Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF kortfejl...
Fra : Mic Holm

Dato : 23-02-04 22:21

Gad vide hvad jeg gør forkert - jeg har ødelagt 2 kort på en uge. Først
begyndte mit Sandisk 1GB at slette billederne, og computeren siger "Please
insert a disk in the F drive" - når kortet sidder i, og når jeg tager
billeder, og viser dem fra kortet, er det pludselig tomt.

Og nu er mit 512MB kort sgu også lige stået af. Precis samme problemer.

Det andet 512 kort som er samme mærke (Photo Steno Pro) virker fint, og mit
1GB CompactFlash virker også perfekt. De har alle ligget i samme taske, og
fået samme behandling.

Kan det mon være kulden? - ikke at de har været udsat for meget kulde - jeg
har bare taget tasken med udenfor, og ind igen efter en halv times tid. Det
skulle da ikke kunne ødelægge kortet?

Er der andre der har lign. problemer?

--Michael

Fra : Jesper

Dato : 23-02-04 23:02

Ikke fordi jeg har noget svar på problemerne, men ville gerne høre hvad folk
mener om Sandisk CF kort? Har nemlig lige købt et 128 mb's kort...

/Jesper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-02-04 23:24

Jesper wrote:

> Ikke fordi jeg har noget svar på problemerne, men ville gerne høre hvad folk
> mener om Sandisk CF kort? Har nemlig lige købt et 128 mb's kort...

Jeg har flere typer hukommelseskort, nogle af dem er SanDisk,
og jeg har ingen dårlige erfaringer, og jeg har godt nok brugt
mine kort meget flittigt, jeg har iøvrigt aldrig oplevet pro-
blemer med mine kort, og 7-9-13 jeg har aldrig mistet billeder,
eller været ude for, at et kort er gået i udu.

Jeg tager mine kort ud af kameraet, og overfører billederne med
en USB kortlæser eller et PCMCIA-kort til stationær/bærbar com-
puter, og når jeg har tjekket at billeder er vel overført, og
der er lavet back-up, så formaterer jeg hukommelseskortene med
kameraet, så de er klar til nye optagelser.

OBS: d.v.s. at jeg formaterer hver gang, og kun med kameraet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-02-04 23:33

Niels Ebbesen wrote:
> OBS: d.v.s. at jeg formaterer hver gang, og kun med kameraet.

Det var da en underlig ting at gøre ? lidt ligesom folk der i gamle
dage insisterede på at formattere hele harddisken for at ominstallere
Windows.. (ja det er der jo så stadig nogle der gør).

Jeg har kun formatteret mine flashkort en gang, og det var da jeg
købte dem.. Og det har jeg aldrig oplevet problemer med.

Til gengæld vil jeg så sige at jeg foretrækker mærkevarer, kender en
der har haft problemer med 2 'Micro Memory'-kort, så dem holder jeg
mig pænt fra.

// Hans, der benytter 2xSandisk og et RiData..
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-04 23:43

> Det var da en underlig ting at gøre ?

Hvorfor? Det er da langt den hurtigste måde at slette de gamle billeder på.
Hvad gør du da?

> lidt ligesom folk der i gamle
> dage insisterede på at formattere hele harddisken for at ominstallere
> Windows.. (ja det er der jo så stadig nogle der gør).

Mig, f.eks. Skal jeg installere en ny Windows, foretrækker jeg at formattere
harddisken først. Det tager få sekunder og så har jeg lissom en ren r*v at
trutte i. Hvad gør du da?

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-02-04 23:49

Jens Bruun wrote:
> Hvorfor? Det er da langt den hurtigste måde at slette de gamle billeder på.
> Hvad gør du da?

Jeg flytter billederne ind på computeren .. istedet for at kopiere
dem.

> Mig, f.eks. Skal jeg installere en ny Windows, foretrækker jeg at formattere
> harddisken først. Det tager få sekunder og så har jeg lissom en ren r*v at
> trutte i. Hvad gør du da?

Sletter windows og program files, og renamer eller sletter documents
and settings..

Men nu har jeg så ikke reinstalleret en Windows længe.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Mic Holm

Dato : 24-02-04 06:54

Hmmmm, du skulle nu tage at formatere, det er bedre.

