Rundkørslen ved Køge/Ølby frakørslen
Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-03-04 00:15

Hej rødder (og de obligatoriske)

Hvor mange herindefra bruger dagligt den rundkørsel ?

Fra : Brizz

Dato : 13-03-04 05:11

> Hej rødder (og de obligatoriske)
>
> Hvor mange herindefra bruger dagligt den rundkørsel ?

Ikke dagligt men ofte...warum?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-03-04 07:22

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev :

>Ikke dagligt men ofte...warum?

Fordi jeg er lidt nysgerrig efter at vide om det er mig der er noget
galt med (absolut en mulighed) - eller om rundkørslen lider af en
designfejl.

Se eventuelt denne
http://www.dkfritidbil.dk/debat/problemrundkoersel.htm

Fra : Apollo14 aka Kenneth~

Dato : 13-03-04 08:34

jan@stevns.net wrote:

> Se eventuelt denne
> http://www.dkfritidbil.dk/debat/problemrundkoersel.htm

Hej Jan, prøv at kører frem mod lyskrydset, der er 2 spor ud af
rundkørslen, og fletteregel ca. 10 m før lyskrydset, så folk skal bare
lærer at holde deres bane, så tror jeg ikke der sker flere ulykker, men
skiltningen er som den skal være, tror de har lært af deres rundkørsler
ude på Vordingborgvej.
Og jeg bruger den mere eller mindre dagligt. Og jeg holder altid mit
spor, specielt fordi det er skide sjovt at se folk i ansigtet når man
lige fyrer op for kompressorhornet, og giver dem alle lygterne lige i
bakspejlet. Så kan de lærer det kan de. Og det er ikke fordi jeg er ond,
hader bare folk der ikke kan kører bil.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-03-04 08:57

Apollo14 aka Kenneth Rugaard <mail@NOSPAMkenneth-rugaard.dk> skrev :

> [...]
>lærer at holde deres bane, så tror jeg ikke der sker flere ulykker, men
>skiltningen er som den skal være, tror de har lært af deres rundkørsler

Jeg kan nu heller ikke sådan lige se at skiltningen skulle fejle
noget.

>Og jeg bruger den mere eller mindre dagligt.....

Jeg bruger den nok mere konsekvent - flere gange dagligt.

>.....Og jeg holder altid mit spor, specielt fordi det er skide sjovt at
>se folk i ansigtet når man lige fyrer op for kompressorhornet, og giver
>dem alle lygterne lige i bakspejlet........

Jeg plejer nu også at holde sporet - man skal jo (ahem!) holde til
højre, så jeg vælger naturligtvis det højre spor vejen rundt - også
fordi jeg i lyskrydset skal lige ud, og ned over havnen længere nede.

Men - dagligt slår man jo korsets tegn for sig, for det er sgu' lige
så sikkert som amen i kirken, at folk der tager venstre bane, når de
kører ud af rundkørslen trænger sig ind i højrebanen.

Når jeg siger "trænger" er det måske ubevidst, eller ganske bevidst de
gør det - fakta er da folk gør det, på trods af at det er temmeligt
tydeligt der er 2 spor ud.

Og ja - der går også en fanden (djævel) i mig, når de forsøger at køre
mig ud i gruset ;)

>Så kan de lærer det kan de. Og det er ikke fordi jeg er ond,
>hader bare folk der ikke kan kører bil.

Spørgsmålet er jo nok mere , at folk ikke kan overskue rundkørslen
korrekt.

Fra : Brian

Dato : 13-03-04 09:17

Hejsa

jan@stevns.net skrev:

> Spørgsmålet er jo nok mere , at folk ikke kan overskue rundkørslen
> korrekt.

Nemlig.
Jeg er jo en jydetamp, så når jeg endelig møder sådan en tosset rundkørsel,
er det ikke unormalt at jeg tager en ekstra omgang

Men hvis man er kendt på egnen, har man selvfølgelig mere styr på
hvordan sådan en skiderik skal håndteres.

