Køb af brugt Passat TDi 90 HK, hvad mener ~
Fra : Frank Gregersen

Dato : 14-03-04 18:22

Jeg har kig på en 98´er Passat st.car. Tdi 90 hk, 170.000km, Afhentningspris
160.000kr. Ikke ryger, men en kedelig grå kabine!
Det er ved en forhandler, og han garanterer for at der ikke er restgæld i
dytten.

Bilen har en lille revne nederst i forruden, uden for synsfelt.
Der er ca 1 år til syn.
Den skal spores, trækker en anelse skævt.
Den har en del stenslag på køler hjelmen.
Er det dyrt? Er det risikabelt at købe en bil uden reklamationsret? Nogen
der har erfaring med denne bil? Hvad går den på literen? (landevej
90-100km/t)
Den har været igennem mekanisk eftersyn og fik skiftet en eller anden dims,
som styrede trækkraften! (spørg mig ikke hvad den hedder)

Lyder det totalt ufornuftigt eller hvad?
Det er jo lige sådan en bil jeg leder efter, men umiddelbart 30.000kr over
hvad jeg regnede med at skulle spendere! Men i mine ører lyder det rimeligt
billigt!
Forhandleren var villig til at klargøre den og udbedre manglerne og give
reklamtionsret, men så steg prisen til 25.000kr!

MVH Frank Gregersen

Fra : Olesen

Dato : 14-03-04 18:28

"Frank Gregersen" <frankNOSPAMgregersen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kig på en 98´er Passat st.car. Tdi 90 hk, 170.000km,
Afhentningspris
> 160.000kr. Ikke ryger, men en kedelig grå kabine!

160.000 kroner for en 6 år gammel bil med ca. 1 år til 200.000 km. på uret
??
Synes det lyder dyrt.

> Det er ved en forhandler, og han garanterer for at der ikke er restgæld i
> dytten.

Gir' ikke meget for en 'garanti', hvis ikke der er papir på det.

> Bilen har en lille revne nederst i forruden, uden for synsfelt.

Stenslag eller hård kørsel over kantsten eks. ??

> Der er ca 1 år til syn.

Det er jo rart...

> Den skal spores, trækker en anelse skævt.

Vel ikke noget alarmerende (med revnen in mente)?

> Den har en del stenslag på køler hjelmen.

Vel kørt af en stresset sælger, op i røven og så forbi...?

> Er det dyrt?

Jeg synes det er meget at gi', selvom der står TDi på bagsmækken...

> Er det risikabelt at købe en bil uden reklamationsret?

Der er vel en årsag til, en sådan ikke eksisterer ????!

> Nogen
> der har erfaring med denne bil? Hvad går den på literen? (landevej
> 90-100km/t)

Den skal vel chippes ?

> Den har været igennem mekanisk eftersyn og fik skiftet en eller anden
dims,
> som styrede trækkraften! (spørg mig ikke hvad den hedder)

Den er nok tunet alt det den kan trække. Nu er småfejlene
kommet, og bilen derfor sat til salg ?

> Lyder det totalt ufornuftigt eller hvad?

Tror den blir' et behageligt, men kostbart bekendtskab.
Den lugter.

> Det er jo lige sådan en bil jeg leder efter, men umiddelbart 30.000kr over
> hvad jeg regnede med at skulle spendere! Men i mine ører lyder det
rimeligt
> billigt!

Hvis den er 30.000,- dyrere end tilsv. passater, så er den
nok i bedre stand end som så ?

> Forhandleren var villig til at klargøre den og udbedre manglerne og give
> reklamtionsret, men så steg prisen til 25.000kr!

hehe..på en kostbar VW til 160.000,- ????

Glem dên vogn....den oser langt væk af
"tdi på bagklappen, så er den hurtigt solgt, hehe"...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-03-04 18:41

"Frank Gregersen" <frankNOSPAMgregersen@stofanet.dk> skrev :

>Er det risikabelt at købe en bil uden reklamationsret?

Du vil købe en bil til 160tusinde .... uden reklamationsret ?

Jeg har et eiffeltårn til salg, billigt ;)

Du skal vist hitte en anden bil.

Fra : Coach [4130]

Dato : 14-03-04 18:52

> [...]
> Forhandleren var villig til at klargøre den og udbedre manglerne og give
> reklamtionsret, men så steg prisen til 25.000kr!

Jeg købte en '98 Passat TDi 1,9 i sommer, med autoklima, læderstue, sænket
med både alu- og vinterhjul,
I farven sort uden ret mange stenslag, kørt 182.000 km.
Dog skulle der 2 nye skiver og klodser bagpå samt 2 nye bærearme foran.
Det blev lige omkring 4000,- for stumperne alene, som jeg dog selv kunne
skifte.
Jeg gav 180.000,- for den.

Så jeg synes 160.000 lyder for meget, især med de skader den har. Mindre
motor.
Pres ham 6000 -8000 så havner du omkring den rigtige pris. Eller få ham til
at udbedre skaderne for den samme salgspris.

mvh
Bri@n

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-04 18:54

> Er det dyrt? Er det risikabelt at købe en bil uden reklamationsret? Nogen
> der har erfaring med denne bil? Hvad går den på literen? (landevej
> 90-100km/t)

Find en anden forhandler, han gider åbenbart ikke følge LOVGIVNINGEN. Han
kan IKKE fraskrive det med reklamationsret uanset hvad han siger.

Det er for dumt at købe ved en nar som bevidst prøver at lave sine egne
regler.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Bear

Dato : 14-03-04 19:25

Hørt hørt!

Når du køber en brugt bil ved en forhandler, så gælder den lovpligtige 2 års
reklamationsret ligesom ved enhver anden handel!
Sådan er loven - man kan evt. hente en folder på forbrugerrådets hjemmeside
ang. køb af brugt bil. Den er slet ikke tosset hvis man står i den situation

Mvh Bear

Fra : Niels Bengaard

Dato : 14-03-04 20:33

Man kan nu engang ikke reklamere over noget man får oplyst ved handlen ikke
er i orden.
Det vil for mig at se også være uærligt at købe den billigt som afhentning
og aftale man ikke reklamerer og samtidig få et stort afslag, for så senere
at reklamere. Jeg kan ikke forestille mig forhandleren vil røre en finger i
en sådan sag.

Typisk skriver man ind at den er solgt x antal kroner billigere mod at der
ikke er reklamationsret. Det skriver kunden så under på, og vil kunden så
senere alligevel reklamere skal han nok regne med, at det foregår ved en
domstol.

Jeg synes det er rimeligt at man stadig kan købe billigt og selv klargøre,
og hvis jeg har givet håndslag på ikke at reklamere vil jeg da heller ikke
gøre det. Eneste undtagelse er, hvis sælger direkte har løjet afgørende om
bilen stand.

Niels

Fra : Thomas

Dato : 14-03-04 21:26

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> gøre det. Eneste undtagelse er, hvis sælger direkte har løjet afgørende om

Det er godt du skriver "håndslag" - for uanset om det er handslag, spyt over
skulderen eller hovedet af en høne, så kan forbrugeren ikke stilles ringere
end købeloven... heller ikke ved en brugtbilshandel.

Derfor er forhandleren enten en amatør eller hesthandler, hvis han går med
til sådan en aftale.

Hvis bilen f.eks. sælges privat inden for garantiperioden kan den nye ejer
uden problemer udnytte købeloven til at kræve eventuelle fejl udbedret. Også
selv om den tidligere ejer havde lavet en "aftale" med forhandleren.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-04 21:31

> [...]
> senere alligevel reklamere skal han nok regne med, at det foregår ved en

nej....man kan STADIG ikke fraskrive sig reklamationsretten uanset hvilke
påskud man kommer med. Det har været penslet ud flere gange i "Kontanten" på
TV samt fra forbrugerombudsmanden, FDM og DAF.
Godt nok kan man ikke klage over en mangel som er skrevet ind i kontrakten
og oplyst før handelen er indgået, men der er stadig garanti på resten af
bilen og så kan forhandleren skrive hvad han vil "afhentning, købt som
beset, uden garanti, osv".
Det ER forhandleren som er en snydepels......de ved det udmærket godt at de
skal overholde købeloven.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-03-04 21:40

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>men der er stadig garanti på resten af.......

Har du ikke lært det endnu ? <grin>

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-04 21:41

> [...]