//M

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-02-04 09:54

Mic Holm wrote:
> Hmmmm, du skulle nu tage at formatere, det er bedre.

mod myg?

// Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-02-04 07:51

> Jeg flytter billederne ind på computeren .. istedet for at kopiere
> dem.

Prøv - for sjov skyld - at starte med at _kopiere_ en flok billeder ind på
computeren og tag tid på det. Gentag dernæst processen, hvor du denne gang
_flytter_ de samme billeder. Min påstand er, at det tager væsentligt længere
tid at flytte sammenlignet med kopiering og efterfølgende formattering af
kortet.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-02-04 09:49

Jens Bruun wrote:

> ...cut... . Min påstand er, at det tager væsentligt længere
> tid at flytte sammenlignet med kopiering og efterfølgende formattering af
> kortet.

Tja, jeg syntes egenlig det er temmelig fjollet, at vi disku-
terer om den ene eller anden metode kan spare tid.

Fotgrafering har altid handlet om omhu og tålmodighed, og dem
der forsøger at gøre fotografering til et tidsstudie og akkord-
arbejde, er da nogle klaphatte...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-02-04 10:15

> Fotgrafering har altid handlet om omhu og tålmodighed, og dem
> der forsøger at gøre fotografering til et tidsstudie og akkord-
> arbejde, er da nogle klaphatte...

Tak for kaffe. Du kan sgu' selv være en klaphat. Du bruger tid på at
kommentere i en tråd, hvor vi tillader os at snakke lidt om, hvorvidt den
ene metode til billedoverførsel er hurtigere end den anden. Tror du ikke
bare, du skulle stikke snuden ind en gang imellem?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-02-04 11:39

Jens Bruun wrote:

> Tak for kaffe. ....cut....

Jae - velbekomme, men sandhedden er, at vi i dette fora temmelig
hyppigt oplever brugere, som har card error eller som har mistet
alle deres billeder.

Og ja, de har alle forsøgt sig med, at slette kortet via PC'en,
eller så har anvendt et program til import, som automatisk slet-
ter billederner på kortet, når de er importeret, og nogen gange
så går det bare galt, og der er hverken billeder på kortet eller
på computeren.

Og når så brugere, med mange års efaring indenfor digital foto
oplyser, at folk skal arbejde systematisk, så de først overfører
deres billeder til computeren og kontrollerer dem, og så kan de
til slut formatere hukommelseskortet i kameraet, så er der altid
nogle klaphatte som kommer og oplyser, at det er en for langsom
metode...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-02-04 13:00

Niels Ebbesen wrote:
> [...]
> til slut formatere hukommelseskortet i kameraet, så er der altid
> nogle klaphatte som kommer og oplyser, at det er en for langsom

Jeg har godt nok aldrig mistet billeder på den måde, og jeg har da
immervæk tømt flashkort mindst en 2-300 gange.

Nu bryder jeg mig så heller ikke om at bruge underligt software til
at tømme mine kort med, men mapper dem ganske enkelt som drev, eller
mounter kortet, når jeg en sjælden gang bruger dem i linux.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-02-04 09:56

Jens Bruun wrote:
> [...]
> tid at flytte sammenlignet med kopiering og efterfølgende formattering af

Det kan faktisk godt tænkes du har ret.. det må testes ved
lejlighed.

// Hans

Fra : @rsten

Dato : 24-02-04 10:29

Jens Bruun wrote:
> [...]
> formattere harddisken først. Det tager få sekunder og så har jeg
> lissom en ren r*v at trutte i. Hvad gør du da?

Så enten har du ikke nogen ret stor HD, eller også nøjes du med en "quick
format" der ikke gør andet end at skrive en ny filallokeringstabel på
disken - det giver dig ikke nogen "ren r*v at trutte i". hvis der ikke er
fejl på disken er det abs unødvendigt

--
/carsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-02-04 10:48

"@rsten" <cholck@malling.com> wrote in message

> Så enten har du ikke nogen ret stor HD, eller også nøjes du med en "quick
> format" der ikke gør andet end at skrive en ny filallokeringstabel på
> disken

Det er jeg ganske klar over.

> - det giver dig ikke nogen "ren r*v at trutte i". hvis der ikke er
> fejl på disken er det abs unødvendigt

Selvfølgelig gør det det. Faktisk er en hurtigformattering en rigtig dårlig
idé, hvis disken er fysisk fejlbehæftet.

Inden jeg (gen)installerer Windows, ønsker jeg en tom FAT. Det er den
hurtigste måde at opnå en ren r*v at trutte i. Men nu må vi jo passe på, vi
ikke igen bliver kaldt klaphatte af Niels Ebbesen, når vi sådan tillader os
at gøre en Windows-installation til "et tidsstudie og akkordarbejde"

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-02-04 11:08

Jens Bruun wrote:

> ...cut.. . Men nu må vi jo passe på, vi
> ikke igen bliver kaldt klaphatte af Niels Ebbesen, når vi sådan tillader os
> at gøre en Windows-installation til "et tidsstudie og akkordarbejde"

Jeres snik-snak om windåse installereinger rager mig en høst-
blomst, hvis I altså søger for, at snakke om dem i en anden
gruppe, hvor det emne er on-topic...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars

Dato : 24-02-04 19:28

"@rsten" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> format" der ikke gør andet end at skrive en ny filallokeringstabel på
> disken - det giver dig ikke nogen "ren r*v at trutte i". hvis der ikke er

Jeg nøjes ikke med at formatere hvis der har været fejl på en HD.
Jeg partitionerer.

Fejlen fra bankers og offentlige myndigheders side, når de kritiseres af
datatilsynet for at efterlade sig spor på kasserede maskiner, er at de netop
kun formaterer hvor de burde partitionerer.

Formatering kan efterlade sig spor i den fysiske HD som eksperter kan
geskabe.
Partitionering efterlader intet.

Lars

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-02-04 20:45

Lars wrote:
> Partitionering efterlader intet.

Øh, jow!

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Søren

Dato : 26-02-04 15:32

> Jeg nøjes ikke med at formatere hvis der har været fejl på en HD.
> Jeg partitionerer.
Det var da en mærkelig ting at gøre.

> [...]
netop
> kun formaterer hvor de burde partitionerer.
Nej det er ikke den fejl de laver, men lad det ligge.

> Formatering kan efterlade sig spor i den fysiske HD som eksperter kan
> geskabe.
> Partitionering efterlader intet.
Puha du bliver skuffet en dag når du finder ud af hvor meget tid du har
spildt på at partitionerer dine harddiske. *S
Hvor har du fået den mærkelige ide, om at partitionering af harddisken
sletter alle spor/data, fra. ?

--
Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-02-04 23:49

Hans Joergensen wrote:

> Det var da en underlig ting at gøre ? lidt ligesom folk der i gamle
> dage insisterede på at formattere hele harddisken for at ominstallere
> Windows.. (ja det er der jo så stadig nogle der gør).

Hvad er det der er så underligt, det tager jo lige lang tid om
jeg i menu'en vælger "Erase all frames" eller "Format card".

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-02-04 23:41

Nej det skulle det ikke, men det kan være at du selv har ødelagt det ved at
slette billederne på computeren, du skal altid slette/formatere i kameraet,
så får kortet den behandling den skal have. Prøv at formatere kortene i
kameraet.

Mvh
Simon

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-02-04 20:13

On Tue, 24 Feb 2004 19:27:55 +0100, Lars wrote:

> Formatering kan efterlade sig spor i den fysiske HD som eksperter
> kan geskabe. Partitionering efterlader intet.

Hvor har du den opfattelse fra?

(Partitionering skriver da udelukkende en partitionstabel til
harddisken?!)

Mvh.

--
"Vi är små citroner" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Lyngby Billed Center

Dato : 24-02-04 10:09

> [...]
> insert a disk in the F drive" - når kortet sidder i, og når jeg tager
> billeder, og viser dem fra kortet, er det pludselig tomt.

Hej Mic

Formater ALTID dine kort i kameraet EFTER du har overført dine filer.
Efter vi har gjort det til vane, har vi ikke oplevet problemer som du
beskriver.

Mvh.
Henrik Schwarz
www.digitalfotoservice.dk