Olieskift på en 'ny' bil %&¤#
Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-03-04 17:47

Solen skinner, jeg er tidligt hjemme til en lang weekend og vil lige
skifte olie og filter for første gang på den nye potte.

Frem med grejet. Har lovet Morten Juel at tømme fra bundproppen (6/4
2003) så jeg kryber ind, hey man kan nå den uden at løfte bilen, sejt nok!
For sæven da har de spændt den med 300Nm?? &¤&%¤!
Må opgive og hiver slamberten frem, og nej det er oliesugeren fra
grise-Harald (HN #2049) jeg snakker om! Den virker til gengæld og jeg
får suget op så det passer.

Hmmm sikke noget klyt, hvorfor kan de mekanikerdrenge ikke spænde
noget uden at det skal være med trykluft??

Så skal filteret af!
Det sidder lige for på forsiden af motorblokken, *HVAD NU*???
Min trofaste oliefiltertang passer sgutte til Yodas filtre, nej nu er
det næsten for meget! Hvad kan man så gøre, der er jo altid en
skruetrækker gennem dåsen men det sviner for meget (jeg står ude på
vejen).
Frem med en passende vandpumpetang, ase og mase, filteret giver sig
til sidst - puh ha det holdt hårdt!
Rense, olie på pakningen og på med et nyt filter.
4L Mobil 5w40 i og rydde op.

Hvorfor er det lige at man gør det??

<http://pr0n.biz/jokes/joke-oilchange.html>

Mvh
Roberto (i det mindste er der frisk olie i potten)

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 03-03-04 20:33

> [...]
>nok!
>For sæven da har de spændt den med 300Nm?? &¤&%¤!

hint: en stjerne/gaffelnøgle og en hammer.

>Må opgive og hiver slamberten frem, og nej det er oliesugeren fra
>grise-Harald (HN #2049) jeg snakker om! Den virker til gengæld og jeg
>får suget op så det passer.

Har du været i lære hos Snave Slam? :)

>Hmmm sikke noget klyt, hvorfor kan de mekanikerdrenge ikke spænde
>noget uden at det skal være med trykluft??

Helst ikke :)

/Bo
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-03-04 06:55

Bo Lynnerup wrote:

> hint: en stjerne/gaffelnøgle og en hammer.

Ja og efter jeg havde lukket forretningen kommer jeg til at tænke på
at min momentnøgle (god og kraftig med ordentligt håndgreb) og en lang
krafttop nok havde fået bugt med sv*net hurtigt.
Det må vente til næste gang.

> Har du været i lære hos Snave Slam? :)

Igår havde jeg åbenbart.

> Helst ikke :)

Nej vel, og slet ikke i bundkarret.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-04 22:24

>Hmmm sikke noget klyt, hvorfor kan de mekanikerdrenge ikke spænde
>noget uden at det skal være med trykluft??

Det er vel ikke alle som har dej-arme

> [...]
>til sidst - puh ha det holdt hårdt!
>Rense, olie på pakningen og på med et nyt filter.

Du skal bruge en oliefiltertang med rem i stedet for kæde.
Den er meget mere fleksibel med rem.

Og jeg som synes at det var svært at komme til på en mondeo, men sådan en
Yaris er om muligt 10 gg mere besværlig at komme til. Hold fast hvor der
absolut ikke er plads til at komme til filteret. Toyota må godt nok hade
deres mekanikere siden de giver dem sådanne arbejdsbetingelser

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-03-04 06:59

Tom wrote:

> Det er vel ikke alle som har dej-arme

> Du skal bruge en oliefiltertang med rem i stedet for kæde.
> Den er meget mere fleksibel med rem.

Den jeg har er med to kæber med tænder på, hvor den ene bliver mast
ind i filteret så den låser.

<http://www.autopart.com/Tools/pictures/300dpi/CDefault-105.jpg>

Det duer bare ikke på de nye smallere filtre.

Den var ellers god.

> [...]
> absolut ikke er plads til at komme til filteret. Toyota må godt nok hade
> deres mekanikere siden de giver dem sådanne arbejdsbetingelser

Tja måske har de små hænder.
Nu har en Yaris heller ikke verdens største motorrum.

Mvh
Roberto