Hvornår betaler man skat af overskud ?
Fra : H.S.

Dato : 01-03-04 13:30

Måske et simpelt spørgsmål, men i mit lille ydgmyge firma, kommer der måske
et overskud på et par tusinde.

hvornår skal jeg betale skat af disse penge, er det kun hvis jeg trækker dem
ud til mig selv, eller skal der betales skat af pengene selv hvis jeg lader
dem stå i firmaet ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Niels Henriksen

Dato : 01-03-04 13:56

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> wrote in message
> [...]
dem
> ud til mig selv, eller skal der betales skat af pengene selv hvis jeg

Hvis firmaet er personligt ejet, så skal dit overskud medregnes i din
personlige indkomst.

--
Niels Henriksen

Fra : H.S.

Dato : 01-03-04 15:09

"Niels Henriksen" <my.mail.does.not@æwork.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem
> lader
> >
> Hvis firmaet er personligt ejet, så skal dit overskud medregnes i din

Det er jeg med på, men jeg skal vel kun betale skatten hvis jeg overfører
overskuddet fra firmaets bankkonto til min private konto ? - Kan jeg ikke
lade overskuddet stå på firmaets bankkonto, og have den ekstra likviditet ?
(selvfølgelig uden at skulle indregne det i min personlig indkomst ?)

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-03-04 15:31

"H.S." wrote:

> [...]
> lade overskuddet stå på firmaets bankkonto, og have den ekstra likviditet ?
> (selvfølgelig uden at skulle indregne det i min personlig indkomst ?)

Jow..
men så skal du aflevere en opgørelse af virksomhedens resultat, med
indskudskonto, kapitalafkastkonto og mellemregningskonto, samt
konto for opsparet overskud,
og det er egentlig simpelt, men nok lidt kompliceret i praksis.

Mit råd er at få en fast pris ved revisor (ca 5 - 6 kkr) på opstillingen,
når du selv har bogført og afregnet moms, og mindre hvis du ikke går
efter alle fradrag.

Men alt afhængig af, om din bogføring - moms er sikker..

Men det er også muligt alene at få rådgivning om det, så du selv opstiller
VS-regnskabet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : H.S.

Dato : 02-03-04 09:25

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> konto for opsparet overskud,
> og det er egentlig simpelt, men nok lidt kompliceret i praksis.

Det er nok for indviklet for mig

Fra : Anonym

Dato : 01-03-04 14:01

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem stå i firmaet ?

> Henrik
> Aloe Vera og produkter til personlig pleje:

Hej H.S.
Som enkeltmandsvirksomhed indgår dit overskud i virksomheden, i din
personlige årsindtægt.
Du kan herved vælge, at betale et aconto beløb, udfra dit forventede
overskud.
Eller du kan vælge, at betale din skat kvatalsvis.
Eller som jeg, betale ved årsopgørelsen. ( Det er jo lidt svært at forudse i
"krystalkuglen" hvad man vil komme til at tjene)

I selskabsform er der straks andre regler. (Men det tror, jeg nu ikke endnu,
er aktuel med det du, eller vi sælger )
Men man ved jo aldrig...........-Men kommer det så vidt, vil jeg kontakte en
revisor...

VH
J.
www.jlc-handel.dk

Fra : Michael Sørensen

Dato : 01-03-04 18:37

> [...]

dem
> ud til mig selv, eller skal der betales skat af pengene selv hvis jeg

Eneste måde du kan opspare dit overskud ved ikke at hæve fra virksomheden er
ved at vælge VSO (virksomhedsskatteordningen). Ulempen ved denne form er, at
der i første år er lidt arbejde med at opgøre kapitalafkast, indskudskonto
osv. Der er heller ikke de store fordele ved at vælge VSO med et par tusinde
i overskud. De største fordele fås, hvis man svinger fra år til år omkring
top-skat grænsen, hvor man kan spare en del procenter ved at spare sit
overskud op. Ligeledes hvis man ahr store renteudgifter, så kan disse
trækkes fra i sin personlige indkomst fremfor i sin kapitalindkosmt, hvilket
også giver en højere fradragsprocent.

Jeg kan - hvis du har interesse herfor - sende dig en eksempel på en
opgørelse i VSO, som jeg har brugt til en klient. Ligeledes kan jeg også
sende dig en kopi af et beregningsprogram til at beregne skat.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-03-04 18:48

"Michael Sørensen" wrote:

> [...]
> trækkes fra i sin personlige indkomst fremfor i sin kapitalindkosmt, hvilket

hm, kravet er vist mere, at al virksomhedsomsætning er placeret på en
seperat konto, dvs, at al indtægt og udgift er på samme konto, så
generelt, vil du starte virksomhed, så opret en selstændig konto i
dit pengeinstitut,
og det med indtægt, afhænger af DIN situation, su- eller ?

Så kan revisor, hvis mk ved noget om det, regulere din indkomst,
eller ?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 01-03-04 21:52

> [...]
> og det med indtægt, afhænger af DIN situation, su- eller ?
>
> Så kan revisor, hvis mk ved noget om det, regulere din indkomst,

Der skal kunne holdes et skarpt regnskab med, hvad der er virksomhed og hvad
der er privat.

Formålet er netop, at man kun vil beskattes af det hævede beløb og ikke hele
overskudet, hvorfor denne skarpe opdeling mellem erhverv og privat er
nødvendig.

Det er iøvrigt ikke tilladt at indskyde i virksomheden i 12. time, hvis man
opdager, at man har hævet for meget.

Fra : H.S.

Dato : 02-03-04 09:24

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:4043a275$0$24678$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Formålet er netop, at man kun vil beskattes af det hævede beløb og ikke
hele
> overskudet, hvorfor denne skarpe opdeling mellem erhverv og privat er
> nødvendig.

Tjaeh... jeg ønsker ikke at 'ødelægge' firmaets likviditet. = Jeg vil gerne
have penge til at betale varer med, uden at skulle benytte kassekreditten. -
Men det kan jeg jo ikke få, hvis jeg tvinges til at hæve alt overskud i
firmaet ?

Eller er det bare mig der har misforstået noget helt fundementalt her ?

Fra : H.S.

Dato : 02-03-04 09:28

> [...]
> dit pengeinstitut,
> og det med indtægt, afhænger af DIN situation, su- eller ?

Firmaets penge og mine egne har begge separate konti - de er på ingen måde
blandet sammen.

Jeg vil bare gerne have nogle penge i firmaet, til at betale for varer
o.lign, uden at skulle belaste kassekreditten. Dette kan jeg jo ikke, hvis
jeg tvinges til at hæve al overskud fra firmaet ?

Men måske har jeg bare misforstået noget...

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-04 11:47

H.S. wrote:
> [...]
> hvis jeg tvinges til at hæve al overskud fra firmaet ?
>
> Men måske har jeg bare misforstået noget...

Du tvinges ikke til at hæve al overskud fra virksomheden.
Du har jo netop trukket dit vareforbrug, reklame osv fra inden du opgiver
dit overskud til skattevæsnet.

Hvis du ikke er i en virksomhedsordning, så er firmaets penge lig med dine
penge uanset hvilke konti de står på.

Jeg har i min virksomhed to konti. En driftskonto og en skattekonto. Hver
måned opgør jeg virksomhedens overskud og sætter en tredjedel over på min
skattekonto, dermed er jeg nogenlunde sikret når jeg skal betale min 2004
skat til næste år. Desuden flytte jeg ligeledes hver måned min moms over. Så
slipper jeg for sjove overraskelser i.f.m. momsafregning også.

Mit privatforbrug (det jeg trækker ud til privatforbrug - jeg skal have
noget at spise også) konterer jeg i mit regnskab, som overført fra min
bankkonto til min privatkonto, hermed kan jeg selv se hvor meget jeg trækker
ud af virksomheden til privatforbrug, men skattevæsnet er ligeglade da jeg
jo stadig er skattepligtig af hele mit overskud i virksomheden. Ikke hvad
der stå på mine firmakonti.

Nemt overskueligt og ganske lovligt.

/karsten

Fra : H.S.

Dato : 02-03-04 16:13

"Karsten Madsen" <6 SNABELA drosselvej PUNKTUM dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dit overskud til skattevæsnet.
>
> Hvis du ikke er i en virksomhedsordning, så er firmaets penge lig med dine

Ok, så hjælper det lidt på det. Dvs. uanset om pengene står på firmaets
bankkonto, så er det faktisk mine personligt, og jeg skal derfor betale skat
af overskuddet.
Det må jo reelt betyde at jeg betaler skat af overskuddet, UANSET om jeg har
overført pengene til min personlige konto (eller privatforbrug) ?
- Betyder det så samtidigt at man reelt ikke betaler skat af de penge som
man trækker ud til privatforbrug ? (indirekte har du jo betalt skat én gang
af beløbet via din overskudsskat).

> Nemt overskueligt og ganske lovligt.

Der er vist ved at gå et lys op for mig ,-)

Fra : Michael Sørensen

Dato : 02-03-04 18:07

> - Betyder det så samtidigt at man reelt ikke betaler skat af de penge som
> man trækker ud til privatforbrug ? (indirekte har du jo betalt skat én
gang
> af beløbet via din overskudsskat).

Hvis du IKKE kører VSO (virksomhedsordningen), så er firmaets overskud i
grove træk lig med din indtægt. Den bliver beskattet som et led i din
personlige kildeskat - og uanset om du hæver det hele eller lader alt stå på
en bankkonto i virksomheden, så bliver beskatningen den samme, da det er
overskuddets størrelse, der regnes som din indkomst og dermed også
beskatningsgrundlaget

Kun ved valg af VSO kan man køre "selskabsform" i personlig regi.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : H.S.

Dato : 02-03-04 09:26

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:404374a4$0$22796$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> opgørelse i VSO, som jeg har brugt til en klient. Ligeledes kan jeg også
> sende dig en kopi af et beregningsprogram til at beregne skat.

Det er pænt af dig Michael, men jeg tror jeg holder mig til 'det simple'

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-03-04 11:27

On Mon, 1 Mar 2004 18:36:42 +0100, "Michael Sørensen"
<webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> wrote:

> [...]
>opgørelse i VSO, som jeg har brugt til en klient. Ligeledes kan jeg også
>sende dig en kopi af et beregningsprogram til at beregne skat.

Jeg er meget interesseret. Så hvis du vil, må du meget gerne sende den
til mig.
Flemming Jacobsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-03-04 19:27

Thunderbird [7100] wrote:

> On Mon, 1 Mar 2004 18:36:42 +0100, "Michael Sørensen"
> <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> wrote:
-snip-

> Jeg er meget interesseret. Så hvis du vil, må du meget gerne sende den
> til mig.

Jeg er også meget interesseret i at se sådan en fætter, så hvis jeg også må
få en e-mail, vil jeg da meget gerne det.

mvh.
Martin Jørgensen

p.s. ".spam" skal fjernes på begge sider af @'et i mailadressen...

Fra : Henrik H.

Dato : 06-03-04 14:37

"Martin Jørgensen" <unoder.invalid.spam-protection@anti-spam.jay.net>
wrote in message news:4044d20c$0$1667$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> -snip-

> Jeg er også meget interesseret i at se sådan en fætter, så hvis jeg
også må
> få en e-mail, vil jeg da meget gerne det.

Vil også sætte stor pris på en kopi. Fjern FJERN_DETTE i e-mail
adressen.

Tak.

Vh.

Henrik H.