Cube eller ikke Cube...
Fra : Kristoffer Jensen

Dato : 25-04-01 23:18

Heysa...

Nu har jeg brugt min dejlige B&W G3 350 mhz i 2 dejlige år. Men nu er jeg
på jagt efter en ny mac.

iMac og iBook er udelukket da jeg ikke mener at skærmen er stor nok. Skal
mindst bruge en 17 " da jeg laver grafisk arbejde og webdesign.

Titanium Powerbook G4 er for dyr.

her er tale om et køb af en computer til ca. 15.000 - 20.000 kr med moms..

Tilbage er så Cuben eller de almindelige G4 maskiner.

Sad og kiggede på macxpres.dk.

Der kan man få en cube g4 450 mhz til ca. 13000 + moms og en Powermac G4
450mhz til ca. 15000 + moms.

Men, er det nogle der har nogle erfaringer med de 2 maskiner? jeg har hørt
både godt og ondt om de nye Cubes. Er de pengene værd eller ???

Jeg er lidt tiltrukket af Cuben. Det flotte design og den lille masse.
Men.... er de nu også så god som en Powermac?? Umildbart ser det jo ikke
ud til at der er den store forskel på cuben og powermacen. Og da jeg ikke
får brug for de store udvidelses muligheder er der vel ikke den store
forskel.

men hvad siger folket??

mvh.

Kristoffer Jensen

Fra : Bjarke Vejby

Dato : 25-04-01 23:54

On 26/04/01 0:17, in article
kris-2604010017470001@port10.cvx1-gr.ppp.cybercity.dk, "Kristoffer Jensen"
<kris@dizz.dk> wrote:

> [...]
> ud til at der er den store forskel på cuben og powermacen. Og da jeg ikke
> får brug for de store udvidelses muligheder er der vel ikke den store

Hvis du køber den gamle Cube og opgraderer til 256 ram er der tale om et
godt køb p.t. Den nye Cube med CD-brænder er stadig lidt for dyr, og
differencen kan iøvrigt bruges til at købe en eksternt FW-brænder, så har
man både DVD og mulighed for at brænde CD til CD. Har du ikke brug for
interne udvidelsesmuligheder er Cuben (efter min opfattelse) klart at
foretrække frem for en stor og dominerende G4'er med masser af støvede
ledninger bag til. Er du til tunge spil er grafikkortet i den gamle Cube
ikke optimalt.

Mvh
Bjarke

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-04-01 00:08

kris@dizz.dk (Kristoffer Jensen) wrote:

> Nu har jeg brugt min dejlige B&W G3 350 mhz i 2 dejlige år. Men nu er jeg
> på jagt efter en ny mac.
>
> men hvad siger folket??

Hvorfor? Kom med en begrundelse for at du har behov for en ny computer.

//Peter

Fra : Spritt Schapiro

Dato : 27-04-01 09:14

> Hvorfor? Kom med en begrundelse for at du har behov for en ny computer.

Hvorfor dog det?...

De gange jeg skifter maskine er det oftere af lyst end af nød.
Jeg regner med at skifte powerbook om et halvt eller helt år, selvom min
Wallstreet sagtens kan følge med mine behov. Jeg har bare lyst til at
have noget nyere og ere sparke røv-agtigt...

Så hvis man har et lille crush på en Cube handler det vel mere om at
finde ud af om det er en god maskine eller ej, og om prisen er okay.
Skidt med behov...

Anyway, personligt synes jeg cuber er lidt sære og ustabile, men jeg har
kun second hand experience, og det kan være forkert håndtering af system
og installeringer.

Spritt

--
Kultur: http://www.manifestfetishclub.dk * http://www.trekkies.dk

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-04-01 18:20

In article <1esiosc.1d5bn3iprxm94N%spritt@startrekmail.com>,
spritt@startrekmail.com (Spritt Schapiro) wrote:

> Hvorfor dog det?...

> Så hvis man har et lille crush på en Cube handler det vel mere om at
> finde ud af om det er en god maskine eller ej, og om prisen er okay.
> Skidt med behov...

Skidt med behov ?!?
Og jeg bliver beskyldt for at pushe hardware

Hvis man går fra 350 MHz G3 til 450 MHz G4 med samme grafikkort og
accepterer at droppe alle PCI pladser etc. såeh... Man skal være meget
afhængig af Photoshop filtre før det giver mening.

//Peter Gersmann

Fra : Spritt Schapiro

Dato : 30-04-01 13:18

> Skidt med behov ?!?
> Og jeg bliver beskyldt for at pushe hardware

Ja, jeg ville sikkert være en god sælger
Entusiasme har det med at smitte...

Næ, jeg vil bestemt mene at omkring 98% af dem jeg kender med computere
(både mac & PC) har købt maskiner der er laaaangt over deres behov, og
at en hel del tænder på fornemmelsen af at eje en maskine der sparker
røv. At de så oftest allerede får baghjul af stærkere modeller en 3-6
mdr. efter er en anden sag...

Personligt mener jeg klart at min livskvalitet stiger i lige takt med
kraften af mit harware... Om jeg så kun bruger det til at surfe på, og
pille rundt i og lave themes og ikoner, så giver det mig stadig en
tilfredstillelse der er alle pengene værd... *suk*

> Hvis man går fra 350 MHz G3 til 450 MHz G4 med samme grafikkort og
> accepterer at droppe alle PCI pladser etc. såeh... Man skal være meget
> afhængig af Photoshop filtre før det giver mening.

Personligt synes jeg PCI pladser er overvurderet. Jeg har aldrig
nogensinde brugt dem til andet end at knalde et SCSI-kort i, og det er
vist ved at være forbi nu.
Men okay, dér er behov en vigtig vurdering, for har man en grund til at
knalde et kort i, er det dumt ikke at have pladsen. Men har man ingen
udvidelsesplanner er det lidt ligegyldigt.
Jeg kan godt mærke forskel på en G3 og en G4, men det kan godt være
grundet forskelligt skærmkort...

Spritt

--
Kultur: http://www.manifestfetishclub.dk * http://www.trekkies.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 07:13

Spritt Schapiro <spritt@startrekmail.com> wrote:

> [...]
> at en hel del tænder på fornemmelsen af at eje en maskine der sparker
> røv. At de så oftest allerede får baghjul af stærkere modeller en 3-6

Og jeg klarer mig faktisk stadig udmærket med min gamle 6100/60/72 med
en nu 3,5 G intern harddisk og en tower med det 6 år gamle, interne
CD-ROM drev, en brænder og to interne harddiske på hhv. 1,2 og 1 G.

Det er kun MacOS X der får mig til at købe en Cube til sommer, når den
er bundled med en færdigudviklet MacOS X.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Spritt Schapiro

Dato : 09-05-01 01:28

> Og jeg klarer mig faktisk stadig udmærket med min gamle 6100/60/72 med
> en nu 3,5 G intern harddisk og en tower med det 6 år gamle, interne
> CD-ROM drev, en brænder og to interne harddiske på hhv. 1,2 og 1 G.

Har du prøvet andet?... Der er en verden til forskel...

S.

--
Kultur: http://www.manifestfetishclub.dk * http://www.trekkies.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 09-05-01 07:12

> Har du prøvet andet?... Der er en verden til forskel...

Den kører faktisk MacOS 9.1 temmelig hurtigt.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 04-05-01 13:08

Spritt Schapiro <spritt@startrekmail.com> wrote:

> Anyway, personligt synes jeg cuber er lidt sære og ustabile, ...

Det kan være de ser sære ud, men de er bestemt ikke ustabile. Bortset
fra udvidelsespladser kan de sammenlignes (næsten) med en almindelig G4.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Kasper Dreyer

Dato : 04-05-01 12:16

Jeg har en af de gamle Cubes og er glad for den. Dog har den haft nogle fejl
som garantien dækkede: harddisken gav yderst irriterende højfrekvent lyd fra
sig og efter tre måneder skulle powerknappen skiftes fordi den begyndte at
slukke maskinen uden at man rørte ved den
Men den er dejlig lydløs og arbejder fint - spiller Unreal Tournament på den
i god opløsning med 128 mb ram.

Kasper

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 07:13

> [...]

> ud til at der er den store forskel på cuben og powermacen. Og da jeg ikke
> får brug for de store udvidelses muligheder er der vel ikke den store

Jeg har tænkt mig at købe en Cube når den kommer bundled med MacOS X [så
er MacOS X i hvert fald /ikke/ en beta!]. Men det er til et privat hjem,
hvor det er af betydning at den ikke larmer, da jeg har tænkt mig at
have den tændt hele døgnet. Også som server til mit intranet, bestående
af nu tre Mac'er og en Windows-laptop.

Og så er jeg i øvrigt i tvivl om hvorvidt det skal være med dvd-drev
eller rw-brænder - og om jeg skal købe en tape-streamer til daglig,
inkrementel backup. Noget af fordelen ved en Cube forsvinder, hvis jeg
dagligt skal tænde for min gamle 6100 med scsi-tower med rw-brænder, for
at tage den daglige, inkrementelle backup af data, rullende over de syv
ugedage, med én cd-rw for hver ugedag.

Jeg har lige haft min 6100 med tower til reparation. Brænderen kunne
ikke brænde cd-r'er, og pludselig kunne jeg ikke engang boote fra
cd-drevet. Det viste sig at den interne harddisk var kaput, og at den i
øvrigt i sandsynligvis længere tid havde lavet støj på scsi-linien.
Muligvis var det det der gjorde at brænderen ikke virkede; OfficeLine
havde dog også opdateret dens firmware.

Det korte af det lange er, at hvis jeg ikke havde taget backup, ville
/alle/ mine data have været lost.

Der er en gut her på usenet der altid plejede at skrive i sin signatur,
at "rigtige mænd tager ikke backup". Mit svar plejede at være, at
"rigtige drenge /tager/ backup" .

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-05-01 10:12

In article <1esx9js.1c9riti1eknk2wN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne
<serse@diku.dk> wrote:

> Der er en gut her på usenet der altid plejede at skrive i sin signatur,
> at "rigtige mænd tager ikke backup". Mit svar plejede at være, at
> "rigtige drenge /tager/ backup" .

Det er mig

- Jeg har dog aldrig selv påstået at jeg skulle være en rigtig mand...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-05-01 15:10

Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> wrote:

> Det er mig
>
> - Jeg har dog aldrig selv påstået at jeg skulle være en rigtig mand...

Det ved jeg nu ikke, Morten. Se nedenfor.

--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 05-05-01 19:13

I artiklen <1esx9js.1c9riti1eknk2wN%serse@diku.dk> , serse@diku.dk (Per Erik
Ronne) skrev:

> [...]
> cd-drevet. Det viste sig at den interne harddisk var kaput, og at den i
> øvrigt i sandsynligvis længere tid havde lavet støj på scsi-linien.

Kunne det virkelig betale sig? Og er det ikke forholdsvis standard
troubleshooting at tage harddiske fra, hvis der er problemer med at boote
fra CD?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 21:40

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Kunne det virkelig betale sig? Og er det ikke forholdsvis standard
> troubleshooting at tage harddiske fra, hvis der er problemer med at boote

Jeg er personligt aldrig stødt ind i det problem før - og du glemmer i
øvrigt også at min brænder heller ikke virkede. Og ikke havde gjort det
i et års tid [den kunne kun brænde cd-rw'ere, ikke cd-r'er].

Efter at harddisken var fjernet [og efter at der var installeret nyt
firmware på den] virkede brænderen pludselig igen upåklageligt. Ligeså
med de små interne harddiske [1,2G og 1 G], der sidder i udskiftelige
skuffer på toweret. Jeg mangler nu kun at finde ud af om fejlen på mit
Apple DOS Compatibility Card også kan henregnes til en fejl på 4G
drevet.

I øvrigt tyder tingene nu på at jeg vil være nødt til at sende også min
farveprinter, en ældgammel HP DeskWriter 560C, til reparation. Den er
forbundet til hele netværket [også Windows] gennem en phonenet-ethernet
adaptor, en ny netværksfarveprinter koster en 6.000 kroner - og jeg har
en sort-hvid postscriptlaserprinter med duplexenhed, netop købt for
16.500 kroner. Det burde være billigere af få den repareret - den vil
ikke lade papiret; der er altså tale om en ren mekanisk fajl.

Endnu bedre ville det naturligvis være med en anden, ligeledes brugt, HP
DeskWriter nnnC .

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-01 02:07

In article <1esyh2f.a1mwe510qglzoN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne
<serse@diku.dk> wrote:

> [...]
> forbundet til hele netværket [også Windows] gennem en phonenet-ethernet
> adaptor, en ny netværksfarveprinter koster en 6.000 kroner.

En billig Espon til 1500kr med parallelport og en printserver med
ethernet til under en tudsse er en hel del billigere end 6000kr - og
sikkert også betydelig hurtigere og ikke mindst langt bedre til
farveprints.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-05-01 15:58

> [...]

> ethernet til under en tudsse er en hel del billigere end 6000kr - og
> sikkert også betydelig hurtigere og ikke mindst langt bedre til

Tak for tippet; den angivne pris var den OfficeLine gav mig. Foreløbig
tror jeg dog stadig at DeskWriteren kan repareres på under en halv time
= 500 kroner. Der er stadig lang vej til 2.500 kroner.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-01 16:03

In article <1eszvhd.9zh0z8x8ta4kN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne
<serse@diku.dk> wrote:

> Tak for tippet; den angivne pris var den OfficeLine gav mig. Foreløbig
> tror jeg dog stadig at DeskWriteren kan repareres på under en halv time
> = 500 kroner. Der er stadig lang vej til 2.500 kroner.

Det kan sikkert gøres endnu billigere, jeg mener man kan få
printservere ned til 5-700kr og Printeren kan sagtens være en Sub
1000kr model.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen