13 polet multicon
Fra : Gismo

Dato : 29-02-04 20:36

Jeg har hørt at nogle 13 polet stik til CV kan slukke for tågebaglygten
på bilen hvis det bliver tændt, således at det kun lyser på CV.
Hvilke stik fungere sådan og hvordan fungere det?
Mest interesseret i multicon......

Gismo

Fra : Carsten Stage

Dato : 29-02-04 21:09

Gismo wrote:

> Jeg har hørt at nogle 13 polet stik til CV kan slukke for
> tågebaglygten på bilen hvis det bliver tændt, således at det kun
> lyser på CV.

Du finder svaret her:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Gismo

Dato : 29-02-04 21:43

Carsten Stage wrote:

> Du finder svaret her:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

Jeg kan ikke finde noget om hvordan tågebaglygten afbrydes når stikket fra
CV er sat i bilen, troede det var noget der var i stikket, og er ikke særlig
imponeret længere.

Er det et relæ der skal sættes ind et eller andet sted?

Gismo.

Fra : Carsten Stage

Dato : 29-02-04 21:54

Gismo wrote:

> Jeg kan ikke finde noget om hvordan tågebaglygten afbrydes når
> stikket fra
> CV er sat i bilen, troede det var noget der var i stikket, og er ikke
> særlig imponeret længere.

OK - her har du et citat fra siden:

"Få en stikdåse til bilen med indbygget kontakt, så bilens tågebaglygter
afbrydes, når der monteres stik fra campingvogn/trailer - Hella har den i
sortimentet, både til den gamle 7-benede og til Multicon."

Det er altså en stikdåse, hvori der er monteret en lille kontakt, der bryder
strømmen til bilens tågebaglygter, når der isættes et stik. Det kræver at
plusledningen til bilens tågebaglygter går over kontakten i stikdåsen. På
min egen bil (Skoda Felicia) var en sådan dåse monteret ved levering med
originalt træk monteret.

Jeg er kun bekendt med at den stikdåse findes til den 7-polede og til
Multicon.

Multicon-West er /ikke/ godkendt til brug med synsfri sammenkobling, og jeg
har derfor ikke undersøgt, om den stikdåse findes med den omtalte afbyder.

Fra : Per

Dato : 29-02-04 22:35

Hej Gismo.
Når man køber et monteringssæt fra Hella er der en monteringsanvisning med,
der viser hvordan man ved hjælp af et omskifter-relæ afbryder bilens
tågebaglygte(r).
Det gøres på den måde at et omskifterrelæ indsættes i bilen således, at i
hvile er bilens tågebaglygte forbundet til at lyse. Men når man sætter
stikket i til CV'en er der en stelforbindelse fra CV'en der trækker relæet
og lyset i bilens tågebaglygte slukkes( relæspolen er i forvejen forbundet
til bilens +12 volt ).
Man steller altså relæet fra en af de tiloversblevne kontakter på det 13
polede stik som skal forbindes til stel i campingvognen, derved aktiveres
relæet og bilens tågebaglygte slukkes mens CV'ens tågebaglygte lyser da
denne ikke går gennem relæet.
Denne måde kan anvendes på både Jaeger og Multicon-stik.
Jeg har dette diagram men det kan jo ikke sendes som vedhæftet fil i dette
forum. ( men måske direkte når jeg har scannet det )

Hilsen Per A.

Fra : Gismo

Dato : 29-02-04 23:35

Per wrote:
> Jeg har dette diagram men det kan jo ikke sendes som vedhæftet fil i
> dette forum. ( men måske direkte når jeg har scannet det )
>
> Hilsen Per A.

Måske kan du sende det i dk.binaer men send det gerne direkte

Gismo.

Fra : Gismo

Dato : 01-03-04 16:57

Per wrote:
> [...]
> Jeg har dette diagram men det kan jo ikke sendes som vedhæftet fil i
> dette forum. ( men måske direkte når jeg har scannet det )

Hej Per.

Jeg har tilladt mig at poste det i dk.binaer.
Håber det er OK..

Gismo.

Fra : Carsten Stage

Dato : 01-03-04 17:09

Gismo wrote:

> Jeg har tilladt mig at poste det i dk.binaer.

Meget fint - og også en måde at gøre det på.

Et lille tip: Når man henviser til et indlæg i dk.binaer, så er det en god
ide at henvise til indlæggets ID. Der kan så laves et klikbart link, så
interesserede ikke skal lede i dk.binaers jungle af indlæg.