> beset, uden garanti, osv".
> Det ER forhandleren som er en snydepels......de ved det udmærket godt at

skal lige tilføje at med ordet "garanti" menes at de første 3-6 mdr er det
sælger der skal bevise at fejlen var tilstede før købet, hvilket reelt er en
garanti. Derefter er det køber som står med bevisbyrden, men han har stadig
en reklamationsret.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 14-03-04 23:50

> [...]

> beset, uden garanti, osv".
> Det ER forhandleren som er en snydepels......de ved det udmærket godt at

Jeg synes ikke der er snyd i at man siger til en køber

Hvis du vil spare 30.000 kr, så får du den uklargjort med disse mangler og
så må du lære at leve med dem eller selv lave dem.
Hvis du betaler fuld pris så får du bilen med det hele ordnet.
Så kan køber selv vælge.
For mig at se er det til gengæld mere snyd som køber bagefter at komme og
klage, hvis man har valgt at løbe risikoen ved købet.

Jeg har set hvad FDM osv. siger, men det betyder ikke de har ret. Hvor mange
sager har FDM ikke haft for deres medlemmer, hvor de enten ikke har fået
ret, eller måske fået ret, men ingen penge alligevel.

Senest gengav Jyllands-Posten en historie om en mand der havde købt en
Mercedes 300 diesel fra 1993 til 125.000 kr , der havde kørt 430.000 km.
Manden fik FDM til at teste bilen og klagede over fejl som ville koste ca.
60.000 kr at udbedre, hvilket forhandleren afviste, da der var tale om en
bil som var købt som beset og afprøvet, hvilket også stod i kontrakten begge
havde underskrevet.
FDM mente sagen skulle for retten og det endte med at forhandleren skulle
betale reparationer for 12.000 kr.
Køber skulle betale sælgers sagsomkostninger på 8.000 kr, begrundet af
dommeren med, at køber kun fik medhold i en lille del af det krævede beløb.

En jurist kommenterede sagen, citat JP.

Vi har spurgt en af Danmarks mest erfarne jurister på området, der mener, at
sagen på alle måder er på kanten af normal praksis, idet køberen må have
vidst, at en bil med den historie næppe kan tilfredsstille det almindelige
forventningsniveau, selv om man har betalt 125.000 kr., og at købeloven ikke
klart kan dække alle forekommende handler.
Sælgeren har begået fejl ved ikke at oplyse alt, hvad der burde være oplyst,
og køberen har - trods mange års erfaring med brugte Mercedes diesel - været
for naiv eller godtroende. Dertil kommer, at sagsakterne er fyldt med "ord
mod ord".

Striden burde være løst i mindelighed og ikke have været en belastning for
retssystemet, forsikringsselskabet og andre, der har været involveret og
brugt tid og penge på en sag, der i nogen grad mangler jordforbindelse.

Juristen finder det endvidere uklogt af FDM at anbefale medlemmet at føre
sag på det oplyste grundlag. Her burde man have klappet hesten

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 20:32

> [...]
> så må du lære at leve med dem eller selv lave dem.
> Hvis du betaler fuld pris så får du bilen med det hele ordnet.

Næh han skal bare skrive i kontrakten hvilke mangler bilen har. Men han kan
ikke løbe fra købeloven (selv om han gerne ville)

> For mig at se er det til gengæld mere snyd som køber bagefter at komme og
> klage, hvis man har valgt at løbe risikoen ved købet.

Forhandleren er den proffesionelle så han SKAL selvfølgelig kende reglerne
og ikke bare opfinde sine egne. Så må han hæve prisen hvis han synes at de
forpligtigelser han SKAL opfylde, er så svære. Køberen skal slet ikke kende
til alle de regler og jeg forstår udmærket hvis køberen kommer bagefter når
han finder ud af han er blevet "tørret".

> [...]
> sager har FDM ikke haft for deres medlemmer, hvor de enten ikke har fået
> ret, eller måske fået ret, men ingen penge alligevel.

En bil er en brugsgenstand som så meget andet. Det er ikke kun FDM der siger
noget om købelovgivningen.
Jeg synes bare forhandleren skulle holde op med sit f*s og så overholde de
FORPLIGTIGELSER som han skal i flg. købeloven i stedet for at lave sin egen
lille lov.