga. af de flere megapixels, men pga. jeg var hamrende træt af den
dårligere AF i svag belysning, så tjek om du kan leve med det, for ellers er
det rigtigt godt kamera.

> Som det nævnes i foregående post - får man jo ellers ikke meget kamera for
> 2500 kroner...

Nope, men husk også udgiften til objektiver.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 25-02-04 21:20

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> wrote in news:403cf12f$0$145
> [...]

> på trods af den
> hurtige udvikling inden for digitalkameraer (?)

Jeg er nok lidt forudindtaget da jeg selv har et D30, men jeg er super glad
for mit og har ikke tænkt mig at udskifte det foreløbigt. Nej, det er bestemt
ikke 'out' og slet ikke til den pris..

D30 var et godt kamera da det kom frem og jeg vil til enhver tid vælge et D30
frem for alle digital kameraer uden udskiftelig optik der er på markedet i
dag. Den hurtige reaktionstid på kameraet og det lave niveau af støj i
billederne er super

Skriv en mail (se signatur) hvis du vil have et par real-life billeder taget
med kameraet til at sammenligne dit G3 med.

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 24-02-04 19:23

"René Ernst Nielsen" <virkerikke@nospam.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun 2 mio pixels, men hvis man kan klare sig med det, er det også et godt
> køb. Jeg gav 2600 kr for et med meget lidt slitage.

Hvad med batterier og hukommelse til sådan en "gammel" fætter ?

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 24-02-04 19:54

> Hej
>
> Hvad med batterier og hukommelse til sådan en "gammel" fætter ?
>
> --
> Venlig hilsen / Best regards
> Leif Langgaard.

Hej

Der medfulgte batteri, lader, og AC adapter til studiebrug. Hvis man ikke
bruger displayet holder batteriet til 300-400 eksponeringer, hvis man bruger
displayet kan det klare 100-200 eksponeringer (alt efter hvor meget man
bruger sit LCD display). Jeg kan se at man kan købe batteriet til kameraet
på Ebay, og jeg har også hørt at Kodak sælger dem endnu.
Kameraet bruger som udgangspunkt PCMCIA kort, men hvis man har CF/SD/memory
sticks osv. kan man købe en adapter. Jeg har selv valgt at købe et 5 GB
PCMCIA kort (800 kr brugt)...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962
"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:c1g4j7$23no$1@news.dansketelecom.com...

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 24-02-04 20:01

> [...]
> CF/SD/memory sticks osv. kan man købe en adapter. Jeg har selv valgt at
> købe et 5 GB PCMCIA kort (800 kr brugt)...

5GB for 800,- ?!? det er sgu et godt køb...

Hvordan har kameraet det med lange eksponeringer, har du prøvet det?

Som sagt ser det ikke ret godt ud med D30 på over 3min.

--
Martin Kaltoft

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 24-02-04 20:19

> Hvordan har kameraet det med lange eksponeringer, har du prøvet det?

Hej Martin

Jeg har ikke forsøgt med lange eksponeringer, jeg har ikke en kabel udløser
til kameraet, så jeg kan ikke engang forsøge ad...

Fra : Deaster

Dato : 24-02-04 20:54

"Henrik" <hh@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Et spørgsmål ang d30.Hvad må jeg gi for et sådan godt brugt.
> Hvilke minusser er der ved det.Eller skal jeg spare lidt længere tid

Ville nok give ca. 4K for det, ellers er der ikke langt til et 300D. Vedr.
D60 ville jeg kun købe det istedet hvis du havde brug for den højere
opløsning, ellers har det ikke nogle større revolutioner i forhold til D30.

Skal du bruge AF i mørke forhold er hverken D30 eller D60 ret godt.

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-02-04 00:37

En 300D kan fås i Tyskland til lige under 7000 kr uden linse og ca. 700kr
mere med linse. Så en D30 bør jo ikke koste mere end 2-3000kr.
Mvh, Hans

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 25-02-04 01:46

> En 300D kan fås i Tyskland til lige under 7000 kr uden linse og ca. 700kr
> mere med linse. Så en D30 bør jo ikke koste mere end 2-3000kr.

Ifølge den logik bør en 300D vel så koste 4-5000 brugt?

--
Martin Kaltoft

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-02-04 09:18

Formentlig snarere 5000kr. end 4000, da den højst kan være ca. 4 mdr. gammel
uden linse og ca. 500 ekstra med linse. Hvis det er købt i Danmark for 10K
med linse vil det naturligvis gøre ondt, hvis der er nogen der skal
sælge....
Mvh, Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-02-04 10:39

Hans Kruse wrote:
> [...]
> uden linse og ca. 500 ekstra med linse. Hvis det er købt i Danmark for 10K
> med linse vil det naturligvis gøre ondt, hvis der er nogen der skal

Jeg måtte højere op for at få et brugt 300D i Danmark.. dem der var
til salg for ca. 6-7000 i DBA blev åbentbart nærmest revet væk..

Hvilket sikkert skyldes at der ikke er nogle der kan levere det til
en fornuftig pris fra ny, grundet manglende leveringer fra Canon.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-02-04 09:07

Hans Kruse wrote:
> En 300D kan fås i Tyskland til lige under 7000 kr uden linse og ca. 700kr
> mere med linse. Så en D30 bør jo ikke koste mere end 2-3000kr.

De steder jeg fandt var det kun hvis man gider vente 1-3mdr.. og forudbestille.

// Hans, der endte op med et 2mdr gammelt brugt 300D, dansk købt.
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Henrik

Dato : 25-02-04 12:56

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message news:<403be029$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> En 300D kan fås i Tyskland til lige under 7000 kr uden linse og ca. 700kr
> mere med linse. Så en D30 bør jo ikke koste mere end 2-3000kr.
> Mvh, Hans

Tak for de mange råd.Jeg er den "lykkelige" ejer af G3,et godt
kamera,men mangler følelsen af at fotografere som jeg havde for 25 år
siden (Canon A1).Det at kunne stille focus selv mangler jeg
meget.Endnu en gang tak for hjælpen,jeg spare nok til sommer og ser
hvad D300 ell tilsvarende koster til den tid.

Hilsen Henrik

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-02-04 14:17

Jeg tror ikke du skal forvente prisfald på 300D. Der er så stor
efterspørgsel så der ikke skulle være nogen grund for Canon at sætte prisen
ned.
Jeg havde en G2 før og efter at have fået mig en 10D, så har jeg stort set
ikke brugt den. Den kan slet ikke hamle op med kvaliteten af 300D og den
oplevelse det er at skyde med den.

Fra : Henrik

Dato : 25-02-04 12:57

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-02-04 22:02

On 2004-02-24, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:
> En 300D kan fås i Tyskland til lige under 7000 kr uden linse og ca. 700kr
> mere med linse. Så en D30 bør jo ikke koste mere end 2-3000kr.
> Mvh, Hans

Jævnfør Canon får man faktisk hele 11 linser med hvis man køber
sættet med obkjektiv.

De 11 linser er placeret i 9 grupper i et objektiv.