"Karsten Madsen" <6 SNABELA drosselvej PUNKTUM dk> skrev i en meddelelse
news:404821db$0$55949$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Man kunne jo også indskyde at en kreditnota er et udemærket redskab til at
> tilbageføre en faktura, som måske er tastet forkert og man først opdager
det
> efter fakturaen er bogført.
>
> I de fleste erp systemer (hvis ikke alle) har du mulighed for at vælge den
> faktura som skal udlignes i forbindelse med en kreditnota.
>
> Desuden kan en kreditnota udmærket bruges til at tilbageføre et delbeløb
af
> en faktura. F.eks. Salg af varer : 1000,-. Kunden brokker sig af en eller
> anden årsag og man giver ham medhold, og man bliver enige om en dekort på
> f.eks. 200,-. Men laver en kreditnota på 200,- og sender til kunden.
Kunden
> har nu kun skyldigt beløb på 800,-
>
> /karsten
>
>
Der var lige en ting, jeg ikke ville skrive i den anden tilkendegivelse.
Selvfølgelig er en kreditnota det mest korrekte instrument, selv i de
tilfælde, at der ved faktureringen begåes en fejl 40, og der ser
irriterende og afslørende ud som en efterfølgende kvajestreg.
Så jeg kan selvfølgelig ikke anbefale mere "uautoriserede" måder at om ikke
helt skjule den fejl 40, så i hvertfald sløre den.
Nå, sådan noget må jeg slet ikke sige eller opfordre nogen til.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen