Klima og aircon?
Fra : ReeBuz

Dato : 05-03-04 13:29

Hvad er egentlig forskellen?

--

Patrick
(- ved svar: fjern det lille dyr i min mailadresse)

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 05-03-04 13:32

"ReeBuz" <psgmyre@get2net.dk> wrote in message
> Hvad er egentlig forskellen?

Normalt, at du kan regulere temperaturen med klima, fx sætte temp. til 21
grader. Et aircondition sender kold luft ind i kabinen, men kan ikke
reguleres med grader.

Vh

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-04 13:45

> Et aircondition sender kold luft ind i kabinen, men kan ikke
> reguleres med grader.

.... men kun med de sædvanlige kold/varm-knapper.

De dyreste klimanlæg har alverdens li´r i sig - individuel temp for hver
siddeplads etc.

/ Jan W Nielsen

Fra : ReeBuz

Dato : 05-03-04 13:47

"Morten Højgaard Roth" <mhroth@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> Normalt, at du kan regulere temperaturen med klima, fx sætte temp. til 21
> grader. Et aircondition sender kold luft ind i kabinen, men kan ikke
> reguleres med grader.

Tja, det lyder jo logisk og ligetil. Takker...

--
Patrick

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-03-04 15:03

ReeBuz wrote:
> Hvad er egentlig forskellen?

Klima = aircon = du styrer selv det hele - hele tiden.

Fuld aut. klima = du sætter temperaturen, anlægget klarer resten.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bernhard Ege

Dato : 05-03-04 17:05

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Klima = aircon = du styrer selv det hele - hele tiden.

nej, klima er ikke lige aircon.

> Fuld aut. klima = du sætter temperaturen, anlægget klarer resten.

Et klimaanlæg styrer lufttemperatur og evt. også blæser. Fuld automatisk
klima er et udtryk for dem som tror at klima og aircon betyder det
samme.

mvh Bernhard

Fra : Mogens...

Dato : 05-03-04 19:42

On Fri, 5 Mar 2004 17:05:00 +0100, "Bernhard Ege"
<bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:

>nej, klima er ikke lige aircon.

Korrekt

>Et klimaanlæg styrer lufttemperatur og evt. også blæser.

Luftfugtighed, el-bagrude og mange andre ting styres også automatisk

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-03-04 20:03

> Luftfugtighed, el-bagrude og mange andre ting styres også automatisk

Det er sørme godt nok ikke altid - og den med luftfugtigheden er vist også
ret sjælden - selvom den findes.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 05-03-04 21:01

On Fri, 5 Mar 2004 20:02:39 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det er sørme godt nok ikke altid - og den med luftfugtigheden er vist også
>ret sjælden - selvom den findes.

Min Alfa Romeo gør.
Ligesom den afbryder for det fuldaut. klimaanlæg, når man trykker
speederen i bund - alle 232 hk skulle jo gerne være til rådighed!

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-03-04 11:29

Mogens... wrote:

> Korrekt

Forkert.

> Luftfugtighed, el-bagrude og mange andre ting styres også automatisk

Ikke i de biler med aut. klima, jeg har haft. Fx Jeep Grand Cherokee
Limited.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens...

Dato : 06-03-04 14:44

On Sat, 6 Mar 2004 11:29:12 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Forkert.

Klimaanlæg er noget helt andet end det, man i DK kalder aircon.

>Ikke i de biler med aut. klima, jeg har haft. Fx Jeep Grand Cherokee
>Limited.

Det er muligt, du ikke har haft en bil med den slags
Men en række andre dyre biler som Saab turbo og min Alfa Romeo til
750.000 kr har altså de finesser, Morten.
Bjørns Volvo S80 T6 sikkert det samme, MB E300 osv.

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-03-04 15:43

Mogens... wrote:
> Klimaanlæg er noget helt andet end det, man i DK kalder aircon.

Muligvis. Men du ser tit hos forhandlere, at der står "klimaanlæg" blot
fordi, at den har aircon.
Alt hvad jeg prøver at sige, er at hvis man kigger på bil, og der står
"klima" skal man ikke være 100 % sikker på, at det er fuldaut. Det kan også
blot være et normalt anlæg med en masse drejeknapper, som man selv skal
indstille, der desuden har en knap til airc.

> Det er muligt, du ikke har haft en bil med den slags

Og hvad vil du så kalde det som der er i en Jeep, hvor du stiller temp. på
23 grader og den selv sørger for resten?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens...

Dato : 06-03-04 17:56

On Sat, 6 Mar 2004 15:43:02 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Muligvis. Men du ser tit hos forhandlere, at der står "klimaanlæg" blot
>fordi, at den har aircon.

Det er fordi forhandleren er et fjols

>http://netrep.dk/ordbog.htm#Aircondition
>De mener også at det er det samme...

Og? - hvad ved de om det?

> [...]

>Det kan også blot være et normalt anlæg med en masse drejeknapper,
>som man selv skal indstille, der desuden har en knap til airc.

Normalt anlæg?

>Og hvad vil du så kalde det som der er i en Jeep, hvor du stiller temp. på
>23 grader og den selv sørger for resten?

Aut. klimaanlæg, hvis den indeholder alle de faciliteter, der hører
til. Eksempelvis at luften "renses" for vand

I DK oplever man aircon som værende et manuelt anlæg uden
temperaturangivelse endsige muligheden for at holde temp. på et
bestemt niveau.

Klimaanlæg styrer (i modsætning til aircon) klimaet fuldstændigt ud
fra det niveau, du angiver pr. digi eller drejeknap med temp. Desuden
affugter det luften og andre ting.

Sådan er det

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-03-04 22:35

Mogens... wrote:
> Sådan er det

Og der er jeg så ikke enig.

Jeg mener at det er en definationssag.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 07-03-04 01:47

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Klimaanlæg styrer (i modsætning til aircon) klimaet fuldstændigt ud
> fra det niveau, du angiver pr. digi eller drejeknap med temp. Desuden
> affugter det luften og andre ting.
>
> Sådan er det

Et aircon affugter da også luften. Det er da ikke en specielt indbygget
feature i et fuldautomatisk klimaanlæg, i forhold til et "manuelt"
aircon-anlæg.

mvh
Bendt

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-03-04 09:31

> Et aircon affugter da også luften. Det er da ikke en specielt indbygget
> feature i et fuldautomatisk klimaanlæg, i forhold til et "manuelt"
> aircon-anlæg.

I så fald vil jeg også gerne høre hvordan..

At affugte luften er jo mange ting, hvorfor jeg undlod at stille det
spørgsmål.

Et alm. varmeapparat affugter jo også luften om vinteren, idet den relative
luftfugtighed falder, når man opvarmer luften.

Men at et klimanlæg decideret kan styre fugtighed i kabineluften er vist
meget, meget sjælden - i hvert fald hvis man så om for eksempel vinteren kan
bede om at få tilsat fugt, når kold og tør vinterluft bliver endnu tørrere,
fordi den varmes på på vej ind i bilen.

/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-03-04 13:51

On Sun, 7 Mar 2004 09:31:09 +0100, "Jan W Nielsen"

>I så fald vil jeg også gerne høre hvordan..

>--

Det gør den ved hjælp af evaporizeren som er på et hvilket som helst
air-con anlæg.

Du kan se vandpytten under bilen når du har holdt stille et øjeblik.

Forskellen på a/c og diverse klimaanlæg er, at der på de mere
avancerede anlæg findes features der kan regulere forskellige ting.

Min har f.eks. bizone men ikke regulering af luftfugtigheden.

Der skal jo være noget ekstra til en Alfaejer der har betalt 3 gange
så meget for bilen.

>--

>Et alm. varmeapparat affugter jo også luften om vinteren, idet den relative
>luftfugtighed falder, når man opvarmer luften.

>--

Ja, det gør det, men det skaffer dig ikke af med fugten. Det er derfor
at et a/c anlæg er en formidabel dugfjerner.

> [...]

>bede om at få tilsat fugt, når kold og tør vinterluft bliver endnu tørrere,

Jeg kan ikke komme i tanker om biler der har denne feature. Jeg
forestiller mig, at der så skulle være en separat vandtank til
formålet. Hvor skulle anlægget ellers få resourser fra til forøgelse
af luftfugtigheden?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-03-04 15:40

> Det gør den ved hjælp af evaporizeren som er på et hvilket som helst
> air-con anlæg.

Vil du påstå, at klimaanlægget i en Mogens Alfa Romeo kan holde den relative
luftfugtighed på omkring 80 i kabinen, også om vinteren, hvor den ellers
falder til et noget lavere niveau...?

Altså - at den reelt kan regulere luftfugtigheden..?

> Forskellen på a/c og diverse klimaanlæg er, at der på de mere
> avancerede anlæg findes features der kan regulere forskellige ting.

Jep - det har jeg også skrevet nogle gange.

> Ja, det gør det, men det skaffer dig ikke af med fugten.

Jeg ved ikke helt, hvad du mener, tror jeg.

Der er en ret voldsom lufftgennemstrømning i kabinen, når bilen kører -
næsten uanset hvor meget blæs, der er på dyserne. Hvis du varmer luften
udefra op og sender den ind gennem dyserne, vil den derefter naturligt
forsvinde bagud af bilen, når denne kører. Dermed vil den også tage fugten
med ud og efterlade en tør kabine.

> [...]
> forestiller mig, at der så skulle være en separat vandtank til
> formålet. Hvor skulle anlægget ellers få resourcer fra til forøgelse

Helt enig - hvori består så styringen af luftfugtigheden...?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-04 17:15

> Helt enig - hvori består så styringen af luftfugtigheden...?

Har heller aldrig hørt om en bil med A/C der kan hæve luftfugtiheden.
Jeg tror det er en and !

Men i princippet tilføjer man bare vanddampe.
For over ti år siden arbejdede jeg på Dancall (nu Flextronics - så længe det
varer), der tilsatte vi luften fugt i vinterperioden.
- Statisk elektricitet og elektronikproduktion er en dårlig cocktail :)
Det gjorde man bare ved at lede vanddampe ud i rørene til friskluft
indblæsning.

/Claus

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-04 22:41

Claus Petersen wrote:
:: Har heller aldrig hørt om en bil med A/C der kan hæve luftfugtiheden.
:: Jeg tror det er en and !

Man tilsætter udefrakommende luft - udenom A/C.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 23:15

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> Claus Petersen wrote:
> :: Har heller aldrig hørt om en bil med A/C der kan hæve luftfugtiheden.
> :: Jeg tror det er en and !
>
> Man tilsætter udefrakommende luft - udenom A/C.

Et fornuftigt svar, men man kan så ikke på en kold vinterdag hæve
luftfugtigheden til mere end den er udenfor.

/Claus

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-04 23:31

:: news:404ce864$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
::: Claus Petersen wrote:
::::: Har heller aldrig hørt om en bil med A/C der kan hæve
::::: luftfugtiheden. Jeg tror det er en and !
:::
::: Man tilsætter udefrakommende luft - udenom A/C.
:::
::
:: Et fornuftigt svar, men man kan så ikke på en kold vinterdag hæve
:: luftfugtigheden til mere end den er udenfor.

Jo, for ACC'en tager netop højde for udetemp'en også. Den ekstra
udefrakommende luft, tilsættes kun om sommeren, hvor man som regel kører de
lange ture med A/C på hele tiden. Under en vis temp. fungerer A/C slet ikke.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 00:17

> [...]
de
> lange ture med A/C på hele tiden. Under en vis temp. fungerer A/C slet

Jeg synes netop at det på denne tid af året hvor luffugtigheden er lav,
kunne være ønskværdigt at hæve den lidt.
F.eks for at undgå statisk elektricitet.

/Claus

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-03-04 17:29

On Sun, 7 Mar 2004 15:40:22 +0100, "Jan W Nielsen"

> [...]
>falder til et noget lavere niveau...?
>
>Altså - at den reelt kan regulere luftfugtigheden..?

Nej, det vil jeg ikke påstå, for jeg har aldrig set et sådant anlæg,
endsige hørt om det.

>--
>
>Jep - det har jeg også skrevet nogle gange.

>Jeg ved ikke helt, hvad du mener, tror jeg.

>--

Det jeg mener er, at når a/c kører på en lummer sommerdag med
regnbyger, så tapløber det fra anlægget med kondens. Selv den bedste
luftgennemstrømning kan ikke hamle op med det.

Læg bl.a. mærke til på en varm dag med regn, hvor mange af bilerne der
kører rundt med duggede ruder. Især lige efter at folk har sat sig ind
i dem med vådt overtøj.

>Helt enig - hvori består så styringen af luftfugtigheden...?

>--

Du har vist klippet i mit oprindelige indlæg, så mine tvivl om en
sådan styring er blevet borte.

Jeg ved det som sagt ikke, og har aldrig set det. Et eller andet sted
vil jeg mene at det bl.a. vil kræve et hygrometer, så man kan følge
med i hvordan det står til, men det har jeg aldrig observeret på nogen
bils udstyrsliste.

Til gengæld har jeg af og til mødt personer, der i bare entusiasme har
troet at deres biler har kunnet mere end de egentlig kan.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-03-04 17:51

> Nej, det vil jeg ikke påstå, for jeg har aldrig set et sådant anlæg,
> endsige hørt om det.

Heller ikke jeg - i biler altså.

> Det jeg mener er, at når a/c kører på en lummer sommerdag med
> regnbyger, så tapløber det fra anlægget med kondens. Selv den bedste
> luftgennemstrømning kan ikke hamle op med det.

Ok - det har jeg aldrig oplevet. De gange jeg har kørt med aircon, har det
kun været varmt og ikke samtidig rigtig fugtigt - sådan a´la troperne.

> Til gengæld har jeg af og til mødt personer, der i bare entusiasme har
> troet at deres biler har kunnet mere end de egentlig kan.

Ok..

I øvrigt ville jeg også helst have et "klima-anlæg", men forstår ikke folks
ståhej over den manuelle funktion i aircondition.

Da jeg sidste sommer kørte 6.000 km i sydeuropa i en helt ny Laguna DCi med
manuel aircon, var det ikke noget problem for mig at styre det. På nøjagtig
samme måde, som at det heller ikke er et problem for mig at regulere varmen
på apparatet om vinteren.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-04 22:40

Folmer Rasmussen wrote:
[...]
::: --
::
[...]

Som jeg har forstået det, tilsættes en passende mængde udefrakommende luft -
udenom A/C-anlægget, hvorved der bibeholdes en vis mængde luftfugtighed.

Jeg oplevede bl.a. i USA at få totalt udtørrede slimhinder i en bil kun
udstyret med A/C. Det har jeg aldrig oplevet i en Saab 9000 med ACC
(Automatic Climate Control). Det er samme anlæg som sidder/sad i Mogens'
Alfa. Jeg kørte forrige sommer 6500 km på 10 dage op gennem Sverige og
Finland og oplevede ikke én eneste gang udtørrede slimhinder.

M.v.h.

Fra : Mogens...

Dato : 09-03-04 21:00

On Mon, 8 Mar 2004 22:40:20 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Det har jeg aldrig oplevet i en Saab 9000 med ACC
>(Automatic Climate Control). Det er samme anlæg som sidder/sad i Mogens'
>Alfa.

Jeg har stadig een
Og jeg får ikke udtørrede slimhinder i min!

/Mogens

Fra : Jens

Dato : 07-03-04 17:36

> I så fald vil jeg også gerne høre hvordan..

Både aircon og klimaanlæg afkøler luften (og uddriver derved fugtighed)
og opvarmer derefter luften til ønsket niveau (manuelt hhv. automatisk
reguleret).

Ingen af anlægstyperne har umiddelbart mulighed for at befugte tør luft
til ønsket fugtighedsgrad, undtagen i eksklusive udførelser.

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-03-04 15:53

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-03-04 16:00

> Klimaanlæg er noget helt andet end det, man i DK kalder aircon.

Faktisk er der ikke nogen bestemt betydning af ordet - men der er
efterhånden ved at danne sig en enighed om, at klimaanlæg er termostatstyret
aircondition - nogle gange med noget ekstra elektronisk gøgl på.

I bund og grund har det alle dage heddet "aircon" (f.eks. i USA), hvad enten
det havde termostat eller ej. Men formentlig på grund af hensyn til
markedsføring af de elektronisk styrede køleanlæg, der nu også vinder indpas
i almindelige biler, begyndte man at bruge det danske ord "klima-anlæg".

Det er i hvert fald de svar, der gives i aviserne brevkasser på samme
spørgsmål - og det falder fint i tråd med min egen opfattelse af ordets
brug.

> Men en række andre dyre biler som Saab turbo og min Alfa Romeo til
> 750.000 kr har altså de finesser, Morten.

Det hænger nok mere sammen med, at disse biler er dyre og derfor naturligvis
har "finesserne", end med hvad ordets betydning er i en snæver semantisk
betragtning.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-04 16:07

> [...]
termostatstyret
> aircondition - nogle gange med noget ekstra elektronisk gøgl på.

æhh aircon er altså også termostatstyret, ellers ville skidtet jo køle
til -18 °C.

Kald det hellere elektronisk styring af temperaturen ved klima og
manuel/mekanisk indstilling af temperaturen til aircon.
På tysk hedder hele skidtet "klima" hvor det sætter ordet fuldautomatisk
foran "klima"

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-03-04 16:14

> æhh aircon er altså også termostatstyret, ellers ville skidtet jo køle
> til -18 °C.

Men jo ikke termostatstyret på den måde, at bilen selv regulerer
kuldetrømmen ift en evt kraftig og pludseligt opstået solskin.

> På tysk hedder hele skidtet "klima" hvor det sætter ordet fuldautomatisk
> foran "klima"

Det støtter jo fint forklaringen om, at ordet ikke har nogen bestemt
betydning.

Det hele afhænger af, hvordan man vælger at opfatte ordet - og her er det da
rigtigt, at der er ved at danne sig en tradition for, at "bilfolk" bruger
ordet "klimaanlæg" om et aircondition-anlæg med automatisk styret
kabinetemperatur og andre eventuelle finurligheder.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-04 16:20

> [...]
> ordet "klimaanlæg" om et aircondition-anlæg med automatisk styret
> kabinetemperatur og andre eventuelle finurligheder.

Jep Ford har da anvendt ordet Klima i deres brochurer til mondeo i mange år.
Der er reelt talt om 2 forskellige anlæg hvor det ene er en knap man drejer
på og som ikke har sensor til at tage højde for temperaturændringer.
Det andet er en elektronisk styring hvor man indtaster en temperatur i
grader celcius og så holder den denne temperatur.

Men Ford har slet ikke det her rørsystem hvor man blander varm med kold luft
for at hindre udtørring af slimhinderne. Dette har jeg hørt nogle i gruppen
betragte som det eneste ægte klima.....men begrebet er nok ved at bliver
lidt udvandet nu.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-04 22:44

Tom wrote:
[...]

Der var sgutte meget termostatstyring i den Mercury Sable (Ford Taurus) jeg
kørte i Canada. Lortet var ikke til a regulere. Enten blev det pisse koldt
eller også kogte mand.

M.v.h.

Fra : Mogens...

Dato : 06-03-04 17:58

On Sat, 6 Mar 2004 16:00:03 +0100, "Jan W Nielsen"

> [...]
>har "finesserne", end med hvad ordets betydning er i en snæver semantisk

Se mit svar andet steds - selvfølgelig er der forskel på klima og
aircon. Start ud med at læse lidt på din favoritside: www.vw.dk,
om end den er noget forvirrende på området

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-03-04 18:51

> Se mit svar andet steds - selvfølgelig er der forskel på klima og
> aircon.

Jeg ved ikke, hvilket svar du vil have, jeg skal se.

Og i givet fald, om det svar modsiger noget af det, som jeg lige har
skrevet.

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-03-04 11:28

Bernhard Ege wrote:
> nej, klima er ikke lige aircon.

Jo, det er så...

I hvert fald når du spørger forhandlere...

Det kan godt ske, at det i tidernes morgen, ikke var det samme, men i dag er
der mange forhandlere der skriver klima, blot fordi, at bilen har aircon.
Herunder bl.a. Sand Jensen i Silkeborg.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bernhard Ege

Dato : 06-03-04 15:11

> [...]
dag er
> der mange forhandlere der skriver klima, blot fordi, at bilen har

Så er det for at snyde folk til at tro at bilen har mere end den har.
Uærlige bilforhandlere finder man jo alle steder. Kan dog også skyldes
uoplyste forhandlere.

Men heldigvis ved mange forhandlere godt hvad tingene hedder (i hvert
fald dem jeg har set på bil hos for nylig). Men man skal åbenbart passe
på.

Og helt ærligt, hvor meget klimastyring er der når det eneste man kan er
at vælge mellem kold eller varm luft? Jeg ville klage hvis jeg havde
fået en bil med aircon og havde bestilt een med klimaanlæg.

mvh Bernhard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-03-04 16:05

> Og helt ærligt, hvor meget klimastyring er der når det eneste man kan er
> at vælge mellem kold eller varm luft? Jeg ville klage hvis jeg havde
> fået en bil med aircon og havde bestilt een med klimaanlæg.

Fint nok - men læs mit indlæg ovenover. Der er reelt ikke anden betydning af
ordet, end hvad du selv ligger i det.

Der er efterhånden en tradition for at kalde termostatstyret aircon for
klima-anlæg, men der er ikke nogen sprog-lov, der støtter denne tradition.

Det er et begreb, der hidrører fra markedsføringskontorerne, og som ganske
rigtigt ja, er ved at vinde indpas som sit eget ord.

/Jan W Nielsen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-03-04 16:07

Sat, 6 Mar 2004 15:11:10 +0100, skrev Bernhard Ege, på 30 linier, i
<2_k2c.858$R%1.442@news.get2net.dk>, :

> [...]
>at vælge mellem kold eller varm luft? Jeg ville klage hvis jeg havde
>fået en bil med aircon og havde bestilt een med klimaanlæg.

Hvor finder du din tolkning?
du må kunne finde et sted hvor det står. når ordbogen siger det er det
samme.

Karsten
Horsens

Fra : Bernhard Ege

Dato : 06-03-04 17:42

"Karsten Andersen" <karsten@slet.mig.jyde.dk> wrote in message
> Hvor finder du din tolkning?
> du må kunne finde et sted hvor det står. når ordbogen siger det er det
> samme.

Min tolkning har jeg ikke fra ordbogen men fra jeg første gang for mange
år siden hørte om de to begreber. Siden har jeg fået det bekræftet mange
gange og først i den senere tid er der nogen som er begyndt at blande
begreberne sammen, muligvis pga. uvidenhed. Denne uvidenhed har så
dannet en basis som mange idag bygger på.

Hvis jeg f.eks. vælger at se på hvad Citroen tilbyder så kan jeg se at
en C5 fås med airconditioning men også med fuldautomatisk klimaanlæg.

Hos VW har jeg kigget på Passat Basis model der har aircondition (ifølge
billede ser der ikke ud til at være temperatur skala på drejeknappen).
Jeg kan ikke rigtig finde egentlige detaljer på deres hjemmeside (lidt
ringe opbygget).

Fiat skelner mellem aircondition og klimaanlæg.

Jeg ville også lige have kigget på hvad Ford gjorde, men deres
hjemmeside var ikke tilgængelig.

Ud fra overnstående synes jeg ikke min opfattelse af ordene aircondition
og klimaanlæg er fejlagtig.

mvh Bernhard

Fra : Henrik B.

Dato : 08-03-04 22:45

Morten Fruergaard wrote:
:: Jo, det er så...
::
:: I hvert fald når du spørger forhandlere...

Glem nu for pokker forhandlerne - de aner ikke en skid! (for 95%
vedkommende).

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-03-04 08:16

Henrik B. wrote:
> Glem nu for pokker forhandlerne - de aner ikke en skid! (for 95%
> vedkommende).

Næ, men det er dem, der skriver skiltene i forruden på bilen, og annonce
teksen på bilbasen. Så når der står klima der, skal man ikke regne med at
det er fuldaut.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens...

Dato : 06-03-04 18:02

On Fri, 5 Mar 2004 13:28:55 +0100, "ReeBuz" <psgmyre@get2net.dk>
wrote:

>Hvad er egentlig forskellen?

Udover de forskellige postings i tråden vil jeg lige tilføje, at et
aut. klimaanlæg eksempelvis tager højde for sol og udendørstemperatur.
Selv en Golf har den facilitet!

/Mogens

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-03-04 19:32

Sat, 06 Mar 2004 18:02:14 +0100, skrev Mogens..., på 11 linier, i
<ms0k40t1av8063p21rr9adqos8alnsb56n@4ax.com>, :

Det gør mit klima anlæg ikke :--(
Det køler på fuldkraft hele tiden.....
Men når konen er med er det automatisk.

Karsten
Horsens

Fra : Bernhard Ege

Dato : 06-03-04 19:45

> Sat, 06 Mar 2004 18:02:14 +0100, skrev Mogens..., på 11 linier, i
> [...]

Hahahahahahahahahahahahahahahaha

Den var sgu god

mvh Bernhard