/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
"Stylingdele" i kulfiber og anden styling.
Fra : //zigge


Dato : 04-03-04 18:59

Hej.

Jeg spekulerede lidt over hvor meget vægt man kan skrabe af en bil ved at
udskifte døre, motorklapper mm. af "løse" dele med kulfiberdele? Lavet
rigtigt kan man jo opnå samme styrke med kulfiber, som med stål, men med kun
30% af vægten.
Når jeg tænker på hvad bare en fordør vejer, burde det da være betydeligt.
Og kulfiber er ikke dyrere end glasfiber vægtmæssigt og lige så nemt at
arbejde med.

En anden side af sagen; er det lovligt at gøre det, eller løber man ind i
alle mulige sikkerhedsbestemmelser?

Hvis man kunne skrabe bare 10% (eller ca. 110 Kg på min bil) af vægten ville
det jo give 10% bedre acceleration Desværre ikke større topfart, men det
er jo heller ikke så aktuelt i DK.

Og så et andet stylingsspørgsmål: Hvor meget må man ændre på bilens udseende
før fælden klapper til syn. Jeg har en noget miserabel for-kofanger, som jeg
godt kunne tænke mig at udskifte evt. af noget selvgjort - men hvor langt må
man gå?
Er det f.eks. tilladt at gøre bilens længde større med 20-30 cm, ved at
sætte en anden front/kofanger på?

Mvh
//zigge



 
 
Ukendt (04-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-03-04 20:11

> Jeg spekulerede lidt over hvor meget vægt man kan skrabe af en bil ved at
> udskifte døre, motorklapper mm. af "løse" dele med kulfiberdele? Lavet
> rigtigt kan man jo opnå samme styrke med kulfiber, som med stål, men med
kun
> 30% af vægten.
> Når jeg tænker på hvad bare en fordør vejer, burde det da være betydeligt.
> Og kulfiber er ikke dyrere end glasfiber vægtmæssigt og lige så nemt at
> arbejde med.

Der er vist noget du har misforstået, kulfiber er yderste besværligt at
bearbejde da det afsluttende skal hærdes.
Jeg kender ikke processen i detaljer, men en del af processen foregår i en
ovn.

For 12-13 år siden blev den ombyggede Citroën XM "Jensen One" lavet her i
byen af det lokale karosseri værksted.
Mange af delene blev lavet i kulfiber. Hærdningen foregik den gang i Sverige
og kostede spidsen af en Jetjager.

/Claus




Peter König (04-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter König


Dato : 04-03-04 20:25


> Mange af delene blev lavet i kulfiber. Hærdningen foregik den gang i
Sverige
> og kostede spidsen af en Jetjager.

. . . . som er tom og lavet af glasfiber . .


MVH Peter König



//zigge (04-03-2004)
Kommentar
Fra : //zigge


Dato : 04-03-04 20:38


"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:40477f3d$0$4578
> Der er vist noget du har misforstået, kulfiber er yderste besværligt at
> bearbejde da det afsluttende skal hærdes.
> Jeg kender ikke processen i detaljer, men en del af processen foregår i en
> ovn.
>
> For 12-13 år siden blev den ombyggede Citroën XM "Jensen One" lavet her i
> byen af det lokale karosseri værksted.
> Mange af delene blev lavet i kulfiber. Hærdningen foregik den gang i
Sverige
> og kostede spidsen af en Jetjager.

Den type kulfiberkonstruktion du snakker om, laves ganske rigtigt i en form
under stor varme og med vacum. Det jeg snakker om er håndoplagt
kulfiberforstærket epoxy , som jeg har lavet masser af igennem tiden.
Processen i det er ikke anderledes end for glasfiberforstærket epoxy eller
polyester. Men den er lidt tungere end den "forcromede" med vakumposer og
varme..

Den metode jeg anvender til den slags "One of", foregår ved at jeg former
emnet i skum og støber en fiberskal omkring skumklodsen. Metoden anvendes
bla. til surfbrædder. Det er supernemt, stærkt og meget nøjagtigt, men det
tager lang tid i forhold til "styk-tiden" med en form og der kommer kun et
emne ud af alle anstrengelserne.

Mvh
//zigge



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408678
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste