Hvordan bogføres software købt på nettet (~
Fra : Soeren

Dato : 14-03-04 00:15

Jeg vil gerne købe et program på et engelsk site, der tilbyder online
betaling.

Men hvordan dokumenteres et sådan køb overfor skattevæsenet ? Der er jo
ingen bilag, og jeg regner ikke med at firmaet sender en faktura.

Som et lille sidespørgsmål: Hvordan er reglerne for moms i denne situation
?. Det er jo et EU land.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Søren

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 14-03-04 00:30

"Soeren" skrev:
> Men hvordan dokumenteres et sådan køb
> overfor skattevæsenet ? Der er jo ingen
> bilag, og jeg regner ikke med at firmaet
> sender en faktura.

Jeg printer "order confirmation" ud lige når jeg har handlet. Der står
normalt alle nødvendige oplysninger om hvad man har købt, og hvad det
kostede i den fremmed valuta. En sjælden gang imellem er der ligefrem en
"online faktura" man kan printe ud også.

Udskriften vedhæfter jeg senere en kopi af kontoudskriften fra PBS/Bank som
viser hvilket beløb der blev hævet i danske kroner på kreditkortet for den
handel. Og jeg bogfører så det danske beløb.

Og da jeg lige har haft mit 2002-regnskab til kontrol hos skattevæsenet, kan
jeg tilføje at de godkendte denne fremgangsmåde uden bemærkninger.

--
Mvh, Lars

Seneste nyt om DVD optagere: www.recordere.dk/nyheder

Fra : Soeren

Dato : 14-03-04 00:44

Tak for tippet. Det prøver jeg

Fra : Knud Berggreen

Dato : 14-03-04 09:57

On Sun, 14 Mar 2004 00:14:36 +0100, "Soeren"
<nospam@nospam.com> wrote:

>Som et lille sidespørgsmål: Hvordan er reglerne for moms i denne situation
>?. Det er jo et EU land.

Du skal oplyse sælger dit CVR-nummer (VAT number) og sælger
skal derved ikke opkræve moms.
Se tråden "Import af varer fra EU" som startede 6/3.

Det kunne være at vi snart skulle have en FAQ for denne
gruppe?

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Hjalte

Dato : 14-03-04 19:34

On Sun, 14 Mar 2004 09:57:15 +0100, Knud Berggreen
<knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

> [...]
>skal derved ikke opkræve moms.
>Se tråden "Import af varer fra EU" som startede 6/3.
>
>Det kunne være at vi snart skulle have en FAQ for denne

Ja, helt sikkert. Så kunne alle os newbies slippe for at stille alle
de dumme spørgsmål igen og igen

---
MVH.
Hjalte

Fra : Soeren

Dato : 15-03-04 20:07

Hej Knud,

Hvad gør man så, når firmaet insisterer på at opkræve (engelsk) moms ?

På forhånd tak

Søren

Fra : Knud Berggreen

Dato : 15-03-04 21:19

On Mon, 15 Mar 2004 20:06:30 +0100, "Soeren"
<nospam@nospam.com> wrote:

>Hej Knud,
>
>Hvad gør man så, når firmaet insisterer på at opkræve (engelsk) moms ?

Først, så ville jeg være glad hvis du svarede under det du
refererer til...
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html#Nedenunder

Og så svaret...

Med mindre de er registreret med et dansk SE-nummer og
dermed kan opkræve dansk moms, så er det ganske simpelt i
strid med lovgivningen hvis de fastholder det.

Skriv til dem at du ikke skal betale afgift brug evt. noget
herfra: "VAT-ID: DKxxxxxxxx - Tax exempt in accordance with
the British VAT Act"

Hvis ikke, så må du finde en anden leverandør for du må
nemlig ikke modregne engelsk moms i din danske
momsafregning.

/Knud

Fra : Palle Bruselius

Dato : 15-03-04 10:45

"Soeren" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

Jeg har flere gang købt software og faglitteratur på www.amazon.co.uk. Her
kan jeg dels udskrive ordrebekræftelsen, og desuden medsender de faktura.

Palle