/Brian

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-03-04 09:25

jan@stevns.net wrote:

> Spørgsmålet er jo nok mere , at folk ikke kan overskue rundkørslen
> korrekt.

Så er den da lavet forkert.
Hvis selv øvede bilister ikke nemt kan gennemskue den.

mvh
Roberto

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-03-04 09:31

Roberto Saldo <robertosaldo@yahoo.dk> skrev :

>Så er den da lavet forkert.

Det er jo lige det jeg tror ;)

>Hvis selv øvede bilister ikke nemt kan gennemskue den.

Tjaehhh - i starten keglede folk jo også grundigt rundt i Tåstrup
rundkørslen......

Det går rimeligt smertefrit idag derude

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-03-04 09:36

jan@stevns.net wrote:

> Tjaehhh - i starten keglede folk jo også grundigt rundt i Tåstrup
> rundkørslen......

I starten ?
Det gør de sq stadig

> Det går rimeligt smertefrit idag derude

Du skal ikke holde der ude og kikke i mange gange 5 minutter, før du har set
de første 10 køre/placerings fejl.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : claus b. p.

Dato : 13-03-04 21:21

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

> I starten ?
> Det gør de sq stadig

> Du skal ikke holde der ude og kikke i mange gange 5 minutter, før du har
set
> de første 10 køre/placerings fejl.

Det burde da ikke være afmærkningen/udformningen der er noget galt med I
Tåstrup. Hvis man følger pilene og vognbaneafmærkningen skulle det -
næsten - ikke kunne gå galt. Men ak den dag afmærkningen er slidt, så bliver
det da en udfordring. Kan det være pilene der mangler i Ølby?

/Claus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-03-04 21:52

claus b. p. wrote:

> Det burde da ikke være afmærkningen/udformningen der er noget galt
> med I Tåstrup. Hvis man følger pilene og vognbaneafmærkningen skulle
> det -
> næsten - ikke kunne gå galt.

Næh, jeg synes også at der er skiltet på en god og logisk måde.
Ofte ser man dog bare, at nogen som skal ud af sidste/tredje vej, de
placerer sig helt ude i højre bane inden de kører ind i rundkørslen, og så
opstår der problemer når de forsøger at krydse ind over det hele bagefter

Jeg tror slet ikke den type billister ser skiltene/vognbane opmærkningen
inden de kommer til rundkørslen.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-03-04 22:44

"claus b. p." wrote:

> [...]
> næsten - ikke kunne gå galt. Men ak den dag afmærkningen er slidt, så bliver
> det da en udfordring. Kan det være pilene der mangler i Ølby?

Jeg ser to problemer ved rundkørslen i Tåstrup:

1) Den ligner ikke noget man har set før, dvs. den kræver
lokalkendskab at benytte korrekt og den skaber
forvirring/usikkerhed blandt folk der oplever den første gang.
Forvirring/usikkerhed er ikke et plus i trafikken, så det er i
mine øjne totalt gak at konstruere noget permanent der ikke er
umiddelbart logisk..

2) Ja, der er vognbanestriber og skilte, så følger man sin
vognbane er der ingen ballade ...bortset fra at der er en lyskurv
midt i rundkørslen. Er man ikke meget rutineret i brugen af
rundkørslen, har man travlt med at kigge *ned* på
vognbanestriberne og har en stor risiko for at overse lyskurven
*oppe*.. Igen en opfindelse der er dybt ulogisk (i forhold til
landets øvrige rundkørsler) og så er vi tilbage ved den med
forvirringen/usikkerheden, også for "kenderne", for tør de stole
på at andre ser det røde lys og stopper?

Min mening er at enhver permanent færdselsopstilling bør laves så
simpel og forudsigelig som mulig, jo enklere tingene er, des mere
overskud har folk til at bekymre sig om trafikken fremfor "vejens
udstyr"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Leonard

Dato : 13-03-04 19:31

jan@stevns.net wrote:

>Men - dagligt slår man jo korsets tegn for sig, for det er sgu' lige
>så sikkert som amen i kirken, at folk der tager venstre bane, når de
>kører ud af rundkørslen trænger sig ind i højrebanen.

Det sker også jævnligt i et lyskryds i Odense, hvor der er 2
venstresvingsbaner, der svinger ud på en 2-sporet vej. Har flere gange
holdt i højre spor, følges med den bil der holdt i venstre spor og
ligeså snart svinget og denne bil er en halv billængde foran, så
trækker den ind mod min venstre forskærm- så får den altså også en på
hornet.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Henry

Dato : 13-03-04 15:39

> [...]
> lige fyrer op for kompressorhornet, og giver dem alle lygterne lige i
> bakspejlet. Så kan de lærer det kan de. Og det er ikke fordi jeg er ond,

Så du tager altså udgangspunkt i at du er den perfekte trafikant, ha hvor
indbildsk!

Hvis du har så stort overblik i situationen, hvorfor bruger du så ikke dit
overskud til at vise hensyn og give dig lidt over for dem der ikke har det
samme fantastisk overblik som dig. Hvad får du ud af at opfører dig sådan?

Prøv istedet at holde din lille djævel arve og give plads/vise hensyn, du
får det garanteret bedre med dig selv, dit blodtryk og dine omgivelser.

Hvordan er det nu det udtrykkes i færdselsreglerne? Vis hensyn, vær
agtpågiven.... kan du huske det?? Forstår du meningen??

Henry

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-03-04 15:53

"Henry" <henry@nomail.com> skrev :

>Så du tager altså udgangspunkt i at du er den perfekte trafikant, ha hvor
>indbildsk!

Personangreb er altid den anvendte udvej, når man ikke har evne at
debattere fornuftigt..... suk !

Fra : Henry

Dato : 13-03-04 15:59

> Personangreb er altid den anvendte udvej, når man ikke har evne at
> debattere fornuftigt..... suk !

Ja er en måde at anskue det på, men nogle gange er det måske bedre at kalde
en skovl en skovl.
Det der gives udtryk for er præcist hvad der ses hver eneste dag i
trafikken - og det er et skråplan.

mvh
Henry

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-03-04 16:45

"Henry" <henry@nomail.com> skrev :

>Ja er en måde at anskue det på, men nogle gange er det måske bedre at kalde
>en skovl en skovl.

Og andre gange skal man måske lige klappe hesten, og prøve at se om
der monstro skulle kunne være en trakial årsag til at folk mister
deres evne til at udvise overbærenhed i trafikken - som f.eks at man
dagligt overlever den samme anden trafikant's mangel på korrekt
kørsel, eksempelvist i en given rundkørsel ??

>Det der gives udtryk for er præcist hvad der ses hver eneste dag i
>trafikken - og det er et skråplan.

Delvist enig - forklaringen kommer her :

Jeg kan også finde på, i afmagt over at blive udsat for en risiko, at
give den anden billist hornet, eller rent ud sagt skælde vedkommende
hæder og ære fra - især hvis fjoget skifter vognbane uden at orientere
sig ordentligt.

(det samme kan ske, hvis jeg er ved at blive påkørt bagfra, fordi en
hr. Snedig har mere travlt med at kæfte i mobiltelefon, end at se at
bilen foran ham bremser - heraf risikoen for flyvende telefoner ;)

Er det noget der sker hver gang, der samme sted, som f.eks i bemeldte
rundkørsel, begynder jeg at undre mig, om ikke der i virkeligheden er
noget ved den rundkørsels opbygning, der gør at folk mister evnen til
at handle korrekt, som f.eks hvis de bliver forvirret over vognbane-
opmærkning, tåbelig skiltning, og så videre.

Ja - Hvis en anden billist dytter af mig, vil jeg nok tro han er
åndssvag, er der flere der dytter af mig samme sted, kan jeg forledes
til at tro at de gør det, fordi jeg foretager mig noget der generer
dem - og så bliver jeg nysgerrig.

Humlen med min interesse i den rundkørsel, er ikke at konstatere om
folk er nogle imbecile amøber, der ikke kan gebærde sig i trafikken,
det er rent faktisk at hitte ud af om jeg skal til at have fat i de
relevante myndigheder, og finde ud af hvem der er mester for en
eventuel fadæse - og så kæmpe for at få det lavet om, så der trafikalt
set, bliver en potentiel risiko for ulykker færre

Jeg kan jo konstatere, at jeg åbenbart ikke er den eneste, der finder
den rundkørsel besynderlig - og hvis du kigger på den side jeg
henviste til http://www.dkfritidbil.dk/debat/problemrundkoersel.htm

og sammenholder det med det faktum, at langt den største del af
trafikken gennem rundkørslen - blå linie - sker ved at folk ankommer
til rundkørslen i punkt A, og kører ud af den ved D - fordi det er
folk der kommer fra motorvejen, og skal til Køge - altså de skal
ligeud i krydset efter rundkørslen. så kan de fleste vidst se at der
er gået noget galt i planlægningen.

Det lød fromt ikke sandt ....... men sådan er jeg ;) Tro det eller
lad være - Men hold med at lave personangreb, det klæder ingen debat

se lige tegningen - og læg mærke til min beskrivelse af 98% af
trafikken , og fortæl mig om det er logisk at lave en rundkørsel sådan

Fra : Henry

Dato : 13-03-04 17:07

> [...]
> give den anden billist hornet, eller rent ud sagt skælde vedkommende
> hæder og ære fra - især hvis fjoget skifter vognbane uden at orientere

Der er stor forskel i mine øjne; er der tale om en pludsligt opstået
situation hvor der bliver handlet uovervejet og at der bliver truttet i
hornet eller er der tale at "en person" sidder og venter, måske endda
ligefrem søger at fremprovokere situationen, for derefter at tvære hornet og
lyset i bund, uddele langemand osv osv, bar for at pointere at "persone" har
_ret_ og har placeret sig korrekt?
Når jeg læser indlægget sidder jeg med fornemmelsen af det er den sidste der
sker, og det pisser mig af.

// SNIP
> [...]
> lige fyrer op for kompressorhornet, og giver dem alle lygterne lige i
> bakspejlet. Så kan de lærer det kan de. Og det er ikke fordi jeg er ond,
// SNIP slut
Dagligt - Sjovt.......

Det er en bevidst handling/situation der fremprovokeres, med mindre altså
det er en bunke .... der lukke ud.

> se lige tegningen - og læg mærke til min beskrivelse af 98% af
> trafikken , og fortæl mig om det er logisk at lave en rundkørsel sådan
Jeg har egentligt ikke forholdt mig til det, jeg har tit været der og har
ikke haft problemer, jeg kører bare efter forholdene og giver plads så lidt
mere plads i trafikken.
Men der er faktisk en del rundkørsler der er designet for småt, det er nok
også tilfældet med denne, der er vel 20 m til at lave 2 vognbaneskift, det
er bare ikke nok.

Men du har da ret, jeg udviser jo ikke selv meget tolerance for tåbeligheder

Henry

Fra : Apollo14 aka Kenneth~

Dato : 13-03-04 17:17

Henry wrote:

-cut elly-

> [...]
> _ret_ og har placeret sig korrekt?
> Når jeg læser indlægget sidder jeg med fornemmelsen af det er den sidste der

Kan så sige at hvis du kigger efter er der 2 spor, holder du
indersporet, skal du køre ud i ydersporet på brovejen, og det er der det
går galt for folk, de presser sig ind i sporet hvor os der holder den
yderste bane i rundkørslen kommer i, og derfor enten kan vælge bule
eller katastofeopbremsning, med dertil endnu flere skader fra den bagfra.

> // SNIP

-cut elly-

> // SNIP slut
> Dagligt - Sjovt.......
>
> Det er en bevidst handling/situation der fremprovokeres, med mindre altså
> det er en bunke .... der lukke ud.

Dette er ej bevidst, jeg holder som sagt mit spor.
Og forholder mig sådan set bare til færdselloven, som man andre ikke
altid gør i den rundkørsel, det er dog det samme problem på
vordingborgvej, i den første tror folk de kan bruge begge spor.

> [...]
> også tilfældet med denne, der er vel 20 m til at lave 2 vognbaneskift, det

Hmmmm 2 vognbaneskift, det kan jeg altså ikke få det til. Jeg får det
kun til et. Der er en ganske simpel fletteregel fremme ved lyskurven,
hvis bare folk ville kigge på deres streger.

Fra : Apollo14 aka Kenneth~

Dato : 13-03-04 17:07

Henry wrote:

> Så du tager altså udgangspunkt i at du er den perfekte trafikant, ha hvor
> indbildsk!

Hvor skriver jeg det henne, hader bare folk ikke bruge deres spejle -
øjne og sans for trafik. Nu er sådan en Sprinter ikke en man lige
bremser med, og slet ikke hvis der ligger noget bagi. Og med godt og vel
10k km det sidste ½ år, så ved jeg bestemt godt hvor jeg skal ligge mig
i rundkørsler, og er jeg ikke sikker, så kører jeg da bestemt ikke ind
lige foran en anden bilist.

> [...]
> samme fantastisk overblik som dig. Hvad får du ud af at opfører dig sådan?

En bilist der måske kan lærer at se sig for, og derved blive en meget
bedre bilist.

> Prøv istedet at holde din lille djævel arve og give plads/vise hensyn, du
> får det garanteret bedre med dig selv, dit blodtryk og dine omgivelser.

Hvad ved du egentlig om mit helbred, kan sige så meget at jeg nok er i
bedre form end man lige regner med, men oki man løber jo heller ikke
lige 10 km hver dag, og cykler ca. 200 km om ugen (når vejret tillader
det), så er min form jo så at sige pisse elendig, mit blodtryk minder om
en pensionist der ser en babe uden tøj på, og kan ikke se mere end lige
foran min egen bil.

> Hvordan er det nu det udtrykkes i færdselsreglerne? Vis hensyn, vær
> agtpågiven.... kan du huske det?? Forstår du meningen??

Forstår du det så.
Du ville jo også dytte af folk hvis de er ved at kører ind i dig ??
Kender du overhovedet rundkørslen ??
Kører du der hver dag ??
Elsker du personangreb *S*

> Henry
Hilsen.
En altid glad og velovervejet bilist.

p.s. som dog sagtens kan te sig som en pensionist i trafikken, men ikke
på en gokartbane.

Fra : Henry

Dato : 13-03-04 22:17

> En altid glad og velovervejet bilist.

På bundlinien er det jeg vil sige ganske kort.

Hvis du har det trafikaleoverskud som du antyder, kunne du så ikke istedet
vælge at være lidt overbærende og slippe gassen (og hornet mv) bare lidt og
prøve at lade det glide. Det giver faktisk en ret god fornemmelse.

mvh
Henry

Fra : Sune

Dato : 14-03-04 23:13

"Apollo14 aka Kenneth Rugaard" <mail@NOSPAMkenneth-rugaard.dk> skrev i
en meddelelse news:4052b954$0$1645$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> jan@stevns.net wrote:
[klip]
> Hej Jan, prøv at kører frem mod lyskrydset, der er 2 spor ud af
> rundkørslen, og fletteregel ca. 10 m før lyskrydset, så folk skal bare

Nej - der er ikke fletteregel - her gælder reglen for vognbaneskift. De
stiplede linier går helt hen til svingbanen.

--
vh Sune
Honda VF500 FII, Yamaha XJ 600

Fra : anders majland

Dato : 13-03-04 21:55

Minder mig om et par andre rundkørsler

- Buddinge hvor der også er 2 spor mod syd (retning glostrup)
- Århus ved ikea hvor der er 2 spor ud mod nord (mod motorvejen)

Begge steder har jeg lært at være extra opmærksom på ikke at blive
skubbet til ...

I københansområdet er der i det hele taget mange alm. kryds med flere
spor som folk ikke kan finde ud af at holde deres baner i. Typisk
"glider" de fra en inderbane til en yderbane uden at orintere sig.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Rene Joergensen

Dato : 13-03-04 08:29

jan@stevns.net <jan@stevns.net> wrote:

> Hvor mange herindefra bruger dagligt den rundkørsel ?

Jeg bruger den engang imellem, og jeg har faktisk også undret mig over
om det var mig der ikke kunne finde ud af den, eller om den var bygget
underligt.

--
-René

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 13-03-04 09:04

"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> wrote in message

> Jeg bruger den engang imellem, og jeg har faktisk også undret mig over
> om det var mig der ikke kunne finde ud af den, eller om den var bygget
> underligt.

Jeg må også erkende jeg melder mig under fanerne blandt dem der syntes den
er konstrueret lidt "spooky".

Mvh.

Kim

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 13-03-04 11:09

> Jeg må også erkende jeg melder mig under fanerne blandt dem der syntes den
> er konstrueret lidt "spooky".

Jeg køre også igennem hver dag, og må give jer ret i at den er temmelig
sjovt konstrueret. Det er sku ikke altid nemt at komme ud af højre spor,
selvom man prøver at få bilen derover.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-03-04 12:48

"Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> skrev :

>Jeg køre også igennem hver dag, og må give jer ret i at den er temmelig
>sjovt konstrueret. Det er sku ikke altid nemt at komme ud af højre spor,
>selvom man prøver at få bilen derover.

så er jeg da mere rolig ;)

Gu' ved om det er amtet, eller vejdirektoratet, der er genierne bag
den tossede indretning.......

Er der nogen fra VD der lytter med på tråden ??

Fra : Mogens...

Dato : 14-03-04 19:23

On Sat, 13 Mar 2004 12:47:54 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Er der nogen fra VD der lytter med på tråden ?

Næppe - de er på week-end.

Nogle fra VD arbejdede dog -> se blot Lyngby-motorvejen idag. Mage til
klodset afspærring af 2 ud af 3 vognbaner med laaang kø tilfølge skal
man sgu lede længe efter. Spærrede hele motorvejens længde på een gang
i stedet for dels at tage det etapevis og dels lede ½-delen af
trafikken via Lyngbyvej. Gosh...

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-03-04 21:03

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Næppe - de er på week-end.

Nåehh ja - det skal de jo osse ha' lov til at ha ...

> [...]
>man sgu lede længe efter. Spærrede hele motorvejens længde på een gang
>i stedet for dels at tage det etapevis og dels lede ½-delen af

Kan forestille mig det - nuvel, de har vel deres grunde

Anyway, jeg har da tænkt mig at gå videre med tingene, dø i synden, de
ikke skal.

Nogen må have tænkt tanker (forhåbentligt) - og denne/disse nogen, vil
blive afkrævet en forklaring på fadæsen ;)

(Sådan en himstregims kommer jo ikke bare ud af den blå luft)

Fra : Sune

Dato : 14-03-04 23:27

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Hej rødder (og de obligatoriske)
>
> Hvor mange herindefra bruger dagligt den rundkørsel ?

Det gør jeg, flere gange hver dag

Og den er egentlig helt uproblematisk. Når du kommer fra motorvejen,
(punkt A) og skal over broen mod Køge skal du køre ind mod rundkørslens
midte og blinke til venstre.
Når du når ud for vejen før (punkt E) orienterer du til højre, blinker
til højre og trækker ud med det samme, så du kører ud i yderste bane ved
punkt E. Herefter fortsætter du i denne bane.

Hvis du ikke kan komme ind på grund af, at en bil overhaler dig indenom
(hvad jeg stort set aldrig oplever der), må du blive langs rundkørslens
midte og trække ud i det andet spor over broen. Herefter må du lave
vognbaneskift (ikke sammenfletning) for at komme i banen mod Køge.

Men du må ikke køre efter den blå linie, da du kommer til at trække over
den fuldt optrukne linie (og så dumper du helt sikkert til køreprøven i
Køge)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-03-04 07:51

"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev :

>Men du må ikke køre efter den blå linie, da du kommer til at trække over
>den fuldt optrukne linie (og så dumper du helt sikkert til køreprøven i
>Køge)

Hejsa Sune

Problemet - er jo netop at 99.9% af billisterne bruger den blå linie
gennem rundkørslen.

Fra : Sune

Dato : 15-03-04 12:28

> Hejsa Sune
>

> Problemet - er jo netop at 99.9% af billisterne bruger den blå linie
> gennem rundkørslen.

Det har du ret i, det har jeg også bemærket. Men jeg kører altid helt efter
bogen, som jeg beskrev, og det giver mig aldrig problemer.
Så hvis man bare følger reglerne går det, uanset hvad de andre gør.

Det er for øvrigt præcis det samme, der gør sig gældende i de to store
rundkørsler syd for Køge.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-03-04 17:52

> [...]

>bogen, som jeg beskrev, og det giver mig aldrig problemer.
>Så hvis man bare følger reglerne går det, uanset hvad de andre gør.

Det der tit sker, er at en billist fra Ølby , eller en nede fra
trafikcentret, ser at billisten fra motorvejen tager banen nærmest
midten af rundkørslen, og derfor fuldt naturligt kører ind i
rundkørsel - når de så begge skal slås om pladsen ved udkørslen mod
Køge, har vi festen, fordi de blå padder skærer ind i den anden bane.

>Det er for øvrigt præcis det samme, der gør sig gældende i de to store
>rundkørsler syd for Køge.

Dem er jeg heldigtvis meget sjældent i nærheden af.

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 15-03-04 22:44

> [...]
> Køge, har vi festen, fordi de blå padder skærer ind i den anden bane.

> Dem er jeg heldigtvis meget sjældent i nærheden af.

Nu har jeg lige været igennem den rundkørelse igen, godt nok for en time
siden. Men denne diskution i baghovedet prøvet jeg at tager venster bane
rundt frem til 2 vej (kom fra motorvejen), også skifte over til højre. Der
er godt nok langt fra inderste til yderste når man begynder ved nr 2 vej.
Faktisk nået jeg ikke derover, for jeg sad og undret mig over de pile og den
FULD optrukkene linie der dukket op. Så jeg lavet lige et vognbaneskift før
lyskrydset istedet
Så jeg vil stadig give Jan ret i at den rundkørelse er dybt mærkelig. Så
hvis man skal over i højre bane frem mod lyskryds, skal man enten køre over
den linie, eller begynde at trække ud før vej nr 2. Begge dele nok ikke
godkendt til køreprøven, måske noget andet kan lade sig gøre efter et par
timer i simulatoren.

Mvh
Jimmie Andersen

Fra : Sune

Dato : 16-03-04 01:51

"Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]

ikke
> godkendt til køreprøven, måske noget andet kan lade sig gøre efter

Der findes masser af rundkørsler der er lavet på præcis denne måde.
F.eks. rundkørslen ved Karslunde Politi. Eller som tidligere nævnt de to
syd for Køge.
Når der er to baner ud af rundkørslen, findes spærrelinien i rundkørslen
lige inden udkørsel.

Hvis du overskrider linien dumper du til køreprøven, men ikke hvis du
trækker lidt for tidligt ud.

Rundkørslen er forøvrigt, sammen med de to syd for Køge, yndet
"udflugtsmål" for Køges Motorsagkyndige

Fra : Sune

Dato : 16-03-04 01:36

> [...]
> rundkørsel - når de så begge skal slås om pladsen ved udkørslen mod
> Køge, har vi festen, fordi de blå padder skærer ind i den anden bane.

Det jo netop derfor, at det er tilladt at køre ud af begge baner mod
Køge.
Men det er nu sjældent jeg oplever, at det er nødvendigt.