Faktura der ikke bliver indbetalt fordi va~
Fra : Tommy Christensen

Dato : 04-03-04 09:47

Hejsa

Vi sender en vare ud til kunden som de kan prøve i 14 dage, derefter
indbetaler de beløbet på fakturaen eller returnerer hele molevitten.

Hvordan skal vi håndtere dette rent regnskabsmæssigt med moms og alles, på
de varer som returneres ??

Mvh

Tommy Christensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 04-03-04 10:15

"Tommy Christensen" <twc@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indbetaler de beløbet på fakturaen eller returnerer hele molevitten.
>
> Hvordan skal vi håndtere dette rent regnskabsmæssigt med moms og alles, på

Det bedste (synes jeg) er en kreditnota, dvs en faktura med et negativt
antal varer. Så får du opdateret dit lager og du bruger den rigtige
momskode.

Nico

Fra : Michael Sørensen

Dato : 04-03-04 18:46

> Det bedste (synes jeg) er en kreditnota, dvs en faktura med et negativt
> antal varer. Så får du opdateret dit lager og du bruger den rigtige
> momskode.

Og samtidig det rigtige. ==> 2 fluer med et smæk

For at du kan få lov til at få fradrag i momsen (indgående moms) igen (og
også slippe for beskatning af det oprindelige varesalg), når du får varerne
retur, SKAL du udskrive en kreditnota til kunden.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-04 23:25

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:40476b3b$0$18667$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> [...]
varerne
> retur, SKAL du udskrive en kreditnota til kunden.

Ja, og den ved krediteringen anvendte moms skal _ikke_ være kontoen for
indgående moms men kontoen for udgående de moms (salgsmoms), for du har med
kreditnotaen solgt det mindre, du har jo ikke købt mere.
Karsten H. Jensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 04-03-04 23:31

> [...]
med
> kreditnotaen solgt det mindre, du har jo ikke købt mere.

Hej Karsten,

fuldstændig enig. Du brugte et mere heldigt / i hvert fald et bedre
forståelsesmæssigt ordvalg end jeg - og jeg vil derfor gerne fremhæve en del
af din sætning: "...for du har med kreditnotaen solgt det mindre"

Nøgleordene er, at det skal ses som et "omvendt" salg, hvor alt rent
bogføringsteknisk gøres modsat af, hvad man gjorde ved salget / fakturaen.

At det i praksis så ingen betydning har for momsens størrelse er en anden
sag, da man afregner det samme uanset hvad. Synes bare dit ordvalg kunne
bruges igen af pædagoiske grunde.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-04 07:45

Michael Sørensen wrote:
> Nøgleordene er, at det skal ses som et "omvendt" salg, hvor alt rent
> bogføringsteknisk gøres modsat af, hvad man gjorde ved salget /
> fakturaen.

Man kunne jo også indskyde at en kreditnota er et udemærket redskab til at
tilbageføre en faktura, som måske er tastet forkert og man først opdager det
efter fakturaen er bogført.

I de fleste erp systemer (hvis ikke alle) har du mulighed for at vælge den
faktura som skal udlignes i forbindelse med en kreditnota.

Desuden kan en kreditnota udmærket bruges til at tilbageføre et delbeløb af
en faktura. F.eks. Salg af varer : 1000,-. Kunden brokker sig af en eller
anden årsag og man giver ham medhold, og man bliver enige om en dekort på
f.eks. 200,-. Men laver en kreditnota på 200,- og sender til kunden. Kunden
har nu kun skyldigt beløb på 800,-

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-04 13:04

"Karsten Madsen" <6 SNABELA drosselvej PUNKTUM dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden årsag og man giver ham medhold, og man bliver enige om en dekort på
> f.eks. 200,-. Men laver en kreditnota på 200,- og sender til kunden.

Der i kan vi heller ikke være uenige. Så med forenede kræfter kan det ikke
være så galt.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-04 13:14

> [...]
> anden årsag og man giver ham medhold, og man bliver enige om en dekort på
> f.eks. 200,-. Men laver en kreditnota på 200,- og sender til kunden.

Der var lige en ting, jeg ikke ville skrive i den anden tilkendegivelse.

Selvfølgelig er en kreditnota det mest korrekte instrument, selv i de
tilfælde, at der ved faktureringen begåes en fejl 40, og der ser
irriterende og afslørende ud som en efterfølgende kvajestreg.

Så jeg kan selvfølgelig ikke anbefale mere "uautoriserede" måder at om ikke
helt skjule den fejl 40, så i hvertfald sløre den.

Nå, sådan noget må jeg slet ikke sige eller opfordre nogen til.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-04 13:02

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:4047ae2c$0$5934$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> sag, da man afregner det samme uanset hvad. Synes bare dit ordvalg kunne

Hej Michael

1001 tak for roserne.
Karsten H. Jensen