Mer Passat
Fra : Allan Møller

Dato : 07-03-04 19:39

Efter længere overvejelser er jeg kommet frem til at vores næste bil bliver
en Passat (99- )
Nu har jeg prøvet en 1.8 T og en 1.9 TDI (115) en Variant og en Kombi.
Sammenlignet med hvad jeg kommer fra (Sprinter) så er begge biler betydelig
mere behagelige at køre i.

Vi kommer til at bruge bilen til at pendle mellem Malmø og København - ca.
40 km. hver vej.
Ca. 20-25000 km om året med det udover pendlingen.

Men hvad skal jeg vælge ?

Jeg ved ikke om det kan betale sig rent økonomisk med diesel men hvis man
ser bort fra det ?
Hvad med holdbarheden ? Er der flere km i en diesel ?

Hvad kan man forvente de 2 motorer kan køre af km ?

Rent prismæssigt synes jeg ikke at der er den store forskel i brugtprisen på
en diesel og en benziner.

Mvh. Allan

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 07-03-04 22:10

> Men hvad skal jeg vælge ?

Tja... jeg kørte ind på tanken i dag med 876 km på triptælleren. Jeg mener
vist der er 50 liter i tanken og til 4,92 pr. liter kan du selve regne
resten ud

Det er en 115 hk med chip som giver ca. 140 hk og 330 nm...

Mvh.
Kristian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-03-04 22:25

On Sun, 7 Mar 2004 22:09:56 +0100, "Kristian Marquard Knudsen"
<Knuden@tdcadsl.dk> wrote:

>Tja... jeg kørte ind på tanken i dag med 876 km på triptælleren. Jeg mener
>vist der er 50 liter i tanken og til 4,92 pr. liter kan du selve regne
>resten ud

>--

Det var manne pæng'.

Da jeg holdt i vaskekø så jeg at dieselen kostde 4.38 på min Statoil.
Er det nødvendigt at tilføje, at jeg tankede i forgårs til 30 øre mere
literen?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-03-04 22:30

On Sun, 7 Mar 2004 19:39:19 +0100, "Allan Møller" <allan@anllanm.dk>
wrote:

> [...]
>ser bort fra det ?
>Hvad med holdbarheden ? Er der flere km i en diesel ?
>
>Hvad kan man forvente de 2 motorer kan køre af km ?

En diesel render jo ikke nær så mange snoninger som bensineren, så
alene det indikerer længere levetid. Desuden er der det store moment
der sparer gearskift og kobling.

Bare den afslappede kørestil som dieselen inviter til, er en sand
fornøjelse - for mig.

Min eneste bekymring er at når engang de ædlere dele bliver trætte, så
bliver det nok dyrt, men jeg har som regel kun bilerne i 3-4 år, så
det bekymrer mig alligevel ikke.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Allan Møller

Dato : 07-03-04 23:17

> Bare den afslappede kørestil som dieselen inviter til, er en sand
> fornøjelse - for mig.

Og mig

> Min eneste bekymring er at når engang de ædlere dele bliver trætte, så
> bliver det nok dyrt, men jeg har som regel kun bilerne i 3-4 år, så
> det bekymrer mig alligevel ikke.

Nej det er jo lige det er problemet - hvor mange km man kan forvente i en
moderne diesel.
Vil helst ikke købe en som har kørt 150.000 hvis der ikke skulle være en
smule sikkerhed for stabilitet.

Mvh. Allan

Fra : T. Hartung

Dato : 08-03-04 00:23

> [...]
> der sparer gearskift og kobling.
>
> Bare den afslappede kørestil som dieselen inviter til, er en sand

øhhh nu var det jo en 1.8T han sammeligner med - T = turbo= bundtræk, spare
gearskifte og kobling samt afslappende kørerstil + masser af trækkraft
hurtig acceleration og laaaaangt til toppen ))

Tror næppe motorerne idag er den store svaghed.

T. Hartung
VW Passat 1.8T - Hobby 545 TK
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-04 20:06

T. Hartung wrote:
::: Bare den afslappede kørestil som dieselen inviter til, er en sand
::: fornøjelse - for mig.
:::
::
:: øhhh nu var det jo en 1.8T han sammeligner med - T = turbo=
:: bundtræk, spare gearskifte og kobling samt afslappende kørerstil +

Sammenlignet med diesel'en, har passat 1,8T jo intet bundtræk.

M.v.h.

Fra : T. Hartung

Dato : 08-03-04 20:56

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

> Sammenlignet med diesel'en, har passat 1,8T jo intet bundtræk.

nå nå da da - hehe -

TDI 90 hk har max moment fra 1.900 omdr./min, 210 Nm - 0-100 km/t på 13,5
sek. max 178 km/t
TDI 110 hk har max moment fra 1.900 omdr./min, 235 Nm - 0-100 km/t på 11,5
sek. max 190 km/t
TDI 115 hk har max moment fra 1.900 omdr./min, 285 Nm - 0-100 km/t på 11,0
sek. max 194 km/t
1.8T - 150 hk har max moment fra 1.750 omdr./min , 210 Nm - 0-100 km/t på
9,1 sek. max 217 km/t

mon ikke sådan en "oliebrænder" hænger lidt i bremsen )))))))

......men det er da dejlige maskiner - især den nye 133 hk'er TDI - ufff.

T. Hartung
VW Passat 1.8T - Hobby 545 TK
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-04 21:01

T. Hartung wrote:
:::
::
:: nå nå da da - hehe -
::
[...]

Nøøøh, selv den "mindste" diesella har jo samme moment som benzinbassen. Men
jeg troede egentlig at der var noget ordentlig moment i de VW-biler, men jeg
tog fejl.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 08-03-04 21:11

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
Men
> jeg troede egentlig at der var noget ordentlig moment i de VW-biler, men

LOL - der må en PSA til

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : T. Hartung

Dato : 08-03-04 21:13

> [...]

> Men
> jeg troede egentlig at der var noget ordentlig moment i de VW-biler, men

du er ikke nem og imponerer - så nu bryder jeg hulkende sammen - og spejder
efter en Lada 2210

T. Hartung
VW Passat 7.8T ekstra power
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-04 21:16

T. Hartung wrote:
[...]

Bevæger mig blot i kredse (benzin), hvor 350 Nm v. 1800 omdr/min er
standarden.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 23:40

> [...]
> :: spejder efter en Lada 2210
>
> Bevæger mig blot i kredse (benzin), hvor 350 Nm v. 1800 omdr/min er

Og 3 km/l, vel sagtens.... :)

/Claus

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-04 06:12

Claus Petersen wrote:
::::::
[...]

Nøøøh, hvorfor? Mellem 10 og 15 km/l. Altså hvis ikke du ræser afsted.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 23:53

> [...]
> :: bundtræk, spare gearskifte og kobling samt afslappende kørerstil +
>
> Sammenlignet med diesel'en, har passat 1,8T jo intet bundtræk.

Nå så kører rouletten - igen.
Dieselhakkeren har - indrømmet - et meget stort moment, men over et meget
snævert område, festen er allerede slut inden den er begyndt.
Der er i diesel biler indbygget en begrænsning, nemlig den hastighed
dieselolie kan brænde med, derfor dør en diesel motor pludeselig ud.

Lad os lige engang for alle slå fast at man ikke kan kører stærkt på moment,
og hvis ikke man har momentet spredt over er stort omdrejningsområde
som i en bensin turbo motor kan det egentlig ikke bruges til ret meget andet
end cruising med får gearskifte.
En disciplin som en 1,8T også mestre til fulde, så om der står 300 Nm eller
210 Nm er egentligt intetsigende i forhold til beskrivelsen af motorens
karakteristik.

Jeg vil til enhver tid vælge 1,8T den er TDI overlegen i enhver
kørerdynamisk henseende.

/Claus.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 00:04

> Lad os lige engang for alle slå fast at man ikke kan kører stærkt på
moment

Moment er en melleregning og siger i sig selv ikke en skid om power - enig.

> og hvis ikke man har momentet spredt over er stort omdrejningsområde
> som i en bensin turbo motor kan det egentlig ikke bruges til ret meget
andet
> end cruising med får gearskifte.

Enig - og benhårde accelerationer uden gearskifte.

> Jeg vil til enhver tid vælge 1,8T den er TDI overlegen i enhver
> kørerdynamisk henseende.

Hvis vi snakker race - jep - så er omdrejninger i sig selv en kvalitet alt
den stund, at du til sidst ikke har noget effekttab ved gearskifte.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-04 06:14

Claus Petersen wrote:
[...]

