konservatisme og verdens-udvidelser
Fra : Peter Damgaard

Dato : 26-04-01 00:00

I forbindelse med en svar-post for et øjeblik siden (langt nede i "er det
normalt"-tråden) kom jeg til at tænke på nogle ting, som måske kunne være af
interesse at diskutere ? Nemlig forholdet mellem de officielle udgivelser
til en given verden og ens egen version af den verden.
Personlig spiller jeg WFRP (som GM) og kører den ultra-konservative linje (i
WFRP-termer er jeg Solkan-tilbeder...). Jeg accepterer praktisk taget ingen
udgivelser om WFRP-verdenen ud over regelbogen. Dels fordi jeg ikke har læst
dem, dels fordi de (i det omfang jeg trods alt har læst lidt) ikke passer
godt ind i min version af WFRP.
Det giver selvsagt nogle problemer, da mine spillere ved mere om de nyere
udgivelser end jeg gør...og ofte ønsker at gøre brug af den viden. Hvad er
folks erfaringer, både som GM's og spillere, med at inkorporere nyt
materiale ?
Det kan sagtens være, at det sjældent er et problem - de fleste verdener er
jo også så store, at en enkelt sourcebook i ny og næ ikke betyder så meget.
Men hvad med f.eks. D&D 3rd edition ? At skulle lave reglerne om, måden man
spiller på, nye stats til npc'ere osv. er vel ikke så fedt ?
Grundlæggende set synes jeg bare det er problematisk, at der udkommer
materiale, som modsiger ens vision af en verden...enten fordi det ikke er
tro mod verdenens ånd (f.eks. WFB...=en tragedie) eller fordi campaignen har
flyttet sig i tidsrummet før supplementet udkommer - i min WFRP campaign er
den største by f.eks. blevet brændt til grunden, kejseren er død og der er
en del politiske omrokeringer - som selvfølgelig alt sammen strider imod de
udgivelser, der kommer nu.
Selvfølgelig vil de fleste vel sige at hvis man ikke lide det, så lad være
med at bruge det....og det er da også rigtigt...og vi spiller da også
fortsat uden de store problemer. Men det kunne stadig være sjovt at høre
folks betragtninger: er I konservative puritanere eller glade eklektikere ?
Venligst
Peter

Fra : Adam B.

Dato : 26-04-01 06:39

Generelt er jeg af den holdning at hvis mine spillere, jeg spiller også
WFRP, skulle dukke op med en idé til et guild, en by, en politisk
gruppering, en ny skill eller noget helt femte så vil jeg inkorporere det i
min kampagne, med mindre ideen er helt ude i skoven - og det er det stort
set aldrig. Spillerne er jo heller ikke interesserede i at ødelægge verdenen

På den måde får mine spillere indflydelse på kampagnen, bliver gladere for
at være spillere i den - og jeg slipper for at lave helt så meget da de også
er med til at finde på.

Jeg kan slet ikke se hvorfor man skulle være så konservativ som du siger
det. Hverken med hensyn til verdenen - og da slet ikke med hensyn til
reglerne. Jeg bruger reglerne - og jeg bøjer dem, ændrer dem etc. - så længe
jeg bare fastholder grundideen bag dem. Jeg indfører således ikke nye stats,
men kun skills.

Adam

Fra : Torben AEgidius Moge~

Dato : 26-04-01 08:26

"Peter Damgaard" <peterd@sta.hum.ku.dk> writes:

> [...]

>en del politiske omrokeringer - som selvfølgelig alt sammen strider imod de

Columbia Games, som laver Hârn spilleverdenen (og rollespillet
HârnMaster) har lovet, at de kun vil lave materiale frem til en
bestemt dato i spilleverdenen. Det vil sige, at hver spilleleder frit
kan bestemme, hvad der sker fremover uden at blive modsagt af senere
udgivelser. Dette løser dog ikke det geografikse problem - når en
spilleleder laver detaljer for et ikke-beskrevet (eller kun løst
beskrevet) område, og der senere dukker et modul op med modstridende
oplysninger om samme område.

Det kan nemt være et problem i Hârn, da Columbia Games kommer med
_meget_ detaljerede områdemoduler. De har "regional modules", som
beskriver et større område (f.eks. hele øen Hârn, som er ca. dobbelt
så stor som Storbritannien) i flere detaljer end de fleste
rollespilssettings mest detaljerede beskrivelser. Derudover er der så
"kingdom modules", som beskriver et enkelt rige i dette område i endnu
større detaljerigdom. Det er faktisk sådan, at det kan være svært at
finde et ubeskrevet sted at lægge en by eller et slot, som man vil
bruge i sin kampagne.

Jeg er dog personligt ret kold overfor at blive modsagt af udgivne
moduler osv. Som spilleleder vil jeg taltage mig ret til at ændre hvad
jeg har lyst til, både i spilleverden og regler, bare jeg gør
opmærksom på dette overfor spillerne (alle detaljer om regelændringer
samt det faktum, at de ikke kan stole på evt. viden fra udgivne
moduler).

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)