Indkørsel på motorvej.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-03-04 20:21

3 gange har jeg oplevet det her i formiddags.

Kommer kørende i inderbanen med vogntoget, samtidigt med at der er en
personbil på vej ned ad accellerationsbanen. Min fart var 85 km/t., og
der var de pågældende steder intet til hinder for at selv en Trabant
ville kunne accellerere til over 85 km/t. inden fletning ved udkørsel
på motorvejen.

De gør det bare ikke.

Sidder de og sover?
Er det for at provokere/drille?
Er de bange?
Har de gigt i nakken?

Nu tænker flertallet, at hvad rager det os? Han kan s'gu da bare
skifte vognbane. Eller bremse.

I 2 af tilfældene skulle jeg "be' om plads" hos dem i ydersporet. Det
er s'gu da plagsomt for dem derude at få rytmen ødelagt af 18,5 meter
lastbil. Muligvis kan de berørte ikke engang se hvorfor? Og når så
ham/hende fra nedkørselen heller ikke ændrer fart når man er kommet på
motorvejen, så varer det ikke længe før vi har det første indlæg her i
gruppen om elefantvæddeløb.

Vælger jeg at bremse, vil det også kunne virke provokerende på nogle.
Desuden er det noget mere besværligt og meget dyrere at accellerere et
vogntog op i fart igen, end det er at give speederen i en personbil et
lille "dab".

Jeg er helt på det rene med, at der ikke er tale om folk her fra
gruppen, men har I en forklaring på, hvorfor det sker. Det sker nemlig
rigtig tit.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : phk

Dato : 13-03-04 20:34

> [...]
> der var de pågældende steder intet til hinder for at selv en Trabant
> ville kunne accellerere til over 85 km/t. inden fletning ved udkørsel

Det er de samme torskpander jeg kører bagved når jeg kører ned af
motorvejstilkørslerne. Det hedder også en accellerationsbane ... men lur mig
om den nogen sinde bliver brugt til det. Man skulle tro at det gælder om at
køre sådan en 70-80 stykker når man når ned på motorvejen og ikke
motorvejshastighed. Hold da kæft hvor kan de bare gøre mig irriterede. Blød
hat og hvad har vi. I stedet for at komme op på "hastigheden" og så få slået
fartpiloten til.

Aner ikke hvad der foregår i hovedet af dem - formentlig ingenting.

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 13-03-04 21:02

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

>Hold da kæft hvor kan de bare gøre mig irriterede. Blød
>hat og hvad har vi.

Helt enig, desværre er det ikke en bestemt type, men næsten alle slags
bilister, der laver det nummer.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : claus b. p.

Dato : 13-03-04 21:07

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message

> Helt enig, desværre er det ikke en bestemt type, men næsten alle slags
> bilister, der laver det nummer.
> --
Det er dem der har hørt at "farten dræber" ! Hellere slå trafikrytmen i
stykker end køre "for stærkt"

/Claus

Fra : Thor

Dato : 13-03-04 21:37

Hmm... Det er svært ud fra din posting at vide hvem der har ret/uret, men
flettereglen gælder og den der er bagest må vige for den forankørende. Det
er bare ikke altid sådan at den der kører på selve motorvejen automatisk har
forkørselsretten, som så mange åbenbart tror. Forleden var jeg ude for det
modsatte som dig. Jeg kom kørende med 100-120 ned af rampen, og lige da
rampen var ved at slutte, blev jeg overhalet af en idiot der kom med 150-170
og som ikke havde tænkt sig at trække ud. Jeg havde ikke en chance for at se
ham..... Der skete ingenting, men havde jeg været 5m længere fremme havde
han kørt op i min venstre bagskærm.

Bortset fra det, så har kynismen på de danske motorveje lusket sig ind på
Internettet/Usenet. Denne gruppe bærer i stigende grad præg af hvad der sker
på vejene, og det er dæleme ikke kloge ting alt sammen. Det du og andre tit
misforstår er at det er mennesker der sidder i de biler. Forskellige
mennesker med forskellig indgangsvinkel til at køre bil. Tumpen du nævner
har måske aldrig haft en skade, medens du måske har haft ti. Dem der kører
forsigtgt har lige så meget ret til at være på vejene som du har, bare loven
overholdes. Den der kører bedst bil (trafikanter imellem) er den der er mest
fleksibel og lader andre komme til, istedet for kynisk altid at holde på sin
ret.

Det at køre bil afhænger ikke af hvor store terninger man har i vinduet.....
Fattede du den Brian?

Thor
Audi A4 3.0 Quattro

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 13-03-04 22:06

Thor skrev:
¨
> Hmm... Det er svært ud fra din posting at vide hvem der har ret/uret,
> men flettereglen gælder og den der er bagest må vige for den
> forankørende.

Nej, det er det ikke. Hvis man kommer snøvlende med under 85 km/t og
forventer uden videre at kunne trække ind, så må man tage sit kørekort om.

> Bortset fra det, så har kynismen på de danske motorveje lusket sig
> ind på Internettet/Usenet.

Jeg er lidt enig. Der er for mange indlæg her, hvor der stolt tales om
acceleration omkring de 160+ eller en topfart over 200. Men omvendt så er
det jo en diskussionsgruppe, hvor alle har lige ret, Brian'er eller ikke
Brian'er.

Vh

Morten

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-03-04 22:32

Thor wrote:

Du har i dine seneste to indlæg skrevet:

> Fattede du den Brian?

og

>Der var du nok heldig hva'
>Du ser ud til at have mere under foden end som mellem ørerne...

Du har skrevet et solidt indlæg om flettereglen på motorvejene,
hvorfor ødelægge det med de personlige kommentarer?? Jeg ser dine
smileyer, men alligevel synes jeg ikke det pynter på debatten. Det
er muligt der er kynikere i gruppen, men derfor kan vi jo godt "gå
efter bolden og ikke manden" alligevel..

Kan du fatte hvad jeg siger, hva??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Leonard

Dato : 14-03-04 11:34

"Thor" <secret@mail.dk> wrote:

>Bortset fra det, så har kynismen på de danske motorveje lusket sig ind på
>Internettet/Usenet.

kan du overtales til at følge de uskrevne færdselsregler på usenet?

Citer det du svarer på og svar under det du svarer på.

mvh Leonard http://leonard.dk/

Fra : Thor

Dato : 14-03-04 13:10

> kan du overtales til at følge de uskrevne færdselsregler på usenet?
>
> Citer det du svarer på og svar under det du svarer på.
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jeg kan sagtens overtales... Er dette godt nok?
Men hvad har det med bilisme / kynisme at gøre?

Thor
Audi A4 3.0 Quattro

Fra : Leonard

Dato : 14-03-04 15:07

"Thor" <secret@mail.dk> wrote:

>Jeg kan sagtens overtales... Er dette godt nok?

Det hjælper gevaldigt.

>Men hvad har det med bilisme / kynisme at gøre?

Ligeså meget som størrelsen på terningerne i forruden. Her hjæper det
til at vi andre ikke skal gætte på hvad det er du skriver om og til
hvem.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-03-04 00:08

"Thor" <secret@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har måske aldrig haft en skade, medens du måske har haft ti. Dem der kører
> forsigtgt har lige så meget ret til at være på vejene som du har, bare

Man har ikke rettigheder i trafikken - kun pligter. Man har ikke ret til at
"nøle". Og jeg mener ikke at man skal have lov til at føre bil, hvis man
ikke kan finde ud af at nå min. 100 km/t, inden man rammer selv motorvejen.
Eller hvis man ikke - som det mindste - orienterer sig til siden, om hvad
der rent faktisk befinder sig af trafik på motorvejen, og så forholder sig
derefter.

Det ser sgu' sjovt ud, når en personbil kommer ud fra en rasteplads, og når
han/hun rammer selve motorvejen, finder ud af at man rent faktisk ligger
lige bagved førerhuset på en 40 tons lastbil. Der skal noget af en
nedbremsning (eller et nødspor) til at få personbilen ind bagved de 18
meters vogntog. Og ufarligt er det jo ikke ligefrem. Velkommen til verden -
og go'morn.

M.v.h.

Fra : Peter Weis

Dato : 16-03-04 21:29

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

> [...]
> der rent faktisk befinder sig af trafik på motorvejen, og så forholder sig

Så prøv en af de ramper der går opad, med kold motor.

mvh
Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-04 22:28

Peter Weis wrote:
::: man rammer selv motorvejen. Eller hvis man ikke - som det mindste -
::: orienterer sig til siden, om hvad der rent faktisk befinder sig af
::: trafik på motorvejen, og så forholder sig derefter.
::
:: Så prøv en af de ramper der går opad, med kold motor.

Ændrer ikke ved, at man sgu skal kigge over venstre skulder og orienterer
sig, INDEN man kommer til selve fletningen.

M.v.h.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-03-04 22:38

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev :

>Ændrer ikke ved, at man sgu skal kigge over venstre skulder og orienterer
>sig, INDEN man kommer til selve fletningen.

det er nok dit 100km/t krav der pilles ved, tror du ikke ?

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-04 22:38

jan@stevns.net wrote:
[...]

Mig bekendt er der ingen dansk personbil der ikke kan nå 100 km/t på 99% af
de danske tilkørselsramper. Vejdirektoratet er netop ved at ændre en del til
130 km/t.

M.v.h.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-03-04 22:44

> [...]

>de danske tilkørselsramper. Vejdirektoratet er netop ved at ændre en del til

Underlig kæphest du har fået der .....

Når min Rekord er fuldtlastet - hvilket ikke sjældent sker, da jeg jo
bruger bilen, så er der et par steder jeg ikke kan nå 100km/t inden
jeg ramler ud i røven på den lastbil, der lå og dryssede i højrebanen

Glem dog det idiotiske krav !

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-04 22:47

jan@stevns.net wrote:
[...]

Og du anskuer lige emnet ud fra realisme - ik'? Altså, vi snakker om de drys
der gør ovenstående, selv på nedadgående ramper af op til 1 km. længde...

M.v.h.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-03-04 23:01

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev :

>Og du anskuer lige emnet ud fra realisme - ik'?

Jeg anholder din bastante mening om at folk der ikke kan o.s.v.

Der står sgu' ingen steder skreven at man skal nå en bestemt
hastighed, inden man tonser ud på motorvejen. Logisk nok bør man jo
tilpasse sin hastighed til den trafik der er i sporet, hvilket på
ingen måde fritager de allerede værende trafikanter for flettepligten.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-04 00:54

jan@stevns.net wrote:
[...]

Nøøøh, men dette giver netop problemer, når tumpen på rampen kigger til
venstre og opdager at han kigger ind i mit hjul (på 2. foraksel) - mindre
end én meter fra sit vindue...

M.v.h.

Fra : Peter Weis

Dato : 18-03-04 18:50

<jan@stevns.net> wrote:

> Logisk nok bør man jo
> tilpasse sin hastighed til den trafik der er i sporet, hvilket på
> ingen måde fritager de allerede værende trafikanter for flettepligten.

Fidusen er vel at begge så at sige befinder sig i samme spor, i hvert fald
når man kommer forbi den stiplede linie. Og så skal den bagvedkørende jo
lade være med at køre så stærkt at de tonser op i bagen på de forankørende.
Om nødvendigt må de bremse.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 17-03-04 18:45

<jan@stevns.net> wrote:

> det er nok dit 100km/t krav der pilles ved, tror du ikke ?

Du er tankelæser, ikke?

mvh
Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-03-04 20:12

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev :

>Du er tankelæser, ikke?

Nejda ;) men at regne ud hvad du mente var ikke svært.

Fra : N/A

Dato : 13-03-04 21:40

Fra : Thor

Dato : 13-03-04 21:40

Der var du nok heldig hva'

Fra : Jonas R.

Dato : 14-03-04 08:54

Thor wrote:
> Der var du nok heldig hva'
> Du ser ud til at have mere under foden end som mellem ørerne...

Underlig kommentar... IMO har folmer sådan set ret, folk der ikke kan finde
ud af at få deres bil op i fart inden de skal ud på motorvejen er ikke
smarte. Ved ikke om du kan huske fra de køre undervisning, men jeg fik
altid forklaret at man gav den gas på nedkørselsrampen, så man kunne
tilpasse sig de andre hastighed og ikke komme lullende ud på motorvejen med
70-80 km/t ... Vil man køre den hastighed burde man tage landevejen....

Du kalder folmer for en brian, hvad skal det lige til for manden har på
intet tidspunkt nævnt noget om brian kørsel. Jeg kunne forstå hvis du ville
hakke hvis han sad og sagde han lå med 160 osv....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-03-04 09:04

> Du kalder folmer for en brian,

Er det ikke Møller, Thor taler om..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jonas R.

Dato : 14-03-04 09:12

Jan W Nielsen wrote:

> Er det ikke Møller, Thor taler om..?

Jow ser sq sådan ud, men er lidt svært når man citere i toppen og møllers
indlæg ikke er dukket op på min dumme pc...

Thor beklager det med folmer og en brian....!

Fra : Fly Christensen

Dato : 14-03-04 10:14

On Sun, 14 Mar 2004 09:12:27 +0100, "Jonas R." <hihi@hihi.dk> wrote:

>Jow ser sq sådan ud, men er lidt svært når man citere i toppen og møllers
>indlæg ikke er dukket op på min dumme pc...
>
>Thor beklager det med folmer og en brian....!

Var det heller ikke her, men!: I headeren ser du nogle referencer, til
andre indlæg. Bed din newsreader om at udføre den URL, så får du
indlægget, i hvert fald med Agent.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Thor

Dato : 14-03-04 13:43

> Thor beklager det med folmer og en brian....!

Alt forladt

> [...]
med
> 70-80 km/t ... Vil man køre den hastighed burde man tage landevejen....

Jeg er også til dels enig i Folmers påstand, men som du kan se i denne tråd
er der mange der har en mening om den sag. Det vi ikke kan blive uenige om
er at man skal tilpasse sin hastighed med øvrigheden, og jeg synes bestemt
også at det er irriterende at billister ikke kender nok til denne regel. Men
det er kun en regel blandt mange, og her er det så min "provokation" kommer
ind i billedet. Hvad er forseelser som at køre over for rødt, speede med
180+ kmt. eller en sælger der i sin C5'er tailgater provokerende med 160
kmt., i forhold til?

At Folmer kunne blive så hidsig over at en blødhatsbillist kommer trillende
ned ad rampen med sneglefart er naturligvis hans sag, men det jeg bliver gal
over i trafikken er folk der kører rådent, uden tanke på hvad det er for et
mordvåben som de har med at gøre. Tit og ofte er det helt unge mennesker
(ikke altid), der påstår at de har erfaring nok til at køre sådan, men det
eneste de har mere end os på fyrre er en tro på udødeligheden.

Thor
Audi A4 3.0 Quattro

Fra : Hansen

Dato : 14-03-04 11:50

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Er det ikke Møller, Thor taler om..?

Nej: Folmer er en Brian og jeg (Møller) har klumpfod og matrikkelnr. LOL

Hvis Thor kunne udtrykke sig i henhold til netikette, og almindelig
anstændighed, så opfatter jeg det når jeg ser på de mails Thor skriver,
såden:

Nu klipper jeg ret snært, men inden for samme mail 2x

1. mail fra Thor:
13. marts 2004 21:37
[...]
forkørselsretten, som så mange åbenbart tror. er vi enige om, men resten er
vist postuater.

Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Flmer:
> [...]
> der var de pågældende steder intet til hinder for at selv en Trabant
> ville kunne accellerere til over 85 km/t. inden fletning ved udkørsel
Thor:
Det at køre bil afhænger ikke af hvor store terninger man har i vinduet.....
Fattede du den Brian?

Altså:
-Mae kender ikke flettereglen:
Folmer er en Brian, og har plydskugler i vinduet,
Da jeg kender Folmer skylder du ham en undskyldning, for intet kunne være
ham mee fjernt.

Meste mail:

Nu er det mig der har fået tildelt et matrillelnr:

2. mail fra Thor:

13. marts 2004 21:40

> [...]

motorvejen,
> men da er jeg da allerede trukket ind igen foran dem

Møller:
Hvis det ikke er at bruge loven som den er fatter jeg det ikke:

På tilkørselsbanen skal man accelerere op, så man tilpasser hastigheden på
motorvejen
man fletter ind ,.ft. færdelsloven
man trækker ud så de der er i rilkøeselssporet kan komme ud
man trækker ind i højre vognbane der er vognbane nr 1 og altid skal bruges
undtage i de tilfælde der er nævnt i færdselsloven, f.eks, for at hhælpe
biler i accelerationbanen med at flette ind.

men signaturen:

Thor
Audi A4 3.0 Quattro

Burde havde advaret mig
Ingen undskyldninger herfra, men at svine mig til kræver måske at jeg skal h
a en snak men pgc

Jeg kan ikke bruge Thors indlæg til andet end at konstatere, at manden ikke
ævner at læse indenad og poste så det kan forstås.
--
Møller

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-03-04 22:48

> De gør det bare ikke.

Hvis sneglen foran ikke kommer op i motorvejshastighed på vej ned ad rampen,
så får han det lange lys - og måske endda hornet - af mig.

Det kan ikke være rigtigt, at man skal indblandes i farlige situationer,
fordi klovnen ikke kan træde på speederen.

Efter min mening burde de holde sig væk fra motorvejene - måske endda væk
fra vejene - hvis de ikke kan overskue at flette fornuftigt og problemfrit
ind i trafikken.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-03-04 23:42

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Hvis sneglen foran ikke kommer op i motorvejshastighed på vej ned ad rampen,
>så får han det lange lys - og måske endda hornet - af mig.

Hva'ba ? Definer lige motorvejshastighed.

>Det kan ikke være rigtigt, at man skal indblandes i farlige situationer,
>fordi klovnen ikke kan træde på speederen.

slap lige af mand ...... Der står ingen steder skrevet at man skal
accelerere som død og kritte ned ad rampe, eller som på visse steder
op ad rampen. Man skal tilpasse sin hastighed, så man kan flette ind
på motorvejen - det er en ganske anden sag.

>Efter min mening burde de holde sig væk fra motorvejene - måske endda væk
>fra vejene - hvis de ikke kan overskue at flette fornuftigt og problemfrit
>ind i trafikken.

Det er så din mening - den holder bare ikke vand ret mange steder, og
slet ikke i det storkøbenhavnske mylder - der foregår indkørslen på
motorvejen ofte i snegletempo (KøgeBugt) Det rimer sgu'tte med din
første kommentar, vel ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-03-04 00:07

> Hva'ba ? Definer lige motorvejshastighed.

Samme hastighed som dem på motorvejen.

> slap lige af mand ......

> Det er så din mening - den holder bare ikke vand ret mange steder, og
> slet ikke i det storkøbenhavnske mylder - der foregår indkørslen på
> motorvejen ofte i snegletempo

Jamen så skal der blot ske en tilpasning til snegletempo.

Jeg gider bare ikke de der klaphatte, der rammer motorvejen med 80 km/t, når
den øvrigt trafik glider som normalt, og der så opstår alverdens problemer i
sammenfletningen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 14-03-04 00:33

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

<snip>
> [...]

> den øvrigt trafik glider som normalt, og der så opstår alverdens problemer i

Når man kører på en tilkørsel, ER man på motorvejen. Ikke først, når
man har flettet sammen med den øvrige trafik.

Det er alle motorvejstrafikanters pligt at vise hensyn til de andre. Du
må vise hensyn til ham med de 80 km/t, og han må vise hensyn til dig.
Hvis ikke han gør dette, har han begået noget forkert.

Hvad vil du så gøre ved det? Lave en hasarderet overhaling, så andre
trafikanter kommer i fare? Sidde og koge inde i din bil med røde pletter
på halsen og hvide knoer? Jappe hornet i bund eller chikanere ham med
lyset? Eller (Brian) køre ind foran ham og dabbe på bremsen?

Eller endnu bedre: sukke dybt, ryste på hovedet, og køre videre vel
vidende at der er masser af trafikanter, som kan ødelægge din hverdag,
hvis du lader deres evnesvage kørsel påvirke din sindsstemning. Ham med
80 på tilkørselsrampen er irriterende, men det er slalombilisten med 140
i myldretiden fandme også. Og ham kan vi for alvor kalde livsfarlig.

Mvh. JIB

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-03-04 08:34

> Ham med
> 80 på tilkørselsrampen er irriterende, men det er slalombilisten med 140
> i myldretiden fandme også. Og ham kan vi for alvor kalde livsfarlig.

Enig.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jonas R.

Dato : 14-03-04 08:58

Jørn Ibsen wrote:
> [...]
> med 80 på tilkørselsrampen er irriterende, men det er slalombilisten
> med 140 i myldretiden fandme også. Og ham kan vi for alvor kalde

Ja men det kan vel ikke være så svært at lære at tilpasse sin bil den
hastighed som køres på motorvejen! Det kan da godt være at man skal tage
hensyn, men der er da så mange som fatter røv af noget som helst. Det er da
møg hamrende irriterende, og de kræver jo ikke særlig meget af den enkelte
bare at tænke sig en smule om i trafikken....

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-03-04 09:41

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg gider bare ikke de der klaphatte, der rammer motorvejen med 80
> km/t, når den øvrigt trafik glider som normalt, og der så opstår
> alverdens problemer i sammenfletningen.

Hvordan skal man så nogensinde komme ind på motorvejen, hvis man kører med
trailer/campingvogn eller kører i en lastvogn ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-03-04 10:35

> Hvordan skal man så nogensinde komme ind på motorvejen, hvis man kører med
> trailer/campingvogn eller kører i en lastvogn ?

Det er klart, at man må tilpasse sig efter bedste evne - og så må man
selvfølgelig også overholde hastighedsgrænserne for trailerkørsel.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mathias

Dato : 14-03-04 12:36

jan@stevns.net wrote:
> [...]
> op ad rampen. Man skal tilpasse sin hastighed, så man kan flette ind
> på motorvejen - det er en ganske anden sag.

Du dumper til køreprøven hvis du ikke er kommet op på 110 km/t inden
indfletningen...
Desuden står der skam i loven at man ikke må "køre unødvendigt langsomt",
hvilket 80 km/t i en moderne personbil i klart og tørt vejr på motorvej vel
må være..

-Mathias

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-03-04 13:09

"Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> skrev :

>Du dumper til køreprøven hvis du ikke er kommet op på 110 km/t inden
>indfletningen...

Det da ved gud jeg ikke gør. Hvis den sidste sagkyndige havde bedt
mig sætte farten yderligere op, var jeg kørt direkte til politigården
med ham, og havde serveret ham på et sølvfad for mester himself <grin>

>Desuden står der skam i loven at man ikke må "køre unødvendigt langsomt",
>hvilket 80 km/t i en moderne personbil i klart og tørt vejr på motorvej vel
>må være..

Niksen my friend........ I visse tilfælde må jeg ganske enkelt ikke
køre mere end 80.

Fra : Mathias

Dato : 14-03-04 13:16

> Det da ved gud jeg ikke gør.

Well, det gør du altså her i byen, og så¨dan er det.

> Hvis den sidste sagkyndige havde bedt
> mig sætte farten yderligere op, var jeg kørt direkte til politigården
> med ham, og havde serveret ham på et sølvfad for mester himself <grin>

Det havde du nok ikke fået noget ud af. En bekendt dumpede til køreprøve
pga. der blev holdt til højre på en ensrettet vej, men motorsagkyndige mente
man altid skulle holde til venstre sådanne steder. Der blev talt med store
bogstaver, kan jeg love dig, men intet hjalp.

> Niksen my friend........ I visse tilfælde må jeg ganske enkelt ikke
> køre mere end 80.

Hvis dit køretøj, vejret eller vejen forhindrer det, ja, men hvis der ikke
er noget i vejen for at kunne køre 110, kunne du få en bøde for at køre 80.

-Mathias

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-03-04 13:43

>Well, det gør du altså her i byen, og så¨dan er det.

Så er din by, den eneste der tillader at man kører mere end 80 med en
trailer på ......

>Det havde du nok ikke fået noget ud af.

Ork jo - alle havde reddet sig et billigt grin , ligesom hin betjent
der en sen aften stoppede mig på motorvejen, fordi han mente jeg kørte
for langtsomt ..... Han blev lidt ærgelig over at have overset en
trailer.

>Hvis dit køretøj, vejret eller vejen forhindrer det, ja, men hvis der ikke
>er noget i vejen for at kunne køre 110, kunne du få en bøde for at køre 80.

køretøjet, vejen, vejret, min sindstilstand .... du er vist ved at
løbe tør ?

Hvis jeg chikanerer nogen, ja - så kan jeg risikere en bøde men ingen
kan forbyde mig at sætte den fart *jeg* mener forholdene måtte kræve.

(Iøvrigt er der visse type nødreservehjul, der skal køres
langtsommere...)

Så om igen my friend ;)

vi er lidt langt væk fra emnet nu .

Fra : Mathias

Dato : 14-03-04 14:04

jan@stevns.net wrote:
> Så er din by, den eneste der tillader at man kører mere end 80 med en
> trailer på ......

Den havde du jo ikke nævnt. Hvis det skal være en gætteleg det her kan vi jo
blive ved...

> køretøjet, vejen, vejret, min sindstilstand .... du er vist ved at
> løbe tør ?

Ork, nej, du kunne også have et fladt forhjul, en utæt toppakning, en
håndbremse der hænger, en gearkasse hvor kun 2. gear fungerer, etc.
Min pointe var, at såfremt intet er til hinder for det, skal man køre 110
km/t. Det lærte jeg i hvert fald da jeg tog kørekort. Og fik af vide man
dumpede hvis man ikke gjorde det. At det så ikke bliver håndhævet, med
mindre man er til gene for andre, er en anden sag (og vel også rimeligt
nok).

> Hvis jeg chikanerer nogen, ja - så kan jeg risikere en bøde men ingen
> kan forbyde mig at sætte den fart *jeg* mener forholdene måtte kræve.

Stadigvæk forkert! Hvis betjenten mener du kører overdrevent langsomt,
bryder du loven.

> vi er lidt langt væk fra emnet nu .

Jeps, men det er jo det sjove ved diskussioner ;)

-Mathias

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-03-04 14:23

"Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> skrev :

>Den havde du jo ikke nævnt. Hvis det skal være en gætteleg det her kan vi jo
>blive ved...

Netop - det var nu for at demonstrere at man ikke altid kan regne ud
hvorfor bilen foran ikke kører helt som "man" gerne så den gøre....

Ikke for specielt at "punke" dig - men du var fortaler for at egne
interesser skulle tilsidesætte andres ;)

>....snip...... Og fik af vide man dumpede hvis man ikke gjorde det.
>At det så ikke bliver håndhævet, med mindre man er til gene for andre,
>er en anden sag (og vel også rimeligt nok).

Jep - kørerlærerene set over en bred kam, er ikke helt galt på den,
men glemmer at ikke altig er sort og hvidt. Min kørerlærer fortalte
mig, at jeg *uanset* hvad den sagkyndige sagde, skulel lægge mig en
eneste vigtig til på sinde - det var mig, der sad bag rattet, og
skulle vurdere den trafikale situation, hans ord havde i virkeligheden
kun lille betydning, hvis det endeligt spidsede til derude i mylderet.

>Stadigvæk forkert! Hvis betjenten mener du kører overdrevent langsomt,
>bryder du loven.

Ikke nødvendigtvis - det vil en dommer så afgøre, og han lytter skam
også til mine ord, hvis det endeligt skulle ende i retten.

Der kan som sagt være en masse årsager til at jeg kørte langtsommere
end jeg ellers ville, uden vi her behøver at liste dem alle op - og
endeligt vil de fleste politiere nok også bare køre videre, hvis den
oplyste årsag virker logisk nok.

Selvklart skal man jo ikke drysse med 70 i midtersporet, men 80 i
højrebanen får du sgu' ikke bøde for. Det nægter jeg at tro , og jeg
tvivler meget stærkt på at du overhovedet kan opstøve et sådan
tilfælde.

>Jeps, men det er jo det sjove ved diskussioner ;)

Jada - og også når ukendte, men aligevel relevante faktorer dukker op
;)

Fra : Mathias

Dato : 14-03-04 16:30

jan@stevns.net wrote:
> Netop - det var nu for at demonstrere at man ikke altid kan regne ud
> hvorfor bilen foran ikke kører helt som "man" gerne så den gøre....

Nej selvfølgelig, det er jo heller ikke sådan jeg flipper ud og smadrer op i
måsen på Fru Jensen på søndagstur med 70 km/t på motorvejen. Men lidt
irriteret bliver jeg vel, uden at det ændrer noget ved min kørsel.

> [...]
> højrebanen får du sgu' ikke bøde for. Det nægter jeg at tro , og jeg
> tvivler meget stærkt på at du overhovedet kan opstøve et sådan

Jeg er enig, jeg har heller aldrig hørt om bøder for at køre for langsomt.
Jeg er blot "Rasmus modsat" på baggrund af det som motorsagkyndige (i Århus)
mener.

-Mathias

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-03-04 16:48

> [...]

>måsen på Fru Jensen på søndagstur med 70 km/t på motorvejen. Men lidt
>irriteret bliver jeg vel, uden at det ændrer noget ved min kørsel.

Det eneste der kan irritere mig, er hvis jeg selv overser at bilen
foran mig kører langtsom - det fortæller mig nemlig at jeg har snorket
lidt ;)

>Jeg er enig, jeg har heller aldrig hørt om bøder for at køre for langsomt.
>Jeg er blot "Rasmus modsat" på baggrund af det som motorsagkyndige (i Århus)
>mener.

Jeg ved ikke rigtigt hvor meget man skal lægge i det - det er jo
typisk sådanen ting man hører fra folk der nyligen har fået pappet,
eller været til en ny prøve (uanset årsag) - måske det meste bunder
i at den sagkyndige tester om eleven har den fornødning træning i at
køre , og han ved et snøvl vurderer at vedkommende ikke er
tilstrækkeligt fortrolig med enten bilen, eller færdslen - det er nok
mere der skoen trykker, når alt kommer til alt.

