/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Brøler ????
Fra : Harry


Dato : 13-03-04 13:18

I FDM´s sidste blad, som jeg læste hos tandlægen i går, stod der i en
artikel, underskrevet af Anne Vibeke Isaksen (også kendt fra portalen
CampingDanmark) at campingvogne skal synes hvert år.
Det har jeg da en dårlig samvittighed over, jeg har ikke været til syn
i 8 år med min vogn. Hvad gør jeg nu? Men jeg har da trolig betalt min
vægtafgift til de samme myndigheder! Det er jo ikke 1.april endnu, så
hun kan vel ikke tillade sig at offentliggøre det som en spøg i utide,
eller ???

 
 
Peter Schrøder (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 13-03-04 13:55


"Harry" skrev...
> I FDM´s sidste blad, som jeg læste hos tandlægen i går, stod der i en
> artikel, underskrevet af Anne Vibeke Isaksen (også kendt fra portalen
> CampingDanmark) at campingvogne skal synes hvert år.

Jeg tror hun tænker på ejerskift. Gensælger man en brugt campingvogn
inden for 12 måneder fra sidste syn, skal den ikke synes igen, men
bare ejerskiftes. Har man haft den i mere end 12 måneder, skal den
synes.
--

Med venlig hilsen
Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply



Kim Olsen (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 13-03-04 14:31

Hej

Selvfølgelig helt enig i at FDM nok skrev om ejerskifteproblematiken.

Men bortset fra det, ville jeg da mene at periodisk syn (ikke nødvendigvis
hvert andet år) for campingvogne og trailere måske kunne befri landevejene
for nogle af de forfærdelige trailere man af og til møder, og som ligner
noget der engang i 60'erne måske har haft både lys og sidefjælder, men som
efterhånden kun er et par møre nedslidte dæk og en træplade.

Jeg har flere gang været ved at køre op bag i sådan en indretning om natten.

Campingvognene synes jeg egentligt sjældent ser så slemme ud, men bremser
skal jo vedligeholdes, og det kunne man jo have sine tvivl om de bliver, når
ingen nogensinde skal kontrollere dem.

Hilsen

Kim Olsen



SB (14-03-2004)
Kommentar
Fra : SB


Dato : 14-03-04 08:57


"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:40530ccc$0$294$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Selvfølgelig helt enig i at FDM nok skrev om ejerskifteproblematiken.
>
> Men bortset fra det, ville jeg da mene at periodisk syn (ikke nødvendigvis
> hvert andet år) for campingvogne og trailere måske kunne befri landevejene
> for nogle af de forfærdelige trailere man af og til møder, og som ligner
> noget der engang i 60'erne måske har haft både lys og sidefjælder, men som
> efterhånden kun er et par møre nedslidte dæk og en træplade.
>
> Jeg har flere gang været ved at køre op bag i sådan en indretning om
natten.
>
> Campingvognene synes jeg egentligt sjældent ser så slemme ud, men bremser
> skal jo vedligeholdes, og det kunne man jo have sine tvivl om de bliver,
når
> ingen nogensinde skal kontrollere dem.
>
> Hilsen
>
> Kim Olsen
>

Værre endnu, er da at så vidt jeg ved, skal motorcykler heller ikke til
tvunget syn, andet end ved ejerskifte.
Er det rigtig fatter jeg det ikke, de kører lynhurtig, og ville da mene at
også deres evner til at bremser og styre burde kigges efter mindst hver
andet år, som biler.

Søren



Kim Olsen (14-03-2004)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 14-03-04 09:04

> Værre endnu, er da at så vidt jeg ved, skal motorcykler heller ikke til
> tvunget syn, andet end ved ejerskifte.
> Er det rigtig fatter jeg det ikke, de kører lynhurtig, og ville da mene at
> også deres evner til at bremser og styre burde kigges efter mindst hver
> andet år, som biler.
>
> Søren

Hej Søren

JEg er også motorcykelist, og du har desværre helt ret.
Dog er det sådan, at mange skifter motorcyklen ud med få års mellemrum, og
dermed møder et syn undervejs, mens en campingvogn/trailer kan ejes i 10-20
år.