Øh nå. Hvad med f.eks. en Toureq. Enormt moment, hurtige/ofte gearskift,
hurtig accel.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 10:19

> [...]
> :: bruges til ret meget andet end cruising med får gearskifte.
>
> Øh nå. Hvad med f.eks. en Toureq. Enormt moment, hurtige/ofte gearskift,

Indrømmet - den er hurtig.
Men du har jo ikke en tilsvarende 5 L turbo bensin motor til sammenligning,
jeg kan love dig for at den ville være hurtigere.
En sådan motor ville formodentlig have 450Hk / 700Nm eller mere.

Til sammenligning kan du tage Phaeton W12 vs V10 TDI, V10 har 750 Nm ved
2000 rpm W12 har "kun" 550Nm og det ved 3000 rpm.
Alligevel er W12 0,8 sekund hurtigere til hundrede, og det er en bensin
motor uden turbo.

Lad mig lige sige at jeg på ingen måde fornægter TDI'ernes mangfoldige
styrker.
Men der ligesom en tendens til at folk tror de er uovervindelige og er vor
tids nye racerbiler. Gang på gang bliver mellemaccelrationern fremhævet og
det er da i mine øjne også det eneste der er at fremhæve ud over
brændstoføkonomien, absolut vigtige detaljer, men det gør den altså ikke til
nogen racer :)

Jeg har selv ejet en chippet GTI 1,8T og kører nu ret ofte i en chippet GTI
130 TDI som vel har 155 Hk og 380 Nm, og bevares den tager da ved når man
trykker til den, men frygter jo nærmest at trækaksler og stråler står ud af
transmissionen. Men hvis man vil køre fra nogen skal man være hurtig på
gearskiftet og når du rammer 180 km/t i sådan en fætter er den godt nok ved
at være død, og der er langt til toppen med de 220, det er nærmest umuligt
at trække den helt derop.
Det klare min 2,3 bensin (uden turbo) altså til UG.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 11:54

> [...]
> jeg kan love dig for at den ville være hurtigere.
> En sådan motor ville formodentlig have 450Hk / 700Nm eller mere.

Se bare på Cayenne Turbo - den sætter Touaregen af som ingenting.

> Lad mig lige sige at jeg på ingen måde fornægter TDI'ernes mangfoldige
> styrker. Men der ligesom en tendens til at folk tror de er uovervindelige
og er vor
> tids nye racerbiler.

Der er ikke meget racerbil over en TDi.

Jeg mener diesel har sine begrænsninger - ligesom benzinbilerne har det.
Hverken mere eller mindre.

Det er to forskellige karakteristikker - men jeg ville hellere have en 100
hk diesel, end jeg ville have en 100 hk benzin. Tilsvarende hellere end 200
hk diesel end en 200 hk benzin - og så fremdeles.

Mit valg begrundes af kræfternes umiddelbare tilstedeværelse. (altså: ingen
gearskifte først)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-03-04 12:09

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> hk diesel end en 200 hk benzin - og så fremdeles.
>
> Mit valg begrundes af kræfternes umiddelbare tilstedeværelse. (altså: ingen

Så skal du da bare ha' en med et ordentligt automatgear.
Hvis du ikke kan lide at røre i olien selv så fred være med det.

Eller måske en elbil, de har oceaner af moment, helt fra bunden hvis
de får strøm nok.

Det røde felt på en tdi er knap over tomgang på en benzin racer og
begge er helt i græsset i forhold til en F1 alligevel ;)

--
Roberto Saldo (der endnu ikke er træt i højre arm)

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 12:23

> Så skal du da bare ha' en med et ordentligt automatgear.

Men det er da belastende, at den først skal skifte ned.

> Hvis du ikke kan lide at røre i olien selv så fred være med det.

Det kan jeg godt - når der er race på programmet. Spørg blot John Sahl om
ikke han og team-cheferne var ved at få en prop, da jeg kørte tarmene ud på
deres Formel 2000-racer.

I dagligdagen vil jeg gerne have et stabilt træk og ikke sådan en
kællinge-maskine, der alligevel ikke kan noget usædvanligt.

> Eller måske en elbil, de har oceaner af moment, helt fra bunden hvis
> de får strøm nok.