Fra : Leonard

Dato : 14-03-04 15:02

"Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> wrote:

>Min pointe var, at såfremt intet er til hinder for det, skal man køre 110
>km/t.

Og det er noget vrøvl.
Hvis jeg har lyst til at køre 90 km/t i min personbil på motorvejen,
så har jeg lov til det. Og hvis jeg har lyst til at køre langsommere,
så må jeg også det, jeg må bare ikke være til unødig fare og gene for
andre.
Og det gælder på alle veje, at jeg må køre med den hastighed jeg har
lyst til, bare den er lavere end den højest tilladte hastighed.

Fra : Mathias

Dato : 14-03-04 16:16

Leonard wrote:

> [...]
> så har jeg lov til det. Og hvis jeg har lyst til at køre langsommere,
> så må jeg også det, jeg må bare ikke være til unødig fare og gene for

Og igen er det ikke noget jeg sådan bare påstår, men det man lærer når man
tager kørekort, og det man kan dumpe på til køreprøven.

-Mathias

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-03-04 18:38

Mathias wrote:

> Og igen er det ikke noget jeg sådan bare påstår, men det man lærer når man
> tager kørekort, og det man kan dumpe på til køreprøven.

Du kan også dumpe på et højresving eller en klodset parkering, men
det betyder ikke at højresving og klodsede parkeringer er
ulovlige. Under en køreprøve forsøger den motorsagkyndige at få et
samlet indtryk af dine færdigheder bag et rat, så det kan være
smart at vise vedkommende at du kender til fartgrænserne på
motorvejen og at du ikke er utryg ved at køre med den hastighed.
Hvis du under resten af køreprøven har udvist tøven og usikkerhed,
så kan det godt være den berømte dråbe der får bægeret til at løbe
over..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 14-03-04 20:10

> [...]
> hvilket 80 km/t i en moderne personbil i klart og tørt vejr på motorvej vel

Nææ...
Man dumper til køreprøven hvis man med sin adfærd viser at man enten
ikke ved hvor hurtigt man må køre forskellige steder, eller ikke er tryg
nok ved situationen til at køre det man må/kan/bør (såfremt situationen
tillader det).

At der så er kørelærere der bruger "du dumper hvis du ikke kommer op på
xx km/t i den her situation" som skræmmebillede og som middel til at få
eleverne til at køre ordentligt - det er en anden sag :)

--
-Lasse-

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 13-03-04 23:43

On Sat, 13 Mar 2004 20:20:57 +0100, Folmer Rasmussen
> [...]

>Er de bange?
>Har de gigt i nakken?
>
>Nu tænker flertallet, at hvad rager det os? Han kan s'gu da bare

Jeg kan måske komme med en af grundene, og den så er plausibel eller ej
det er så det.

De gange hvor at jeg fx er smuttet på motorvejen i Fredericia har jeg da
været nødt til at være med en link ved ved nogle af de biler jeg har
kørt i for at opnå de 110 som man faktisk skal op før at man kan forlade
tilkørselsrampem. jeg bryder mig da ikke personligt om at skal give en
bil mere gas end den har "godt af" for at kunne komme op på de 110 Km/t.

Men nu plejer jeg heller ikke at komme i klammeri med inderbanerytterne
da jeg netop forsøger at af passe min hastighed efter dem der kører i
det spor, lastbil eller personbil.
Flemming Jacobsen

Fra : Jesper

Dato : 14-03-04 10:37

> [...]

> der var de pågældende steder intet til hinder for at selv en Trabant

> ville kunne accellerere til over 85 km/t. inden fletning ved udkørsel

Jeg er en af dem som engang imellem har undladt at accellerere.

> Sidder de og sover?

Nej

> Er det for at provokere/drille?

Nej

> Er de bange?

Ja, ikke for farten - men for lastvognen.

Man hører ofte om lastvogne hvor chauføren sover, og først vågner op når de
holder ovenpå en, to, tre personbiler eller inde i et hus.

Jeg føler mig ganske enkelt ikke tryg ved lastvogne. Jeg tager for givet at
chauføren sover, og derfor ikke opdager hvis jeg pludseligt kommer ind i
hans bane.

Jeg kører i en dieselspand uden acelleration. Havde jeg haft accellerationen
ville stort set altid "rykke"

Jeg kører ca. 40.000 km. om året

> Har de gigt i nakken?

Nej

> [...]

> Jeg er helt på det rene med, at der ikke er tale om folk her fra

> gruppen, men har I en forklaring på, hvorfor det sker. Det sker nemlig

Nu hvor vi er igang.

Jeg oplever tit at lastvogne overhaler forankørende lastvogne, som stort se
kører med samme hastighed som dem selv.

En overhaling kan ofte tage over 30 sekunder. Hvorfor gør de det ?

Jeg ved godt at der ikke er nogle herinde som gør den slags, men kan I
fortælle mig hvorfor andre gør det?

Er der for at provokere?

Er det fordi de tror de kommer hurtigere frem?

Er det fordi de synes det er sjovt at overhale?

Er det kulturelt bestemt - dvs. det hører med til det at køre lastvogne, at
man overhaler hinanden i ny og næ selvom man kører samme hastighed?

Med venlig hilsen

Jesper

Fra : phk

Dato : 14-03-04 19:20

"Jesper" <thegambler@snagetv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> chauføren sover, og derfor ikke opdager hvis jeg pludseligt kommer ind i

Hvorfor holder du så ikke ind i nødsporet og venter på der bliver fri bane?

> Jeg kører i en dieselspand uden acelleration. Havde jeg haft
accellerationen
> ville stort set altid "rykke"

Enhver dieselspand kan accellerere op på de 90 km/timen du risikerer en
lastbil kommer med. Enhver dieselspand kan endog køre betydeligt hurtigere
end de samme 90 km/timen. Brug af fuld accelleration ned ad rampen vil
bringe enhver dieselbil op på 90 km/timen - vejdirektoratet checker om det
er muligt at banke hastigheden op på 130 km/timen rundt omkring, så 90
km/timen kan næppe være et problem noget sted!

> Jeg kører ca. 40.000 km. om året

At man kører mange km er ingen garanti for at man kan køre bil.
Dog - hvis du insisterer på at det er det - så vil jeg godt gøre opmærksom
på at jeg kører mere end det privat, dertil kommer 20.000 km på 250cc MC og
det jeg kører på mit arbejde.

> Nej

Et eller andet med nakken er det, det forekommer mig at de _slet_ ikke ser
hvad der sker bagude.

> [...]
se
> kører med samme hastighed som dem selv.
>
> En overhaling kan ofte tage over 30 sekunder. Hvorfor gør de det ?

30 sekunder?

Helt op til 8 minutter har jeg oplevet.

Hvorfor kan de ikke bare slippe gassen i nogle få sekunder - det koster så
lidt tid (10 sekunder) og sparer mange gange mere for de mange ventede
personbiler.

--
Per, Esbjerg

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-03-04 21:21

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev :

>så 90 km/timen kan næppe være et problem noget sted!

Jeg kender et par diesel spande, der ikke kan det stunt, et par steder
på sjælland, herunder min salig P505'er, med noget på slæb:

Fælles for dem, er at tilkørslen ikke kan kaldes en nedkørsel - da
terræn'et vender den forkerte vej

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-03-04 21:01

phk wrote:

> Enhver dieselspand kan accellerere op på de 90 km/timen du risikerer en
> lastbil kommer med. Enhver dieselspand kan endog køre betydeligt hurtigere
> end de samme 90 km/timen. Brug af fuld accelleration ned ad rampen vil

Jeg har kørt et par varevogne der ikke bare høvlede til 90 eller
"betydeligt hurtigere" på en tilkørselsrampe. Det afhang
naturligvis af hvor tungt de var læssede, men generelt var de ikke
overvældende hurtige..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jens

Dato : 14-03-04 20:34

Jesper <thegambler@snagetv.dk> wrote:

> "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

---snip---

> [...]
> hans bane.
>
> Jeg kører i en dieselspand uden acelleration. Havde jeg haft accellerationen

Som jeg læser Folmers indlæg er det det manglende valg mellem at
accelerere - og dermed komme foran lastvognen - eller at holde igen - og
dermed komme bagved, der er problemet. I almindelighed udgør det ikke et
problem for en personbil af opnå en hastighed på 90 km/t i løbet af en
accelerationsbane. I de tilfælde det gør. må man tidligt beslutte sig
for at bruge speederen eller bremsen.

Manglende rutine kan udløse tvivl om det rette i situationen - nogle
ubeslutsomme vælger så mellemløsningen - der blot bringer dem på siden
af lastvognstoget. Men med 40 kkm/år er det næppe dit problem.

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Henrik B.

Dato : 15-03-04 00:18

> [...]
at
> chauføren sover, og derfor ikke opdager hvis jeg pludseligt kommer ind i

Sådan en gang fis!

> Jeg kører i en dieselspand uden acelleration. Havde jeg haft
accellerationen
> ville stort set altid "rykke"

Du skal blot op på 90 km/t. Og så for himlens skyld kigge til venstre, lige
inden du rammer motorvejen, så du kan afgøre om du skal op på 95, og ind
foran, eller ned på 85 og ind bagved.

> Jeg kører ca. 40.000 km. om året

Og?

M.v.h.

Fra : Mathias

Dato : 14-03-04 12:23

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> der var de pågældende steder intet til hinder for at selv en Trabant
> ville kunne accellerere til over 85 km/t. inden fletning ved udkørsel

Det undrer også mig.
Jeg ser endda næsten dagligt en endnu farligere "indfletning" som undrer mig
mere endnu:

Bilisten kører side om side med lastbilen ved indfletningen, uden at trække
hverken ind foran eller bagved. Da der ikke er plads i overhalingsbanen, må
den stakkels lastbil klodse bremsen for ikke at mase bilisten. Men ak,
vogntoget er for langt og tungt til det rigtigt nytter noget, så bilisten
bliver presset ud på nødsporet.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om bilisten regner med at kunne komme ind
foran lastbilen, eller om de bare sover, og ikke rigtig opdager at der er
flettepligt??

-Mathias