Alfa 33 modeller
Fra : Brian

Dato : 04-03-04 20:25

Hejsa

Jeg er blevet lidt lun på sådan en vogn, så er kunsten selvfølgelig at finde
en der ikke er rustet væk

Efter at have været ude at kigge på et par stykker, har jeg opdaget at rust
problemet, ikke bare er en skøne
Dog fik jeg vide af en forhandler, at de fra 1990 og frem (serie 3
modellerne) er galvaniseret... kan det passe ?

Nå, men jeg har prøvet et par 1.7 i.e, som jeg synes er lidt til den sløve
side, derfor må det være en 16V man skal gå efter.

Nu sidder jeg så og "researcher" lidt, og det er mildt sagt svært at finde
rundt i de forskellige modeller.

Hvis jeg kigger på www.biltorvet.dk kan jeg se at der findes 4 udgaver af
16V modellen: 16V, Boxer 16V QV, Q4 og så en S 16V QV Permanent 4.
Den sidste har jeg aldrig set herhjemme, så den ser jeg bort fra.
Men hvad er forskellen på de 3 andre ?

Så vidt jeg kan se hedder de QV fra 90-92 og i 93, skifter den så til Q4.
Har det anden betydning, end at italienerne åbenbart ikke kan se forskel på
4 og V tasten ?

Ifølge biltorvet ligger der samme motor, så det er bare udstyret der
varierer ?

Da priserne ikke varierer alverdens, kan man jo ligeså godt få så meget for
pengene, som muligt :)

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 04-03-04 20:31

On Thu, 4 Mar 2004 20:24:58 +0100, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:

> [...]
>Dog fik jeg vide af en forhandler, at de fra 1990 og frem (serie 3
>modellerne) er galvaniseret... kan det passe ?

Glipper det nu - at Thomas S ikke melder sig - kan du prøve hér:
www.alfasmeden.dk/forumdk/default.asp
Direkte: www.alfasmeden.dk/forumdk/default.asp?CAT_ID=9

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
....la' vær' med at prøve en tur!

Fra : Brian

Dato : 05-03-04 17:29

Hejsa

Mogens... skrev:

> Glipper det nu - at Thomas S ikke melder sig - kan du prøve hér:
> www.alfasmeden.dk/forumdk/default.asp
> Direkte: www.alfasmeden.dk/forumdk/default.asp?CAT_ID=9

Jeg prøver at lave en copy/paste derind så, takker!

> /Mogens
> '95 Alfa Romeo 164 Q4
> ...la' vær' med at prøve en tur!

Er den vanedannende, eller livsfarlig ?

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 05-03-04 19:25

On Fri, 5 Mar 2004 17:29:14 +0100, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:

>Er den vanedannende, eller livsfarlig ?

Livsfarligt er det næppe - bilen er spækket med rør og kollisionssikre
zoner. Næh du, det er simpelthen en nødvendighed at eje et eksemplar,
hvis man prøver een...

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 05-03-04 20:23

> Livsfarligt er det næppe - bilen er spækket med rør og kollisionssikre
> zoner. Næh du, det er simpelthen en nødvendighed at eje et eksemplar,
> hvis man prøver een...

Gælder det også en AR 155 V6 S?? Jeg påtænker stærkt at købe en så snart jeg
får behov for en bil (altså en bil der rent faktisk er sjov at køre i...)

MVH EjS

Fra : Mogens...

Dato : 05-03-04 21:03

On Fri, 5 Mar 2004 20:23:16 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

>Gælder det også en AR 155 V6 S?

Jeg synes det ikke, men det er nok bare mig. Der mangler selvfølgelig
også 60-70 hk. En 164 QV, QV 24V eller Q4 er jo endvidere også langt
bedre udstyret mm..

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 06-03-04 14:56

> Jeg synes det ikke, men det er nok bare mig. Der mangler selvfølgelig
> også 60-70 hk. En 164 QV, QV 24V eller Q4 er jo endvidere også langt
> bedre udstyret mm..

Mht. Hk er det ganske enkelt ikke til at forsikre flere. Derfor er jeg på
udkig efter en bil med en raffineret 6 cylindret motor med lige så god lyd.
Der passer Alfas 2.5 fremragende ind (jeg bryder mig ganske enkelt ikke om
en tilsvarende Opel eller Ford 2.5 V6). Køreegenskaberne går jeg ud fra den
har som en selvfølge og så kan jeg lide designet.

Udstyr er jeg ligeglad med...

Mener du jeg skal kigge efter en nyere brugt 156 (i så fald vil økonomien
række til en 1.8 TS medmindre jeg køber en svinebrugt 2.0 TS)?

MVH EjS

Fra : Mogens...

Dato : 06-03-04 15:42

On Sat, 6 Mar 2004 14:55:52 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

>Mht. Hk er det ganske enkelt ikke til at forsikre flere.

Kan der være noget om...

>Derfor er jeg på udkig efter en bil med en raffineret 6 cylindret motor
>med lige så god lyd.

OK - så er det Alfa Romeo. Der findes ikke andet betaleligt, der
matcher det. Jeg har atter en gang netop fået at vide, at jeg skal
holde mig langt væk fra en Maserati.

>Der passer Alfas 2.5 fremragende ind

Korrekt

>(jeg bryder mig ganske enkelt ikke om en tilsvarende Opel eller
>Ford 2.5 V6).

Næ - de 6 cylindrede fra Germany er der sgu ikke megen musik i ift. en
Alfa Romeo. Det er også en ganske anden stil...

>Køreegenskaberne går jeg ud fra den har som en selvfølge, og
>så kan jeg lide designet.

Jep - no problems

>Udstyr er jeg ligeglad med...

OK

>Mener du jeg skal kigge efter en nyere brugt 156 (i så fald vil økonomien
>række til en 1.8 TS medmindre jeg køber en svinebrugt 2.0 TS)?

Næh - jeg ville ikke bytte en 155 V6 med en bovlam 156 1.8 eller 2
liters. Så gå efter det, og du bliver ikke skuffet.

Der er flere på www.alfasmeden.dk, der siger, at de nye 2 liters fra
Alfa har det samme "træk" som en 2.5 V6 (vægten er også højere på
sidstnævnte), men en V6'ers beruselse får man sgu ikke i en 4
cylindret bil. Og dét vil jég godt "betale" lidt for !

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 07-03-04 02:18

> Kan der være noget om...

25 år - førstegangskøber osv. Alternativet ville være en BMW 325i - og jeg
vil ikke bruge hele min løn på forsikring.

> OK - så er det Alfa Romeo. Der findes ikke andet betaleligt, der
> matcher det. Jeg har atter en gang netop fået at vide, at jeg skal
> holde mig langt væk fra en Maserati.

Hehe - Maserati er sgu for eksotisk til min pengepung. Og ja - det var netop
prisen jeg faldt over på 155'eren. Den giver simpelt hen det meste bil for
pengene i præcis den prisklasse jeg kigger på.

> Næ - de 6 cylindrede fra Germany er der sgu ikke megen musik i ift. en
> Alfa Romeo. Det er også en ganske anden stil...

Ja - måske en G3 VR6 ville gå an. Igen - forsikringen er ikke god og lyden
er lige knap så god...

> Næh - jeg ville ikke bytte en 155 V6 med en bovlam 156 1.8 eller 2
> liters. Så gå efter det, og du bliver ikke skuffet.

Nej - med den første bil tror jeg nu 163 Hk er fint til mig. Det er jo noget
andet når ens bilbog over tidligere biler først tæller et par QV'er og Omega
3000'ere. Så får man sgu fine fornemmelser :)

> [...]
> sidstnævnte), men en V6'ers beruselse får man sgu ikke i en 4
> cylindret bil. Og dét vil jég godt "betale" lidt for !

Ja - ingen tvivl om at køreegenskaberne også har godt af lidt mindre vægt
over forenden. Og de sidste, dvs. '97 AR 155 2.0 havde næsten samme
præstationer som V6. Men jeg kan ikke være mere enig. De sidste to propper
gør hele forskellen.

MVH EjS

Fra : Mogens...

Dato : 07-03-04 09:12

On Sun, 7 Mar 2004 02:17:53 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>andet når ens bilbog over tidligere biler først tæller et par QV'er og Omega
>3000'ere. Så får man sgu fine fornemmelser :)

Jeg har sgu ikke fine fornemmelser. Et godt alternativ til en 155 vil
være en '92 Alfa Romeo 75 3.0 V6 - svær at finde men toppen af poppen,
IMO. Du finder ikke sjovere bil at køre i.

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 07-03-04 11:36

> Jeg har sgu ikke fine fornemmelser. Et godt alternativ til en 155 vil
> være en '92 Alfa Romeo 75 3.0 V6 - svær at finde men toppen af poppen,
> IMO. Du finder ikke sjovere bil at køre i.

Det var nu også mest ment ironisk... AR ejere køber ikke bil pga. fine
fornemmelser. Det lader vi sgu VW og Mercedes ejerne om.

75'eren er iøvrigt skrevet bag øret selvom den bliver svær at finde.

MVH EjS

Fra : Mogens...

Dato : 07-03-04 11:44

On Sun, 7 Mar 2004 11:36:28 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

>75'eren er iøvrigt skrevet bag øret selvom den bliver svær at finde.

Hér er den ægte vare - '92 AR 75 3.0 V6 QV
www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?ts=4198087&id=mrty3hlr22w

Jeg havde jo tidligere en tilsvarende fra 12/91 med +200 hk, dog ikke
i QV-udgaven, der standard har 192 hk, læder og klima i DK.

De sidste udgaver var jo galvaniserede og derfor uden rust -> min
eksempelvis, hvilket næsten altid var folks overraskende bemærkning:
Damm - den er ikke engang rusten :)

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 07-03-04 12:17

> Hér er den ægte vare - '92 AR 75 3.0 V6 QV
> www.autoscout24.de/home/index/detail.asp?ts=4198087&id=mrty3hlr22w

Ahhh - det ser helt godt ud især når du nu siger den er uden rust. Og så
trækker den på baghjulene, ikke?

> Jeg havde jo tidligere en tilsvarende fra 12/91 med +200 hk, dog ikke
> i QV-udgaven, der standard har 192 hk, læder og klima i DK.

Altid rart med udtalelser fra folk der rent faktisk selv har erfaringer med
en given bil.

> De sidste udgaver var jo galvaniserede og derfor uden rust -> min
> eksempelvis, hvilket næsten altid var folks overraskende bemærkning:
> Damm - den er ikke engang rusten :)

Ja - fordomme... Men fordomme der er med til at holde prisen nede ;)

MVH EjS

Fra : Mogens...

Dato : 07-03-04 12:25

On Sun, 7 Mar 2004 12:16:54 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

>Ahhh - det ser helt godt ud især når du nu siger den er uden rust. Og så
>trækker den på baghjulene, ikke?

Jep - og med gearkssen bagude og skiverne inde ved den. Fuldendt
konstruktion som bare er SÅ sjov at køre i. Spørg blot junior

>Altid rart med udtalelser fra folk der rent faktisk selv har erfaringer med
>en given bil.

Jow, jow...

>Ja - fordomme... Men fordomme der er med til at holde prisen nede ;)

Ah, det ved jeg nu ikke. Biler i klubben holder en rimelig pris, fordi
de er iorden. Men på det "åbne" marked har du nok ret.

Jeg købte min af en gut i Lyngby, som havde "tabt interessen", fordi
han skulle ha' firmabil (P 406). I de 3 mdr., bilen stod stille under
Lyngby Storcenter, gik det hastigt ned af bakke for bilen, men det fik
jeg så rettet op på

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 07-03-04 13:17

> Jep - og med gearkssen bagude og skiverne inde ved den. Fuldendt
> konstruktion som bare er SÅ sjov at køre i. Spørg blot junior

Endnu mere interessant! Men hvad så med vedligehold. Er den svær at "komme
til" - og reservedele??

> [...]
> han skulle ha' firmabil (P 406). I de 3 mdr., bilen stod stille under
> Lyngby Storcenter, gik det hastigt ned af bakke for bilen, men det fik

Det gjorde du utvivlsomt :)

Uanset hvad jeg ender med håber jeg man kan finde præcis sådan et eksemplar
der er kørt (og plejet!) af en entusiast...

MVH EjS

Fra : Mogens...

Dato : 07-03-04 13:21

On Sun, 7 Mar 2004 13:17:06 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

>Endnu mere interessant! Men hvad så med vedligehold. Er den svær at "komme
>til" - og reservedele??

Bilen er ikke vedligeholdelsesfri - alt er konstrueret ud fra
køretekniske hensyn og ikke mekanikerens :)
Reservedele er intet problem.

>Det gjorde du utvivlsomt :)

Trods det kostede bilen mig 1.000 kr i omkostninger (salgspris -
(købspris + dele/rep) - jeg havde den eet år og kørte vel 30.000 km

>Uanset hvad jeg ender med håber jeg man kan finde præcis sådan et eksemplar
>der er kørt (og plejet!) af en entusiast...

Du kan jo starte ud med min Omega

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 07-03-04 15:01

> Bilen er ikke vedligeholdelsesfri - alt er konstrueret ud fra
> køretekniske hensyn og ikke mekanikerens :)
> Reservedele er intet problem.

Lyder godt

> Trods det kostede bilen mig 1.000 kr i omkostninger (salgspris -
> (købspris + dele/rep) - jeg havde den eet år og kørte vel 30.000 km

!!! Billigt

> Du kan jo starte ud med min Omega

Haha - jeg bliver sgu da nakket i forsikring. Men tak for info indtil
videre - jeg vil så overveje de forskellige AR muligheder. Imens skal det
lige blive forår - noget med jeg skal have skrevet et lille afgangsprojekt
som ingeniør.

MVH EjS

Fra : Brian

Dato : 05-03-04 22:14

Hejsa

Mogens... skrev:

> Livsfarligt er det næppe - bilen er spækket med rør og kollisionssikre
> zoner. Næh du, det er simpelthen en nødvendighed at eje et eksemplar,
> hvis man prøver een...

Tænkte nok det var på den måde, den skulle forståes

Jeg har efterhånden prøvet en lille håndfuld af de forskellige Alfa'er, og
min lille lomme konklusion går på, at de biler kan være alt fra den fedeste
"myrepatter-op-af-armene-og-ned-i-skridtet" oplevelse, til en ganske
almindelig familie/smart-i-en fart bil.

Personlig hælder jeg mest til de lidt ældre modeller, men da økonomi (eller
mangel på samme ;)), ikke tillader andet end en 33'er må det jo være sådan
:)

Desuden er lyden fra den "gamle" boxer motor, ren fløde for øregangene!

Bare en skam at det er så pokker svært, at finde et virkelig velholdt
eksemplar
Jeg har snart gået og luret i et halvt år, men det er selvfølgelig en god
undskyldning for at få prøvekørt en masse biler

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 06-03-04 03:46

On Fri, 5 Mar 2004 22:14:28 +0100, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:

> [...]
>Jeg har snart gået og luret i et halvt år, men det er selvfølgelig en god
>undskyldning for at få prøvekørt en masse biler

Der er nogle stykker til salg hér under "Biler i klubben":
www.alfaklub.dk

/Mogens

Fra : Nicolai

Dato : 07-03-04 19:35

"Brian" <Nejtak@til.spam> wrote in message news:<c27vq1$9mu$1@sunsite.dk>...
> [...]
> Har det anden betydning, end at italienerne åbenbart ikke kan se forskel på

Af serie 3 bilerne er der 4 benzin (boxere) og en diesel (svjh en 3
cylindret 1.8L WM maskine): 1.4 (Imola), 1.5 ie, 1.7 ie og 1.7 16V.

QV er en udstyrsmodel og Q4 har firhjulstræk (samme bil som Permanent
4, Q4 navnet passede bare bedre ind i familen med 155 Q4 og 164 Q4).
Q4'eren kan bla. kendes på at den er ret høj bagtil. 16V'eren har
altid ABS bremser og skiver ved baghjulene (ihvertfald i Danmark), det
var ekstra udstyr på de andre modeller der har tromlebremser ved
baghjulene.

Der skulle ligge nogle links til sider om Alfa 33 på min hjemmeside ;)

mvh
Nicolai

http://www.nk-h.dk

Fra : Brian

Dato : 07-03-04 21:07

Hejsa

Nicolai skrev:

> Af serie 3 bilerne er der 4 benzin (boxere) og en diesel (svjh en 3
> cylindret 1.8L WM maskine): 1.4 (Imola), 1.5 ie, 1.7 ie og 1.7 16V.

En diesel ? Fyfan... den bastard har jeg godt nok aldrig set ;)

> QV er en udstyrsmodel og Q4 har firhjulstræk (samme bil som Permanent
> 4, Q4 navnet passede bare bedre ind i familen med 155 Q4 og 164 Q4).

Så eneste forskel på QV og Q4 er 4-hjulstræk... en skam at den ikke er til
at finde herhjemme.

> [...]
> altid ABS bremser og skiver ved baghjulene (ihvertfald i Danmark), det
> var ekstra udstyr på de andre modeller der har tromlebremser ved

Okay... jeg troede (håbede) at de var uden ABS....

> Der skulle ligge nogle links til sider om Alfa 33 på min hjemmeside ;)

Har kigget lidt rundt på den, fin side :)

Det der alfa-control panel sjov... er det noget der virker ?

Jeg var ude at trille en tur i en 1.7 ie, hvor et par af lamperne kørte med
fuldt blus konstant... den mente bl.a at en dør stod åben

/Brian

Fra : Nicolai

Dato : 08-03-04 03:56

"Brian" <Nejtak@til.spam> wrote in message news:<c2fvdb$51i$1@sunsite.dk>...
> Hejsa

> En diesel ? Fyfan... den bastard har jeg godt nok aldrig set ;)

Hehe, jeg ville også blive slemt skuffet hvis jeg stødte på sådan en
:)

> Så eneste forskel på QV og Q4 er 4-hjulstræk... en skam at den ikke er til
> at finde herhjemme.

For er par år siden var der nogle stykker på mobile.de, men selv der
er de svære at finde. Jeg mener der er nogle i Alfa klubben, så med
lidt held kan det være der bliver sat en til salg om nogle år :)

> Okay... jeg troede (håbede) at de var uden ABS....

> Har kigget lidt rundt på den, fin side :)

tak tak, det er nu efterhånden mest blevet en slags logbog over
småproblemer :)

> Det der alfa-control panel sjov... er det noget der virker ?

Well, pt siger min at forlygterne ikke virker (hvilket tildels er
rigtigt da højre tågelygte kun virker periodisk.. men den melder også
samme fejl når alle lygter lyser..). Men ellers virker det udemærket,
f.eks. var det det der gjorde mig opmærksom på at kontakten til
bremselyset var istykker. Det var jeg ret glad for at vide.

> Jeg var ude at trille en tur i en 1.7 ie, hvor et par af lamperne kørte med
> fuldt blus konstant... den mente bl.a at en dør stod åben

Der er ingen advarselslampe for åbne døre i serie 3 33'erne
(ihvertfald ikke i min , jeg kan ikke huske om de første havde
sådan nogle lamper?

Alfa control panelet kan ses på dette billede, lige over gearknoppen:
http://www.nk-h.dk/pictures/ar3317ie/DSCF1673.JPG

I venstre side er der lamper for kørelys og advarselslamper i
instrumentbordet, til højre er der for køler, olie, bremser og
bremselys og i midten er der en stor rød lampe der lyser når en af de
mindre dioder lyser.

mvh
Nicolai

http://www.nk-h.dk

Fra : Brian

Dato : 08-03-04 20:34

Hejsa

Nicolai skrev:

> For er par år siden var der nogle stykker på mobile.de, men selv der
> er de svære at finde. Jeg mener der er nogle i Alfa klubben, så med
> lidt held kan det være der bliver sat en til salg om nogle år :)

Hmm... min utålmodighed sammenholdt med det Thomas Strandtoft fortæller,
gør nok at den ide er droppet :)

> Der er ingen advarselslampe for åbne døre i serie 3 33'erne
> (ihvertfald ikke i min , jeg kan ikke huske om de første havde
> sådan nogle lamper?

Well... det var hvad ejeren sagde ;)
Om han bare var ligeså forvirret over diskoteket som jeg var, skal
jeg da ikke kunne sige....

> Alfa control panelet kan ses på dette billede, lige over gearknoppen:
> http://www.nk-h.dk/pictures/ar3317ie/DSCF1673.JPG

Jeps... det var dernede fra det lyste.... kan det skidt kobles fra unde
problemer ?

/Brian

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-03-04 14:32

Brian wrote:

> Så eneste forskel på QV og Q4 er 4-hjulstræk... en skam at den ikke er til
> at finde herhjemme.

Hvad vil du med en Q4, den ekstra transmission vejer, æder effekt
og er efter min mening dybt unødvendig med de vejforhold vi har
herhjemme 98% af tiden. Grunden til at boxermotoren fik kritik i
145/146 serien var fordi den fik alt for meget vægt at slæbe rundt
på, så at ærgre dig over at du ikke kan skaffe den absolut
tungeste 33'er herhjemme er da gak..

Hvis du vil gøre noget, så gå på jagt efter sud-stumper til
undervognen, 33'eren er langt blødere og mere upræcist sat op end
sud/sprint var - faktisk i en sådan grad at der er folk i
alfaklubben der hævder at en 33'er i standardtrim slet ikke kan
dreje, den skrider blot over forhjulene. Med de rette stumper kan
den derimod komme til at køre forrygende, faktisk i en grad der
gør at du aldrig kommer til at savne 4wd-trækket..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Krath

Dato : 08-03-04 19:15

> dreje, den skrider blot over forhjulene. Med de rette stumper kan
> den derimod komme til at køre forrygende, faktisk i en grad der
> gør at du aldrig kommer til at savne 4wd-trækket..

Se bare på Sylvest - han slår alle i den klasse han kører, _hver_ gang!

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-03-04 21:51

Thomas Krath wrote:

> Se bare på Sylvest - han slår alle i den klasse han kører, _hver_ gang!

Han slår da også mange i klassen over den han selv kører i, det er
ikke usædvanligt at han vinder generelt selv om han kører i "2.
division"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Brian

Dato : 08-03-04 20:40

Hejsa

Thomas Strandtoft skrev:

> Hvad vil du med en Q4, den ekstra transmission vejer, æder effekt
> og er efter min mening dybt unødvendig med de vejforhold vi har
> herhjemme 98% af tiden.

Ikke noget åbenbart

> Grunden til at boxermotoren fik kritik i
> 145/146 serien var fordi den fik alt for meget vægt at slæbe rundt
> på, så at ærgre dig over at du ikke kan skaffe den absolut
> tungeste 33'er herhjemme er da gak..

Jaja... tanken er droppet igen

> [...]
> alfaklubben der hævder at en 33'er i standardtrim slet ikke kan
> dreje, den skrider blot over forhjulene.

Hmmm... det er vel de samme "folk" som kører lidt banerace i dem ?
Jeg skal nu bare køre på normal vis...

/Brian

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-03-04 22:00

Brian wrote:

> Hmmm... det er vel de samme "folk" som kører lidt banerace i dem ?
> Jeg skal nu bare køre på normal vis...

Jo, men derfor skal den da kunne styre alligevel..

En kendsgerning er at Alfa begyndte at gå på kompromis med
opsætningen i starten af 80'erne. Serie 3 af Alfasud havde en
blødere krængningsstabilisator end de tidligere modeller. Sprinten
som fortsatte nogle år efter Sud'en stoppede, fik ligefrem
33-undervogn, med de forreste skiver flyttet ud til hjulene og
tromler bagtil. Jeg har kun meget lidt praktisk erfaring med
33'ere, men ifølge skribenterne i klubbladet er den født
understyrende. 145'eren får ligefrem ros for at bringe tingene
tilbage på rette spor igen. Problemet er dog ikke større end det
meste kan klares med et sæt støddæmpere og fjedre, så det må vel
nærmest siges at være obligatorisk til en 33'er (hvis du
overhovedet kan finde en der ikke allerede har fået lavet
ændringen)

--
Hygge..
Thomas

Fra : Brian

Dato : 09-03-04 19:09

Hejsa

Thomas Strandtoft skrev:

> [...]
> nærmest siges at være obligatorisk til en 33'er (hvis du
> overhovedet kan finde en der ikke allerede har fået lavet

Hmm... indtil videre har jeg nu mest kigget efter biler der står så tæt på
original stand, som muligt. Det er svært at se (for et utrænet øje) om der
er ændret
i undervognen! Jeg synes nu ikke jeg har haft problemer med at håndtere
den.... det
må jeg lige prøve at lægge mærke til, næste gang jeg er ude på en kigger

/Brian

Fra : Nicolai

Dato : 08-03-04 23:12

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> wrote in message news:<404C75C7.FDC81C7D@carftp.com>...

> [...]
> 145/146 serien var fordi den fik alt for meget vægt at slæbe rundt
> på, så at ærgre dig over at du ikke kan skaffe den absolut

hehe, der ligger dog en fin video med en 33 P4 i regnvejr på KTI her:
http://www.hoffensetz.dk/thomas/

Men ellers gir' jeg dig ret, noget af det bedste ved bilen er at den
ikke vejer alt for meget.

> [...]
> den derimod komme til at køre forrygende, faktisk i en grad der
> gør at du aldrig kommer til at savne 4wd-trækket..

I starten var jeg ret overrasket ovar hvor meget den krænger i forhold
til mine forældres 164'er, men når man lige har vennet sig til det
opdager man at den faktisk står utroligt godt fast aligevel. Det føles
dog nok ret dramatisk for passagerene :)
Har du nogle tips til hvad der skal skiftes for at få den til at ligge
mere fladt på vejen? :)

MVH
Nicolai

www.nk-h.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-03-04 22:02

Nicolai wrote:

> hehe, der ligger dog en fin video med en 33 P4 i regnvejr på KTI her:
> http://www.hoffensetz.dk/thomas/

Okay, det må jeg lige kigge på..

> Men ellers gir' jeg dig ret, noget af det bedste ved bilen er at den
> ikke vejer alt for meget.

Det er absolut en afgørende fordel..

> [...]
> opdager man at den faktisk står utroligt godt fast aligevel. Det føles
> dog nok ret dramatisk for passagerene :)

I Suden synes jeg ikke det føles som om den krænger ret meget, men
set udefra ligner den en 2cv når der bliver gået til den, det er
ret underholdende..

> Har du nogle tips til hvad der skal skiftes for at få den til at ligge
> mere fladt på vejen? :)

Der må du nok hellere smutte på alfasmedens forum, der er alle
racergutterne der har prøvet både det ene og det andet.. Tricket
er vist at man ikke må overdrive, for stiv en undervogn og den
mister greb.

--
Hygge..
Thomas