Det direkte link til dit indlæg er:

Fra : BHR

Dato : 29-02-04 21:36

Hella laver både med og uden slukning af tågelys i 13p Jägerudgave. Når
stikket sættes i, sidder der en lille fjederkontakt som påvirkes og slukker
for bilens tågelys.

Fra : Gismo

Dato : 29-02-04 21:44

BHR wrote:
> Hella laver både med og uden slukning af tågelys i 13p Jägerudgave.
> Når stikket sættes i, sidder der en lille fjederkontakt som påvirkes
> og slukker for bilens tågelys.

Og det findes ikke i Multicon WEST eller hvad?

Gismo.

Fra : Nielsen

Dato : 01-03-04 15:07

> Og det findes ikke i Multicon WEST eller hvad?
>
> Gismo.

Jo det gjorde det i mit fabriksmonterede multicon west

Kim

Fra : Gismo

Dato : 01-03-04 16:51

> Jo det gjorde det i mit fabriksmonterede multicon west

Virker det på samme måde som tidligere beskrevet med en fjeder?

Gismo.

Fra : Nielsen

Dato : 01-03-04 18:08

> Virker det på samme måde som tidligere beskrevet med en fjeder?
>
> Gismo.

Ja der sidder en lille plastic tap der bliver påvirket når stikket fra cv
sættes i
Men som tidl. nævnt i denne tråd hersker der jo tvivl om lovligheden af
multicon west

Fra : Carsten Stage

Dato : 02-03-04 08:06

Nielsen wrote:

> Ja der sidder en lille plastic tap der bliver påvirket når stikket
> fra cv sættes i

Præcist - og det virker helt fint og mere enkelt end hvis det er relæstyret.

> Men som tidl. nævnt i denne tråd hersker der jo tvivl om lovligheden
> af multicon west

Der er i forskrifterne specificeret hvilke krav der stilles til stikdåserne
ved træk der er godkendt til synsfri sammenkobling - og det er den tekst der
er på
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98 -
det der står i paranteser er forfatterens tilføjelser. Multicon West
opfylder ikke de specificerede krav. Bagdelen ved stiktypen er, at man
risikerer at bilen ikke bliver godkendt til et syn samt at man ikke som med
Multicon kan anvende både den gamle 7-polede stiktype samt en 13-polet
forbindelse.

Den optimale løsning er vel nok, at man monterer en dobbelt stikdåse, med
både 7-polet samt med Jägers 13-polede stik. Jägers stik er mekanisk
overlegent - især slipper man for at stikkene korroderer indvendigt. Hvis
dobbeltstikket oven i købet findes med kombinationen af Multicon samt Jäger
så kan alle lovlige stik benyttes.

Fra : Gismo

Dato : 02-03-04 17:14

Carsten Stage wrote:

> [...]
> risikerer at bilen ikke bliver godkendt til et syn samt at man ikke
> som med Multicon kan anvende både den gamle 7-polede stiktype samt en

Nu er forvirringen total....... Multicon West er det ikke stik type nr.3,
set fra oven på den side du henviser til?

Stik type 3 kan da anvendes til alm. 7 polet stik.

Gismo.

Fra : Carsten Stage

Dato : 02-03-04 17:20

Gismo wrote:

> Nu er forvirringen total....... Multicon West er det ikke stik type
> nr.3, set fra oven på den side du henviser til?
>
> Stik type 3 kan da anvendes til alm. 7 polet stik.

Undskylder mange gange - der fik jeg sludret. Du har absolut helt ret!

Fra : olescamping@hotmail.~

Dato : 02-03-04 08:55

"Nielsen" <svum(fjerndette)@sol.dk> wrote in message news:<40436dfc$0$27437$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Ja der sidder en lille plastic tap der bliver påvirket når stikket fra cv
> sættes i
> Men som tidl. nævnt i denne tråd hersker der jo tvivl om lovligheden af
> multicon west

Jeg har netop fået monteret multicon West på min nye Hyundai Elantra
CRDI og det passer perfekt sammen med mit "gamle" Multicon på
Campingvognen, så der er ingen problemer.
Det afbryder også automatisk tågebaglygten på bilen når stikket er
isat, så selvom det evt. ikke er godkendt så passer det sammen og dete
er vel i sidste ende det vigtigste, jeg tror slet ikke SBI opdager/har
opdaget forskellen på de to stiktyper

Mvh
Ole