Betale moms eller ej
Fra : Hans-Ole Jensen

Dato : 04-03-04 15:28

1. En bekendt af mig siger man ikke skal betale udgående moms, hvis man
ikke har modtaget betalingen fra debitor.

2. Jeg mener man er pligtig til at betale moms så snart faktura er
udskrevet, uanset om debitor har betalt.

Hvem har ret ?

Fra : Nico de Jong

Dato : 04-03-04 15:36

"Hans-Ole Jensen" <hoj@gonzosoft.dk> skrev i en meddelelse
> 1. En bekendt af mig siger ...
> 2. Jeg mener man...
> Hvem har ret ?

Det har du.
Nico

Fra : Michael Sørensen

Dato : 04-03-04 18:50

> [...]
>
> 2. Jeg mener man er pligtig til at betale moms så snart faktura er
> udskrevet, uanset om debitor har betalt.

Bogføring af moms skal efter loven om merværdiafgift (dvs. på dansk
momsloven) ske efter følgende prioritering.

1. Varernes leveringstidspunkt
2. Fakturadato
3. Betalingsdato

Da fakturadato og leveringsdato oftest ligger tæt på hinanden bruges
fakturadatoen tit i praksis, da datoen på fakturaen er nem at slå fast -
sort på hvidt.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Nico de Jong

Dato : 04-03-04 19:07

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:40476c62$0$18693$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Bogføring af moms skal efter loven om merværdiafgift (dvs. på dansk
> momsloven) ske efter følgende prioritering.

> [...]

Det er ikke korrekt.
Jeg har lige kigget i momsvejledningen, og der står højt og tydeligt at de
er _leverance_tidspunktet der gælder. Da leveringstidspunkt og fakturadato
normalt følges ad, er der íkke noget problem i det.
Jeg har ikke fundet noget omkring betalingsdato.

Nico

Fra : Michael Sørensen

Dato : 04-03-04 19:10

> Det er ikke korrekt.

Jo, det er det så alligevel. Se "loven om merværdiafgift §§ 23 stk. 1-4

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-03-04 06:58

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:404770e9$0$5941$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Jo, det er det så alligevel. Se "loven om merværdiafgift §§ 23 stk. 1-4

Det var jo lige der jeg kiggede

Nico

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 05-03-04 13:22

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

> Det var jo lige der jeg kiggede

Er det ikke bare Michael, der vil ordkløver

Så vidt jeg husker står der også i moms-vejledningen at der skal udstedes en
faktura senest på leveringstidspunktet => Fakturadato og leveringsdato er
sammenfaldende eller fakturadato er tidligst.
At betalingsdatoen skulle være tidligere end fakturadatoen bør vist ikke
forekomme

Jeg er enig med dig (og Hans-Ole) i at det er fakturadatoen, der er relevant
i praksis.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 05-03-04 17:58

> Er det ikke bare Michael, der vil ordkløver

Det siger du nu, ikke jeg

> [...]
> forekomme
>
> Jeg er enig med dig (og Hans-Ole) i at det er fakturadatoen, der er

Jeg formulerer mig blot, som vi fik det forelagt på skoleopholdene som
revisorelev og hørt i til den skriftlige prøve.

Fandt mine notater frem, hvori der står:Fakturerings- / leveringstidspunkt
1) Afgiftspligt på leveringstidspunkt
2) Hvis faktura er udstedt inden eller snarest efter levering, anses
faktureringstidspunjktet for leveringstidspunktet
3) Hvis betaling sker inden levering eller fakturering anses
betalingstidspunktet for leveringstidspunktet.

Ovenstående står jo fint i harmoni med, hvad der netop står i mine
henvisninger til loven om merværdiafgift.

Hvad der er relevant (de fleste gange) i praksis er vel ligegyldigt, hvis
spørgsmålet til slut omhandler, hvad der rent faktisk står i loven. Jeg
kom med en teoretisk forklaring, hvori der jo også stod, at der i praksis
næsten altid anvendes punkt 1) eller 2) - men teorien og momsloven nævner
stadigvæk punkt 3 - dog ikke i Nicos eksemplar

Du nævner, at betaling før fakturadato ikke bør ske - men i praksis sker det
faktisk af og til. Har haft et par kunder, hvor især igangværende arbejder
af større byggerier sker aconto indbetalinger uden fakturering. Dvs. der
sker a/c indbetaling, men ikke løbende aconto fakturering. Her skal punkt 3
benyttes.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Michael Sørensen

Dato : 05-03-04 18:15

> Det var jo lige der jeg kiggede

Herunder er indsat §23 stk. 1-4.

Stk. 3 (og 4) i momsloven fra Told & Skat henviser / ordkløver til
betalingsdato som gældende "momsdato"
---

§ 23. Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen af varen
eller ydelsen finder sted (leveringstidspunktet).

Stk. 2. Udstedes faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet
som leveringstidspunkt, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest
efter leverancens afslutning.

Stk. 3. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted,
eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som
leveringstidspunkt.

Stk. 4. For varer, der leveres i kommission eller i konsignation, anses
leveringstidspunktet for at være enten det tidspunkt, hvor leveringen finder
sted, eller det tidspunkt, hvor afregningen med kommissionæren eller
konsignataren finder sted. I sidstnævnte tilfælde må faktura først udstedes
ved afregningen

/Michael Sørensen

8700 Horsens

Fra : alexbo

Dato : 04-03-04 20:48

"Hans-Ole Jensen" skrev i

> 2. Jeg mener man er pligtig til at betale moms så snart faktura er
> udskrevet, uanset om debitor har betalt.

Momspligten indtræder når,
enten varen er leveret, fakturaen udskrevet, leverancen betalt, hvilken af
disse datoer der er først.

mvh
Alex Christensen