Hvis du kan klare problemet med vægten af batterierne, rækkevidden og
prisen, så er jeg en klar køber.

> Roberto Saldo (der endnu ikke er træt i højre arm)

Jeg skal høfligst undlade at spørge mere ind til, hvad du bruger dén til.
)

--
/Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 09-03-04 12:32

Jan W. Nielsen wrote:
> Det kan jeg godt - når der er race på programmet. Spørg blot John
> Sahl om ikke han og team-cheferne var ved at få en prop, da jeg kørte
> tarmene ud på deres Formel 2000-racer.

Du og jeg var de 2 eneste der fik den "løftede pegefinger" den dag,
da vi var dem der pressede bilen mest. Sjovt det var det og jeg gør
det gerne igen ,-)

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 12:34

> Du og jeg var de 2 eneste der fik den "løftede pegefinger" den dag,
> da vi var dem der pressede bilen mest. Sjovt det var det og jeg gør
> det gerne igen ,-)

Ja - det er en oplevelse, jeg vil kunne huske til jeg dør. Og det mener jeg.

Det er SÅ ubeskrivelig fedt at køre rigtige racerbiler.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 14:52

> Jeg mener diesel har sine begrænsninger - ligesom benzinbilerne har det.
> Hverken mere eller mindre.

Du har ret, jeg kan bare bedre acceptere begrænsningerne i en bensin turbo.

> [...]
200
> hk diesel end en 200 hk benzin - og så fremdeles.

Jamen der er vi helt enige, men omvendt skulle jeg vælge mellem to biler til
samme pris får du noget mere bensin bil.
F.eks overvejede jeg et kort øjeblik at købe en 110 Hk GTI TDI da jeg i 98
købte min 1,8T men valgt at spare de ca. 15.000 kr. og få de 40 Hk ekstra.
Senere voksede den forskel til 31.000 og med den 150 Hk TDI var forskellen
65.000.
Det synes jeg simpelthen er for meget, uanset gensalgsværdi m.m.
Så min logik er lidt omvendt, hvis man skulle købe en bil til et givent
beløb, får man mere sjov i en bensin.
Såfremt i fald at mærket kan byde på en ligeværdig bensin motor. :)

> Mit valg begrundes af kræfternes umiddelbare tilstedeværelse. (altså:
ingen
> gearskifte først)

Fornuftigt nok, en 100 Hk diesel, vil sikkert være mere omgængelig end en
100 bensin.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 15:04

> Senere voksede den forskel til 31.000 og med den 150 Hk TDI var forskellen
> 65.000.

Ja, DET kan være hele problemet. Kostede de det samme nappede jeg en diesel
uden at blinke, når jeg nu kører så meget motorvej, som jeg gør.

> Så min logik er lidt omvendt, hvis man skulle købe en bil til et givent
> beløb, får man mere sjov i en bensin.

Helt enig.

> Fornuftigt nok, en 100 Hk diesel, vil sikkert være mere omgængelig end en
> 100 bensin.

Afgjort - en moderne familiebil med 100hk /150 Nm (måske en 1,6 ltr) er
ufatteligt sløv, og skal voldtages fuldstændig vildt i hver anden overhaling
for at komme omkring i rimelig sikker hastighed.

Forleden kørte vi et par stykker fra Jylland mod Købh i hver sin bil. Den
dag var det Lupo 3L mod Mazda 626 med 100 hk. Forbløffende så lidt hurtigere
Mazda´en var...

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-04 23:02

Jan W Nielsen wrote:
[...]

Bare ikke i mellemacc.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 23:37

> Bare ikke i mellemacc.

En hvilken som helst mellemacceleration - blot det er gennem gearene.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 11:59

Jeg mener stadig, det er lidt noget vrøvl at tale om moment. I virkeligheden
burde man helt sløjfe den betegnelse og så rent tale om effekt ved givne
omdrejningstal.

Men lige en sjov historie: På vej hjem fra køreteknisk kursus lavede jeg
accelerationsdueller i min Vectra mod to sælgere fra Audi (SMC i Odense)

De kørte i A6 Avant 2,8 (193 hk) aut quattro og A6 Avant TDi (180 hk)
quattro aut.

Vectraen var klart hurtigere end 2,8´eren med 193 hk - men ikke hurtigere
end 2,5 TDi´eren med blot 180 hk.

Benzineren har ikke momentet/effekten i bunden til at skubbe gang i
automatgearet.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 09-03-04 12:06

[klip]

> [...]
> det er da i mine øjne også det eneste der er at fremhæve ud over
> brændstoføkonomien, absolut vigtige detaljer, men det gør den altså ikke

Enig. En diesel er altså ingen racer. Eller i hvert fald kun de større
diesler.

Men de alm. diesler rykker nu pænt med benzinerne samtidig med at de er
væsentlig mere økonomiske og afslappede at køre.

Og ser man på prisen for at få en diesel i forhold til en lille racervogn er
der jo ikke meget forskel. Typisk koster en kvik diesel det samme som en
2,5-3,0 liters benzin i samme modelrække

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-04 23:02

Claus Petersen wrote:
[...]

Nu er accel mere end 0-100 km/t. En i mine øjne total ubrugelig
specifikation. Mellemacc. er væsentlig mere interessant. Hvordan ser det mon
så ud?

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 00:20

> [...]
> :: bensin motor uden turbo.
>
> Nu er accel mere end 0-100 km/t. En i mine øjne total ubrugelig.

Hvorfor ? Det er da meget brugbart f.eks når du svinger ind på en
trafikkeret vej.

> specifikation. Mellemacc. er væsentlig mere interessant. Hvordan ser det
mon
> så ud?

Godt for en TDI i f.eks 80-120 men ikke i 160 til 220 :)

/Claus.

Fra : Mogens...

Dato : 14-03-04 11:22

On Mon, 8 Mar 2004 23:53:02 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Nå så kører rouletten - igen.

Bliver den jo nødt til, når folk ikke fattter, hvad det handler om!

>Dieselhakkeren har et meget stort moment, men over et meget
>snævert område - festen er allerede slut, inden den er begyndt.

Netop - og derfor er den kedelig at køre i.

En sammenligning mellem 1.8T og TDI vil selvfølgelig falde ud til
T-modellens fordel, når vi taler om hurtighed (!) og drivers feeling.
Dét kan ingen TDI hamle op med.

> [...]
>og hvis ikke man har momentet spredt over er stort omdrejningsområde
>som i en bensin turbo motor kan det egentlig ikke bruges til ret meget andet

Netop

>En disciplin som en 1,8T også mestre til fulde, så om der står 300 Nm eller
>210 Nm er egentligt intetsigende i forhold til beskrivelsen af motorens
>karakteristik.

Netop

>Jeg vil til enhver tid vælge 1,8T - den er TDI overlegen i enhver
>kørerdynamisk henseende.

Ja da - ingen tvivl om det. Især hvis man "vader" fra den ene over i
den anden. Jeg har prøvet mellem Passat 1.8T og 130 hk TDI. Hold da
kæft hvor blev jeg skuffet over sidstnævnte.

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4 (232 hk/280 Nm)
'91 Opel Omega 3.0i-24 (204 hk/270 Nm)

Fra : Carsten Petersen

Dato : 14-03-04 14:49

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Bliver den jo nødt til, når folk ikke fattter, hvad det handler om!

Nå nå, nu er det da vist dig der lader dig rive med af enøjet entusiasme!
Indrømmet, jeg er selv en af dieselkørerne, men jeg mindes ikke at en eneste
dieselkører har argumenteret for at oliefyret var vildt sportslig eller
gåsehudsfremkaldende inspirerende i sin karakteristik. Udgangspunktet for
både denne og de andre verserende diskussioner har været at
dieselkarakteristikken giver et godt bundtræk, højt moment ved lave omdr.
Dieselpiloterne har også givet udtryk for at de synes om de gode
mellemaccelerationer UDEN nedgearing, altså bekender man sig til den
kørestil. Jeg er ikke i tvivl om at en motorstærk benzinbil ved brug af
nedgearing kan levere en endnu kraftigere acceleration, og at mange bekender
sig til den kørestil, men derfor siger jeg ikke at de ikke fatter hvad det
handler om!

> Netop - og derfor er den kedelig at køre i.

Kommer vel an på hvad man ønsker.

> En sammenligning mellem 1.8T og TDI vil selvfølgelig falde ud til
> T-modellens fordel, når vi taler om hurtighed (!) og drivers feeling.
> Dét kan ingen TDI hamle op med.

Nu forudsætter du igen at man ifører sig ventilerede kørehandsker og ønsker
de frydefulde vrælende accelerationer. Jeg har selv haft Leon 1.8T 180 hk,
stor fornøjelse ja, men bekender mig alligevel mere til
oliefyrskarakteristikken. Kører 70 Kkm årligt, og bevæger mig rask hen over
landkortet, men min gennemsnitshastighed i TDI'en er ligeså høj som i 1.8T.

> Netop

Men denne cruising kan sagtens foregå med gennemsnitshastigheder der ligger
på niveau med benzinbilernes.

Kørehandskerne igen.

> Ja da - ingen tvivl om det. Især hvis man "vader" fra den ene over i
> den anden. Jeg har prøvet mellem Passat 1.8T og 130 hk TDI. Hold da
> kæft hvor blev jeg skuffet over sidstnævnte.

Jamen sådan er folk jo så forskellige, og det får ikke mig til at mene at du
ikke har fattet hvad det handler om, blot at du har en anden forventning til
en bil.

Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-03-04 15:05

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> skrev :

>Indrømmet, jeg er selv en af dieselkørerne, men jeg mindes ikke at en eneste
>dieselkører har argumenteret for at oliefyret var vildt sportslig eller
>gåsehudsfremkaldende inspirerende i sin karakteristik.

Hvor megen gåsehud er der nu også i oplevelsen af en af de nye
diesler? Netop som om der er ved at komme gang i raketten :

Splufffff, og næste gear skal lægges ind... ellers går den da helt
sukkerkold. (Citroen C5 er prøvet)

Stik dog svinet en god pløreturbine ;)

>Kommer vel an på hvad man ønsker.

det er netop lige det :) Jeg kunne sagtens leve med en diesel, bare
jeg må beholde Spirilen til de sjove dage.

Fra : Carsten Petersen

Dato : 14-03-04 15:31

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Hvor megen gåsehud er der nu også i oplevelsen af en af de nye
> diesler? Netop som om der er ved at komme gang i raketten :

Det er jo også det jeg mener

> det er netop lige det :) Jeg kunne sagtens leve med en diesel, bare
> jeg må beholde Spirilen til de sjove dage.

Det må du gerne

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-03-04 15:09

Altså, Mogens - du kendte præmissen for de udsagn, der er kommet, lige så
godt som alle:

Kvik men tilbagelænet kørsel ud nedgearinger. Når du nægter at anderkende
konklusionerne, der drages på blandt andet denne præmis, så synes jég, det
er en øn-øjet tankegang.

Personligt mener jeg, at både benzinbiler og dieselbiler biler har en
kørselsmæssig "lækkerhed".

Sådan ser verden også ud for mig - altså gennem det ene øje - men jeg har
heldigvis to.

Carsten kalder det "kørehandskerne igen" - jeg synes, det er en god
beskrivelse.

Jeg tror ikke, der er nogen, der mener, at en TDi´er er en lækrere motor end
din 232 hestes Alfa for eksempel - det ER to forskellige ting.

Som rødvin og hvidvin.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 14-03-04 18:04

On Sun, 14 Mar 2004 14:48:39 +0100, "Carsten Petersen"
<carsten@newmail.dk> wrote:

> [...]

:)

> [...]
>dieselkører har argumenteret for at oliefyret var vildt sportslig eller
>gåsehudsfremkaldende inspirerende i sin karakteristik.

Jow, jow - I tror I sprinter frem på motorvejen og gang på gang må "vi
andre" sidde med trommende fingre på instrumentbordet

> [...]
>Dieselpiloterne har også givet udtryk for at de synes om de gode
>mellemaccelerationer UDEN nedgearing, altså bekender man sig til den

Hvordan kan et spørgsmål som: "Skal jeg vælge en 110 hk TDi eller 1.8
T modellen" så komme på tale!

> [...]
>sig til den kørestil, men derfor siger jeg ikke at de ikke fatter hvad det

Man kan ikke slå alle over en kam...

>Kommer vel an på hvad man ønsker.

Igen - hvordan kan man så finde på at stille et spørgsmål op, om man
skal vælge en TDI eller en 1.8 T

>Nu forudsætter du igen at man ifører sig ventilerede kørehandsker og ønsker
>de frydefulde vrælende accelerationer.

Nej, nej - en 1.8 T har ikke vrælende overhalinger. Prøv een.

>Jeg har selv haft Leon 1.8T 180 hk

Nå, okay

>stor fornøjelse ja, men bekender mig alligevel mere til oliefyrskarakteristikken.
>Kører 70 Kkm årligt, og bevæger mig rask hen over landkortet, men min
>gennemsnitshastighed i TDI'en er ligeså høj som i 1.8T.

Så forstår jeg, du solgte din Leon m/180 hk
Hvis du ligeså geren kører i din TDI som i din tidligere Leon m/180 hk
er der noget grundlæggende galt i din bilmæssige vurdering :)
Hvorfor købte du overhovedet Leon*en ?

>Men denne cruising kan sagtens foregå med gennemsnitshastigheder der ligger
>på niveau med benzinbilernes.

Ikke hos mig - kan jeg endvidere også se på de tyske motorveje.
TDI'erne følger ikke med.

>Kørehandskerne igen.

Nej, nej - du tager helt fejl.

>Jamen sådan er folk jo så forskellige, og det får ikke mig til at mene at du
>ikke har fattet hvad det handler om, blot at du har en anden forventning til
>en bil.

OK - thanx.

/Mogens

Fra : Carsten Petersen

Dato : 15-03-04 00:45

> :)

> Jow, jow - I tror I sprinter frem på motorvejen og gang på gang må "vi
> andre" sidde med trommende fingre på instrumentbordet

Det tror jeg såmænd ikke at vi tror, og på trods af smiley'en kan jeg ikke
mindes at have set en i mit bakspejl der sad og trommede utålmodigt på
instrumentbordet. Men nu har jeg jo nok aldrig mødt dig på vejen, Mogens

> Hvordan kan et spørgsmål som: "Skal jeg vælge en 110 hk TDi eller 1.8
> T modellen" så komme på tale!

Jamen det spørgsmål har da overhovedet intet med diskussionen at gøre. Du
farer ud imod de svorne dieseltilhængere, men personen der stillede
spørgsmålet har jo ikke indtaget nogen holdning til det endnu, han stiller
et spørgsmål til gruppen i håb om at få et råd, måske uddybet lidt med
fordele og ulemper ved de 2 modeller, og DET får han sørme her!

> Man kan ikke slå alle over en kam...

Det gør jeg heller ikke, men du gør.

> Igen - hvordan kan man så finde på at stille et spørgsmål op, om man
> skal vælge en TDI eller en 1.8 T

Se ovenstående.

> Nej, nej - en 1.8 T har ikke vrælende overhalinger. Prøv een.

> Nå, okay

oliefyrskarakteristikken.

> Så forstår jeg, du solgte din Leon m/180 hk

Firmabil, så brændstoføkonomien er ligegyldig.

> Hvis du ligeså geren kører i din TDI som i din tidligere Leon m/180 hk
> er der noget grundlæggende galt i din bilmæssige vurdering :)

Nu er du igen enøjet, min bilmæssige vurdering kan vel være ligeså god som
din, og jeg har fundet behag i oliefyret.

> Hvorfor købte du overhovedet Leon*en ?

Skifter bil 2 gange årligt, så der skal lidt nyt til. De sidste 3 har været
TDI.

> Ikke hos mig - kan jeg endvidere også se på de tyske motorveje.
> TDI'erne følger ikke med.

Måske ikke lige hos dig Mogens, men for mit eget vedkommende må jeg sige at
afslappet kørsel på motorvejen er når hastigheden uden skelen til
speedometeret lægger sig på en hastighed hvor jeg synes bilen hviler i sig
selv, og det er for mit vedkommende 200-210 km/t. I vort sydlige broderland
går det gerne lidt stærkere. Herhjemme kan det jo være et problem med 187
km/t-grænsen, og når de indfører 160 km/t-grænsen, ja det er jo næsten
emigrationsgrund.

> Nej, nej - du tager helt fejl.

Det tror jeg ikke.

> OK - thanx.

Var så lidt

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 10:59

> En diesel render jo ikke nær så mange snoninger som bensineren, så
> alene det indikerer længere levetid. Desuden er der det store moment
> der sparer gearskift og kobling.

Men den dobbelt så høje kompression byder så på et eller andet tidspunkt på
revner i topstykket.

/Claus