Tyveri af kort og PIN-kode
Fra : Inger Buchard

Dato : 26-04-01 09:03

Fundet på den tyske nyhedsgruppe:

Man vil hæve penge i en automat. Kortet kommer ikke ud igen. En hjælpsom
sjæl foreslår at man prøver med pin-koden igen.
Imens bliver Pinkoden iagttaget, og når man forlader automaten henter den
venlige sjæl ens kort op af automaten og giver sig til at hæve løs. Dette
sker selvfølgelig udenfor bankens åbningstid.
Morale:
1. hæv penge inde i banken i bankens åbningstid
2. spær kortet straks, hvis det bliver slugt.

http://www.bka.de/pressemitteilungen/2001/pm200401.html:

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 26-04-01 23:20

"Inger Buchard"
> [...]
> Morale:
> 1. hæv penge inde i banken i bankens åbningstid
> 2. spær kortet straks, hvis det bliver slugt.
****************************
3. Skjul altid indtastningen af pinkoden med hånden, så andre ikke kan se
den !

1. er normalt en dyrere måde, da det vil involvere personale, hvis man hæver
ved kasse 1 - det koster ! Selv om kortet bliver slugt af en automat i
åbningstiden hjælper det ikke, da de færreste vil begynde at åbne en automat
"midt i det hele" for at fiske et "slugt" kort ud. Det sker - af
sikkerhedsmæssige grunde - normalt først dagen efter - og så sendes kortet
til udstederen.

Mystisk i øvrigt fremmede skulle kunne "hente kortet op af automaten".
Det ligger normalt dybt begravet inde i automaten, i en lille skuffe som
tømmes af de mennesker der servicerer automaten.

--

/Jens S., Esbjerg

Fra : runesa0@netscape.net

Dato : 27-04-01 15:46

Jens S., Esbjerg wrote:

> [...]
> Det ligger normalt dybt begravet inde i automaten, i en lille skuffe som
> tømmes af de mennesker der servicerer automaten.

Jeg har selv sett denne type svindel-forsøk i en minibank på Gran
Canaria. Man stikker kortet inn, det blir sittende fast, automaten
stenger seg og umiddelbart blir man av en hjelpsom person rådet til å
taste koden. En annen person på den andre siden som forsøker å se koden.
Vi hadde heldigvis hørt om metoden på forhånd, så vi skjønte med en gang
hva det var. Utenpå den åpningen der man stikker inn kortet var der
festet et sort plast-deksel. Denne deksel var festet over den riktige
kort-åpningen med dobbelsidig tape. Forsiktig løsnet vi den falske
kort-åpningen. Den hjelpsomme personen og medhjelperen var plutselig
vekk. På baksiden av den falske kort-åpning var det festet et bånd som
gikk i en løkke inn i den ekte kort-åpningen. Kortet var inni i løkken,
så det var enkelt å trekke kortet ut av automaten. En meget enkel
low-teck innretning. Vi tok den med Guardia Civil, og ga en beskrivelse
av den hjelpsomme personen og den andre, og politimannen sa de visste
hvem det var.
Etter at vi ble oppmerksomme på dette, har vi sett at veldig mange
automater her på Gran Canaria har tydelige spor etter dobbeltsidig tape
rundt den åpningen der man stikker inn kortet. Jeg har også lest at en
av IT-journalistene i Computerworld Norge ble svindlet på denne måten på
Costa del Sol. (Til og med en mann som arbeider med IT kan altså la seg
forlede til å taste koden selv om ikke automaten sier at han skal gjøre
det).
Moralen?
Jeg har ikke sluttet å bruke bank-automater. Men kanskje undersøker jeg
automaten og menneskene rundt den med et ekstra kritisk blikk før jeg
stikker inn kortet.

Hilsen Rune Sandbakken
Gran Canaria

Fra : Inger Buchard

Dato : 27-04-01 16:02

> [...]
>Det ligger normalt dybt begravet inde i automaten, i en lille skuffe som
>tømmes af de mennesker der servicerer automaten.

Det tyske kriminalpræventive råd advarer netop, fordi fidusmagere har fundet
en metode til at fiske kortet op af maskinen igen!
Inger/Esbjerg

Fra : Torben Bech

Dato : 27-04-01 06:54

Et andet lille trick:

Put kortet ind, men tryk så omgående "cancel", skal kortet komme ud af sig
selv, så har du da ihvertfald ikke tastet din pinkode "forgæves ", og du ved
med sikkerhed at maskinen virker.

mvh

Torben

Fra : per

Dato : 27-04-01 11:00

Jeg har ALDRIG hævet penge i en automat

Du kan altid få penge fra en butik, du køber et stk. chokolade, siger at
du ønsker at trække 100 DEM på kortet og
får resten udbetalt i cash sådan!!

Jeg har selvfølgelig et guldkort (kredit)

vh
per

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 28-04-01 15:15

"per" <holte@ofir.dk> wrote in message
> Jeg har ALDRIG hævet penge i en automat
>
> Du kan altid få penge fra en butik, du køber et stk. chokolade, siger at
> du ønsker at trække 100 DEM på kortet og
> får resten udbetalt i cash sådan!!

Der findes andre rejsemål end Tyskland, og de fleste VISA steder accepterer
de ikke at man hæver penge på sit kort.

MvH Rune

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 28-04-01 15:17

> ...de fleste VISA steder accepterer de ikke at man hæver penge på sit
kort.

Altså i restauranter, butikker osv. Naturligvis kan man (som regel, men ikke
altid) hæve penge i banken.

- Rune

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 30-04-01 20:45

"Rune Skou Larsen
skrev
> Der findes andre rejsemål end Tyskland, og de fleste VISA steder
accepterer
> de ikke at man hæver penge på sit kort.
**************'
Netop, da de betaler en procentdel af omsætningen i gebyr, bare for at
modtage visa-kortet. Dette, modsat butikkerne herhjemme, som derfor er mere
end villige til at udbetale ekstra på dankort (endnu !).

--

/Jens S., Esbjerg

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 30-04-01 21:12

"> "Rune Skou Larsen
> [...]
mere
> end villige til at udbetale ekstra på dankort (endnu !).
SORRY: Lidt af forståelsen gik fløjten, da jeg genlæste dette.

Det der menes er, at i Danmark kan man altid få udbetalt "lidt ekstra" på
sit dankort ved køb i butikker.

Dette kan kun sjældent lade sig gøre i udlandet, hvor det normale er: På
beløbet. Det skyldes, at forretningerne betaler en procentdel af
kreditkort-omsætningen i gebyr.

--

/Jens S., Esbjerg