Toyota Corolla - hopper ud af 5. gear!
Fra : M. Hoey

Dato : 13-03-04 00:01

Hej NG

Jeg skriver normalt i nyhedsgruppen: dk.fritid.motorcykel, hvor jeg har fået
svar på mange forskellige spørgsmål, af alle de kyndige og flinke personer
der er herinde, så jeg vil håbe på samme succes i denne NG

Jeg har en Toyata Corolla 1.3 Xli Chaser fra 1991, som har gået 164.000, men
er begyndt at hoppe ud af 5. gear, det skal lige siges at koblingen er
begyndt at fedte, men denne har jeg ingen problemer med at skifte, mit
spørgsmål er hvad der kan være ivejen da den hopper ud af 5. gear, og kun
dette gear, det er træls at skulle holde gearstangen i gear på motorvejen
:-/ - kan det være skiftegaflerne? hvad er jeres bud??

På forhånd tak!

Mvh.

M. Hoey
Corolla 1.3 Xli Chaser 1991

Fra : peter

Dato : 13-03-04 05:25

Det er den mest almindelige fejl på corrolaens gearkasse.. Noget med et
tandhjul eller sådan der er blevet slidt.. for folk der har forstand på det
skulle det være let at skifte og kunne gøres gennem et skjold, så det ikke
er nødvendig at tage gearkassen af..

Fra : ham

Dato : 13-03-04 09:46

> [...]
> dette gear, det er træls at skulle holde gearstangen i gear på motorvejen
> :-/ - kan det være skiftegaflerne? hvad er jeres bud??

Det er et kendt problem, men det er let at reparere, jeg har flere gange
købt gearkasser ved huggere hvor huset på en eller anden måde er slået i
stykker, og taget 5 gearet derfra, det tager omkring en times tid at skifte,
løft bilen med en donkraft i venstre side, rimelig højt op, så kan du sidde
og lave det ved at pille endedækslet af gearkassen, og hvis du får bilen
vippet nok, er du fri for at tappe olien af gearkassen, sådan gjorde jeg,
selvom jeg havde 2 lifte.

Fra : NIL

Dato : 13-03-04 10:29

> [...]
> vippet nok, er du fri for at tappe olien af gearkassen, sådan gjorde jeg,

Hej...

Er det lige så nemt på en Corolla fra 1988 med 1.6 4A-F motor?

Med venlig hilsen
NIL

Fra : M. Hoey

Dato : 13-03-04 11:47

Hej igen

Tak for hjælpen, det lyder til at være en opgave jeg sagtens kan klare her i
løbet af næste uge, spørgsmålet er bare om det bliver et nyt 5.gear/hjul fra
Toyota eller et brugt fra en hugger, hvad står sådan et nyt gear i hos
Toyota? eller kan man få det uoriginalt? Kr?

Jeg skal også have skiftet kobling, er det lige til? Har tænkt mig at låne
en Haynes manual på biblioteket!

Mvh.

M. Hoey
(Suzuki GT750A)

Fra : ham

Dato : 13-03-04 15:41

> [...]
> Toyota? eller kan man få det uoriginalt? Kr?
>
> Jeg skal også have skiftet kobling, er det lige til? Har tænkt mig at låne

Hvis du er vant til at skrue på mc'en burde du kunne finde ud af det, da jeg
arbejdede med hver dag skiftede jeg koblingen på et par timer på
corollaerne, og det tog ikke længere tid da jeg skiftede på min Carina E
2,0.