Virksomhedsordningen og personligt VISA ko~
Fra : Henrik H.

Dato : 06-03-04 16:25

Hej,

Jeg har startet et enkeltmandsfirma, som skal drives under
virksomhedsordningen. Jeg har oprettet en erhvervskonto, så jeg kan
undgå, at få blandet min privatøkonomi ind i virksomhedens. Jeg har i
den forbindelse bestilt et VISA kort, som udelukkende skal bruges til
virksomheden, men pga. af en administrativ fejl fra bankens side
bliver dette en uge forsinket. Da jeg står og skal bruge et VISA i
forbindelse med en markedsføringskampagne på Internettet, vil jeg
høre, om det er tilladt, at benytte ens personlige VISA kort til
nævnte formål, eller om dette er at betragte som et brud på reglerne
for virksomhedsordningen. Hvordan skal det evt. bogføres, hvis det er
tilladt?

I relation til ovenstående, kan man forestille sig en situation, hvor
man har glemt sit hævekort (virksomhedens), står inde i byen, og skal
købe nogle kontorartikler. Kan man da 'lægge ud' med kontanter fra
privatøkonomien, og afregne med virksomheden senere?

Vh.

Henrik H.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 06-03-04 16:35

> [...]
> købe nogle kontorartikler. Kan man da 'lægge ud' med kontanter fra
> privatøkonomien, og afregne med virksomheden senere?

Du har selvfølgelig lov til at indskyde i virksomheden og du har lov til at
lave udlæg og få refusioner (mellemregning).

I ovenstående tilfælde debiterer du beløbet på den omkostningskonto det
vedrører. Modposten bliver eksempelvis mellemregning eller hævet privat
eller noget tilsvarende. Du skal selvfølgelig stadigvæk gemme
kvitteringerne, da der blot er tale om et udlæg du har gjort for
virksomheden, som du får refunderet.

Næste skridt er så, at du enten kan hæve pengene fra kassen eller banken
(kreditere) og debitere den konto du valgte at modpostere på før (fx
mellemregning, hævet privat eller private udlæg)

Alternativt kan du også lade beløbet stå på kontoen hævet privat indtil
årets udløb. Denne konto bliver derved det beløb mindre, som du har holdt
udlæg for, hvilket betyder at du har "hævet" det mindre i virksomheden. ==>
Derved bliver du også beskattet af det mindre.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Henrik H.

Dato : 07-03-04 18:14

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> wrote in
message news:4049efad$0$28872$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...>

> [...]
> udlæg for, hvilket betyder at du har "hævet" det mindre i
virksomheden. ==>
> Derved bliver du også beskattet af det mindre.

Tusind tak for svaret!

Venlig hilsen,

Henrik