Steptronic, TipTronic og jegska'gi'digTron~
Fra : Jensn

Dato : 03-03-04 11:14

Hej

Jeg sidder og kigger efter ny bil og er lidt i tvivl om gear'ne

Det drejer sig om BMW E39, (528i eller 540i)

De fåes åbenbart med flere forskellige typer automatgear

"TipTronic", "StepTronic" og nogle steder står der bare "automatgear"

Er det 3 forskellige ting - er der en ekspert som kan forklare lidt -
fordele, ulemper

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Gordon Shumway

Dato : 03-03-04 20:58

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> "TipTronic", "StepTronic" og nogle steder står der bare "automatgear"
>
> Er det 3 forskellige ting - er der en ekspert som kan forklare lidt -

Hos BMW hedder det Tiptronic og kun det. De første årgange af E39 kunne ikke
fåes med Triptronic, nu er det standard. I gearvælgeren er der kun PRND. I D
kan du rykke gearvælgeren til venstre og den går over i sportgear, dvs. 5
gear er ikke tilgængelig. Du kan nu trykke gearvælgeren frem eller tilbage,
frem går du et gear op og tilbage et gear ned. Gear-displayet viser M for
manuel og hvad gear du befinder dig i. Systemet er idiotsikret, dvs du kan
ikke skifte ned hvis det vil medføre for mange omdr. og det går heller ikke,
at trille rundt i 1. gear også trykke den op i 5., så går den selv ned i 1.
el. 2. gear. Systemet er sikkert ok ved bjergkørsel og med bådtrailer, jeg
synes det er noget pjat man aldrig bruger. Fejlen er også, at når man går i
sport ikke kan se hvilkent gear bilen befinder sig i, det er først når man
aktivere triptronic'en at den viser hvad gear man har skiftet til og dermed
hvad gear man var i. BMW har et system de kalder AGS, dvs at gearkassen
indretter sig efter din kørsel, kører du agresivt indretter gearkassen sig
efter det, fx bliver den i gearet med speederslip, kører du Mercedes-artigt
(morfar kørsel) bliver den konstant i 3. Alpina-BMW har skift på rattet, det
hedder Switch-Tronic. BMW E60 har gearvælgeren på siden at ratstammen!.

/Shumway
BMW E39 530d Touring mit Triptronic

Fra : Brian S Jensen

Dato : 03-03-04 23:03

"Gordon Shumway" <Shumway@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan du rykke gearvælgeren til venstre og den går over i sportgear, dvs. 5

CUT

> /Shumway
> BMW E39 530d Touring mit Triptronic

Okay - det forklarede en del - tak for det - dog står jeg stadig tilbage
med et spørgsmål - "tRiptronic" hvad er det så (din signatur) )

Mvh.
Jensn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-03-04 10:21

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev

> Okay - det forklarede en del - tak for det - dog står jeg stadig tilbage
> med et spørgsmål - "tRiptronic" hvad er det så (din signatur) )

Er Trip-T(r)onic mon noget der kan drikkes?

Mvh.