Spørgsmål ang. B kørekort
Fra : BGPetersen

Dato : 07-03-04 13:50

Hej, mig og noget familie har et spørgsmål. Hvad må man køre med et B
kørekort, både af biler ( kg ) og trailer ( med uden bremser ). Min
svigermor postår hårdnakket af man må køre en 3500 kg ladvogn.

Mvh. Brian Petersen

Fra : Carsten Stage

Dato : 07-03-04 13:55

BGPetersen wrote:

> Hej, mig og noget familie har et spørgsmål. Hvad må man køre med et B
> kørekort, både af biler ( kg ) og trailer ( med uden bremser ). Min
> svigermor postår hårdnakket af man må køre en 3500 kg ladvogn.

B giver ret til at føre motorkøretøj med en tilladt totalvægt på indtil 3500
kg. Afhængig af hvad bilen er godkendt til og egenvægt, kan du trække et
påhæng på indtil 3500 kg. Altså et vogntog på maksimalt 7000 kg.

Se også:

http://www.dk-u.dk/dku/faq/synsfri/default.htm

her gennemgås reglerne både med hensyn til førerbevis samt til reglerne for
synsfri sammenkobling.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 07-03-04 14:01

Carsten Stage wrote:

> [...]
> indtil 3500 kg. Afhængig af hvad bilen er godkendt til og egenvægt,
> kan du trække et påhæng på indtil 3500 kg. Altså et vogntog på

Der var jeg for hurtig og fik klippe/klistret forkert. Her kommer det
rigtige:

B giver ret til at føre motorkøretæg med tilladt totalvægt på indtil 3500 kg
Afhængig af hvad bilen er godkendt til, må du altid trække indtil 750 kg.
Altså kan du totalt komme op på 4250 kg. Ellers er det maksimale for
vogntoget 3500 kg.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-03-04 19:27

Carsten Stage wrote:
> [...]

Dette er for B/E kørekort.

> [...]
> 3500 kg Afhængig af hvad bilen er godkendt til, må du altid trække
> indtil 750 kg. Altså kan du totalt komme op på 4250 kg. Ellers er det

Jep.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : alexbo

Dato : 07-03-04 14:06

"BGPetersen" skrev

> Hej, mig og noget familie har et spørgsmål. Hvad må man køre med et B
> kørekort, både af biler ( kg ) og trailer ( med uden bremser ). Min
> svigermor postår hårdnakket af man må køre en 3500 kg ladvogn.

En bil eller vogntog( bil og trailer) på indtil 3.500 kg.
Dog må man altid trække 750kg. d.v.s. at med en bil på 3.500kg. og en
trailer på 750kg. kan man nå op på 4.250kg.
Bremserne på traileren har ikke noget med kørekortet at gøre.

Jeg ser at en anden skriver 7.000kg., det er forkert.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 07-03-04 14:53

On Sun, 7 Mar 2004 14:05:43 +0100, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>Bremserne på traileren har ikke noget med kørekortet at gøre.
>
>Jeg ser at en anden skriver 7.000kg., det er forkert.

Men får man fat på en trailer kort, er det pludselig ikke længere
forkert.
Flemming Jacobsen

Fra : alexbo

Dato : 07-03-04 16:18

"Thunderbird > skrev

> Men får man fat på en trailer kort, er det pludselig ikke længere
> forkert.

Jow, det er stadig forkert, spørgsmålet gik på et B kørekort.
Et B-E kørekort er noget andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Stage

Dato : 07-03-04 16:56

alexbo wrote:

> Jow, det er stadig forkert, spørgsmålet gik på et B kørekort.
> Et B-E kørekort er noget andet.

Forkert?
Det var blot et svar på noget andet, end der bliv spurgt om... Derfor
postede jeg straks en korrektion, da jeg opdagede, at jeg havde svaret
forkert.

Fra : alexbo

Dato : 07-03-04 17:08

"Carsten Stage" >

> Det var blot et svar på noget andet, end der bliv spurgt om...

Ja, så kan det ikke være svaret der er forkert, men spørgsmålet, det havde
jeg ikke lige tænkt på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 07-03-04 18:55

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

> Men får man fat på en trailer kort, er det pludselig ikke længere
> forkert.

Jo det er.
Et normalt B kørekort giver ret til at køre et køretøj eller vogntog med
en maskimalvægt på 3500 kg - trailer inklussiv!!! Dog må traileren
maksimalt veje 750 kg...

Trailerkortet (BE) giver 'kun' tilladelse til at køre med en trailer der
vejer mere end 750 kg (forudsat at bilen foran må køre med den)
De 3500 kg skal altså stadig overholdes!!!

Hvis man vil køre med mere skal man have et lastbil-kørekort (C) og
dertilhørende hænger-kort (CE)

Bremser på traileren har kun indflydelse på hvor meget den må veje.

--
-Lasse-

Fra : Carsten Stage

Dato : 07-03-04 19:00

Lasse Leegaard wrote:

> Trailerkortet (BE) giver 'kun' tilladelse til at køre med en trailer der
> vejer mere end 750 kg (forudsat at bilen foran må køre med den)
> De 3500 kg skal altså stadig overholdes!!!

Beklager, du tager fejl!

Som tidligere skrevet, kan du med BE komme helt op på 7 tons tilladt
totalvægt. Det fremgår altsammen af den udmærkede information fra Rådet for
Større Færdselssikkerhed. Der gennemgås reglerne for både kørekort og for
synsfri sammenkobling:

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-03-04 18:59

"Lasse Leegaard" <Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> en maskimalvægt på 3500 kg - trailer inklussiv!!! Dog må traileren

Forkert - hvis det trækkende køretøj har en totalvægt på 3500Kg må det
trække 750kg på et alm. B-kort.
Derudover tager du også fejl når du påstår man kun må køre med 750Kg
uden trailerkort.
Du må køre med bilens egenvægt +50Kg, dog maksimalt det bilen er
godkendt til.

> Trailerkortet (BE) giver 'kun' tilladelse til at køre med en trailer
der
> vejer mere end 750 kg (forudsat at bilen foran må køre med den)
> De 3500 kg skal altså stadig overholdes!!!

Stadig forkert

> Hvis man vil køre med mere skal man have et lastbil-kørekort (C) og
> dertilhørende hænger-kort (CE)

også forkert
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Reino Andersen

Dato : 07-03-04 19:51

Brian Sørup skrev:

> Derudover tager du også fejl når du påstår man kun må køre med 750Kg
> uden trailerkort.
> Du må køre med bilens egenvægt +50Kg,

Forkert - det afhænger også af bilens største påhængsvægt med bremser.

> dog maksimalt det bilen er godkendt til.

Forkert - det har intet med B/E-kørekort at gøre.

--
Reino

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-03-04 21:47

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

> Forkert - det afhænger også af bilens største påhængsvægt med bremser.

Læs næste linie.....

> Forkert - det har intet med B/E-kørekort at gøre.

Det har du ret i.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Reino Andersen

Dato : 07-03-04 22:52

Brian Sørup skrev:

> Læs næste linie.....

Din påstand "Du må køre med bilens egenvægt +50Kg, dog maksimalt det bilen
er godkendt til" giver ingen mening.

--
Reino

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-04 20:08

Reino Andersen wrote:
:: Brian Sørup skrev:
::
::: Læs næste linie.....
::
:: Din påstand "Du må køre med bilens egenvægt +50Kg, dog maksimalt det
:: bilen er godkendt til" giver ingen mening.

Jeg forstod den ellers godt!

M.v.h.

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 08-03-04 00:50

Brian Sørup <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:

> [...]
> uden trailerkort.
> Du må køre med bilens egenvægt +50Kg, dog maksimalt det bilen er

Det var lige godt pokkers - jeg tog fejl!!! :)
Men det gør du også lidt :)
Ifølge: http://www.sikkertrafik.dk/164e3e80 går +50 kg-reglen på at
bilens egenvægt +50 kg skal være større end trailerens max total-vægt

--
-Lasse-

Fra : Brian Sørup

Dato : 08-03-04 13:42

> [...]
> Ifølge: http://www.sikkertrafik.dk/164e3e80 går +50 kg-reglen på at
> bilens egenvægt +50 kg skal være større end trailerens max total-vægt

Større end eller lig med -

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-03-04 19:30

Lasse Leegaard wrote:
> Et normalt B kørekort giver ret til at køre et køretøj eller vogntog
> med en maskimalvægt på 3500 kg - trailer inklussiv!!! Dog må
> traileren maksimalt veje 750 kg...

Det er korrekt, at trailer maks. må veje/have en totalvægt på 750 kg, hvis
man kun har B kørekort og bilen har en totalvægt på 3.500 kg. Ellers er dit
svar forkert.

> Trailerkortet (BE) giver 'kun' tilladelse til at køre med en trailer
> der vejer mere end 750 kg (forudsat at bilen foran må køre med den)
> De 3500 kg skal altså stadig overholdes!!!

Niks. 3.500 kg + 3.500 kg = 7.000 kg.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Th Frydensberg

Dato : 07-03-04 14:19
Fra : Kenneth Fritz

Dato : 07-03-04 14:23

Altså passer de 4250kg som de andre sige ikke?
Hvis gutten ikke var forvirret inden han spurgte, så er han det da nu!

Fra : Th Frydensberg

Dato : 07-03-04 14:23

BGPetersen wrote:

http://www.sikkertrafik.dk/1c8000c
klik på
Beregningsmodel til synsfri sammenkobling

Fra : Brizz

Dato : 07-03-04 16:15

> Min
> svigermor postår hårdnakket af man må køre en 3500 kg ladvogn.

Det må hun også godt.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-03-04 19:03

"BGPetersen" <bgpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej, mig og noget familie har et spørgsmål. Hvad må man køre med et B
> kørekort, både af biler ( kg ) og trailer ( med uden bremser ). Min
> svigermor postår hårdnakket af man må køre en 3500 kg ladvogn.

her kan du tjekke trailerreglerne:
http://www.nielsebbesengruppe.dk/diverse/Trailer/Trailer.htm
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Madsen

Dato : 07-03-04 21:47

> [...]
> kørekort, både af biler ( kg ) og trailer ( med uden bremser ). Min
> svigermor postår hårdnakket af man må køre en 3500 kg ladvogn.

Se følgende link:
http://www.politi.dk/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm

--
Hilsen