Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fi.dk tester digital fremkaldelse.
Fra : chr

Dato : 21-02-04 20:22

Pixum får dårliger karakter end Føtex/bilka (cewe color)

http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/19022004/pdf/

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 21-02-04 20:30

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> wrote in message
> Pixum får dårliger karakter end Føtex/bilka (cewe color)

Har selv for første gang prøvet at få fremkaldt digitale billeder, og hentet
dem idag, de er sgu flotte, jeg er faktisk ganske imponeret.

Inden jeg sendte dem afsted søgte jeg lidt her og der, og troede faktisk jeg
ville ende med at få billeder med hvide kanter pga. størrelsen, men mine er
helt fint klippet til, eller hvad man nu kalder det.

Iøvrigt fremkaladt hos Cewe via Føtex.

Mvh.

Kim

Fra : max

Dato : 21-02-04 20:34

"chr"
> Pixum får dårliger karakter end Føtex/bilka (cewe color)
>
> http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/19022004/pdf/

Det lader til Japanfoto er et scoop ifølge den test. -max-

Fra : Martin Gleit

Dato : 21-02-04 20:41

Ja...den ser helt skør ud den test...

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-02-04 21:06

Hej

chr wrote:
> Pixum får dårliger karakter end Føtex/bilka (cewe color)
> http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/19022004/pdf/

Det er samme test som ekstrabladet.dk referede til og den er ikke særlig
brugbar. Der er ikke beskrevet hvilket kildemateriale der var
tilgængelig ej heller under hvilke forhold billederne blev fremkaldt. En
seriøs test ville omfatte et minimum af representative billeder i alle
størrelserne fra 10x15 til 30x45. Både taget med hvermands 3mp og 5mp
samt 8-14mp proff kameraer. Efter fremkaldelsen skal der så ikke sidde
et par personer som kigger på billederne, men de skulle scannes
professionelt i 2400dpi hvorefter udsnit sammenlignes.

Når det så er gjort, så skal man samtidig fortælle vægtningen. Kvalitet
er jo ikke een parameter, men adskillige. Skarphed, farveægthed (ikke
hvad der ser flot ud), passer histogrammet med det originale osv. Hvilke
vægte ligger de forskellige faktorer med?

Og så er det ikke engang nok. Ydermere skal der fortælles om hvilke
indstillinger der er valgt til fremkaldelsen. Er det med
billedoptimering slået til/fra osv.

Det eneste jeg ser i denne "test" er en tabel med en masse tal og de er
bestemt ikke noget man kan bruge til noget. Og helt ærligt? Hvem
fremkalder 5 billeder af gangen for så at gå ned i en butik og hente
dem? Jeg smider gerne 2-4 36billeders ruller til fremkalding ad gangen
eller 30-50 billeder hos Pixum til levering i postkassen.

Men siden testen nu er lavet, så vil jeg da lige prøve www.a-photo.dk,
da de scorer højest af dem der leverer i postkassen og sammenligne med
mine Pixum billeder. Jeg har nogle udvalgte billeder som jeg har fået
lavet i flere størrelser af hensyn til at prøve kvaliteten.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : John Poulsen

Dato : 22-02-04 09:34

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> mine Pixum billeder. Jeg har nogle udvalgte billeder som jeg har fået
> lavet i flere størrelser af hensyn til at prøve kvaliteten.

Beskriv gerne resultat/forskelle etc. når du har prøvet

Mvh.

John

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-02-04 18:26

Hej

John Poulsen wrote:
> Beskriv gerne resultat/forskelle etc. når du har prøvet

Det skal jeg nok, men i første omgang lykkedes det slet ikke at få
bestilt nogle billeder. (TDC var i testen afvist af samme årsag)

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-02-04 21:52

Hej

John Poulsen wrote:
> Beskriv gerne resultat/forskelle etc. når du har prøvet

Så lykkedes det da endelig at få lagt ordren hos A-photo. Det tog i går
30 minutter at registrere mig og uploade 5 billeder. Jeg sidder på en
1mbit/256kbit linie, så det var ikke i min ende det var galt. Jeg
påbegyndte en ordre, men havde ikke tålmodighed til at gøre det færdig.

I dag ville jeg fortsætte og kunne hverken genfinde mine billeder eller
min påbegyndte ordre. Så jeg startede forfra med ordren og på
forunderlig vis lykkedes det at finde 4 billeder og lægge dem i album.
Det er åbenbart nødvendigt for at bestille. Så jeg måtte uploade et
enkelt billede en gang til. Metoden med at bestille er monsterlangsom.

(XX læg mærke til dette mærke i teksten) Først skal man "bestille et
billede" fra album eller PC (upload her og nu). Når billedet er fundet
skal det "lægges i kurv". Når det ligger i kurven skal men vælge
størrelse og "lægge det i kurv" ???? Når billedet er lagt i kurv får man
mulighed for at "lægge det i kurv" som basis kunde eller FotoPlus-kunde.
Man vælger måde og "lægger det i kurv" ??!? Nu er man på en
ordreoversigt hvor man kan fortsætte. Når man siger "fortsæt
bestillinge", så starter man ved XX - ja, gå tilbage til XX og læs
derfra teksten i dette indlæg igen for hvert billede eller komplet album
du ønsker at bestille.

