Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedstørrelse/pixeldimensioner/dokuments~
Fra : Lexus

Dato : 19-02-04 10:07

Hvad gør jeg, for at gøre mine billeder færdige før arkivering/cd brænding.

Jeg vil gemme i størrelse 10x15 cm i bedste kvalitet og opløsning.

Når jeg åbner billederne i PS har de følgende dimensioner.

Pixeldimensioner:

Bredde 1704 pixel Højde 2272 pixel

Dokumentstørrelse:

Bredde 60,11 cm

Højde 80,15 cm

Opløsning:

72 pixel/tomme

Det ser helt forkert ud, eller hvad? Hvis jeg ikke havde haft jer at spørge,
havde jeg gjort følgende:

åbn billede

vælg billedstørrelse

rette dokumentstørrelse til 10x15 cm

vælg auto

vælg bedst

vælg ok (opløsningen ændre sig til 266)

gem som

gem

vælg ok til at erstatte

vælg kvalitet 10, ok, luk

Håber at nogen kan hjælpe, nu da jeg har brugt meget tid på at organiserer
og navnegive flere års billeder.

Med venlig hilsen Lene

Fra : fam. Ager

Dato : 19-02-04 10:19

hej

her er et link til en kanon side....

http://www.hertz-ladiges.com/galphoto/ps/crop/cropdk.html

venlig hilsen

torben ager

"Lexus" <lexus@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> vælg kvalitet 10, ok, luk
>

> Håber at nogen kan hjælpe, nu da jeg har brugt meget tid på at organiserer

---
T-man

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-02-04 10:48

"Lexus" <lexus@tdcadsl.dk> wrote

> Hvad gør jeg, for at gøre mine billeder færdige før arkivering/cd
> brænding.
>
> Jeg vil gemme i størrelse 10x15 cm i bedste kvalitet og opløsning.

Hvorfor vil du gemme i 10x15 cm? Er det ikke smartere at gemme hele
billedet? Så kan du senere få udskrevet i andre formater, såsom 13x18
cm, uden at skære for meget væk.

Jeg tror du skyder dig selv i foden ved at gætte på hvordan du engang
vil bruge dine billeder. Hvis du f.eks. finder på at lade baggrunden
på dit skrivebord veksle mellem dine billeder, vil de ikke passe til
standardopløsningerne og du vil være nødt til at beskære endnu en
gang for at få det til at se ordentligt ud.

> Når jeg åbner billederne i PS har de følgende dimensioner.

[2272x1704 pixels, 80,15x60,11cm, 72 DPI]

> Det ser helt forkert ud, eller hvad?

Det der batter noget er de 2272x1704 pixels. Resten er bare PPI
indstilling, som altid kan ændres.

Hvis du sender billederne til udprint et af de mange steder med
digital fremkaldelse, ignorerer de angivet PPI. Hvis du selv
udskriver, er det hurtigt lige at sætte størrelsen til det du vil
have.

Husk forøvrigt på at dit billede mister kvalitet hvis det er JPEG og
du ændrer inde fra PhotoShop.

> Hvis jeg ikke havde haft jer at spørge, havde jeg gjort følgende:

[...]

> rette dokumentstørrelse til 10x15 cm

I den PhotoShop jeg sidder ved (7.01, engelsk) får jeg ikke lov at
rette til 10x15cm uden at slå "constraint proportions" fra. Og den
skal være sat til, medmindre du har det okay med at gøre folk markant
tyndere eller tykkere på billederne.

fam. Agers link angiver hvordan man kommer ud over det problem.

> vælg auto

Den er så ikke i min PhotoShop, så jeg ved ikke hvad den gør. Måske
hænger det sammen med ovenstående?

> vælg ok (opløsningen ændre sig til 266)

Det lyder spøjst, men har nok noget med "auto" at gøre: Den burde
umiddelbart være i området 385-433.

Under alle omstændigheder er 10x15cm i 266PPI = 1571x1047pixels, så
der smides en del informationer væl med den metode du beskriver.

> vælg kvalitet 10, ok, luk

Det lyder som JPEG. Vær opmærksom på at kvalitet 10 på PhotoShop
skalaen sikkert ser glimrende ud på skærmen, men at der muligvis kan
ses lidt støj på udprints.

> Håber at nogen kan hjælpe, nu da jeg har brugt meget tid på at
> organiserer og navnegive flere års billeder.

Så synes jeg du skal gå efter kvalitet og fleksibilitet: Lad
billederne være som de er.

Hvis du _vil_ ændre PPI og beskære til 10x15 formatet, så brug et
værktøj der ikke genpakker billederne. Der er en liste på:
http://sylvana.net/jpegcrop/losslessapps.html
Beskæring hedder "crop" på engelsk.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-02-04 14:31

Toke Eskildsen skrev:

> "Lexus" <lexus@tdcadsl.dk> wrote
>
> Den er så ikke i min PhotoShop,

Det lyder sært, for den har været tilgængelig i Photoshop i lang
tid.

> så jeg ved ikke hvad den gør.

Den udregner billedopløsningen ud fra den indtastede rastertæthed
og kvalitetsfaktor (QF). Ikke rigtig noget man kan bruge til noget
i denne sammenhæng.

Følgende indstilling vil resultere i en opløsning på 229 ppi fordi
60 x 1,5 x 2,54 = 229 (oprundet fra 228,6). Kvaliteten 'God' svarer
til en QF på 1.5.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/auto.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-02-04 15:03

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote

> Det lyder sært, for den har været tilgængelig i Photoshop i lang
> tid.

Doh! Lidt imponerende at det lykkedes mig at overse en knap i så lille
et vindue.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-02-04 15:42

Toke Eskildsen skrev:

> Doh! Lidt imponerende at det lykkedes mig at overse en knap i
> så lille et vindue.

Det er jo hvad der kan ske. :)

--
Hilsen