Partitioner i OS X
Fra : Marcus

Dato : 14-03-04 16:14

I en av Macarna sitter det två diskar - en med normal OS X-partition +
en "swap", den andra disken "förvaring".

Om jag vill dela upp ett OS X-system i delarna: system / users / "swap"
/ applications / "förvaring", och lägga dessa på olika partitioner - för
att A) underlätta vid ominstallationer och framförallt B) kunna köra
diskverktyg - att kunna defraga etc - vad ska jag tänka på?

Hur krångligt är det ö.h.t. att få OS X att begripa att users och
applications etc. ligger på andra partitioner? Vinner man någon
prestanda i att ha exempelvis systemet på disk 1, systemets partition
för virtuellt minne på disk 2, applications på disk 2 och dess virtuella
minne på disk 1?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Magnus Bäck

Dato : 15-03-04 01:42

On Sun, 14 Mar 2004 16:13:49 +0100,
Marcus <pictorNOSPAM@abc.se> wrote:

> [...]
>

> Hur krångligt är det ö.h.t. att få OS X att begripa att users och
> applications etc. ligger på andra partitioner?

Inte alls. Det är bara att montera dina önskade partitioner på rätt
plats.

> Vinner man någon prestanda i att ha exempelvis systemet på disk 1,
> systemets partition för virtuellt minne på disk 2, applications på
> disk 2 och dess virtuella minne på disk 1?

Det är lämpligt att distribuera swaputrymme på olika diskar, men för
att det ska märkas krävs det förstås att du utnyttjar swaputrymmet
ganska hårt.

--
Magnus Bäck
baeck@swipnet.se

Fra : N/A

Dato : 16-03-04 12:28

Fra : N/A

Dato : 16-03-04 12:28

Fra : N/A

Dato : 16-03-04 12:28

Fra : N/A

Dato : 16-03-04 12:28

Fra : Marcus

Dato : 16-03-04 12:28

> Kolla på en maskin, med bara en partition, som hängt med ett tag så får
> du se...

En illustratration till det jag menar; en alldeles nyinstallerad blå-vit
G3, original 6gb disk, än så länge några få verktygsprogram
installerade:

http://mac.abc.se/~pictor/dump.html

(Ja jag vet att det inte alls är så enkelt, att det även beror på
filsystem, på själva disken etc...)

Kan väl också nämna att mina erfarenheter är att Drive 10 och Norton har
mycket olika uppfattningar hur en OS X-partition ska defragmenteras -
där Norton aaalltid skapar en märkbart långsammare maskin som läser
intensivt på disken hela tiden.

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN