Når starteren bare siger 'klik' ?
Fra : NIL

Dato : 04-03-04 20:05

Hej gruppe...

I går ville jeg starte min bil - Corolla 1.6XL årg. 88 - men der skete
absolut ingenting, da jeg drejede nøglen. Jo, et lille
klik fra et rælæ (?) ude foran...og ikke mere. Jeg var sikker på, at mit
gamle Varta-batteri omsider havde givet op.
Hér i aften fik jeg strøm fra en anden bil, så kunne jeg prøve om der stadig
kunne lades på mit batteri.

Til min overraskelse fik jeg bare den samme klik-lyd. (Altså bare et enkelt
klik, når nøglen drejes). Starteren kører ikke!

Hvad kan der være galt...er starteren færdig, eller skal den ha' et lille
dask med en hammer?...altså starteren!

Jeg ved godt, at 'emnet' har været oppe før, men jeg har aldrig haft
startproblemer og har nok ikke bidt mærke i svarene
hér i gruppen....

Hilsen
NIL

Fra : Peter König

Dato : 04-03-04 20:20

> Hvad kan der være galt...er starteren færdig, eller skal den ha' et lille
> dask med en hammer?...altså starteren!

Den er desværre nok færdig - hvis du ikke kunne høre "det lille klik" så var
en midlertidig løsning at give den et dask med hammeren.
Dit startrelæ bliver aktiveret nede på starteren når du beskriver, at den
kun klikker ved startforsøg - så det er desværre "noget" med starteren . .
;-(

MVH Peter König

Fra : Mark Sandberg

Dato : 04-03-04 20:30

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> skrev i en meddelelse:

> Hvad kan der være galt...er starteren færdig, eller skal den ha' et lille
> dask med en hammer?...altså starteren!

Det kan nok hjælpe i en periode, med et dask i ny og næ

> Jeg ved godt, at 'emnet' har været oppe før, men jeg har aldrig haft
> startproblemer og har nok ikke bidt mærke i svarene
> hér i gruppen....

Til sidst skal du alligevel have luftet dyret - altså tegnebogen.

En ombytter koster få hundrede kroner.

/Mark.

Fra : NIL

Dato : 04-03-04 22:01

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan nok hjælpe i en periode, med et dask i ny og næ

> Til sidst skal du alligevel have luftet dyret - altså tegnebogen.
>
> En ombytter koster få hundrede kroner.
>
> /Mark.

Hej

En ny starter til en AE92 Toyota koster ca. 1000 kroner. Og det er altså
priser fra firmaer som f.eks Høyer!
Jeg ved ikke hvad "Toyota" skal ha' for sådan én.

Hvor får man fat i en ombytter og hvad koster den, sammenlignet med de
'nypriser' jeg har fundet?

Hilsen
NIL

Fra : Mark Sandberg

Dato : 04-03-04 22:09

"NIL" skrev i en meddelelse:

> Hvor får man fat i en ombytter og hvad koster den, sammenlignet med de
> 'nypriser' jeg har fundet?

Prøv et lokalt auto-elektro værksted. De har som regel de gængse startere
som hyldevare og en renoveret ombytter er ligeså flot som en ny.

Jeg kan anbefale: http://www.hv-elektro.dk/

/Mark.

Fra : Henrik

Dato : 04-03-04 21:51

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg ved godt, at 'emnet' har været oppe før, men jeg har aldrig haft
> startproblemer og har nok ikke bidt mærke i svarene

Startrelæet er færdigt, det sidder sammenbygget med starteren.
Du kan enten finde gammel starter til nogle hundrede hos en hugger eller du
kan reparere den gamle starter. Inde i relæet sidder to store
kobberkontakter, de er brændt/slidt i stykker, de kan efter sigende købes
hos Toyota for omkring 25kr, eller du kan lave dem selv af et stykke
fladmast kobberrør der er filet til den rigtige størrelse.

Henrik

Fra : NIL

Dato : 04-03-04 22:06

"Henrik" <hbl@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hos Toyota for omkring 25kr, eller du kan lave dem selv af et stykke
> fladmast kobberrør der er filet til den rigtige størrelse.

Hej Henrik...

Hvad er det helt nøjagtigt der gør, at du er sikker på, at det er relæet den
er gal med?

Hvad tror du en sådan operation hos (den lille) mekaniker vil koste?

Hilsner
NIL

Fra : Peter König

Dato : 04-03-04 22:27

Inde i relæet sidder to store
> kobberkontakter, de er brændt/slidt i stykker,

Hvis dette var tilfælde så ville startrelæet IKKE klikke . . . !

MVH Peter König

Fra : Mark Sandberg

Dato : 04-03-04 22:36

"Peter König" <pommer-konigXXX@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis dette var tilfælde så ville startrelæet IKKE klikke . . . !

Jo. Det er jo jo netop det der ER tilfældet

Spolen i relæet klikker når den trækker med styrespændingen, men kontakten
levere ikke strøm til startmotoren fordi det er brændt.

/Mark.

Fra : Peter König

Dato : 04-03-04 22:44

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
> Spolen i relæet klikker når den trækker med styrespændingen, men kontakten
> levere ikke strøm til startmotoren fordi det er brændt.

Måske rigtigt - det kunne også være startmotoren var i uorden og
kontaktpunkterne var OK . . !

MVH Peter König

Fra : Mark Sandberg

Dato : 04-03-04 22:51

"Peter König" <pommer-konigXXX@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Måske rigtigt - det kunne også være startmotoren var i uorden og
> kontaktpunkterne var OK . . !

Korrekt, men klikket du hører er startrelæet der trækker.

Hvad der derefter måske ikke sker er der stadig flere muligheder for.

/Mark.

Fra : Unknown

Dato : 04-03-04 22:33

Har du prøvet at sætte bilen i gear, og rokke den et par gange frem og
tilbage uden at koble ud,
og så prøve at dreje nøglen igen -jeg kan mindes, at det hjalp på min gamle
Datsun 100A,
når den (ofte) gjorde det samme

Hans

Fra : Mark Sandberg

Dato : 04-03-04 22:45

"Unknown" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse:

> [...]
> tilbage uden at koble ud,
> og så prøve at dreje nøglen igen -jeg kan mindes, at det hjalp på min

Det kan også være en mulighed og her er en ny eller nyrenoveret starter
stadig den bedste løsning.

Problemet her er når tandhjulet på starteren er slidt og en tand på
tandkransen på svinghjulet tilfældigvis står i vejen for indgreb. I den
situation vil du også nogle gange kunne høre starteren roterer hurtigt uden
at trække motoren rundt.

/Mark.

Fra : NIL

Dato : 04-03-04 23:32

> [...]
> tandkransen på svinghjulet tilfældigvis står i vejen for indgreb. I den
> situation vil du også nogle gange kunne høre starteren roterer hurtigt

Hej

Nææh...den med at rokke med bilen har jeg ikke prøvet. Det KUNNE jo være...?
På den anden side - der har aldrig været tale om at starteren rotorer uden
at være i indgreb.
Mit problem er opstået fra det ene øjeblik til det andet!

Hilsen
NIL

Fra : Unknown

Dato : 04-03-04 23:40

Det med at starteren ikke roterer var netop det, der fik mig til at tænke på
at rokke bilen.
Prøv det, det kunne være morsomt om det virkede, så kan de andre fortsætte
deres teoretiske diskussion imens

Hans

Fra : Jørgen L

Dato : 05-03-04 00:31

Jeg havde samme problem på min carina fra 89, der skiftede jeg kontakt
sættet i relæet og så startede den fint igen i resten af den tid jeg havde
den.
en nem og billig operation.

Hilsen Jørgen

---

Fra : Zeros

Dato : 05-03-04 07:18

Jep du skal bare skifte de kontaktplader i starteren. De koster 60kr/stk. Du
skal bruge 2stk. Men det ved din Toyota-forhandler alt om.
Efter montering har du en starter som er så god som ny. Så prøv det inden du
fyrer 1000kr af på en ny starter.

Fra : NIL

Dato : 05-03-04 10:57

"Zeros" <filuma@SLETadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal bruge 2stk. Men det ved din Toyota-forhandler alt om.
> Efter montering har du en starter som er så god som ny. Så prøv det inden

Tak for de mange svar!

At skifte kontaktsættet i starteren - er det noget man selv kan gøre?
Skal hele starteren afmonteres først?

Hvis jeg nu ikke selv tør binde an med opgaven, er det så bedst at henvende
sig til et auto-elektro værksted?
(Eller kan enhver mekaniker klare det?).

I øvrigt er det i øjeblikket lidt koldt at stå på åben gade og rode med det!

Hilsen
NIL

PS. Jeg _har_ prøvet at rokke med bilen i gear, men det hjalp desværre ikke.
Er der et specielt sted på starteren hvor det er bedst (mest
effektivt) at give den et dask?

Fra : NIL

Dato : 05-03-04 15:36

Hej...og tak til jer alle!

Nu har jeg (med hjælp fra min lille mekaniker, som straks kom hjem og
kiggede på bilen) fundet ud af hvad der var galt. Starteren fejlede intet!
Batteriet var simpelthen slidt op. Der var kun lige power nok til at
aktivere en (vistnok) megnetventil inden i starteren, men ikke nok til at få
den til at rotere. Det kunne han simpelthen HØRE! Nyt batteri i (kr. 400,-)
og vupti...bilen springer igang!
Håber andre evt. kan bruge denne diagnose, hvis I skulle få de samme
symptomer?!

Med venlig hilsen
NIL

Fra : Mogens...

Dato : 05-03-04 19:39

On Fri, 5 Mar 2004 15:35:35 +0100, "NIL" <nilau4@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>og vupti...bilen springer igang!
>Håber andre evt. kan bruge denne diagnose, hvis I skulle få de samme

Fuldkommen atypisk fejl, idet det "altid" er relæet "foran" starteren.
Nå, du fik jo rettet fejlen - og vi andre revideret opfattelsen :)

/Mogens

Fra : NIL

Dato : 06-03-04 01:53

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

400,-)

> Fuldkommen atypisk fejl, idet det "altid" er relæet "foran" starteren.
> Nå, du fik jo rettet fejlen - og vi andre revideret opfattelsen :)
>

> /Mogens

Hej Mogens...

Ja, det er skønt at ha' min 'lille' mekaniker på Østerbro. Jeg gik over til
ham og forklarede problemet. Han sagde:
Vi kører over og kigger på det! Jeg fik strøm fra hans bil, men der var
stadig kun klik at høre...
Han jonglerede med kablerne (som blev ganske varme!) og kontrollerede
diverse stelledninger og bankede lidt på
starteren og lyttede med en træpind (dét er altså effektivt!). Han sagde:
Starteren fejler ikke noget. Han kunne høre
"bendix-magneten" (?) fik jeg at vide.
Han kom derpå frem til, at mit batteri var gået til de evige lademarker, men
bilen kom dog i gang...

Kom over og få et frisk batteri monteret, sagde den rare mand! Ti minutter
efter var et nyt batteri monteret. Kabelsko på.
Gå så ind og start bilen, var beskeden. Og sandelig siger jeg eder (nej ikke
dén slags!) maskineriet sprang igang...huhej!
Pris alt inklusive: kr. 400,- (Jo-jo...batteriet er med i prisen!).

Dét er go' service, synes jeg. Hele operationen tog mindre end en halv
time....

Se, det var min lille solstrålehistorie fra det gamle Østerbro i 2004.

Det kan godt lade sig gøre.

Hilsner fra
NIL