Jeg kan nu godt forstå at FI kun testede på 5 billeder og ikke har valgt
metoden som jeg beskrev tidligere. Behøver jeg at fortælle, at det tog
over 30 minutter at få lavet min ordre som bestod af et helt album (5
billeder), som tager samme tid som et enkelt billede og så to
individuelle forstørrelser?

Hvor er jeg glad for, at jeg ikke havde 100 billeder. Så indtil videre
har den side taget lysten totalt fra mig og vil uanset kvaliteten af
billederne ikke komme på min anbefalingsliste ej heller få flere
bestillinger.

Jeg skal dog nok vende tilbage når billederne er kommet.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Kaspar Kjærgaard

Dato : 22-02-04 23:15

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> 1mbit/256kbit linie, så det var ikke i min ende det var galt. Jeg
> påbegyndte en ordre, men havde ikke tålmodighed til at gøre det færdig.

www.fotex.dk har et udmærket upload system. Du kan (svjh) vælge en hel
folder, hvis du i forvejen har sorteret billederne. Du får en lille
stifinder agtig ting til at navigere med, og du kan se thumbnails. Når
du har besluttet hvilke billeder du vil bestille kan du tage ud til din
gamle morfar og høre historier fra krigen, mens de bliver uploadet. Ikke
noget med 5 eller 20 ad gangen. (Og kvaliteten er i orden, for mit
behov.) Det tager 3-4 dage fra du sender din bestilling til du (og det
er så det dårlige ved den løsning) skal hente dine billeder i Føtex.

Vh.
Kaspar
--
http://www.tredive.dk
Læs om fodbold, digital foto og se lidt billeder af familie og venner.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-02-04 23:54

Hej

Kaspar Kjærgaard wrote:
> Det tager 3-4 dage fra du sender din bestilling til du (og det
> er så det dårlige ved den løsning) skal hente dine billeder i Føtex.

Min dovenskab forbyder mig simpelthen at bestille noget på nettet for så
at gå i en butik og hente det . Derfor synes jeg kun leverandører
der leverer i min postkasse er interessante. Ifølge den "dybdeborende
analytiske" FI-test skulle A-photo og Føtex i øvrigt levere lige gode
billeder.

Normalt går jeg dog ned med mine filmruller. Jeg får kun fremkaldt
digitale billeder for sjovs skyld. De fleste af mine digitale billeder
kommer aldrig på papir.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 23-02-04 01:01

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse news:c1bbq6

> Min dovenskab forbyder mig simpelthen at bestille noget på nettet for så
> at gå i en butik og hente det . Derfor synes jeg kun leverandører
> der leverer i min postkasse er interessante.

Hvis man nu brugte sit hovede lidt, kunne man nemt forstille sig at de
fleste butikker, fotohandler eller fotografer der leverede digitale print
var til at snakke med så man kunne sende dem filer via email, og få tilsendt
billederne hjem til sin privat, blot ved at betale for billederne forud.
Evt, eller nogle er måske også villige til at medsende girokort.
Men har nogle prøvet denne løsning.... Nej sikkert ikke mange....*S*
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-02-04 19:46

Hej

Tholo - www.tholofoto.dk wrote:
> Men har nogle prøvet denne løsning.... Nej sikkert ikke mange....*S*

Ham som jeg har brugt fast, uden undtagelse, til fremkaldning af analoge
film de sidste 8 år, ville gerne modtage per email eller CD-rom, men jeg
skulle selv ned i butikken og hente, så loyalitet belønnes ikke
nødvendigvis.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Kaspar Kjærgaard

Dato : 23-02-04 21:30

Karsten Feddersen wrote:
> Hej
> Min dovenskab forbyder mig simpelthen at bestille noget på nettet for så
> at gå i en butik og hente det .

Så få fruen til at tage dem med hjem fra Føjtex

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-02-04 07:11

Kaspar Kjærgaard wrote:

> www.fotex.dk har et udmærket upload system.

Føtex, Bilka og andre (dvs. alle der bruger CeWe Color), har et
uploadsystem der stinker. Thumbnails kommer først når man har valgt
billederne på harddisken, den er rigtig sløv på en 1GHz maskine og
brugergrænsefladen ligner et uinspireret førsteårsprojekt fra
datamatikerskolen.

Givet CeWe Colors størrelse og udbredelse er det mig en gåde at de ikke
lige bruger et par hundrede tusinde kroner på at lave en rigtig lækker
og brugbar grænseflade.

Men sammenlignet med flere konkurrenters uploadsystem er det alligevel
bedre. Vi skriver 2004 og nogen steder har uploadsystemer, der kræver
individuel behandling af billeder? Prøver de at undgå at man bruger dem
til større ordrer eller hvad? Sørgeligt.
--
JPEGCrops 0.6.10 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Joergen Bech

Dato : 22-02-04 10:56

> [...]
>mine Pixum billeder. Jeg har nogle udvalgte billeder som jeg har fået
>lavet i flere størrelser af hensyn til at prøve kvaliteten.

Hvad skete der med "jeg skal bare have et 800,- digicam til at
tage billeder til min webside og udveksle billeder af akvariefisk?" :)

Mvh

JB

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-02-04 18:27

Hej

Joergen Bech wrote:
> Hvad skete der med "jeg skal bare have et 800,- digicam til at
> tage billeder til min webside og udveksle billeder af akvariefisk?" :)

Det holder stadig ved. Jeg havde så sent som i dag både digitalt og
analogt med til familietræf. Det analoge tog billederne til albummet og
det digitale skulle kun frem fordi der var en fotoentusiast til stede.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk