"Steen Larsen" <steen-larsen@(fjern)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:c325nj$h00$1@sunsite.dk...
> Jesper Hedegaard wrote:
>
> > Det var ikke nævnt i udsendelsen at vogntoget skulle være
> fejllasten.
> > Slingeret opstod ved at køre gennem en arrangeret dobbelt
> > udvigemanøvre
> > på lukket bane. Uden systemet var CV'en tættere på at vælte end jeg
> > nogensinde
> > håber at opleve. Med kørte det lige igennem.......
> > Og prisen kan vist ikke sammenlignes med en almindelig anti-slingre
> > kobling. Jeg tror ikke sådan en kan hjælpe i denne situation.
>
> Jeg har ikke set udsendelsen men jeg regner med at det er den samme
> test som bliver omtalt på campingferie
>
http://campingferie.dk/h13_udstyr/s/leas_antislingre.asp
>
> --
> Med Venlig Hilsen Steen Larsen
> Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
> nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
> hvordan på
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>
Yep - det var den udsendelse. Og nævnt eller ej: jeg hørte i det mindste
ikke om belæsningen før nu.
Og det lyder jo som en voldsom provokation af vogntoget; men hvad gør folk
mon i praksis ?
Grimt spørgsmål - men måske har politiet endnu grimmere svar ?
Men læs lige afsnittet : "Tilbage på Jyllandsringen..."; uden læs på
vogntoget havde "tingen" stadig en
meget væsentlig indflydelse. Og læg mærke til vægtfordelingen i den tomme
vogn: 100 kg forskel fra
højre til venstre. Var der nogen der sagde køkken til højre og bad til
venstre ?
Hvad betyder et endekøkken/bad så i denne sammenhæng ? Jeg ved godt at
akselen er forsat bagud
for at opnå balance i vognen, men i en slyng-situation er det jo ikke
optimalt.
Og jeg tvivler stadig stærkt på at en friktions-kobling kan gøre noget som
helst i denne situation.
Det giver mig den tanke at man burde placere køkkenet i front af vognen,
dette har jeg dog kun set i
2 modeller endnu; den mindste af hhv. Safari (280) og Hymer (Puck Classic
120).
Men lige de 2 vogne får vel de færreste trækkere i sving
Konklusionen (min) er at der egentligt ikke findes en optimalt konstrueret
CV. Næsten alle er konstrueret
ud fra vore ønsker/krav til udstyr og komfort (næsten fordi de 2 før omtalte
vogne mangler toilet - utænkeligt
for os). Og at alle campister med hang til eget hus bag ryg skal køre de
største 4-hjulstrækkere for at
stabilisere vogntoget med en 950 kg' s CV er jo osse lidt overdrevet.....
Dette Leas system kunne være løsningen til gavn for både campister og
medtrafikanter.
Og en lille skræmme-historie fra sidste sæson, leveret af en udlejer i det
norsjællandske: en kunde gennem
10 år ringer hjem fra Østrig og fortæller at han har totalet udlejers CV.
Kom - ned ad bakke - ud af en tunnel
og mistede herredømmet over vogntoget. Total, akut slingren - ingen
forvarsel. Passende fart og al det der.
Men da manden stiger ud af bilen er han ved at falde - asfalten er
simpelthen flydende i solen !
Og jeg ka' godt se at intet anti-slingre-system ville havet hjulpet her -
måske snekæder
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder