Hvor langt skal en kobling holde?
Fra : Ukendt

Dato : 12-03-04 18:40

Hej rødder!

Min Carisma er begyndt at glide i koblingen... Eller sådan føles det i
hvet fald. Sparker jeg til den i 4. eller 5. gear, løber motoren meget mere
op i omdrejninger, end hvad hastighedsændringen berettiger. I 1., 2. og 3.
er der ikke noget at bemærke.

Min konklusion lige nu er, at koblingen er færdig. Det er jeg egentlig lidt
mopset over, for bilen har kun kørt 61.000 km, primært motorvej/landevej.

Ok, men det dækker garantien da, ville nogle måske mene... Måske!!! For
"koblingsbelægning" er eksplicit undtaget 3 år/ 100.000 km garantien der er
på resten af bilen.

Jeg har derfor to spørgsmål til jer:

1) Kan der være andre årsager til en glidende kobling, end nedslidt
koblingsbelægning (kan det være fjedre/andet maskimekanisk der er årsagen)?

2) Hvis det nu skulle vise sig at være koblingsbelægningen, er det så
forventeligt at 60.000 km er det en kobling i en Carisma kan holde?

Vi kører helt alm., sjældent en "frisk start", afpasser omdrejninger ved
gearskifte, aldrig campingvogn/tunge trailere, ingen "bedstefarstarter",
mest landevej/motorvej. Vores Mazda 626 2.0 vi havde før, kørte mindst
225.000 km uden koblingsproblemer (vi solgte den da den havde 225.000 km på
klokken), og vi har sådan set ikke ændret kørestil siden (ud over at vi nu
kører diesel naturligvis). Bilen har aldrig være chippet eller box'et, så
det er ikke det der er galt.

Erfaringer / gode råd søges bilen skal på værksted på mandag, så jeg vil
godt vide "hvor hårdt jeg kan gå til dem" mht. reklamationsret (som jeg dog
har en måneds tid endnu).

Mvh
Michael
Mitsubishi Carisma DI-D 2002 (115 HK / 265 Nm)

Fra : Mogens...

Dato : 12-03-04 18:39

On Fri, 12 Mar 2004 18:40:15 +0100, "Michael T. Jørgensen"
<spamkillerSNABELAwebhiker.dk> wrote:

>Erfaringer / gode råd søges bilen skal på værksted på mandag, så jeg vil
>godt vide "hvor hårdt jeg kan gå til dem" mht. reklamationsret (som jeg dog
>har en måneds tid endnu).

Du kan have en lækage, der betyder, at der smides olie ind på
koblingspalden. Eksempelvis fra krumtapakselpakningen, hvis den er læk

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-04 19:26

[snip]

> Du kan have en lækage, der betyder, at der smides olie ind på
> koblingspalden. Eksempelvis fra krumtapakselpakningen, hvis den er læk

Ja man tør jo næsten ikke håbe... Men du har ret - den har faktisk rusket en
smule i koblingen de sidste 10.000 km...

Mvh
Michael

Fra : Møller

Dato : 13-03-04 12:10

"Michael T. Jørgensen" <spamkillerSNABELAwebhiker.dk> wrote in message
> [snip]

> Ja man tør jo næsten ikke håbe... Men du har ret - den har faktisk rusket
en
> smule i koblingen de sidste 10.000 km...

Normalt er koblingsbelægnings hårdhed og trykpladen tilpasset bilen, og
derfor bør du kunne forvente 200-300.000 km.
Men der kan være produktionsfejl ved kobling ok pakdåser.
Jeg udelukker helt, at bilen nogensinde er blevet holdt på koblingen i
stedet for med bremsen.

Jeg har kun fået skifte en gang på min BX-GTI, da et værksted som sædvanlig
lavede en fejl:

Historien kort:
Jeg var blevet "træt" at kron og spidshjul hvorfor de skulle skiftes, jeg
havde ikke tid, så den røg på værksted.
Da jeg kørte hjem fedtede den i koblingen som en god momentkobling.
Opringning til værkfører:
-I har ødelagt min kobling da I satte min bil sammen, den fedter i
koblingen, I har nok ødelagt Simmerringen ind til gearkasse.
-svar der er ingen Seegerring i gearkassen:
-Det ved jeg, men jeg sagde Simmering!
-øh, hvad er det?
-Det er et det fabrikat Citroën bruger som pakdåse mellem ved højgearsaksel,
så den er nok beskadiget og så er nok kommet olie på koblingspladen.
-Så kom med den så kan vi jo se på det sammen ( underforstået din klovn det
har du vist ikke forstand på)
Da vi skulle starte fra værkstedet spandt den op i omdrejninger hver gang
der blev givet gas.
-Du kan låne en af vore biler, og så kan du hente din i eftermiddag.

PS: efterfølgende fik jeg at vide fra importøren af Valerio-stumper, at det
er almindeligt, at Citronværksteder bruger 1.6 koblinger til alle modeller
også 2,0 GTI. men jeg blev altså ikke snydt her, det turde de alligevel
ikke.
--
Møller

Fra : Mogens...

Dato : 13-03-04 22:43

On Sat, 13 Mar 2004 12:10:29 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:

> og derfor bør du kunne forvente 200-300.000 km.

Dét har jeg nu aldrig oplevet.

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-03-04 23:19

On Sat, 13 Mar 2004 22:43:08 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Dét har jeg nu aldrig oplevet.

>--

I de kredse hvor jeg færdes, er det helt normalt at sælge bilen når
den har gået 7-800.000 km. med en velfungerende original kobling.

Skulle jeg komme i den situation, at jeg måtte hjem til vognmanden og
be' om en ny kobling på en lastbil der har gået under 800.000 km., ja
så ville jeg skamme mig.

Men det kan selvfølgelig godt lade sig gøre at ødelægge den. Med
mellem 400 og 600 hk. og et moment på den rigtige side af 2000 Nm., så
er det da ikke umuligt. Misdæderen burde dog for altid fratages titlen
chauffør.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-04 23:28

> [...]
>
> Skulle jeg komme i den situation, at jeg måtte hjem til vognmanden og
> be' om en ny kobling på en lastbil der har gået under 800.000 km., ja

Det gør vel også en forskel om man tonser rundt i germanien på autobahn med
<47½ gearskifte pr 1000 Km eller om det fortrins er i KBH i myldretiden man
fører sit vogntog.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-03-04 00:01

On Sat, 13 Mar 2004 23:28:11 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
><47½ gearskifte pr 1000 Km eller om det fortrins er i KBH i myldretiden man

Fuldstændigt rigtigt.

Vi kører med sætte/skiftelad, og det omfatter en hel del bakning og
manøvrering, både før afgang hjemmefra og når der skal byttes der hvor
man kommer frem.

Især detaljen med at få hængeren bakket ind under containeren så
låsene passer, kan godt fugte lidt i armhulerne på en uøvet.

Bilerne bliver iøvrigt anvendt af forskellige chauffører, da flere af
dem kører i døgndrift.

Alligevel holder koblingen over 800.000 km.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens...

Dato : 14-03-04 00:08

On Sun, 14 Mar 2004 00:01:28 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Alligevel holder koblingen over 800.000 km.

Vi taler om alm. personbiler

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-03-04 01:07

On Sun, 14 Mar 2004 00:07:31 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Vi taler om alm. personbiler

>--

Det er jeg godt klar over.

Det forhindrer mig ikke i at mene, at en kobling kan holde meeget
længe, hvis man ikke skal nå 100 på 8 sekunder hver gang man starter.

PS:
Jeg har et større varelager til dig.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens...

Dato : 14-03-04 07:35

Folmer (og i princippet Niels) wrote:
>Det forhindrer mig ikke i at mene, at en kobling kan holde meeget
>længe, hvis man ikke skal nå 100 på 8 sekunder hver gang man starter.

Jeg starter aldrig på den måde, men måske junior gør. Omega'ens
kobling måtte skiftes ved 150.000 km

>PS: Jeg har et større varelager til dig.

OK

/Mogens

Fra : Niels Skaaning

Dato : 14-03-04 03:56

Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Vi taler om alm. personbiler

I de biler jeg har ejet har koblingerne holdt over 300.000 km og stadig
været iorden. Som regel er det vel fingrene der bliver slidt først.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-04 09:57

[snip]
> I de kredse hvor jeg færdes, er det helt normalt at sælge bilen når
> den har gået 7-800.000 km. med en velfungerende original kobling.

Hvis du nu var ny i gruppen, så ville jeg have råbt LYSTFISKER!!!!! Men nu
kan jeg jo godt regne ud, at du ikke snakker om en Carisma-kobling, men en
kobling der koster ca. lige så meget som en let brugt Carisma

> Skulle jeg komme i den situation, at jeg måtte hjem til vognmanden og
> be' om en ny kobling på en lastbil der har gået under 800.000 km., ja
> så ville jeg skamme mig.

*LOL*

> [...]
> mellem 400 og 600 hk. og et moment på den rigtige side af 2000 Nm., så
> er det da ikke umuligt. Misdæderen burde dog for altid fratages titlen

Hvordan skulle man egentlig gribe det an, hvis man nu ville se lidt røg fra
sådan en trækker-gearkasse?

Mvh
Michael

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-03-04 17:23

On Sun, 14 Mar 2004 09:57:19 +0100, "Michael T. Jørgensen"

>Hvordan skulle man egentlig gribe det an, hvis man nu ville se lidt røg fra
>sådan en trækker-gearkasse?

>--

Det hører vist til sjældenhederne at det ryger fra gearkassen, selv
ved kraftige accellerationer?

Nu går jeg ud fra, at du tænker på hjulspin og efterfølgende røg fra
dækkene?

Hjulspin er en daglig foreteelse, men om det ryger fra dækkene er ikke
sikkert.

Nu kører jeg kun lejlighedsvis trækker, men min 3-akslede forvogn
laver faktisk hjulspin under accelleration hver gang der startes, og
vejen er fugtig. Det skyldes at når der lukkes op for hanen, så
forskyder man noget af vægten ud på boogieakslen, hvorfor trækakslen
"får lettet trykket" så meget at hjulene begynder at fedte.

Det er klart at man kan undgå hjulspinnet ved at give mindre gas, men
pakkerne skal jo frem.

Trækkere uden påhægtet sættevogn er helt ustyrlige at lave hjulspin
med. *LOL*. De har logisk nok en usandsynligt dårlig vægtfordeling på
akslerne, når der ikke er noget på drejeskamlen, og kan derfor levere
hjulspin i rå mængder.

Det er iøvrigt kommet bag på mange hyrevognschauffører at sådan en
trækker lægger sig foran når man starter fra lyskrydset. Når man så
når 70-80 km/t. kommer de farende forbi med et ordentligt rabalder og
et underligt udtryk i ansigtet.

Det har at gøre med at man snildt kan starte trækkeren i 9. gear og
springe hvert andet over, p.gr.a. det store moment.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-04 18:41

[snip]

> Det hører vist til sjældenhederne at det ryger fra gearkassen, selv
> ved kraftige accellerationer?

Vi snakkede jo om koblinger - den sidder vel stadig i nærheden af gearkassen
på en trækker (slynger jeg blot ud uden at vide en hel masse om
trækkere...)?

> Nu går jeg ud fra, at du tænker på hjulspin og efterfølgende røg fra
> dækkene?

Næ - faktisk ikke...

> [...]
> "får lettet trykket" så meget at hjulene begynder at fedte.
>
> Det er klart at man kan undgå hjulspinnet ved at give mindre gas, men

Aber natürlich

> [...]
> trækker lægger sig foran når man starter fra lyskrydset. Når man så
> når 70-80 km/t. kommer de farende forbi med et ordentligt rabalder og

Jo jeg kan levende forestille mig at 600 HK og 2000+ Nm skal jo nok kunne
flytte de der 3-4 t (vildt gæt på en trækkers egenvægt)...

> Det har at gøre med at man snildt kan starte trækkeren i 9. gear og
> springe hvert andet over, p.gr.a. det store moment.

Hvad er tophastigheden egentlig i 9. gear? 40 km/t?

Mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-04 09:48

[snip]

> Dét har jeg nu aldrig oplevet.

At de holder så langt, eller at de er slidt ned så hurtigt?

Mvh
Michael

Fra : Mogens...

Dato : 14-03-04 10:45

On Sun, 14 Mar 2004 09:47:38 +0100, "Michael T. Jørgensen"
<spamkillerSNABELAwebhiker.dk> wrote:

>At de holder så langt, eller at de er slidt ned så hurtigt?

Førstnævnte.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-04 09:47

[snip]
> Normalt er koblingsbelægnings hårdhed og trykpladen tilpasset bilen, og
> derfor bør du kunne forvente 200-300.000 km.

Ja det ville jeg jo også mene...

> Men der kan være produktionsfejl ved kobling ok pakdåser.
> Jeg udelukker helt, at bilen nogensinde er blevet holdt på koblingen i
> stedet for med bremsen.

Bestemt - det sker aldrig blandt vore chauffører... Som nævnt havde
626'erens kobling det helt fint, da vi solgte den med 225.000 på klokken.
Der var ikke antydningen af fedteri, ruskeri eller andre særheder ved
koblingen.

> [...]
> også 2,0 GTI. men jeg blev altså ikke snydt her, det turde de alligevel

Nej jeg vil jo også mene at den her bør de tage på sig. Jeg har forøvrigt
ment siden bilen havde kørt ca. 15.000 km, at der var noget galt i
transmissionen - en besynderlig rumlen ved motorvejsfart har forfulgt bilen
sidden da. Desværre er værkstedsører relativt døve overfor den slags lyde -
de "kan da ikke høre noget unormalt, hvad snakker du om???"

Nu får vi se - de skiller skidtet ad i morgen...

Mvh
Michael

Fra : Henry

Dato : 12-03-04 21:12

> [...]
mere
> op i omdrejninger, end hvad hastighedsændringen berettiger. I 1., 2. og 3.
Ahhh, du har multigear, du kan altså starte i 6 gear og bare give gas
Prøvede engang en Nissan med et eller andet multigear dims i, det var næsten
som en puch maxi

> Min konklusion lige nu er, at koblingen er færdig. Det er jeg egentlig
lidt
> mopset over, for bilen har kun kørt 61.000 km, primært motorvej/landevej.
Det er jo forståeligt.

> [...]
>
> 1) Kan der være andre årsager til en glidende kobling, end nedslidt
> koblingsbelægning (kan det være fjedre/andet maskimekanisk der er
Som der er blevet besvaret, de fleste biler har tørkobling, olie er gift for
sådan en.

> 2) Hvis det nu skulle vise sig at være koblingsbelægningen, er det så
> forventeligt at 60.000 km er det en kobling i en Carisma kan holde?
Nej.

> [...]

> kører diesel naturligvis). Bilen har aldrig være chippet eller box'et, så
TD'er er faktisk noget hårdere ved koblingen - så hvis den ikke er afpasset
efter at det
er en TD så bliver den et svagt punkt. Men jeg tvivler nu på at det er en
konstruktion/dimmensionerings bøf.

> Erfaringer / gode råd søges bilen skal på værksted på mandag, så jeg vil
> godt vide "hvor hårdt jeg kan gå til dem" mht. reklamationsret (som jeg
dog
> har en måneds tid endnu).
Jeg tror godt jeg kan love dig at de ikke sender blomster fordi du "er
blød",
du har ikke meget at tabe men alt at vinde. Prøv først med fornuftig samtale
og
stram så lidt på på det efterhånden hvis de ikke vil give sig.
Hvis du har overholdt alle eftersyn og iøvrigt er en "god" kunde så tror jeg
såmænd
de fixer den for dig.

Mit motto er; Det _kan_ gå godt.

mvh
Henry

Fra : Brian M

Dato : 14-03-04 11:52

"Michael T. Jørgensen" <spamkillerSNABELAwebhiker.dk> wrote in message news:<4051f525$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> mopset over, for bilen har kun kørt 61.000 km, primært motorvej/landevej.

Kunne det tænkes at koblingen er lige på kanten til at være for svag
til dieselens moment, ligesom nogle af Peugeots HDI modeller har haft
problemer med. Der har nogle folk også været ude for at koblingen
begyndte at glide alt for tidligt. Problemet er selvfølgeligt størst
hos dem der har chippet.

www.Hi-speed.dk har jeg set at flere med held har foretaget en
"Lubker-rensning" (Lubker fra www.ls-diesel.dk). Man bliver en smule
voldelig og fedter meget med koblingen, noget med start i 3. gear også
bare file til det ryger. Det er for at fjerne en glaseret overflade på
belægningen.

Så bider koblinen åbentbart igen mange tusind kilometer. Ja jeg har
ikke nogen personlig erfaring. Men har bare læst at det har virket for
flere.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-04 14:44

[snip]
> [...]
> problemer med. Der har nogle folk også været ude for at koblingen
> begyndte at glide alt for tidligt. Problemet er selvfølgeligt størst

Med tanke på min "normale" kørestil (den som ca. 55.000 af de 61.000 km er
kørt med), så skal min kobling ikke tåle mere moment end hvad min Mazda 626
2.0 med 170 Nm skulle. Og som sagt - den holdt minimum 225.000 km... Jeg har
svært ved at tåle tanken at de resterende 6.000 "friske" km skulle kunne
tage livet af koblingen :-\ Min bil er iøvrigt ikke, og har aldrig været
chippet...

> [...]
> voldelig og fedter meget med koblingen, noget med start i 3. gear også
> bare file til det ryger. Det er for at fjerne en glaseret overflade på

Puha - hvordan dælen sikrer jeg mig at det ikke bare er det de forsøger sig
med på værkstedet? Jeg mener - det løser jo ikke det egentlige problem
(fejlkonstruktion/underdimensionering/oliespild fra gearkasse/krumtaphus),
men kan jo godt få mig til at tro at alt er godt. Lige indtil garantien er
udløbet om ca. 1 år...

Jeg kan jo (desværre) ikke se hvad de laver med min bil, når den er på
værksted, men jeg kan selvfølgelig sige jeg gerne vil se skidtet når de
skiller den ad.

> Så bider koblinen åbentbart igen mange tusind kilometer. Ja jeg har
> ikke nogen personlig erfaring. Men har bare læst at det har virket for
> flere.

Jeg har godt hørt om metoden, og såfremt det bare er en glaseret overflade
der skal "files væk", så er metoden da om ikke andet, så i hvert fald
billig...

Mvh
Michael

Fra : Kristian

Dato : 14-03-04 17:10

> og derfor bør du kunne forvente 200-300.000 km.

Dét har jeg nu aldrig oplevet.

Tjae..... Min ZX'er, der var en 1.8i kørte nu 415.000km på samme kopling, og
jeg har aldrig sparet den for noget.

Kristian