Hilsen
Kim
>



HansT (14-03-2004)
Kommentar
Fra : HansT


Dato : 14-03-04 13:54


Med hensyn til motorcykel og syn, så er jeg ikke enig.
Langt de fleste der kører mc er meget bevidste om hvor udsatte de er og har
derfor en langt større interesse i at de væsentligste egenskaber ved mc'en
er i orden. Hvis motorcyklen ikke kan bremse korrekt, så vælter de og slår
sig. Kontant afregning her og nu.
Med hensyn til biler så er alt teknikken gemt væk bag alt for ofte, sminkede
lig. Rust i bærende vanger og styretøj man skal ned på ryggen for at holde
øje med. Jeg kunne blive ved....... Men allervigtigst alt for mange benytter
køretøjet udelukkende som et transportmiddel. Og alt for mange aner ikke en
rygende fis om hvordan en bil med f.eks. dårlige bremser reagerer i en
nødsituation. Hvor ofte tjekker vi bilister, om nu osse bremserne ved en
katastrofe opbremsning bremser korrekt og lige??
Der ligger faktisk flere undersøgelser til grund for at motorcykler ikke
skal til periodisk syn som bilerne. Det er simpelthen ikke nødvendigt.

Hilsen Hans T.

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:4054102e$0$240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
> news:40530ccc$0$294$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Selvfølgelig helt enig i at FDM nok skrev om ejerskifteproblematiken.
> >
> > Men bortset fra det, ville jeg da mene at periodisk syn (ikke
nødvendigvis
> > hvert andet år) for campingvogne og trailere måske kunne befri
landevejene
> > for nogle af de forfærdelige trailere man af og til møder, og som ligner
> > noget der engang i 60'erne måske har haft både lys og sidefjælder, men
som
> > efterhånden kun er et par møre nedslidte dæk og en træplade.
> >
> > Jeg har flere gang været ved at køre op bag i sådan en indretning om
> natten.
> >
> > Campingvognene synes jeg egentligt sjældent ser så slemme ud, men
bremser
> > skal jo vedligeholdes, og det kunne man jo have sine tvivl om de bliver,
> når
> > ingen nogensinde skal kontrollere dem.
> >
> > Hilsen
> >
> > Kim Olsen
> >
>
> Værre endnu, er da at så vidt jeg ved, skal motorcykler heller ikke til
> tvunget syn, andet end ved ejerskifte.
> Er det rigtig fatter jeg det ikke, de kører lynhurtig, og ville da mene at
> også deres evner til at bremser og styre burde kigges efter mindst hver
> andet år, som biler.
>
> Søren
>
>



Jesper Hedegaard (14-03-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 14-03-04 14:04


"HansT" <hanstyrrell@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:ywY4c.112060$jf4.6623786@news000.worldonline.dk...
>
> Med hensyn til motorcykel og syn, så er jeg ikke enig.
> Langt de fleste der kører mc er meget bevidste om hvor udsatte de er og
har
> derfor en langt større interesse i at de væsentligste egenskaber ved mc'en
> er i orden. Hvis motorcyklen ikke kan bremse korrekt, så vælter de og slår
> sig. Kontant afregning her og nu.
> Med hensyn til biler så er alt teknikken gemt væk bag alt for ofte,
sminkede
> lig. Rust i bærende vanger og styretøj man skal ned på ryggen for at holde
> øje med. Jeg kunne blive ved....... Men allervigtigst alt for mange
benytter
> køretøjet udelukkende som et transportmiddel. Og alt for mange aner ikke
en
> rygende fis om hvordan en bil med f.eks. dårlige bremser reagerer i en
> nødsituation. Hvor ofte tjekker vi bilister, om nu osse bremserne ved en
> katastrofe opbremsning bremser korrekt og lige??
> Der ligger faktisk flere undersøgelser til grund for at motorcykler ikke
> skal til periodisk syn som bilerne. Det er simpelthen ikke nødvendigt.
>
> Hilsen Hans T.



Fuldstændigt efter mit hoved, Hans !
Men jeg vil blot tilføje dette: hvor mange er HELT sikre på at bremserne på
deres CV
fungerer optimalt ? Hvis ikke man direkte får dem testet er det jo sin sag
at gøre det
"på gaden". Mange vil sikkert trække sig i det alene pga udsigten til alt
det, der skal
ryddes op fra gulvet bagefter
Og du er forresten HELT sikker på om dine bremser på MC'en virker. Har
prøvet at få
et eller andet nas på den bagerste skive, så den ikke bed....husker det
stadigt !
Hvor mang bilister er HELT sikre på at - især - begge bagbremser bremeser
lige ?
Ku' - med gysen - forestille mig hvad der sker, hvis bilens bagende skrider
ud under
hård opbremsning hed en CV på slæb...

Så forresten for et års tid siden på DK4 en test af et
"anti-slingrene-af-cv-ved-katatrofe-opbremsning"
system. Virkeligt bekymrende at se forskellen - men hvor bliver systemet af
?
Har endnu ikke set det i butikker eller annoncer....

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Steen Larsen (14-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Larsen


Dato : 14-03-04 16:32

Jesper Hedegaard wrote:

> Så forresten for et års tid siden på DK4 en test af et
> "anti-slingrene-af-cv-ved-katatrofe-opbremsning"
> system. Virkeligt bekymrende at se forskellen - men hvor bliver
> systemet af ?

Den store forskel var fremprovekeret af at læsse campingvonen helt
forkert de havde placeret 200kg fra akselen og bagud og det enda uden
at læsse noget i bilen, netop for at skabe et meget ustabilt vogntog.

> Har endnu ikke set det i butikker eller annoncer....

Systemet inpoteres af Perloplast Danmark, tlf. 86 47 44 33 eller 40 51
58 83, E-mail salg@perloplast.dk

Tror aldrig det bliver det store salg da prisen er ca. 8000kr
sammenholdt med en alminlig stabilsator til ca2500kr.

Jeg mener også at det er overflødigt hvis man læsse vogntoget korekt
og kører fornuftigt (med almindelig stabilsator).


--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html


Jesper Hedegaard (14-03-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 14-03-04 17:44


"Steen Larsen" <steen-larsen@(fjern)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:c31tvb$lkv$1@sunsite.dk...
> Jesper Hedegaard wrote:
>
> > Så forresten for et års tid siden på DK4 en test af et
> > "anti-slingrene-af-cv-ved-katatrofe-opbremsning"
> > system. Virkeligt bekymrende at se forskellen - men hvor bliver
> > systemet af ?
>
> Den store forskel var fremprovekeret af at læsse campingvonen helt
> forkert de havde placeret 200kg fra akselen og bagud og det enda uden
> at læsse noget i bilen, netop for at skabe et meget ustabilt vogntog.
>
> > Har endnu ikke set det i butikker eller annoncer....
>
> Systemet inpoteres af Perloplast Danmark, tlf. 86 47 44 33 eller 40 51
> 58 83, E-mail salg@perloplast.dk
>
> Tror aldrig det bliver det store salg da prisen er ca. 8000kr
> sammenholdt med en alminlig stabilsator til ca2500kr.
>
> Jeg mener også at det er overflødigt hvis man læsse vogntoget korekt
> og kører fornuftigt (med almindelig stabilsator).
>
>
> --
> Med Venlig Hilsen Steen Larsen
> Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
> nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
> hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>


Det var ikke nævnt i udsendelsen at vogntoget skulle være fejllasten.
Slingeret opstod ved at køre gennem en arrangeret dobbelt udvigemanøvre
på lukket bane. Uden systemet var CV'en tættere på at vælte end jeg
nogensinde
håber at opleve. Med kørte det lige igennem.......
Og prisen kan vist ikke sammenlignes med en almindelig anti-slingre kobling.
Jeg tror ikke sådan en kan hjælpe i denne situation.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Steen Larsen (14-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Larsen


Dato : 14-03-04 18:40

Jesper Hedegaard wrote:

> Det var ikke nævnt i udsendelsen at vogntoget skulle være
fejllasten.
> Slingeret opstod ved at køre gennem en arrangeret dobbelt
> udvigemanøvre
> på lukket bane. Uden systemet var CV'en tættere på at vælte end jeg
> nogensinde
> håber at opleve. Med kørte det lige igennem.......
> Og prisen kan vist ikke sammenlignes med en almindelig anti-slingre
> kobling. Jeg tror ikke sådan en kan hjælpe i denne situation.

Jeg har ikke set udsendelsen men jeg regner med at det er den samme
test som bliver omtalt på campingferie
http://campingferie.dk/h13_udstyr/s/leas_antislingre.asp

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html


Jesper Hedegaard (14-03-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 14-03-04 20:06


"Steen Larsen" <steen-larsen@(fjern)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:c325nj$h00$1@sunsite.dk...
> Jesper Hedegaard wrote:
>
> > Det var ikke nævnt i udsendelsen at vogntoget skulle være
> fejllasten.
> > Slingeret opstod ved at køre gennem en arrangeret dobbelt
> > udvigemanøvre
> > på lukket bane. Uden systemet var CV'en tættere på at vælte end jeg
> > nogensinde
> > håber at opleve. Med kørte det lige igennem.......
> > Og prisen kan vist ikke sammenlignes med en almindelig anti-slingre
> > kobling. Jeg tror ikke sådan en kan hjælpe i denne situation.
>
> Jeg har ikke set udsendelsen men jeg regner med at det er den samme
> test som bliver omtalt på campingferie
> http://campingferie.dk/h13_udstyr/s/leas_antislingre.asp
>
> --
> Med Venlig Hilsen Steen Larsen
> Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
> nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
> hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>
Yep - det var den udsendelse. Og nævnt eller ej: jeg hørte i det mindste
ikke om belæsningen før nu.
Og det lyder jo som en voldsom provokation af vogntoget; men hvad gør folk
mon i praksis ?
Grimt spørgsmål - men måske har politiet endnu grimmere svar ?
Men læs lige afsnittet : "Tilbage på Jyllandsringen..."; uden læs på
vogntoget havde "tingen" stadig en
meget væsentlig indflydelse. Og læg mærke til vægtfordelingen i den tomme
vogn: 100 kg forskel fra
højre til venstre. Var der nogen der sagde køkken til højre og bad til
venstre ?
Hvad betyder et endekøkken/bad så i denne sammenhæng ? Jeg ved godt at
akselen er forsat bagud
for at opnå balance i vognen, men i en slyng-situation er det jo ikke
optimalt.
Og jeg tvivler stadig stærkt på at en friktions-kobling kan gøre noget som
helst i denne situation.

Det giver mig den tanke at man burde placere køkkenet i front af vognen,
dette har jeg dog kun set i
2 modeller endnu; den mindste af hhv. Safari (280) og Hymer (Puck Classic
120).
Men lige de 2 vogne får vel de færreste trækkere i sving

Konklusionen (min) er at der egentligt ikke findes en optimalt konstrueret
CV. Næsten alle er konstrueret
ud fra vore ønsker/krav til udstyr og komfort (næsten fordi de 2 før omtalte
vogne mangler toilet - utænkeligt
for os). Og at alle campister med hang til eget hus bag ryg skal køre de
største 4-hjulstrækkere for at
stabilisere vogntoget med en 950 kg' s CV er jo osse lidt overdrevet.....
Dette Leas system kunne være løsningen til gavn for både campister og
medtrafikanter.

Og en lille skræmme-historie fra sidste sæson, leveret af en udlejer i det
norsjællandske: en kunde gennem
10 år ringer hjem fra Østrig og fortæller at han har totalet udlejers CV.
Kom - ned ad bakke - ud af en tunnel
og mistede herredømmet over vogntoget. Total, akut slingren - ingen
forvarsel. Passende fart og al det der.
Men da manden stiger ud af bilen er han ved at falde - asfalten er
simpelthen flydende i solen !
Og jeg ka' godt se at intet anti-slingre-system ville havet hjulpet her -
måske snekæder

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Steen ?bel?e (14-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen ?bel?e


Dato : 14-03-04 09:24

hansduggen@direkte.org (Harry) wrote in message news:<b1c280f2.0403130418.63e0ee93@posting.google.com>...
> I FDM´s sidste blad, som jeg læste hos tandlægen i går, stod der i en
> artikel, underskrevet af Anne Vibeke Isaksen (også kendt fra portalen
> CampingDanmark) at campingvogne skal synes hvert år.
>
Nej, artiklen er opstået pga misforståelse. Jeg har skrevet til FDM og
Anne-Vibeke, og her er hvad Anne-Vibeke svarede:
"Der er ingen lovpligtige eftersyn på campingvogne - det er en
misforståelse mellem mig og DCU i mit researcharbejde. Imidlertid bør
man - i egen interesse - selv sikre et årligt eftersyn/test på
tæthed/fugt/gas hvis nyvogns garantien skal holde - alternativt kan en
skade blive økonomisk omfattende."

Ifølge FDM vil der komme en rettelse i næste nr af Motor

mvh
Steen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste